محمود کرزی، سرپرست وزارت شهرسازی شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۷    ۱۳۹۹/۳/۱۴ کد خبر: 163633 منبع: پرینت

اداره امور ریاست جمهوری اعلام کرد که محمود کرزی به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت شهرسازی و مسکن تعیین شده است.
پس از توافق آقای غنی و عبدالله این دومین عضو کابینه است که معرفی می‌شود. دو روز قبل آقای غنی در فرمان جداگانه احمد جواد عثمانی را به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت افغانستان معرفی کرد.

تعیین محمود کرزی به عنوان سرپرست وزارت شهرسازی واکنش‌های زیادی را در شبک‌های اجتماعی برانگیخته است. شماری او را "فردی متهم به فساد" و ناشایسته و برخی دیگر او را برای رهبری این وزارتخانه "غیر مسلکی" عنوان کرده‌اند.

متهم به اختلاص از کابل بانک
محمود کرزی ۶۳ سال سن دارد و برادر بزرگ حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین افغانستان است.
او سال‌های پیش از سقوط طالبان در آمریکا بود و تابعیت آمریکایی دارد. اما بعد از سقوط طالبان به افغانستان بازگشت و سرگرم کار در عرصه‌های اقتصادی شد.
محمود کرزی بازرگان و در گذشته یکی از سهامداران کابل بانک نیز بود. او متهم به اختلاس و سوء‌استفاده از قرضه‌های غیر قانونی این بانک و عدم پرداخت بدهی‌اش شده بود.
آقای کرزی اما بارها این اتهامات را تکذیب کرد و تاکید کرد که تمامی وام‌های خود را دوباره پرداخته است.
پرونده جدید دادستانی نیویورک علیه برادر بزرگ کرزی

بحران کابل بانک بر سر چه بود؟
پرونده فساد مالی کابل‌بانک به سال ۲۰۱۰ برمی گردد که شرکای اصلی آن مقدار قابل ملاحظه‌ از سپرده های مالی مردم را به عنوان قرضه گرفته بودند و مسترد نکرده بودند که در نتیجه این بانک به دلیل اختلاس صدها میلیون دلار ورشکست شد.
گزارش شده بود که شماری از شرکای اصلی کابل بانک این پول‌ها را در بازار مسکن دوبی سرمایه‌گذاری کرده و هنگامی که بازار مسکن دوبی به دلیل بحران مالی جهانی با رکود مواجه شد، در افغانستان این نگرانی ایجاد شد که پول‌های سرمایه‌گذاری شده در بازار مسکن دوبی از بین برود.
این شایعات سبب شد که سیلی از مردم برای نقد کردن پول خود به کابل بانک مراجعه کنند و در نتیجه کابل بانک با کمبود نقدینگی مواجه شد. بحث از دست رفتن چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دلار پول در میان آمد و به دلیل جلوگیری از ورشکستگی این بانک، دولت پول هنگفتی را به حساب این بانک واریز کرد و مدیریت کابل‌بانک را به دست گرفت.
حدود شش سال قبل دادستانی کل فرمان بازداشت ۱۹ متهم پرونده فساد مالی کابل بانک از جمله محمود کرزی را صادر کرد.
شیر خان فرنود در سال ۲۰۰۴ کابل بانک، اولین بانک خصوصی افغانستان را تاسیس کرد. این بانک بعد از مدت کوتاهی توانست مشتریان زیادی را به خود جلب کند و اندوخته آن به صدها میلیون دلار رسید.
پرونده بحران کابل بانک به دادگاه عالی افغانستان محول شد
وزارت دفاع افغانستان دو سال پیش اعلام کرد که شیرخان فرنود بنیانگذار کابل بانک به دلیل بیماری در زندان بگرام در ولایت پروان درگذشته‌ است.
سخنگوی این وزارت به بی‌بی‌سی گفته بود که آقای فرنود به دلیل حمله قلبی در گذشته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محمود کرزی
وزارت شهرسازی
نظرات بینندگان:

>>>   Homayoun Tach
آیا در افغانستان به این اندازه قحط الرجال است که برای پست یک وزارتخانه شخص متهم به کلاهبرداری و اختلاس ، که هنوز دوسیه اش زیر بررسی نهادهای عدلی و قضایی قرار دارد، نامزد می شود؟
بدا به حال چنین ملت!

>>>   بنده به توانایی مدیریت آقای غنی ایمان دارم اما به صفت یک افغان توقع بالاتر از ایشان در مورد انتخاب افراد به پست های کلیدی را داشتم .
اقای کرزی میتواند رئیس خوب در شرکت خرید و فروش املاک باشد اما به هیچ وجه یک مدیر توانا در بخش شهر سازی.

>>>   محمود كرزي به همكاري حامد كرزي فابريكه سمنت غوري را خريد فعلا به كمك غني ميخواهد ساير دارايي هاي كشور را حيف و ميل نمايبد. به اميد روزي كه اين دوزد بيت المال با برادر بزرگش به محاكمه كشانده شوند .

>>>   اگر اين جناب بزرگتر از كرزي باشد چطور شصت و سه سال عمر دارد ، در حالي كه كرزي همدوره مكتب ما بود، و كم از كم شصت و چهار ساله است . اين فاميل در تقلب نام دارند، و لعنت بر سر غني ، كه همه دزدان را در كابينه جا ميدهد.

>>>   دزدی میلیاردی باز به میدان امد. ....به غنی احمدزی

>>>   Shoja Mohseni
كابينه نيست؛ كمين گاه دزدان است.
محمود كرزي؛ تاراج گر كابل بانك؛ به وزارت رسيد. روايتي تكراري را در زير آورده ام كه بي ارتباط به وي نيست.
زماني كه سيد قاسم رشتيا، در سلطنت محمد ظاهر شاه از رياست مستقل مطبوعات به مقام وزارت رسيد، كاكاي شاه امان الله كه احتمالا نصرالله خان سراج بوده، اين بيت را سرود كه ورد زبان مردم كابل شد.
دزد ديروز، وزير امروز
صدر اعظم فردا، قاسم رشتيا
سراج تاوان سروده اش را پرداخت و روز احضار به ارگ، در مسير راه، در حادثه ترافيكي جان داد.
شايد محمود كرزي نيز پس از وزارت، خيز بلندي به سوي جايگاه قبلي برادرش بردارد.

>>>   Hasan Ali Adalat
‏۱۴محمود کرزی نماد از شایستگی کابینه دزد سالاری است !
پایه و ستون فقرات حکومت های حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی را دزدان حرفوی تشکیل می دهد چون در این گونه حکومت ها هرکه بیشتر بدزدد مورد تقدیر قرار گیرد و هرکه نه دزدد باید برکنار ، محاکمه و زندانی شود .
محمود کرزی در میان دزدان حرفوی از جمله شاهدزد به شمار می رود و نمونه یک دزدی آن را در قضیه کابل بانک همه خبر داریم .
لذا در چنین یک حکومت مشارکتی که همه مانند گرگان گرسنه در انتظار شکار استخوان هستند محمود کرزی در دزدی شایسته ترین آنها محسوب می گردد .
پیشمرگه های فیسبوکی این را اگر شایسته و بجا گویند و به یکدیگر مبارکی دهند می زیبد .

>>>   محمود كرزي اول باييد پول هاي كابلبانك را تحويل خانواده شهيد شير خان فرمود بدهد بعدا جرابگوي شهادت شير خان فرنود باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است