ادامه روند آزادی طالبان علیرغم افزایش خشونت‌ها
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۸    ۱۳۹۹/۳/۲۵ کد خبر: 163807 منبع: پرینت

شورای امنیت ملی افغانستان در حالی که از افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان انتقاد دارد و به این باور است که طالبان تلاشی برای صلح نمی‌کند، می‌گوید رهایی زندانیان این گروه ادامه می‌یابد. منابعی در دولت از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی تا دو هفته آینده خبر داده‌اند اما طالبان تاکید دارند این گفتگوها پس از رهایی کامل پنج هزار زندانی این گروه آغاز خواهد شد.
شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید روند رهایی زندانیان طالبان متوقف نشده و ادامه می‌یابد.

دولت افغانستان اعلام کرده که تاکنون سه هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کرده و رییس جمهور گفته دو هزار زندانی دیگر نیز به زودی رها خواهند شد.
به گزارش بی بی سی، جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در یک نشست خبری گفت هیات‌های فنی دو طرف با هم نشست خواهند داشت، فهرست‌ها را با هم شریک ساخته و بعد از آن روند رهایی دو هزار زندانی دیگر نیز آغاز خواهد شد.
او گفت که سه هزار زندانی که تاکنون آزاد شدند با تضمین از عدم برگشت دوباره به میدان جنگ و با درنظرداشت وضعیت صحی/بهداشتی و زمان باقیمانده از حبس‌شان رها شدند. آقای فیصل تاکید کرد که زندانیانی که پرونده حق‌العبدی (اتهام قتل) دارند و هنوز هم خطر بالقوه برای امنیت محسوب می‌شوند رها نخواهند شد.

منابعی در دولت افغانستان از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی تا دو هفته دیگر خبر دادند اما طالبان تاکید دارند که این گفتگوها پس از تکمیل رهایی پنج هزار زندانی آنها آغاز خواهد شد.
اما آقای فیصل مشخص نساخت که رهایی متباقی زندانیان طالبان قبل از شروع گفتگوهای بین‌الافغانی صورت خواهد گرفت و یا پس از آن.
رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی دولت و یک هزار زندانی دولت از سوی طالبان، بخشی از توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا است که به تاریخ دهم حوت سال گذشته خورشیدی به امضا رسید. قرار بود این روند در ده روز پس از امضای این توافقنامه عملی شود اما با تاخیر یک ماهه آغاز شد.

رهایی سه هزار زندانی طالبان در حالی انجام شد که پس از امضای موافقتنامه صلح آمریکا و طالبان، رییس جمهوری افغانستان در آغاز با جدیت اعلام کرد هیچ تعهدی به رهایی زندانیان ندارد، بعدتر او پس از مراسم جنجالی تحلیفش، نرم‌ترشد و فرمانی برای رهایی مرحله وار این زندانیان صادر کرد که به اساس آن باید ۱۵۰۰ زندانی پیش از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی رها می‌شد و حالا به اساس فرمان تازه او 3 هزار زندانی پیش از آغاز این گفتگوها رها شدند. طالبان اما از آغاز تاکنون به رهایی پنج هزار زندانی‌شان پیش از آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی اصرار کرده و هنوز هم بر موضع خود تاکید دارند.

رهایی یک هزار زندانی نخست طالبان به اساس فرمان نخست ریاست جمهوری و رهایی دو هزار زندانی دیگر بر اساس فرمان دوم ریاست جمهوری انجام شد که بعد از اعلام آتش بس سه روز عید از سوی طالبان، از سوی محمد اشرف غنی صادر شد.
دولت افغانستان در حالی ادامه روند رهایی زندانیان طالبان را تایید می‌کند که به این باور است که طالبان هیچ تلاشی برای روند صلح انجام نداده است.

فیصل در نشست خبری گفت که طالبان در دوره آتش بس و کاهش خشونت‌ها نیز به جنگ ادامه داده و نه تنها خشونت‌ها در مقایسه به گذشته کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است.
او گفت که برای پیشبرد روند صلح از سوی دولت افغانستان هیچ مشکلی وجود ندارد اما طالبان از آدرس خود هیچ تلاشی برای صلح نداشته و تمرکزشان بر جنگ و ادامه کشتن افغان‌ها بوده است.
فیصل همچنین گفت که دولت افغانستان اما به تعهد خود پایبند بوده و در حالت تدافعی که بود، هنوز هم ادامه می‌دهد.

این در حالی است که رییس جمهوری افغانستان در ماه رمضان پس از حمله خونین بر زایشگاهی در شهر کابل اعلام کرد که به نیروهای امنیتی فرمان داده حالت تهاجمی بگیرند. او بعدتر اما در سه روز عید در پاسخ به اعلام آتش بس طالبان، به نیروهای امنیتی فرمان رعایت اصول آتش بس را داد.

وضعیت در میدان‌های جنگ؛
طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله نیز در نشست خبری امروز گفت که تنها در یک هفته گذشته طالبان ۲۲۲ "تحرک جنگی" وجود داشته که در نتیجه آن ۴۲۲ عضو نیروهای امنیتی افغانستان کشته یا زخمی شدند.
به گفته او طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا بیش از ۳۵۰۰ تحرک جنگی از جمله ۵۴۱ مورد انفجار مین و هشت حمله انتحاری انجام داده‌اند که به گفته او در نتیجه آن هزاران غیرنظامی کشته و یا زخمی شدند.
او به ادامه خشونت‌ها در چندین موج؛ حمله به نظامیان افغان، هدف قرار دادن تاسیسات عامه از جمله پایه برق، ترور نیروهای امنیتی و ترور علمای دین(روحانیون) برای آوردن فشار روانی بر مردم اشاره کرد و گفت که گروه طالبان مسوول تمام این حملات‌ است و شماری از آنها را در تبانی با سایر "گروه‌های تروریستی" انجام داده است.

طالبان اما بارها گفته که پایبند به توافقنامه صلح با آمریکا بوده و تنها راه رسیدن به آتش بس دایمی عملی شدن این توافقنامه است.
تاکید این گروه بر رهایی پنج هزار زندانی طالبان و آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی برای پایان بوده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای امنیت
طالبان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است