گفتگوهای میان افغانان در قطر برگزار می شود
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۱    ۱۳۹۹/۳/۱۸ کد خبر: 163707 منبع: پرینت

منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که توافق‌های نخستین نشان می‌دهند که قرار است گفتگوهای میان افغانان در قطر برگزار شود.
هرچند این منابع از زمان مشخص برگزاری این نشست چیزی نمی‌گویند اما تاکید می‌ورزند که توافق شده‌است تا پیش از برگزاری این نشست پنج هزار زندانی طالبان از بند حکومت افغانستان رها شوند.

به گزارش طلوع، سید اکبر آغا، فرماندۀ پیشین طالبان گفت: «به احتمال بسیار قوی گفتگوها در قطر برگزار می‌شوند و امریکاییان هم به این باور هستند که باید پیش از این گفتگوها پنج هزار زندانی طالبان رها شوند.»
این در حالی است که زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان سفر تازه‌اش را به قطر، پاکستان و افغانستان آغاز کرده‌است.

از سویی هم طالبان با پخش تصویرهایی می‌گویند که در بخش‌های زیر ادارۀ شان به جنگ‌جویان این گروه از چگونگی توافق صلح با امریکا روند آگهی دهی را آغاز کرده‌اند. اما این گروه مشخص نساخته‌است که در کدام بخش‌ها این روند را آغاز کرده‌اند.

یکی از این فرماندهان طالبان در این باره می‌گوید: «آن دشمنان اسلام که گفته بودند که طالبان را از غارها بیرون می‌کنیم و به طالبان حقوق شان را هم نمی‌دهیم، اکنون با طالبان روی یک میز می‌نشینند و خواست‌‎های طالبان را می‌پذیرند.»

حکومت افغانستان می‌گوید که کابل آماده شرکت در گفت‌وگوهای میان افغانان است.
صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی اظهار داشت: «حکومت افغانستان گام‌های مهم را در این پروسه برداشته است و هیئت گفت‌وگوکننده آمادۀ گفتگوها هستند.»

طالبان گفته‌اند که آغاز گفتگوهای میان افغانان به رهایی پنج هزار زندانی این گروه وابسته‌است.
موسی خان اکبر زاده، والی پیشین غزنی بیان داشت: «رهایی پنج‌هزار زندانی باید شود و نباید سهل انگاری صورت بگیرد و هر دو طرف باید افغان‌ها را رها بسازند.»
طالبان می‌گویند که از میان یک هزار زندانی توافق شده تا اکنون ۴۵۱ زندانی حکومت افغانستان را رها کرده‌اند و حکومت افغانستان هم از رهایی ۲۷۱۰ زندانی طالبان سخن می‌گوید.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گفتگو
قطر
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است