پشت پرده گفتگوهای خلیلزاد چه می گذرد؟
گفتگوهای خلیلزاد به این دلیل طولانی شده است تا زمان کافی برای تجزیه طالبان و تقسیم آنان به چندین گروه از جمله داعش فراهم آید و در حقیقت خلیلزاد با تداوم سفرها و گفتگوهایش برای ناامنی بیشتر در افغانستان زمان می خرد 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۴۸    ۱۳۹۹/۳/۲۲ کد خبر: 163765 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) زلمی نماینده خاص آمریکا در مورد افغانستان دور تازه‌ سفرهایش به منطقه را آغاز کرد و در ابتدا به قطر رفت و با سران سیاسی طالبان گفتگو نمود. خلیلزاد پس از دیدار سران سیاسی طالبان به پاکستان سفر کرد و با چند تن از سران نظامی و استخباراتی پاکستان دیدار و گفتگو نمود.
جنرال اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان نیز خلیلزاد را در این سفر همراهی می کرد.

وزارت خارجه امریکا هدف این دور از سفرهای خلیلزاد را تلاش برای دستیابی به توافق بین طرف‌های افغانی در مورد اقدامات عملی برای گام‌های بعدی روند صلح، به هدف آغاز مذاکرات بین افغانی عنوان کرده است.

در همین حال طالبان نیز اعلام کردند که زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، در دیدار با ملاعبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان در مورد آزادی زندانیان و آغاز مذاکرات "بین‌الافغانی" گفتگو کرده‌اند.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحه توییترش نوشت، این دیدار با حضور مطلق القحطانی نماینده ویژه وزیر خارجه قطر در دوحه صورت گرفته است.

خلیلزاد در سفر به پاکستان با جنرال «قمر جاوید باجوا» رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان و جنرال «فیض حمید» رییس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) درباره گام‌های بعدی پیشبرد روند صلح گفتگو کرد.
روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای نوشت که در این دیدار دو طرف درباره مسایل مورد علاقه طرفین، وضعیت امنیتی منطقه از جمله مسایل مربوط به مهاجران، روند صلح و مدیریت مرز افغانستان پاکستان گفتگو کردند.

دستاورد سیاسی و خبری خلیلزاد با نماینده های طالبان، ارتقای وجهه سیاسی طالبان در جهان و توجیه آزادی پنج هزار طالب بوده است که تا کنون سه هزار تن آنان آزاد شده و اکثرا به مجموعه های هدایت شده توسط استخبارات آمریکا و پاکستان پیوسته اند.

خلیلزاد در پاکستان بجای دیدار با رهبران سیاسی حکومت پاکستان، با رییس ستاد ارتش و رییس استخبارات آن کشور دیدار کرده است که این نشاندهنده اهداف دیگری بجز راه حل های مصالحه و مذاکره را در ذهن متبادر می سازد.
در حقیقت خلیلزاد طرح ایجاد گروه های جنگی دیگری را در افغانستان با نظامی ها و استخباراتی های پاکستانی برنامه ریزی می کند و علت طولانی شدن گفتگوهای (به اصطلاح) صلح را نیز باید در همین مقوله جستجو کرد.

در واقع گفتگوهای خلیلزاد به این دلیل طولانی شده است تا زمان کافی برای تجزیه طالبان و تقسیم آنان به چندین گروه از جمله داعش فراهم آید و در حقیقت خلیلزاد با تداوم سفرها و گفتگوهایش برای ناامنی بیشتر در افغانستان زمان می خرد.
اینکه آمریکایی ها و نماینده آنها خلیلزاد تاکید دارند تا همه زندانیان طالبان آزاد شوند برای این است که زودتر تکلیف آنانی که در کنار طالبان می مانند و یا به گروه های جنگی دیگر می پیوندند معلوم شود.

در این میان اشرف غنی ماموریت دارد تا زمینه پذیرش عمومی را بوجود آورد تا پس از آن دیگر اعتراضی به آزادسازی طالبان از زندانها نباشد و الا اشرف غنی هرگز از خود اختیاری ندارد که در مقابل خواسته آمریکایی ها ایستادگی و مقاومت نماید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
گفتگوهای صلح
نظرات بینندگان:

>>>   نه زبان و نه نژاد و نه رنگ و نه دین و ایدئولوژی هیچ کدام اینها کشور اداره نمی کند، کشور را دموکراسی و قانون و احترام و پایبندی به آن اداره کرده و به عدالت و پایداری می رساند که شما از آن خیلی دور و بیگانه اید. مثال ما ایرانیان شده داستان آن آدمی که عقل و زورش نمی رسید کفشش را درآورده و ریگ آزار دهنده را از کشور خود بیرون اندازد.
یکی ابلهی ریگ در کفش داشت---چو درمانده شد دست بر سر گذاشت
که نفرین بر آنکس که این کفش دوخت---که مغزم بکوبید و پایم بسوخت
بسی ناسزا گفت بر آن کفش دوز---سخن ها نسنجیده از درد و سوز
زجاییکه رنجیده باشد کسی---سخن ها نسنجیده گوید بسی
کسی گفتش ای خسته از پای خویش---زمانی بیاسای در جای خویش
تو از ریگ کفش خود آزرده ای---به جای دگر ظن بد برده ای
ببین علت و درد و رنجت کجاست---چو علت ندانی شکایت خطاست

>>>   هر تجاوز گر که بوده یک اوغان حتمن پیدا شده تا نوکری او را کند۰ از انگلیس گرفته تا روس تا پاکستان تا امریکا هر کدام در بین این مادرفروش ها صد ها شاه شجاع و عبدالرحمن و کرزی و احمدزی و بقیه دارند۰

>>>   مکر های ماکران چون مار ها
پر ز نقش و هم نگار اندر خرام
لیک موسی را عصا خود اژدهاست
میکشد یک بارگی جمله به کام

>>>   این خرزاد و غنی خرزاد طالب خرزاد همه از یک قماش اند
فقط این ها به فکر اوغان خود منافع باداران شان است و بس
نه کشوری در کار است نه ملتی

>>>   ‏‎Homaira Omar‎‏
پیام به دزدان!
منحیث یک افغان وظیفه ایمانی و وجدانی خود میدانستم که بر ضد نمایشات سرکس ( انتخابات ریاست جمهوری ) که به هدایت اشغالگران امریکایی و توسط نوکران فروخته شده نا افغان براه انداخته شده بود مخالفت نمایم . من میدانستم که امریکا خواهان استقرار صلح و دیمو کراسی به هیچ قیمتی در افغانستان نه بوده و نه خواهد بود ؛ پس مصرف میلیون ها دالر و مصروف ساختن مردم تحت نام کاذب انتخابات ضیاع وقت بود . اما با تأسف که یک گروه فیسبوکی فاقد تربیه و ادب به من دشنام های رکیک و بد میدادند که چرا بر ضد نوکران امریکا مینویسم و حتی به فیسبوک راپور دادند و چندین پست من از صفحه حذف گردید .بعد از اعلان نتایج روی کسانیکه به من دشنام داده بودند سیاه شد و همان عبدالله و همان غنی دوباره توسط بادار خود در چوکی ها به شمول امرالله بیسواد اشرارک ؛دوستم گلم جم ؛ دیسانت شده های امریکا ؛چاپلوسان ارگ؛ قاچاقبران مواد مخدر دزد های کابل بانک ؛جهادی های ویرانگر؛جاسوسان کشور های بیگانه و سایر کثافات دوباره بالای سرنوشت ملت نگون بخت افغانستان حاکم گردیدند .

دو روز قبل که باز هم پیامی از طرف اداره فیسبوک دریافت نمودم و مرا هشدار داد که متوجه نشر مطالب باشم ؛به حال دزدان و نوکران امریکا؛ و شرق و غرب تأسف نمودم که چقدر شما بیچاره و بدبخت هستید . دزدی نکنید که مردم شما را دشنام ندهد ؛دزدی نکنید که مردم به روی تان تف نکند . ...!

>>>   محمود منجم زاده
چرا پیشتر مساجد مورد حملات افجاری قرار میگرند ؟
ظهرامروز هنگام نماز جمعه مواد انفجاری جاسازی‌شده در داخل مسجد جامع شیرشاه‌سوری در مربوطات کارته چهار و واقع حوزه سوم امنیتی منفجرداده شد که از اثراین انفجار مولوی مسجد و ۳ تن دیگراز نمازگزاران شهید و ۸ تن دیگر مجروح شده اند. جناب اشرف غنی چون مساجد دیوارهای سه متری با سیم خوار دار و بادیگارد های مسلح و درب ورودی مساجد با دستگاه کنترول مواد منفجری مجهز نیستند ، که هرکس از داخل آن بگذرد کنترول نمایند ،چون دست آنها که به آقایان اشرف غنی ، اتمر محب ، معصوم استانکزی و دیگران نمیرسد ، چون آنها از ترس خود را درجای های مصون که با تمام سلاح ها مدرن مورد حفاظت قرار میدهند و دست کسی به انها نمی رسد ، آنها انتقام خود را از مساجد که بی پناه می باشد میگرد . آیا وزرات داخله نمیتواند برای مسجد های بزرگ و شناخته شده وسیله کنترول مواد منفجره را نمینواند بدهد ، تا حدود نیم ساعت قبل و ده دقیقه قبل تمام مسجد را با این وسیله کنترول نمایند . یا مسؤلین مسجد ۱۵دقیقه قبل از آغاز نماز جمعه یا نماز شب درب مسجد را ببنیدند ؟
چرا اصلا این جنگ ها سالهاست ادامه دارد حتا نجیب ، امین و ترکی هم به یک دیگر رحم نکردند و برای گرفتن قدرت خون ها رخیتند
ملاعبدالغني برادر واشرف غنی ازیک تباربرای گرفتن قدرت میجنکند
ملاعبدالغني برادر واشرف غنی ازیک تبار هستند ، که فقط برای گرفتن قدرت میجنکند از حدود ۳۲۰ سال قبل شاهان مستبد که از یک تبار هم بودند خون یگ دیگر ریختند و یا یک دیگر را کور کردند ، فقط برای قدرت . کشته شدن حبیب الله را هنوز خیلی ها بیاد دارند، به احتمال قوی یا نادر و یا شجاع الدوله حبیب الله خان را کشتند . همین حالا رها نمودن حدود نزدیک به چهار هزار طالب هم تبار ، که بعدا برای گرفتن قدرت با امیران خود خواهند پیوست تا جنگ ها به منافع یک درحقیقت بین طالبان و ارگ چنان تفاوت کلی ندارد. یکی طالبان افراطی رادیکال و دیگری متعصب وقدرت طلب و متخلف ، فقط این مردم افغانستنان هستند که هزینه این جنگ ها را می پردازند .

>>>   عجیب غول و بی منطق مردمی هستند این اوغان ها، مخوصن آن لر و بر خواهان۰ از یک طرف از پاکستان توقع دارند در امور داخلی شان مداخله نکند، مخالفین دولت کابل را حمایت نکند، و در ترانزیت و تجارت با اوغانستان همکاری کند، و از طرف دیگر خود شان بر نیم خاک پاکستان ادعای ملکیت دارند و میخواهند آن قسمت های را که تِر نیکه شان به انگلیس فروخته بود دوباره بزور از پاکستان بگیرند۰ خر هم از همین غول ها کرده بهتر عقل و منطق خواهد داشت۰ حتا خود مردم های همان قسمت های فروخته شده دیگر نمی خواهند با اوغانستان باشند و با پاکستان آرام و آباد هستند، و با افتخار به پاکستان خدمت میکنند لیکن هنوز هم این خر ها هر چهار پای را در یک موزه نموده اند و ادعای ارضی دارند۰ از یک سو میگویند دیورند نه منو و از سوی دیگر از سیاست پاکستان در مقابل خودشان گله دارند۰ مفت خو مردم به این ها غول نگفته اند۰

>>>   جالب آنست که بجوا و ریس آی اس آی پاکستان واضع آشکارا و علنی به نمایندگی طالبان و به وکالت طالبان گپ میزنند و مناقشه میکنند ولی چند تا اوغان غول هیچ حرفی علیه این واقعیت تلخ بزبان نمی آورند و دیگران را نوکر خارجی یا نماینده این و یا آن کشور میخوانند۰

>>>   اوضاع آشفته سیاسی افغانستان که از بحران سیاسی به بحران سیاسی دیگر کشیده می شود، بیش از هر زمانی امروز چهره هولناک پیدا کرده است. دگردیسی پرعمق سیاسی در حال چهره کشودن است که فضای آشفته سیاسی کشورمان را بسوی فصل جدید جنگ های بی پایان خواهد برد.
اینطور به نظر می رسد که با سفر اخیر جنرال قمر باجوا رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل و دیدار با غنی، پیش شرط اغاز مذاکرات «بین الافغانی» تشکیل حکومت موقت و استفعای غنی از مقام ریاست جمهوری، مشخص ساخته شده است. خلیلزاد نیز میان کابل و دوحه و اسلام آباد در پرواز برای ایجاد فتنه های جدید سیاسی به نفع بلک واتر طالبان است.
محمد صدیقی

>>>   سيد خالد سادات
نا امني و وحشت
تا زمان حضور آمريكا در افغانستان يك امر طبيعي است.

>>>   Mohammad Rahimi
من در ستایش حامد کرزی که حاضر نشد مصونیت قانون کشتار وتجاوز به عنف(کپیتولاسیون) را امضاء کند پست ویژه گذاشتم ولی وقتی آمد با دولتی که مصونیت قضایی اشغالگران کافر، آدم کش وفاسد را بادعا وتشکر لبخند پذیرفت همکاری کرد، بابت ستایش او به پیشگاه خداوند جلت عظمته استغفار کردم، خدا مرا نبخشد اگر دیگه در ستایش کسانیکه با کفار اشغالگر همکاری کردند حتی در حد یک کلمه حرف بزنم!

>>>   Abbud Haqyar
غنی راست گفته بود که هیچ افغان با افغان دیگر فرق ندارد؛ طالبان که 50 کیلومتر خاک کشور را به پاکستان فروخته اند با داوود زوی و تنی که طیاره های ارتش‌ را به پاکستان فروخت و وردک و زاخیلوال و اکلیل و...، همه سر و ته یک کرباس اند و اینگونه است افغان با افغان فرقی ندارد و همه واسطه و عوامل نیواستعمار و بیوتروریسم در کشور هستند!.

>>>   سیدعالم الهاشمی القریشی
امریکا واقعن چه میخواهد؟ودنبال چیست؟
چندروز قبل سازمان سیاه درپیرامون گوینده گان زبان فارسی درافغانستان مطلب دروغینی را منتشر کرد که گویا گوینده گان زبان فارسی قبایل کوچکی اندکه درروستاهای شمال افغانستان زنده گی میکنند،حالا دنبال درصدی هزاره ها واهل تشیع را گرفته است . آیا درپس این شرارت های جنایت کارانه اهداف شومی نهفته نیست؟

>>>   داکترمحمدشریف سکندری
امريكا يكبار دگر چهره استعماري خود را معلوم كرد كه تنها امريكايها بشر استند ومردم افغانستان از گل ساخته شده اند كه به نوكر خود اشرف غنى دستور ميدهد كه أن عده طالبانيكه در قتل امريكايها متهم اند محبوس باشند و انهايكه هزار ها زن مرد خورد و بزرگ افغانستانى بي گناه را كشته اند ازاد شوند اين يك سندى است كه چهره ضد افغانى را اشكار ميسازد بس معلوم شد كه امريكا براى نابودى مردم افغانستان آمده است نه براى مهو ونا بودى تروريزم حال كجاست يكصد وچند سازمان سياسى تما شا بين و بى وجدان كه صداى خود را بلند نميكنند ومهر خاموشى بر لب زده اند بايد بشرمند ويا اينكه عوض كلاه ولنگى چادر زنانه بسر كنند در بهلوى خانمهاى شان بنشينند ويا اينكه حزب خود را لغو بيش ازين مردم عوام را فريب ندهند كه ما سياست مدار هستيم واينده وطن را ميسازيم لعنت به همچو سياست مدار بى غيرت وبز دل

>>>   جالب است ! امريکايى ها مى ګويند : دوصد تن از زندانيان طالبان که به کشتار امريکايى ها پرداخته اند از حبس رها نګردند ، اين بدان معنى است که صرفآ انهايکه به کشتار افغانها پرداخته اند از حبس رها مى ګردند وطالبان مطابق تفکر امريکايى درکشتار افغانها دست ازاد دارند . رهبرى طالبان نيز به طالبان هدايت داده بود که بالاى امريکايى ها حمله نکنيد تنها به جنګ خود با نيروهاى مسلح افغانستان ادامه دهيد . از ان مى توان نتيجه ګرفت که کشتار افغانها وتضعيف انها پروژه مشترک امريکا، انګليس ، پاکستان ، طالبان وديګر ګروه هاى جنايتکار است که اساس ان در سال1974 ګذاشته شد واخوند هاى جنايتکار ايران نيز در ان سهم دارند .

این جالب است! آمریکایی ها می گویند: دوصد زندانی طالب که آمریکایی ها را کشته اند از زندان آزاد نشدند. این به این معنی است که تنها کسانی که افغان ها را کشتند از زندان آزاد می شوند و طالبان بر اساس تفکر آمریکایی آزاد هستند که افغانها را بکشند. رهبری طالبان طالبان را هدایت کرده بود که بالای آمریکایی ها حمله نکنند. به جنگ با نیروهای مسلح افغانستان ادامه خواهند داد. نتیجه کشتار افغانها و ضعفهای آنها پروژه مشترک امریکا، انگلیس، پاکستان، طالبان و دیگر گروه های جنایتکار که در سال 1974 برگزار شده و جنایتکاران ایران سهم دارند.

>>>   خود غنی کوچی بزرگترین دزد است، زنش دوم۰ تمام دزدان دیسانتی اپورتونیست چون زاخیلوال غلام فاروق وردک جلالی رحیمی قیومی و دیگر مخکشک های خورد و بزرگ دزد طیاره و زنش زهره و بقیه خائن ها همه بر دور او هستند۰ ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است