.... فقط بیسوادها گوشی بدست شده‌اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۵    ۱۳۹۹/۳/۲۶ کد خبر: 163816 منبع: پرینت

اپل، مایکروسافت، اینترنت، حقوق بشر، روشنفکری، دموکراسی، جامعه‌ی مدنی، جنبش‌های حقوق زنان و ضد نژاد‌پراستی و... این‌ها «نشانه»ها، نمادها و خروجی‌های مادی، معنوی و ارزشی دنیای مدرن است نه سازنده‌ی آفریننده‌ی آن. سازنده‌ی این نمادها، تفکری است که قرن‌ها و با گذار از آزمون و خطاهای بسیار، این‌چنین فربه و پویا شده است.

من و هرکس دیگری، می‌تواند آخرین مدل آیفون و سامسونگ بخرد؛ چند کتاب در مورد دموکراسی، حقوق بشر و جنبش حقوق زنان بخواند، یا مقاله‌ای را سرچ کند، و ساعت‌ها در همه‌ی این موارد حرف بزند و بنویسد؛ کت و شلوار شیک بپوشد، جنسِ برند استفاده کند، حتی در دانشگاه‌های معتبر غربی در بخواند و... ولی واضح است که داشتنِ و به نمایش گذاشتنِ این‌ها، مساوی به مدرن شدن نیست. مهم آن تفکری است که در پستوی ذهن‌مان پنهان شده و در تصمیم نهایی دستور می‌دهد و کم صادر می‌کند.

جامعه‌ی بسته در اندیشه‌های تاریک تعریف می‌شود و جامعه‌ی باز در اندیشه‌های روشن و پویا، هرچند که افرادش تلاش داشته باشند حرف‌های شیک بزنند و ادعاهای گزاف داشته باشند.

ادا در آوردن و به نمایش گذاشتن، یا صرفا دوست داشتن و خواستن‌های بدون تلاش، شاید برای مدتی ما رو متفاوت نشان بدهد؛ ولی وقتی موضوع جدی می‌شود و کارد به استخوان می‌رسد، می‌بینیم تَه تمام آن ادعاها( سواد، دانش‌پژوهی، روشنفکری، سکولار، مدافع حقوق زن و...) به همان تعصب قومی و دینی ختم می‌شود، دو دستی به همان افکاری می‌چسبیم که پیش از این، آن‌ها را نماد واپس‌گرایی، نادانی، تاریکی و... تلقی می‌کردیم.

هدف من ارزش‌پنداری مدرنیته و ناارزش‌پنداری سنت نیست، عرض من، جو گرفتگیِ حاکم در جامعه است، پرتاب شدگی‌های آنی و لحظه‌ای، از خوانشِ اندیشه‌های مدرن و پست مدرن به رفتارهای قرون ابتدایی، و بالعکس. مثلا: فقط تلنگری کافی است تا یک مدافع سرسخت حقوق زنان در یک لحظه، جنون زن‌ستیزی‌اش بیرون بزند، مدافع حقوق بشر تبدیل به مدافع افراطی دینی و قبیله‌ای شود...

یادداشت: جایی خوانده بودم که کیفیت و کمیتِ سواد و بیسوادی تغییر چندانی نکرده است، فقط بیسوادها گوشی بدست شده‌اند.

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیسواد
گوشی
نظرات بینندگان:

>>>   اصل هدف را حالا فهمیدی که گوشی در دست بیسواد ها افتیده قسم که خودتان چند کتاب و چند داستان لیل و مجنون را خوانده اید و حالا بلبل وار نوشته میکنید وشاید در عین نوشتن تان کدام خاندن هندی و یا کلپ شوی شار را سیل میکنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است