تأکید سفارت‌های غربی بر حضور معنادار زنان در صلح
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۳    ۱۳۹۹/۳/۱۶ کد خبر: 163671 منبع: پرینت

هیات اتحادیه اروپا، سفارت‌های استرالیا، دانمارک، آلمان، هالند، ناروی، سویدن و انگلستان در افغانستان در یک اعلامیۀ مشترک خواهان حضور معنادار زنان در روند صلح افغانستان شده‌اند.
در این اعلامیه مشترک آمده‌است که توافق‌های صلحی‌که در آن زنان حضور داشته‌اند دوام و موفقیت بیشتر داشته‌اند: «اکنون نیاز است تا جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هردو بر مشارکت معنادار زنان در این مذاکرات اصرار ورزند.»

در بخشی دیگر این اعلامیه آمده‌است: «جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید زنان را در همه ابعاد روند صلح به‌شمول شورای رهبری، تیم‌های مذاکراتی، شوراهای مشورتی و تیم‌های فنی و مشورتی دخیل سازند. ما از از هر دو طرف می‌خواهیم تا تلاش‌های شان را برای گزینش تعداد بیشتری از زنان واجد شرایط در این ساختارهای صلح دوچند سازند.»

این در حالی‌ است که پیش از این، حبیبه سرابی، عضو هیات گفتگو کننده صلح حکومت با طالبان انتقاد کرده بود که در شورای عالی مصالحه ملی هیچ زنی حضور ندارد. به گزارش طلوع، این کشورها، از ایجاد شورای عالی مصالحه ملی استقبال کرده‌اند و خواستار مشخص شدن تاریخ آغاز گفتگوهای میان افغانان شده‌اند.

این در حالی است که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز در دیدارش با اعضای کمیسیون حقوق‌بشر گفته‌‎است که قرار است به‌زودی گفتگوهای صلح آغاز شوند.
او همچنان گفته‌است که سهم زنان و دیگر اقشار جامعه در روندهای صلح درنظر گرفته خواهد شد و نیز با دستاورهای نوزده سال گذشته معامله نخواهد شد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صلح
زنان
نظرات بینندگان:

>>>   حقوق زن از نگاه طالبان:
خانم ها میتوانند منحیث داکتر و نرس در شفاخانه های زایشگاه و منحیث معلم در مکاتب دخترانه کار کنند.
منتهی همراه چادری با یک محرم به کار بروند.
در باقی ادارات دولتی چون امکان جداسازی کارمندان مرد و رن وجود ندارد،بنأ از استخدام زن ها معذرت میخواهند.
حقوق زن از نگاه اسلام عبارت از همان مهر زن در هنگام ازدواج است و نان و لباس او بدوش مرد است و وظیفه زن عبارت از نگهداری مال و منال شوهر در خانه و نگهداری اطفال است.
دیگر در هرجای قرآن پالیدیم،ما کدام حق دیگر زن را نیافتیم.
اگر شما دیدید،برای ما بگویید که در کجای قراًن است؟
حتی همین کار کردن زن منحیث داکتر و نرس در شفاخانه و منحیث معلم در مکاتب دخترانه نیز در قرآن نیامده است،اما ما بخاطر ضرورت داشتن داکتر زن و نرس رن و معلم زن در مکاتب دخترانه،یک استثنی قایل شدیم.امید واریم تا الله پاک ما را بخاطر قایل شدن این استثنی،در آتش دوزخ نسوزاند.
ملا هیبت الله

>>>   مردا که کاری نتوانستند،شاید زنان معجزه کنند

>>>   اتحادیه اروپا کاش بتوانن مانن کشورهای پیشرفته جهان که جنابان در انون جامعه تشریف دارن و بتوانن یه کشور سنتی رو که توی 19سال از یه دموکراسی نسبی و کمی از آزادی عمل به جنابان قرون وسطایی معامله انجام بده و آنها رو قناعت بدهید گر چه بگوش به فرمان آیشون هستند و کمکی بکنن به مردم رنج دیده افغانستان تا از آسیب های بزرگ اجتماعی مردم چند صباحی نفس راحت بکشن ، به جواب ملا هبیت الا ،شما فراموش نموده آید که بی بی خدیجه خانم پیامبر اسلام تجارت پیشه بود ؟ اگر پیغمبر اسلام رو قبول دارید باید به خانم ها همچون کار و زندگی داد جامعه بدون زن مانند اجاق گاز بدون فیلتر است که هر چه قدر کبریت بزنی آتش ندهید ،شما هم آینو فراموش نکنید که از یک زن بدنیا آمده آید و همان قدرت و نفوذ یه زن بوده که جنابعالی رو ملا هیبت الله ساخته .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است