چگونه یک انگلیس افغان و افغان انگلیس می گردد؟
هم امریکا و هم روس ها با توسل به مدرن ترین سلاح روز و استقرار سربازان قشون سرخ و مرین امریکا زیر نظر بزرگترین جنرال های روسی و امریکایی نتوانستند که خوست را... سازند، آیا بانو زلاله زازی موفق باین کار خواهد شد؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۳    ۱۳۹۹/۳/۲۲ کد خبر: 163776 منبع: پرینت

در اوایل دهه دوم قرن بیستم خدا سر افغان ها رحم کرد و امان الله خان را برای افغان ها تحفه داد. امان الله خان با عجله فرمان روی لوچی زنان افغان را صادر کرد و زن خود را نماد قرار داده و اعلام کرد اگر زن وی می تواند خود را از محدوده حجاب نجات دهد، زنان افغان نیز این کار را می تواند.

مخبرین و تحلیلگران انگلیسی از شبه قاره هند بجا این اقدام امان الله خان را ناشی از سبک مغزی و بیگانگی امان الله خان نسبت به فرهنگ و سنت قبایل افغان ها قلمداد کرد و آن را یک ماجراجویی قلمداد کرد اما محمود طرزی، خسر امان الله خان، این هشدار انگلیس ها را حسادت انگلیس ها نسبت به افغان ها و پیشرفت افغان ها بسوی مدنیت تلقی کرده و آن را بعنوان تبلیغات خصمانه انگلیس ها رد کرد.

سردار شاه محمود، برادر محمد نادر مشهور به نادر قرآن خور، در دوران تصدی خویش بحیث صدراعظم، برای اینکه برای جهان خارج نشان داده باشد که افغانستان ترقی کرده کرتی و پطلون و یخن قاق مستعمل را از اروپا از طریق قاچاقبران اچکزایی وارد افغانستان کرد. هر وقت دعوتی را بافتخار یک خارجی برپا می کرد، حکومت پوشالی کابل کارکنان عالیرتبه حکومت خویش را ملزم می ساخت که با این کالای وارداتی در محفل شرکت نمایند تا برای دنیا ثابت گردد که افغان ها هم مردمان پیشرفته و با غرب همسری می تواند.

بعد از سرنگونی سردار محمد داود بحیث آخرین زمامدار بارکزایی، نور محمد ترکی غلزی برای اینکه برای دنیا ثابت ساخته باشد که افغانستان ترقی کرده دستور داد که در هر ناحیه شهر کابل استیج رقص و ساز و آواز بر پا گردد. هنرمندان زن رادیو افغانستان مجبور می گردند تا پاسی از شب غزلخوانی نمایند و دختران و پسران خلقی با رقص و پایکوبی در این محافل به تایید دستور ترکی غلزی اتن می کردند.

گپ کوتاه، بخت قبیله غلزی ها که سالها در خدمت زمامداران بارکزایی افغانستان نقش لشکر قومی را ایفا می کردند گل کرد و به حمایت امریکا غنی غلزی به ریاست جمهوری افغانستان رسید. این جناب که در شروع لاف از ایجاد افغانستانی که شاهراه ابریشم بسبک مغول ها باشد می زد، امروز با تقرر یک دختر از قبیله زازی در خوست بحیث قوماندان امنیه آن ولایت می خواهد ثابت سازد که وی رسالت امان الله خان را که وعده داده بود تکمیل کرد.

خوست در تاریخ روز افغانستان بکرات و مرات زیر اشغال روس ها و امریکایی ها در آمده است. هم امریکا و هم روس ها با توسل به مدرن ترین سلاح روز و استقرار سربازان قشون سرخ و مرین امریکا زیر نظر بزرگترین جنرال های روسی و امریکایی نتوانسته اند که خوست را... سازند، آیا بانو زلاله زازی، از راه پیش یا پشت موفق باین کار خواهد شد؟

بی بی سی بعنوان سخنگوی دولت استعماری انگلیس، آنهایی را که با این تقرر غنی غلزی مخالف اند زن ستیز جلوه می دهد ولی آرشیف خود را ورق نمی زند که در اوایل قرن ۲۰ ماجراجویی های امان الله خان را مطلقا سبکسری و خامی امان الله خان جلوه می داد.

خطاب به بانو زازی!
چشم بخیل کور که با تقرری شما مخالفت کند ولی در طول تاریخ علم زیست شناسی خرس تخم نداده و در طول تاریخ افغانستان یک افغان برای زن خود حیثیت یک انسان را قایل نگردیده است، قوماندانی شما را بحیث قوماندان امنیه ولایت خوست با تحریک و تهییج بی بی سی از طریق خام خامی یک غلزی بنام غنی بجایش می گذاریم.

اگر غنی غلزی و بانو زازی تاریخ افغانستان را می خواندند و خود را می شناختند، هر دو هرگز باین رسالت ننگین تن در نمی دادند. رسالت عظیم غنی غلزی این است که در قدم نخست از سنگساری زنان و دختران بی دفاع افغان جلوگیری نماید و دوسیه فرخنده نامراد را که در ۵۰۰ متری ارگ بخاطر هیچ بیرحمانه شهید گشت تکمیل نماید.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انگلیس
خوست
زازی
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Hamid
اصل مشکل چیست؟
در زمان زمامداری خویش عبدالرحمن خواست کابلی ها را امتحان کند. جارچی های وی جار زدند که در فلان روز و در فلان ساعت یک زن که خر زایده در باغ زنانه کابل همراه با کره خویش آورده می شود. هزاران کابلی صف بسته بودند تا این صحنه را تماشا کنند غافل از آنکه زن خر نمی زاید!
غنی غلزی اعلام می کند که زلاله زازی بحیث قوماندان امنیه خوست مقرر گردیده ولی افغان ها بجای اینکه فکر کنند شعار می دهند خدا کند که این کار صورت گیرد یا باید به فال نیک گرفت و یا باید خوشبین بود و ......
در این مملک میراث مانده خدا داده هر آوازه پخش گردد خریدار دارد و به همین دلیل است که افغانستان را می توان لجنزار تاریخ قلمداد کرد که تغییر آن از قدرت خدا خارج است.

>>>   Abdul Hamid
تاریخ افغانستان در کتب چاپ وزارت معارف را مرور کنید. ادعا می گردد که عقل از افلاطون و غیرت از پشتون جدا نمی شود و پشتون ها هرگز تابع نگشته و مستقل زندگی داشته ولی همزمان اعلام می کنند که امان الله خان غازی استقلال افغانستان را در سال ۱۹۱۹م از انگلستان گرفت؟!
شستن پای پاک در وضو چه نیاز به ششتن دارد و افغان هایی که در طول تاریخ تسلیم قدرت های خارجی نگشته و همیشه استقلال خود را حفظ کرده، گرفتن آزادی شان در سال ۱۹۱۹م توسط امان الله خان غازی به چه معناست؟

>>>   Abdul Hamid
پاسخ باین سوال تان در تاریخ افغانستان مثل آفتاب در افشانی می کند. غنی غلزی چون در رسالت و ماموریت خویش مطلقا ناکام مانده حال تلاش می کند نام خویش را بحیث بابای افغان ها ثبت سازد و تعیین یک دختر را در پست قوماندانی امنیه ولایت خوست بحیث یکی از دست آوردهای خویش قلمداد کند.

>>>   Abdul Hamid
غنی غلزی به پیروی از امان الله خان و محمد داود مشهور به داود دیوانه ماجراجویی می کند. واقعیت گپ این است که زلاله زازی از چاردیواری ارگ کابل خارج شده نمی تواند!
در ساعت درسی تدریس دستور زبان فارسی معلم خوش خیال روی تخته سیاه می نویسد:
زلاله زازی شیر را خواباند!
در این جمله از نگاه گرامر،‌ زلاله زازی فاعل، شیر مفعول، حرف را علامه مفعولی و خواباند فعل یا عمل است. ولی اگر زلاله زازی در میدان جنگ خوست ظاهر گردد امکان ندارد که زلاله خانم نخوابد.
تاریخ افغانستان تاریخ خواب و خیال است.

>>>   Mohammad Zahir Zahir
رتبه او دوهم حارن است و بست قمندانی امنیه حد اقل تورن جنرالی هست که برای خانم زلاله زازی مطابقت نمیکند.
خانم زازی امر اداری مدیریت مبارزه با جرایم جنایی مقرر شده که مبارک شان باشد.
او را حمایت کنند تا بتواند کار کند. نه اینکه:
خندا دی توله لباسی وه
په لباسی خندا دی تیر وتم مینه.

>>>   Abdul Hamid
آنچه غنی غلزی ادعا می کند یک ذره عیب ندارد ولی عملی کردن آن ممکن نیست. فرمان غنی غلزی شباهت به فیصله لویه جرگه موش ها دارد که در گردن پشک زنگ انداخته شود!

>>>   Jawad Mahmoudy
هر آنکه نتواند دید که زن در خوست آمر شود ... باد!
اما از آنجایی که کمک‌های بین الملی از جمله آمریکا مشروط به نمایش کار است، زنان از نظر تبلیغات می‌تواند جذب کمک کند و به همین خاطر زنان زیادی سمبلیک به پست و مقام می رسند و نوعی درآمد عالی برای تجاران دولتی است.

>>>   Abdul Hamid
خوب پخته به گپ رسیدی.
در حالیکه ابر شیطان در رسالت خویش ناکام مانده می خواهد برای دنیا نشان دهد که زلاله خانم را به مقام و منصب قوماندانی امنیه ولایت خوست رساند. کیست آدمی که تحقیق کند و مطالعه کند و بفهمد که این کار از دروغ های شاخدار است، جناب جواد محمودی.
با کمال تاسف باید گفت که تاریخ بشر در پهلوی واقعیت ها به همین شکل نوشته شده و امروز اکثریت مطلق ساکنین کره ارض اسیر و گروگان همین ذهنیت اند. اگر ده سال بعد خودت و من بگوییم که این گپ دروغ است عامه مردم بالای ما می خندند.

>>>   Zabih Naseri
یک معلم داشتیم که از خوگیانی بود و قصه میکرد که در خوست و مناطق همجوار خانم ها باید مسلح باشند در غیرآن بوزینه ها تجاوز جنسی گروهی میکنند... اقلاً از آن نگاه خاطر ما جمع است که ایشان یک میل سلاح و یک پایه مخابره دارد...

>>>   Ewaz Hesarnaie
من یک حرف خدمت تان عرض میکنم شاید طرز دید من درست نباشد. این کارهای را که اشرف غنی احمدزی طالب نکتایی دار میکند، از روی یک برنامه خاص و زیرکی انجام میدهد. همو که گفته بود کارهای ناتمام را تمام میکند راست گفته یعنی زمینه های آوردن طالب و سپردن کشور به طالب و در نهایت به پاکستان است. وقتی غنی دختران و بانوان جوان را در مقامهای بلند ارگان های امنیتی منصوب میکند به این معنا نیست که او از روی طرفدار حقوق و آزادیهای زنان یا به شیوه آمان الله خان این کار ها را انجام میدهد بل برای اینست که پایه های امنیتی کشور در مقابل طالب را سست و غیر مقاوم بسازد زیرا افسران کارکشته بگونه حتم دلسرد شده به وظیفه اش نمیرسند. خدمت عرض شود برنامه این گونه هم نیست که غنی از ارگ استتعفا دهد و طالب را بیاورد تا بر سریر تاج و تخت کابل تکیه زند بل زمینه ها را مساعد میسازد اگر طالب به سوی قرارگاههای امنیتی یورش ببرند این بانوان جوان بدون کدام تأمل پستهای شانرا از ترس مورد تجاوز قرار گرفتن و یا دلایل دیگر که هیچگاهی در خط نبرد نبوده خود را پنهان ساخته و هرج مرج در آن نهاد بوجود آمده و بدست طالب به آسانی سقوط میکنند. من اینگونه می اندیشم. شاید هم درست نباشد.

>>>   در بارهٔ فرخنده نویشته اید
یکی از مظلوم ترین انسان های بی گناه و بی دفاع تاریخ شش هزار ساله انسان ها (به روایت کتب مقدس ادیان) و
چند میلیون ساله انسان ها ( به روایت علوم تجربی) همانا فرخنده بی گناه و بی دفاع و مظلوم تاریخ است که به جرم ( بی گناهی) توسط انسان های ظاهر فریب دیندار که تظاهر به خدا شناسی ، دین داری و مسلمان نمایی میکردند که تعداد شان بیشتر از چندین صد و یاهم چندهزار نفر بودند در مقابل چشمان نیرو های حافظ جان و مال و مردم به بی نهایت قساوت و بی رحمی که حتی حیوانات وحشی هم چنین بی وجدان و بی ناموسی در سرشت شان نیست ، کشته شد، دربین این چند صد نفر ادم نما ها هر کی تلاش کرد بخاطر کسب رضای خدا، پیامبر، دین و آئین.... وکسب ثواب با سنگ ، چوب، کلوخ، اشیای فلزی، لگد، مشت..... بر سرش کوفتند ، ختی انسان های مسلمان نما پا فراتر گذاشته به ( گواهی فلم های وبت شدهٔ تماشا چیان) دست شان بر اندام های نازک زنانه وی رسانیدند، دربین این همه تماشاچیان یک مرد جان فدا و با ناموس و با غیرت باشرف ووجدان .... پیدا نشد که نشد ، جلو این بی شرفی را بگیرد. خون ناحق این مظلومین( که تعداد شان در وطن ما در طی این چهار دهه زیاد اند) جامعه و مردم ما را تا چندین دهه دیگر عذاب خواهد داد
دیدنی مردم ما هنوز کم است ، هر بدبختی و مصیبت که بالای ما می اید نتیجهٔ نیت بد ، اخلاق ند و عمل بد ما مردم است ، کوشش کنید که در اینده دیگران را مقصر و ملامت نسازید، چون ما از قرن ها به اینطرف عادت کرده ایم ،این که گناه خود را به ( یا رحمن، یا شیطان و یاهم دیگران ) بیاندازیم

>>>   زلا جان اين كار را ميتواند، مردم خوست جهان ديده هستند، هيچ مخالفت نمي كنند، تا زماني كه مخالف دين كاري نكنند.

>>>   از قدیم گفته اند که
کاری که .......کند
کل اولس نکند
حال غنی همین ضرب المثل را راستی آزمایی میکند.
شاید راست باشد یا دروغ

>>>   شرم هست با چنين مضمون به مفهوم و مغرض!! افغانستان را اين چنين نيمه باسودان خراب كرده اينها هميشه با برداشت غلط و مغرض از حالات زير بار تعصب و قومگرايى رفته اگاهانه و يا نا اگاهانه مامور متجاوزين بر خاك ما شده اند!!پرچمى ها، خلقى ها و شوراى نظار و ديگر دزدان مثال هاى زنده اين تراژيدى در تاريخ كشور عزيز ما هستند! نمى دانم كه اغاى عبدالحميد از كدام قماش هست؟

>>>   اقای عبدالحمید!
نکه نکه روی خداره داری نکه.
اخرچه غرض داری؟
مگرهمه چیزدرست است وتنها همین مقرری غلط.
اگراومقرر نمیشد٫مه بیچاره حتی امکانات دیدن عکسشه هم نداشتم.
روی خداره ببی نکه.
غلام رسول

>>>   اقای حمید!
مگرهمه مردان درخوست موفق بودندوفعلا خودت تشویش داری که معشوقه خیالی من ناکام میشود.
نکه٫روی خداراداری نکه.
غلام رسول

>>>   ملا عبالحمید خان!
اگرای قندولک برطرف شد مسول دنیا واخرت خودت هستی.
درروز اخرت چه جواب میتی مسلمان نیستی؟
غلام رسول

>>>   ازنظر من تقررایشان دروضع امنیتی خوست بی تاثیرنیست.یابه احترام روی گل اوهمه مجرمین دست ازجنایت برمیبردارندویاهم بخاطر دیدن گل روی او خوردوکلان دست به جنایت خواهندزدکه اینده بااین سوال پاسخ میدهد.
سرفراز

>>>   عبدالحمید احمق .. ... جان .. امان الله خان یک قرن قبل روی لوچی را رواج داد و همان اقدام او که در اغاز با مخالفت ملایان انگلیسی قرار گرفت بعدا هسته ای اصلی برای ازقید رهانیدن زنان از زیر چادری مبدل گردید.اکنون قرن بیست و یکم و عصر کمپیوتر و تکنالوجی است.تقرر زلاله روی هر پلانی باشد پیام خوب برای زنان جنوبی است.پنجاه سال قبل مردمان هزاره و بدخشان هم در مغاره های کوه در مناطق مرکزی کشور مثل دوره حجر زندگی میکردند به جز اب و اتش و علف چیز دگر را نمیشناختند.اما امروز دختران هزاره در نمایشات لباس به حیث مودل شرکت میکنند و در ولایت وردک زنان در مقامات حساس دولتی قرار دارند.
رویهمرفته تحلیل جناب شما فوق العاده ملیت ستیز و دور از انسانیت است.شما از کدام قوم هستید نمیدانم ولی اینرا میدانم که یک انسان غیر متعهد بی مسوولیت و در حقیقت خر اخوند های ایرانی هستید.شصت وپنج سال از عمرم در شهر کابل و اطراف کشور سپری شده نه در گذشته و نه حالا افراد مفتن و فروخته شده مثل شما در زند ه گی ام ندیده ام.اگر دولت های وقت و کنونی افغانستان به ایران اجازه میداد امروز مناطق مرکزی افغانستان به خصوص بامیان پایگاه نظامی و مرکز تروریستهای فاطمیون میبود همچنانیکه خوست در طی چهل سال نظر به موقعیت جغرافیایی منطقه ای مناسب استراتیجیک برای پاکستانی ها است و از همین خاطر به مرکز تروریزم مبدل شده است وبا وجود تلاش های زیاد تا هنوز وضع در انجا عادی نیست.
جناب شما از شهید فرخنده یاد کرده اید زمانیکه ملا ایاز نیازی کشته شد در مطبوعات ملا دوستان مقالات تمجید ی از شخصیت او نوشتند و شاید شما هم یکی از همان افراد متملق بوده باشید .. عده ای محدود که ملا ایاز نیازی را مسوول قتل فرخنده قلمداد کردند باقی همه فدا و صدقه ای ملا شده اند.من یک تاجیک هستم اما بهترین دوستان از سمت جنوبی حتی ولایت خوست دارم که در شهر کابل در مکروریون سابقه زندگی دارند و از جمله فامیل های مترقی شهر کابل بوده و هستند و زنان شان به محیث معلم و سرمعلم در مکاتب شهر کابل در گذشته ها و همین اکنون خدمت کرده و میکنند.امید جناب مفتن و جاسوس انگلیس سر در گریبان تان کرده و از نشر نوشته های تفرقه انگیز بپرهیزید.
فاروقی سابق افسر اردو

>>>   ...
داوود خان مرحوم ميگفت: " تعليم خوب است اما تربيه مهمتر از آن است."
الحق كه شهيد داوود خان ؛ راست گفته بود.

>>>   خيلى مقبول و واقعبينانه تحليل كرديد
عزت

>>>   هر تجاوز گر که بوده یک اوغان حتمن پیدا شده تا نوکری او را کند۰ از انگلیس گرفته تا روس تا پاکستان تا امریکا هر کدام در بین این مادرفروش ها صد ها شاه شجاع و عبدالرحمن و کرزی و احمدزی و بقیه دارند۰

>>>   داوود یک احمق عقده ئی و خودخواهی بیش نبود.
اکثر مشکلاتی را که امروز میبینیم از دست همین کدو است. از پشتونستان خواهی احمقانه و دشمنی بیجا با پاکستان، تا بی ثباتی سیاسی کشور، تا قومپرستی و تمامیت خواهی اوغانها، همه و همه تخم های گنده همین داوود حرامزاده است که تا امروز کشور را بی ثبات ساخته.
داود یک دیکتاتور و یک کودتاچی خودخواه بود۰ او به مردم دموکراسی وعده کرد ولی دیکتاتوری مطلق ایجاد کرد، انتخابات آزاد وعده نمود ولی مردم را با مسخره ترین لویه جرگه تاریخ خاک در چشم زد۰
در آن لویه چرگه قلابی یکی از چُندُک های داود صدا زد، که کسی است در داخل تالار یا خارج تالار تا خودش را در مقابل داود کاندید کند؟ آن بود دموکرسی داود شاهی۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است