حکومت زندانیان رها شده طالبان را به ۳ هزار می‌رساند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۲    ۱۳۹۹/۳/۱۹ کد خبر: 163718 منبع: پرینت

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند، درنظر است که شمار زندانیان آزاد شده‌ی گروه طالبان به ۳ هزار نفر برسد.
به گفته آن‌ها، تا حال بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ زندانی گروه طالبان آزاد شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی پخش شده که شاید هزار زندانی دیگر هم آزاد شوند، اما دفتر شورای امنیت ملی این گزارش‌ها را نادرست خوانده است.

در همین حال، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفر منطقه‌ای خود، در کابل به‌سر می‌برد و گفته می‌شود که هدف از این سفر زمینه‌سازی برای آغاز گفتگوهای مستقیم بین حکومت و گروه طالبان است.

حکومت افغانستان می‌گوید، قرار است شمار زندانیان آزاد شده‌ی گروه طالبان به ۳ هزار نفر برسد. به گفته آن‌ها، در حال حاضر امور اداری آزادی صدها زندانی در دست اجرا است.
دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که تا اکنون ۲۷۱۰ زندانی طالبان به فرمان محمداشرف غنی، رئیس جمهوری آزاد شده‌اند.
جاوید فیصل، سخنگوی این دفتر روز یک‌شنبه (۱۸ جوزا) به رادیو آزادی گفت: "قرار است که تعداد این زندانیان آزادی شده به ۳ هزار برسد."

در همین حال، گزارش‌هایی پخش شده که ممکن است هزار زندانی دیگر طالبان هم به عنوان حسن نیت برای زمینه‌سازی آغاز گفتگوهای مستقیم طالبان آزاد شوند.
اما سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی این گزارش‌ها را نادرست خواند.
آقای فیصل پیش از این به رادیو آزادی گفته بود که آزادی بقیه زندانیان وابسته به کاهش خشونت و آمادگی طالبان برای پیوستن به روند صلح است.
ارگ: رهایی بیشتر زندانیان طالبان به‌ برداشتن گام‌های مثبت این گروه بستگی دارد

بخشی از توافق صلح امریکا و طالبان، آزادی زندانیان این گروه است. در این توافقنامه به آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین حکومت و طالبان هم اشاره شده است. گفته شده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به همین منظور وارد کابل شده است.

منابعی در حکومت افغانستان می‌گویند، آقای خلیلزاد با سران حکومت بر سر آغاز گفتگوهای صلح بین حکومت و طالبان مذاکره می‌کند.
در همین حال وزارت دولت در امور صلح می‌گوید که حکومت برای گفتگوهای بین‌افغانان آمادگی دارد و در این زمینه تلاش‌های امریکا نیز بسیار مهم است.
ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "مالکیت پروسه صلح به دست جمهوری اسلامی افغانستان و مردم این کشور است."

بانو انوری افزود: "نقش صادقانه و بی‌طرفانه کشورهای منطقه در این پروسه نیز بسیار مهم است. ایالات متحده امریکا یکی از همکاران مهم این پروسه است که در فراهم ساختن تسهیلات این پروسه نقش تاثیرگذار دارد."
وزارت دولت در امور صلح: امریکا نقش تأثیر گذار در پیشرفت روند صلح دارد
زمینه برای گفتگوی بین‌الافغانی چقدر مهیا شده است؟
پیش از این زلمی خلیلزاد در سفرهایی به قطر، پاکستان و افغانستان بر کاهش خشونت‌ها تاکید کرده است، اما در این اواخر جنگ شدت گرفته و باعث افزایش نگرانی‌ها شده است.

در همین حال رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی با اشاره به بالا بودن آمار تلفات غیرنظامیان در افغانستان این پرسش را مطرح کرده که در چنین وضعی کسی می‌تواند آتش‌بس را رد کند؟
برقراری آتش‌بس از موضوع‌هایی است که حکومت افغانستان بر آن تاکید دارد، اما طالبان می‌گویند که رهایی زندانیان، کلید آغاز گفتگوهای صلح است و آتش‌بس در این گفتگوها بررسی شود.
اما این گروه در عید فطر برای سه روز آتش‌بس اعلام کرد که با استقبال حکومت افغانستان، امریکا و جامعه جهانی روبرو شد.

جاوید حسن‌زاده
خبرنگار رادیو آزادی در افغانستان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   غنی احمدزی ملا عمر کور طالب تروریست داعش تروریست مساوی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است