آبِ گِل‌آلود و فضای مه‌آلود
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۲    ۱۳۹۹/۳/۲۶ کد خبر: 163822 منبع: پرینت

اعتراضاتِ مدنی، تجمعاتِ مسالمت‌آمیز، انتقاداتِ منطقی و روشنگری‌های دنیای مجازی، حقِ طبیعی و قراردادی مردم افغانستان است. موازین حقوق بشر، منطق دنیای مدرن و قانون اساسی ما این حق را به رسمیّت شناخته است.
اما آتش‌زدنِ تصاویر امام خمینی (بزرگ‌مردی که هست و بود خود را وقفِ عزت و عظمتِ اسلام و مسلمانان نمود) و پرچمِ کشور همسایه و همزبان (که احساساتِ هشتاد میلیون انسانِ هم‌تاریخ و هم‌سرنوشت ما را جریحه‌دار می‌کند) و تعرّض به اماکنِ دپلماتیک (که رسماً مهمان کشور ما و مصون از هرگونه تعرّض و تهاجم هستند) و انتقاداتِ فتنه‌انگیزانه و خارج از دایرۀ منطق و خرد و اخلاق و حُسن همجواری؛ حقِ هیچکس نیست و هیچ قانون و مقرّره‌ای اینگونه اعمال و افعال را مجاز ندانسته است.

ما حق داریم نسبت به قتل و جرحِ هموطنان خود در هر جای دنیا (ولو قاچاقی و غیرقانونی هم رفته باشند) اعتراض و انتقاد کنیم؛ زیرا قاچاقی رفتن، حقوق انسانی و کرامتِ بشری و حرمتِ ذاتی آنها را سلب و ریختنِ خون‌شان را مباح و مجاز نمی‌کند؛ اما اهانت، ناسزاگویی، خشونتِ کلامی و قلمی، آتش‌زدنِ نمادهای مورد احترام دیگران، تعرض به اماکنی که از مصونیت برخوردارند، تخریبِ روابط دیرینه و حسنه‌ای دو ملت، ناسپاسی نسبت به میزبانی چهل‌ساله‌ای ایرانیان، پرداختن به مسایل داخلی کشور ایران و ... چنین حقی برای هیچ فرد یا جمعی، محفوظ و مسجّل نیست.

جمهوری اسلامی چه سرکوبگر باشد و چه دادگستر، مسأله‌ی داخلی ایرانیان است و هیچ ربطی به ما ندارد. تورّم و بیکاری و فقر و فساد در ایران وجود دارد یا ندارد، باز هم ارتباطی با ما ندارد و موضوعِ داخلی است. جمهوری اسلامی با امریکا و اروپا و اسراییل (غرب) از درِ تعامل وارد می‌شود یا از درِ تقابل، باز هم صلاحِ مُلک خود خسروان دانند و هیچ ربطی به ما ندارد.

و سرانجام... فراموش نکنیم که جمهوری اسلامی علی‌رغمِ انتقادات و اعتراضاتی که ما بر آن داریم، تنها پرچمدارِ مقاومت در برابر استیلا‌جویی و سلطه‌طلبی دنیای متکبّر و تمامت‌خواهِ غرب بر جهان اسلام است.

مسیح ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجرین
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه عدای عقده ای هاکه ازکجااب میخورن به حریم عقیده مردم شیعه تعرض اهانت نمودن اتش زدن عکس امام خمینی وپرچم ایران که نام الله چاپ است خیلی سوال برانگیزاست که چطوربه ذهن شان نرسیده که اینچنین اهانت رابه حریم مجتهدین انجام میدهند
من خودم سیاست مهاجرسیتزی نیروهای انتظامی ایران را خلاف موازین حقوق بشری میدانم که چطور و چرا بالای یک موتر از مهاجرین فیرکردن باید جوابگو باشن
اما این عمل عدای عقده ای هاکاردرست نمیباشد
رحمت محمدی

>>>   Naser Shafaei
فرمان الكى اشرف‌غنی
اشرف غنی، در واکنش به حملات انتحاری روز سه‌شنبه بالاى شفاخانه نوزادان به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد تا حملات خود را از حالت "دفاعی" به وضعیت 'تهاجمی' مبدل کنند و مواضع طالبان و سایر گروه‌های "تروریستی" را مورد حمله شديد قرار دهند. همزمان طالبان هم آقای غنی را به اعلان جنگ تمام عیار متهم کرده و گفته آماده مقابله است.
اشرف‌غنی و بادارش در طول پنج سال گذشته با بستن دست‌های نیروهای امنیتی، خسارات جبران‌ناپذیری به مردم و نیروهای امنیتی وارد کرد، تنها پنجاه هزار نیروی امنیتی در طول پنج سال گذشته به‌شهادت رسیدند.
افغانستان تنها کشور در روی زمین است که تلفات نیروهای امنیتی و آموزش‌دیده‌اش چندین برابر تلفات شورشیان بوده است، عامل این کار فقط و فقط اشرف‌غنی و بادارش است که با بستن دست‌های نیروهای امنیتی، آن‌ها را طعمه طالبان قرار داد.ديديم كه این فرمان غنی جدی نبوده، برای فریب افکار عمومی بوده !اين قول آخر اشرف غنى از پايه و اساس دروغ شاخدار بود و بيدون تسميم ارباب هيچ كاره است
بلا فاصله فرمان آذادى دو هزار خون آشام ها را صادر كرد و پريروز باز هم فرمان آذادى دو هزار زندانى طالبان تروريست را صادر كرد تا چند روز ديگر همه تروريست ها از پل چرخى محل ايستراحت گاه جلادان آذاد ميشود! اگر ايرانى ها شول بيگيرد و دست نيروى انتظامى خوده بيبندد ميشود افغانستان دوم ديگر نه مساجد امن است و نه راهپيمائى هايش و نه راهايش امن است صد در صد ميشود افغانستان كه آمريكا و ايادى امريكا همين را ميخواهد !!

>>>   Naser Shafaei
راستی آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم که اگر کسی «بدون اذن» وارد خانۀ‌مان گردد، با وی چه‌کاری انجام می‌دهیم؟! راستش این‌که من بی‌کارم، همسایۀ من در قبال آن مسؤولیتی ندارد! اگر هم همسایه نیاز به کارگر داشته باشد، به دنبال آن می‌رود! رسمش این نیست؛ کسی که از بی‌کاری به تنگ آمده و با اعضای خانوادۀ خود مشکل دارد، بدون اجازه داخل خانۀ همسایه گردد، بعد انتظار داشته باشد که همسایه با او رفتار خوبی داشته باشد و تمام مشکلاتش را حل کند! ما به جای این‌که یخن همسایه را بگیریم بهتر نیست سر در گریبان خود فرو کنیم و کسانی را که باعث این همه بدبختی برای ما شدند، مورد بازخواست یا پرسش قرار دهیم؟!
ببینید دوستان هدف این نوشته آن نیست که به جنایات ضد بشری، صحه بگذارد؛ چنین جنایاتی در هرجا اتفاق بیفتد ناگفته محکوم است. ولی این نوشته فریاد می‌زند که وقتی چنین اتفاق‌هایی رخ می‌دهد، ببینید ما در کجای آن قرار داریم؟ نقش ما در آن میان چیست؟ ما چقدر در مشکلی که ایجاد شده نقش مثبت یا منفی داشته‌ایم؟ به این‌ها فکر کرده‌اید؟ حدّاقل انتظار آن است که وقتی ما به سراغ یک مشکل می‌رویم راه حل منطقی آن را جست‌وجو کنیم! آخر وقتی دولت تو برایت کار نمی‌دهد، انتظار این‌که دولت دیگری برایت کار فراهم کند، کمی غیر منطقی نیست؟! وقتی دولت تو و به اصطلاح هم‌وطن تو، تو را بدون ارتکاب کوچک‌ترین جرمی می‌کشد و زخمی می‌کند، انتظار این‌که بیگانه‌یی که بدون اجازه و به قول قدیمی‌ها به صورت «تجاوزی» وارد کشورش شدی، تو را نکشد عجیب نیست! وقتی نظام تو و حکومت تو، برایت کوچک‌ترین حقی قایل نیست، با کدام منطق می‌شود دعوای حق و حقوقت را با کشور دیگری راه بیندازی!
دوستان وقت آن فرا رسیده تا کلاه‌ خود را خودمان قاضی کنیم و از این همه خودفریبی دست بکشیم! مشکل ما ایران و پاکستان نیست! مشکل ما خود ما هستیم! دولت ما! نظام ما! این دولت و این نظام وظیفه دارد که برای ما کار پیدا کند! امنیت ما را تأمین کند! حافظ جان و آبروی ما باشد و بسا چیزهای دیگر!
راستش من گفتگوی خانم مریم سما نمایندۀ مجلس مان را با حسین جعفریان، پژوهش‌گر ایرانی در امور افغانستان، در تلویزیون بی‌بی‌سی دیدم! ما واقعاً حرفی برای گفتن نداریم! ما طوری با مسایل برخورد می‌کنیم که انگار از همه طلب‌گاریم. وقتی نمایندۀ مجلس ما از رفتار نادرست با اتباع افغانستان شکایت دارد، پژوهشگر ایرانی در پاسخش می‌گوید خانم سما شما هنوز در مشهد به دنیا نیامده بودید که من برای حقوق اتباع تلاش می‌کردم.
پژوهشگر ایرانی می‌داند که این نمایندۀ ما در مشهد به دنیا آمده، آنجا تحصیل کرده، بزرگ شده و حالا به عنوان نماینده در افغانستان از جایی و چیزهایی شکایت دارد که او را بدین جایگاه رسانده است. شک ندارم که اگر ما در چنین موقفی قرار می‌داشتیم چنین محترمانه و با کنایه حرف نمی‌زدیم؛ بلکه مستقیم به رویش می‌آوردیم که حداقل تو یکی که از برکت ما بدین جایگاه رسیدی دیگر حرف نزن!
وقتی ایرانی می‌گوید آقا جان شما اوضاع ایران را که در تحریم کامل قرار دارد و جدا از پناهجویان عراقی و سوری میزبان سه میلیون اتباع افغانستان است، با تمام اروپا که فقط یک‌ونیم میلیون مهاجر را پذیرفته و داد و فغانش به هوا بلند شده، مقایسه نکنید! می‌گویید مقایسه می‌کنیم؟ وقتی می‌گوید در این شرایط خاص ما نمی‌توانیم بیش‌تر از این پذیرای شما باشیم! خوب شما چه دارید که برایش بگویید! راستش وقتی پژوهشگر ایرانی می‌گوید اینجا که خانۀ خاله نیست! چه دارید که در پاسخش بگویید؟ می‌گویید نه خیر خانۀ خاله است یا باید باشد!
اگر ایرانی بگوید که ما تشکر می‌کنیم که تا به حال لطف کردید و آمدید کشور ما را آباد ساختید؛ حالا دیگر وقتش فرا رسیده که کمی هم به کشور خود برسید و آن را آباد کنید، شما چه دارید که در پاسخش بگویید؟ می‌گویید نه؟ می‌گویید ما تصمیم داریم ابتدا کشور شما را آباد کنیم بعد به کشور خود بپردازیم؟ ...
و گپ آخرم را هم عرض کنم! همین کسانی که ادعا دارند، اگر روزی ایرانی‌ها از بد روزگار به این کشور پناه جویند، خانۀ خود را با آنان تقسیم می‌کنند، چرا وقتی همین چند وقت پیش، فغان یک نفر ایرانی، فقط یک‌نفر! به هوا بلند شد و رسانه‌ها را پر کرد که می‌خواست در این ویرانه، دولت ما به وی اقامت بدهد، صدای خود را بلند نکردند! دولت ما یک نفر ایرانی را نپذیرفت آن وقت چگونه انتظار دارید دولت ایران سه میلیون نفر ما را بپذیرد! یا پاکستان دو میلیون را! ایران و پاکستان چه گناهی دارند که در همسایگی ما قرار گرفتند! و ما هی مشکلات خود را بنیدازیم به گردن آن‌ها! راستش وقت آن فرا رسیده که فکر نان کنیم و به خربوزه دل‌خوش نباشیم که آب است! در غیر آن این مشکلات همچنان در جای خود باقی می‌ماند و راه حلّ منطقی آن به دست نمی‌آید!

>>>   Naser Shafaei
دولت افغانستان در خصوص ایجاد زمینه‌های کار و اشتغال تلاش کند تا جوانان ما این‌گونه بازیچه دست قاچاقچیان انسان و یا احتمالا اسیر دست شبکه‌های مخوف استخباراتی منطقه و دنیا نشوند؛ تا هم از یک‌سو ضربه هولناک به موجودیت شهروندان کشور وارد نشود و از سوی دیگر بهانه جهت خراب شدن روابط رو به گسترش با جمهوری اسلامی ایران به دست دشمنان افغانستان و ایران قرار نگیرد.

>>>   Naser Shafaei
در این شرایط امنیتی که داعش والقاعده وسپاه صحابه‌ و دیگر باند های تبه کار تهدید برای همه جهانیان است اگر کدام موتر مشکوک ‌در هر کشور با هشدار پلیس تن ندهد این واقعه بعید نیست.

>>>   Ibrahimi Mohammad Ali MohammaAli
تعرض به خاک و خانه دیگران موجب واکنش است. واکنش قوه قهریه بوده مثل سیل و زلزلزه قابل کنترل و مهار نمی باشد. اما کسانی که به بهانه حقوق مدنی دست به عصینگری می زنند کاملا اگاهانه و عامدانه و علمانه مرتکب جرم می شوند و قصد شان هم تخریب روابط دو ملت است که در نهایت به ضرر مردم ما خواهد بود و هیچ کمکی دیگری را در پی ندارد.

>>>   صفرمحمد مظفری
وزارت خارجه آمریکا باید منبع آمار ارائه شده را ذکر کند
آقای دانش به آمار ارائه شده وزارت خارجه آمریکا از جمعیت هزاره ها- شیعه های افغانستان واکنش به موقع نشان داد. دیگر کسان و بزرگان سیاسی- دولتی و غیر دولتی هزاره و غیر هزاره که حقیقت برای شان مقدم بر کتمان آن است، نیز باید سکوت نکنند و چند کلمه ای برای دفاع از عدالت و حقیقت بنویسند و بگویند.
قضیه باید پیگیری شود، و وزارت خارجه آمریکا باید توضیح بدهد که بر مبنای کدام دلیل و سند این آمار کذایی را پیش کش جهانیان کرده است. منابع این گزارش و آمار، باید توسط نویسندگان و تدوین کنندگان گزارش ذکر شود تا دیده شود که ریشه مساله به کجا ها بر می گردد.
شاید منبع این گزارش، آمار آکادمی علوم افغانستان باشد و شاید هم سخنان بی اساس چند دیپلمات یا سیاست پیشه قبیله گرای که در صدد اکثریت سازی قومی و تباری هستند و از هر موقعی به نفع این کارشان استفاده می کنند. بعید است دولتی که حدود نیم قرن در افغانستان نمایندگی رسمی سیاسی دارد، و دو دهه حضور بی بدیل نظامی و سیاسی داشته و از تمامی مسائل داخلی افغانستان شناخت کامل و عینی دارد، هنوز از درصد جمعیت یک قوم بزرگ و پیروان یک مذهب کلان شناخت متناظر با واقع نداشته باشد.

>>>   Habib Kohistani
حنجره های تان را کرایه ندهید به کسانی که خود شان جرئت دشمنی ندارند واز زبان شما خود تان را نابود میکنند. اوغانیت خودش از حکومت ایران معاش می‌گیرد ولی شما بدون معاش داوطلبانه خانه خود را به آتش میکشید
ما ایرانی هستیم وایران پایتختش بلخ بامی است
وقتی اغای اتمر یک چشمش پاکستان است پس یک چشم من هم ایران است

>>>   شرم باد بر کرزی و غنی و فاشیست های ارگ که با حیف و میل صد ها میلیارد دالر فقط به زن های خود رسیدند و سر شپشی قبیله خود را چرب کردند و به جای اینکه ملیون ها آواره را از کشور های همسایه فرا خوانند به ده ها هزار انسان جوان و نیروی کار این وطن را مجبور به مهاجرت و زندگی ذلت بار در کشور های همسایه نمودند و این نا ناهنجاری ها هم همه از بابت عملکرد این دو مرد کثیف تاریخ افغانستان است.
.... باد بر غنی احمد زی و حامد کرزی

>>>   سلام اون پرچم نماد کشور ماست پرچمیه که روی پیکر مطهر شهدامون موقع به خاک سپردن میکشیم چه شهدای دفاع مقدس چه شهدای که لب مرز با قاچاقچیان مواد مخدر و تروریستها و چه در جنگ مقابل داعش یعنی مدافعین حرم که جونشون رو دادن تا به حرم معصومین جسارت نشه و مادران شهدا آخرین بوسه بر پیکر فرزندانشون رو از همین پرچم زدند
بسیار قلبمون شکست من که صحنه آتش زدن پرچم مقدس کشورم رو دیدم خشکم زده بود
اهانت به هشتاد میلیون آدم

>>>   وافعا برای نمک نشناس ها متاسفم

>>>   آقای مسیح ارزگانی قلمت رساست، رساتر باد! بسیار زیبا نوشته اید.
از اهانت کنندگان باید پرسیده شود که اهانت به امام خمینی «ره» و توهین به پرچم کشوری که چهار دهه میزبان میلیون ها مهاجر افغانی حتی در سخت ترین شرایط بوده است، جرم نابخشودنی است. به راستی این رفتار غیر انسانی با کدام وجدان و کدام منطق پذیرفته است؟
در کشوری که بیش از چهار صد هزار دانش آموز افغانی و هزاران دانشجوی افغانی و سه ملیون کارگر افغانی در همین شرایط حضور دارند و با امنیت کامل زندگی می کنند، و ... این همه اهانت روا است؟ یک کمی عاقلانه حرکت کنید به جای آتش زدن تصاویر امام خمینی بهتر انیست عکس های سردمداران بی خاصیت و بی درد و درک کشور خود را
آتش بزنیم؟ چراانتظارات خود را در برابر پارلمان و دولت خود مطرح نمی کنید؟ بیکاری و فقر و مهاجرت غیر قانونی به کشورهای همسایه تقصیر کیست؟ مقصران واقعی را پیدا کند.
مهاجری از قم

>>>   در همین سایت که من بخاطر علاقه و مظلومیت افغانستان به آن سر میزنم باره دیده ام که از لطف و کمک مردم ایران به افغانستانی های ساکن ایران تجلیل شده
خیلی از صاحب خانه ها در جریان کرونا از مستاجران افغان خود کزایه نگرفتن مثل همسایه طبقه بالای ما که یهودی هم هست. خیلی از ایرانیان مواد غذایی برنج روغن گوشت مرغ و... و پول نقد بدست خانواده های افغانستانی در ایران رساندند تا به خاطر کرونا بیرون نرند از خونه همین مادر من به آقا یوسف مرد شریف که برای نظافت میاد واسه دو ماه کاری بهش پول داد تا در کرونا خودش و زن و بچه هاش بیرون نرند
ولی هموطنان شما با آتش زدن پرچم کشور عزیزمان جگر ما ایرانیان مخصوصا من و مادرم رو آتش زدن

>>>   این پاداش کشوری است که ۴میلیون افغانستانی را میزبانی میکند؟
این نمک نشناسی است....چطور سالانه صدها سرباز بیگناه ایرانی در درگیری با قاچاقچیان تریاک که محل اصلی تولیدش افغانستان است و کشته می شوند کسی حرفی نمی زند؟
اگر چندمیلیون نفر بدون اجازه وارد افغانستان شوند خدا می داند این افغانی ها همه را قتل عام می کنند همانطور که افغانها به خودشان رحم نمیکنند و هر روز با حملات انتحاری زنانو کودکانشان را به خاک و خون می کشند...
حالا بجای آباد کردن کشورخودشان, مزدوری آمریکا و منافقین و داعش وطالبان را می کنندو پرچم ٨٠میلیون نفر با نشان الله را به آتش می کشند.....اوف بر شما مردم قدرنشناس....البته روی سخنم با این افراد است و با کسانی که انسانهای شریفی هستند حرفی نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است