با وجود برداشت تربوز، ۶ میلیون دالر تربوز ایران وارد شده
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۵    ۱۳۹۹/۳/۱۹ کد خبر: 163714 منبع: پرینت

با وجود افزایش حاصلات تربوز در کشور، به ارزش ۶ میلیون دالر تربوز ایران به افغانستان صادر شده است.
رسانه های خارجی گزارش داده اند که ارزش صادرات ایران به افغانستان طی دو ماه (۲۰ مارچ الی ۲۰ می) سال روان میلادی به ۳۴۱ میلیون دالر بالغ میگردد که تنها به ارزش ۶ میلیون دالر آنرا صادرات تربوز تشکیل میدهد.

در فصل برداشت تربوز در افغانستان و وارد نمودن آن به این پیمانه بزرگ از ایران، می‌تواند مشکلات موجود در بخش نبود بازار برای محصولات داخلی را افزایش‌ دهد از سوی‌ دیگر، نبود توجه حکومت و مقامات ذی ربط در این مورد پرسش دیگریست که تا کنون بدون پاسخ مانده است.

این درحالی است که در سال روان حاصلات تربوز افغانستان افزایش چشم‌گیری داشته است. چند پیش رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت فراه حاصلات تربوز این ولایت را بیش از ۶۸۹ هزار متریک تن پیش بینی کرده‌ بود.

برعلاوه افرایش حاصلات تربوز، زمین های تحت کشت آن در کشور نیز افزایش یافته است. تنها در ولایت فراه ۰٫۶ درصد افزایش در زمین های تحت کشت تربوز گزارش شده است. واردات بی مورد تربوز از خارج نه تنها سبب زیان فروشند‌گان داخلی گردیده بلکه باعث رکود سکتور زراعتی و دهاقین کشور نیز می‌گردد.

کد (9)
روزنامه اقتصادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تربوز
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   تربوز سیر ۷۰ افغانی است

>>>   تربوز ایران قابل خوردن نیست. سم و مواد شیمایی بیش از حد دارد. من دوستی ایرانی از شیراز دارم یکی دو سال پیش رفته بود به منطقه ای ممسنی شیراز که هندوانه و تربوز کاری در انجا رایج است می گفت آنان تربوز هایی را که برای فروش می کارند خود شان از آنها نمی خورند و برای خوردن خود جداگانه تربوز می کارند. تربوزهای فروشی را با نوره، تابلیت ضد بارداری و یک ماده دیگر که من اسمش یادم رفته آبیاری می کنند و بسیار سریع رشد نموده و برای فروش آماده می گردد. از هم وطنان عزیز خواهش می کنم که از تربوزهای ایرانی نخورند. افزون بر اینکه طعم و مزه خوش آیندی ندارد ممکن است باعث ایجاد مرض بشود.

>>>   در تجارت چند چیز مهم است:
کیفیت اجناس،کمیت اجناس،نرخ اجناس،زمان صدور اجناس،بازار اجناس،ورشکست ساختن رقبا با پایین آوردن نرخ اجناس در بازار و در نتیجه خروج رقبا از بازار و بالاخره بسته کردن سرحدات به بهانه های مختلف در مقابل اجناس رقبا و بلند بردن مالیات بر اجناس رقبا.
این که تجارت تربور افغانستان در مقابل تربور ایران شکست خورده است،یا به وقت حاصل برداری آن ارتباط میگیرد که شاید در ایران وقت تر حاصلات تربوز را برداشتند و یا به کیفیت آن تعلق دارد و یا به قیمت آن .

>>>   در ایران نرخ آب و انرژی یارانه ای هست.
حمل و نقل یارانه ای هست.
حتی اسپانیا و پرتغال هم قادر به رقابت با ایران نیستند.
ایران هندوانه هایش را به ترکیه صادر می کند و با نام ترکیه به اروپا و دیگر کشورها صادر می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است