یادی از خانواده موسس شفاخانه نسایی در هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۵    ۱۳۹۹/۳/۲۰ کد خبر: 163744 منبع: پرینت

یادی از حاج غلام نبی، محمد قاسم و حاج ذبیح الله، حاج نجف علی رضایی؛
برادران رضایی در حدود ۸۰ سال گذشته می زیسته اند، یکی از بزرگترین فامیل های سرشناس و تجار ملی بوده که در هرات از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، فامیل محترم رضایی حالا بیشتر شان در المان، امریکا، کانادا و افغانستان زندگی می کنند و همواره برای خدمت گذاری به زادگاه شان علاقمند بودند.

داکتر مهدی رضایی یکی از فرزندان این خانواده بزرگ میگوید، با وجود جنگ در افغانستان که بیش از سه دهه ادامه دارد، زیر ساخت های پزشکی تقریباً کاملاً نابود شده است، به ویژه زنان از مراقبت های پزشکی ضعیف رنج می برند و میزان مرگ و میر مادران حتی در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار زیاد است، به فکر آن شدم تا برنامه ساختمان یک بیمارستان زنان را در هرات تحت بررسی قرار دهم. در آن زمان هدف از تاسیس یک بیمارستان غیرانتفاغی زنان در هرات بود، از جایی که آرزوی ما هم خدمتی شایسته به همشهریان عزیز در هرات بود بیمارستانی مجهز با میعارهای روز، بر آن شدیم، تا این پروژه را فورا راه اندازی نمایم.

بنیاد رضایی از همین رو پروژه احداث بیمارستان با بخش های زنان و زایمان در شهر هرات را آغاز نمود. این بیمارستان که در سال 2003 برنامه ریزی شده بود، توانست در سال 2009 فعالیت خود را آغاز کند و خیلی سریع توسط زنان شهر و مناطق اطراف آن مورد توجه قرار گرفت. پس از اتمام ساخت این کلینیک زنان، فعالیت ها شامل آموزش بیشتر برای پرسنل پزشکی در افغانستان و اعطای بورس تحصیلی گسترش یافت. این بیمارستان در روز تا 200 بیمار را معالجه می کند.

بیمارستان رضایی با مساحت حدود یک هزار متر مربع در سه طبقه در اول خیابان بانک خون ساخته شد و اینک حدود ۱۰ سال از فعالت آن می گذرد. آقای داکتر مهدی رضایی در تابستان سال ۲۰۰۹ زمانیکه اقای انوری والی هرات بودند، به هرات امد، تا کار اعمار بیمارستان را که قبلا آغاز شده و بخش هایی از آن تکمیل شده بود را ببیند، بنده نیز در همان وقت که بیمارستان افتتاح می شد در هرات بودم.

داكتر نياز مي گويد: براي تجهيز اين شفاخانه 400 هزار دالر هزينه شد، افتتاح آن مدت 5 سال به طول انجاميد. به باور داكتر كريمه ناصري، متخصص بخش نسايي ولادي در شفاخانه رضايي،"ما در سطح كشور چنين شفاخانه اي نداريم." او مي گويد: اين شفاخانه داراي 100 بستر بوده و از امکاناتی چون انبار دارو، سالن كنفرانس، انبار مواد غذايي، اتاق هاي بسيار بزرگ براي بستري نمودن مريضان، عمليات خانه ها، تحويل خانه، اتاق ولادت برخوردار بوده و به تمام امكانات ديگر مورد نياز يك شفاخانه نيز تجهيز شده است.

در ماه ثور ۱۳۹۸خورشیدی که هرات رفته بودم، کوتاه از بیمارستان رضایی دیدن نموده و خواستم یادی از چگونگی این مرکز نسايي ولادي در هرات بنویسم و یادی از فامیل محترم رضایی نسبت به این کمک شایسته شان به مادران و کودکان هرات اظهار سپاس و قدردانی نمایم.
ثواب ساختن یک بیمارستان از ساختن یک مسجد کمتر نیست.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
شفاخانه
رضایی
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند همه خیرین را و از جمله فامیل محترم رضایی را خیر کثیر نصیب کند و در پناه خود حفظ شان کند و رفتگان شانرا مغفرت و آرامش نصیب فرماید.
شهروندان عزیز هرات باید بدانند که هر موسسه عام المنفعه مالکیت تمام مردم شهر و قصبات است و در حفظ و نگاه داری و قدر دانی از پرسونل کاری این ادارات از همدیگر پیشی گیرند.
خداوند منجم زاده عزیز را که یک غنیمت فرهنگی و ملی است حفظ کند و قلم و قدم اش را توانایی بیشتر بخشد.

>>>   آغای منجم زاده ای کاش یادی از شرکت ساخت و ساز و انجنیران زحمت کش شرکت هم مینمودید چراکه انها هم زحمات زیادی را در همان وقت کشیده اند .شاید بگوید که شرکت در مقابل کار خود پول اخذ نموده بلی پول اخذ نموده تا جایکه من خبر دارم شرکت ساخت و ساز با بسیار پول اندکی حاضر شد تا اینکار را انجام دهد که خوش بختانه انجام داد،بنده بصفت یک شهروند هراتی از فامیل محترم رضایی که باعث افتخار ما هراتیان هستندوهمچنان از انجینران کار کشته و زحمت کش شرکت ساخت ساز ابراز قدردانی و سپاس نموده ان اشالله همیش شاد و سر حال باشند .
( انجینر رضایی)

>>>   از خانواده با برکت رضایی بابت این اقدام خداپسندانه باید تشکر کرد خداوند امثال این خانواده را در کشور زیاد کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است