اعتراض ها در آمریکا ادامه دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۰    ۱۳۹۹/۳/۱۲ کد خبر: 163607 منبع: پرینت

همزمان با بالا گرفتن تظاهرات در شهرهای آمریکا در اعتراض به "خشونت پلیس علیه سیاه پوستان" و کشته شدن جورج فلوید حین بازداشت در شهر مینیاپولیس، یکی از وکلای خانواده فلوید، درک شووین، مامور پلیس را به قتل عمد متهم کرده است.
به گفته بنجامین کرامپ، آقای شووین حین بازداشت حدود ۹ دقیقه زانویش را روی گردن آقای فلوید فشار داده، در حالی که او برای نجات جانش التماس می کرد.
انتشار تصاویر جان دادن آقای فلوید در روز دوشنبه با تظاهرات گسترده در شهرهای آمریکا در اعتراض به "خشونت پلیس علیه سیاه پوستان" همراه بوده است.
در این تصاویر جورج فلوید دیده می شود که روی زمین خوابانده شده و درک شویین زانویش را روی گردن او گذاشته تا بی حرکت بماند. آقای فلوید در این فیلم بارها فریاد می زند که "نمی تواند نفس بکشد."

علت بازداشت آقای فلوید شکایت یک مغازه دار درباره دریافت یک ۲۰ دلاری تقلبی از او عنوان شده است.
بنجامین کرامپ که با شبکه سی بی اس مصاحبه می کرد، گفت: "بر این باوریم که عمدی در کار بوده است ... تقریبا به مدت نه دقیقه زانویش را روی گردن مردی فشار می داد که برای این که بتواند نفس بکشد، التماس می کرد."
دادستان شهر مینیاپولیس، آقای شووین را به قتل غیر عمد متهم کرده است. او دوشنبه در دادگاه تفهیم اتهام خواهد شد.
آقای کرامپ ادامه داد:‌ "مامور پلیس سه دقیقه پس از بیهوش شدن آقای فلوید همچنان زانویش را روی گردن او فشار می داد. ما نمی فهمیم چطور این اقدام قتل عمد حساب نشده است؟‌ ما نمی فهمیم که چطور ماموران دیگر حاضر در محل بازداشت نشده اند؟"
سه مامور دیگری که در محل بازداشت آقای فلوید حضور داشتند، از پلیس مینیاپولیس اخراج شده اند ولی برخلاف درک شووین در بازداشت نیستند.
مرگ آقای فلوید خاطره موارد مشابه مانند کشته شدن مایکل براون در شهر فرگاسن و اریک گارنر را زنده کرده و منجر به اعتراض های گسترده علیه خشونت پلیس در مینیاپولیس و دیگر شهرهای آمریکا شده است.

استقرار گارد ملی
پنج هزار سرباز گارد ملی در واکنش به اعتراض های روزهای گذشته در واشنگتن و ۱۵ ایالت آمریکا مستقر شده اند.
این در حالی است که مقررات منع تردد در شهرهای مختلف آمریکا نتوانسته جلوی اعتراضات خشونت آمیز را بگیرد.
در دست کم ۳۰ شهر آمریکا از جمله واشنگتن، لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو و آتلانتا، اعتراضاتی برگزار شد.
در لس آنجلس، پلیس صدها نفر را بازداشت کرده و دست کم ۲۰ خودرو پلیس در نیویورک به آتش کشیده شد.
پلیس در برخی شهرها برای کنترل اوضاع و متفرق کردن معترضان به گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شد.
در تعدادی از شهرها معترضان به ساختمان‌ها حمله کرده و فروشگاهها را غارت کردند و در شماری دیگر از شهرها اعتراضات صلح آمیز برگزار شده است.

در همین حال دونالد ترامپ، رییس جمهور، "غارتگران، اغتشاشگر و رادیکال‌های چپگرا را مسبب این ناآرامی‌ها" دانسته است.
رییس جمهور آمریکا معترضان را به بی‌احترامی به جورج فلویدمتهم کرده و گفته که عدالت در آمریکا هرگز از طریق خشونت بدست نخواهد آمد.
این خشونت‌آمیزترین اعتراضاتی است که از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ در آمریکا برگزار شده است.

پلیس و معترضان همچنین در شیکاگو و نیویورک درگیر شدند. در این شهرها تعدادی بازداشت شده اند.
عصر شنبه جمعیت معترضان به تدریج شروع به راهپیمایی در خیابان های مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و سایر شهرها کردند و شعار "زندگی سیاهان ارزش دارد" و "نمی توانم نفس بکشم" سر دادند. "نمی توانم نفس بکشم" یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان راند.

تیم والز فرماندار مینه سوتا روز شنبه گفت در اقدامی بی سابقه کل گارد ملی این ایالت که شمار آنها به ۱۳ هزار نفر می رسد را بسیج می کند. او "آشوبگران" را متهم کرد که بدون توجه به مال و زندگی مردم، باعث تخریب و هر ج و مرج می‌شوند.
او گفت: "بگذارید روشن بگویم که آنچه اکنون در مینیاپولیس می گذرد دیگر به هیچ وجه ربطی به مرگ جورج فلوید ندارد بلکه حمله ای به جامعه مدنی و ایجاد رعب و اختلال در شهرهای بزرگ ماست."
آقای والز مثل برخی دیگر از مقام ها گفتند که به نظر می رسد بسیاری از معترضانی که دست به خشونت می زنند از نقاط دیگر آمده باشند اما جزییاتی ارائه نکرد.
اما آقای والز در عین حال گفت که اعتراضات مسالمت آمیز همچنان مجاز است.

همزمان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که واحدهای نظامی در مینه سوتا را در حال آماده باش درآورده تا در صورت لزوم مانع خشونت شوند.
روز شنبه در شهر مینیاپولیس، جایی که جورج فلوید کشته شد، تظاهرکنندگان مقررات منع آمد و رفت را نادیده گرفتند و نیروهای پلیس نیز تلاشی برای اعمال محدودیت‌ها نکردند.چندین ساختمان در شهر مینیاپولیس به آتش کشیده شده‌اند.
جورج فلوید که ۴۶ سال داشت روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به درک شووین، پلیس سفید پوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم."
این مامور سابق پلیس اکنون به اتهام قتل بازداشت شده اما سه مامور همراه او هنوز آزاد هستند اگرچه همه آنها از کار اخراج شده‌اند.

دونالد ترامپ گفته است با خانواده آقای فلوید صحبت کرده است. او پیشتر گفته بود "عدالت، اجرا خواهد شد."
خانواده آقای فلوید از بازداشت مامور پلیس استقبال کرده اما گفته‌اند اتهام‌های اساسی‌تری باید متوجه این فرد شود و سایر ماموران همراه او نیز باید بازداشت شوند.
آنها همچنین خواهان آن شده‌اند تا پلیس نحوه رفتار خود و عملکردش را تغییر دهد.
هر سال بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
اعتراض
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است