گوشه ای از واقعیت های افغانستان رد جعلیات تاریخ
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۸    ۱۳۹۹/۳/۸ کد خبر: 163562 منبع: پرینت

چرا افغان ها نادر قلی خان را بحیث موسس افغانستان قبول ندارند؟
اینکه ادعا می گردد احمد شاه ابدالی موسس افغانستان بود، یکی از همان جعلیات تاریخ افغانستان است. نادر قلی خان یا نادرشاه افشار، موسس اصلی افغانستان، بخاطری موسس افغانستان درج تاریخ افغانستان نگشت که وی از قوم و قبیله افغان نبود.

به دنبال سقوط هرات، نادر قلی خان یکی از هواخواهان آغا بلی افغان خویش بنام پیر محمد خان افغان را بحیث والی هرات مقرر کرد. نادر قلی خان لشکری بزرگی از افغان ها تشکیل داد. حدود شصت هزار افراد ابدالی و دوازده هزار نفری توخی غلزی شامل این لشکر شدند. این افغان ها بحدی در راه تامین اهداف نادر قلی خان جان نثاری داشتند که نهایتن یک تن از بین خود شان بنام احمد شاه درانی به قایم مقامی نادر قلی خان نایل گشت.

سیاست نادر قلی خان سیاست صفوی ها در مورد قبایل ابدالی و غلزایی بود. بر اساس همین سیاست بود که نادر قلی یک تن از شخصیت ها را از بین خود این قبایل برای اداره شان مقرر می کرد. در قدم اول جنابی بنام عبدالغنی خان الکوزی افتخار مقرری خویش از طرف نادر قلی خان را کسب می نماید. احمد شاه ابدالی خواهر زاده عبدالغنی الکوزی بود. نام مادر احمد شاه ابدالی زرغونه بیگم، خواهر عبدالغنی الکوزی، بود. بسلسله جعل سازی تاریخ افغانستان حتی نام مادر احمد شاه را از زرغونه بیگم به زرغونه انا تبدیل کردند. کلمه بیگم یک کلمه هزارگی بوده و این نام در بین هزاره ها هنوز هم استعمال گسترده دارد.

نادر قلی بعد از شکست لشکر عثمانی ترکیه در جبهه غرب توجه خویش را به جبهه شرق معطوف می سازد. افغان های ابدالی و غلزایی از خود شهامت بی مانند زیر زعامت نادرقلی خان نشان دادند. در جنگ اک دربند در حومه کرکوک، افغان ها لشکر عثمانی را که از عرب ها ساخته شده بود شکست دادند. در سال ۱۷۳۵/۶ نادر قلی خان برای نور محمد خان علیزی دستور فتح داغستان را می دهد. افغان ها با تحمل تلفات زیاد منطقه را اشغال می نماید.

بعد از این همه فتوحات با جان نثاری های افغان ها، نادر قلی خان بتاریخ ۴ مارچ ۱۷۳۴م به سلطه شاه طهماسپ صفوی بحیث آخرین زمامدار این خانواده خاتمه داده و مراسم تاچپوشی خویش بحیث شاه پرشیا زیر نام نادر شاه را صورت داد. این باین معناست که افغان ها تا این وقت رعیت پادشاه پرشیا وقت و ایران امروزی بودند.

یکی از اقدامات اولیه نادرشاه افشار ترک تبار این بود که برخلاف زمامداران صفوی بخاطر خوشی افغان ها مذهب سنی را بجای مذهب شیعه مذهب رسمی پرشیا (ایران امروزی) اعلام کرد. این تصمیم سخت مورد قبولی افغان ها واقع گشت ولی مخالفت شدید شیعه مذهب ها از جمله قزلباش ها را که ستون فقرات لشکر صفوی ها را تشکیل می داد بر انگیخت.

در برابر این فداکاری ها، نادر قلی ولایت قندهار را برای افغان ها داده و برای سدوزایی های سرگردان در بدر اجازه می دهد این قبیله متوطن قندهار گردند. از اثر این لطف و بزرگواری نادر قلی خان ترک تبار بود که قوم و قبیله سدوزایی صاحب سرزمین گشتند که بعدا همین قبیله بعد از مرگ نادرشاه افشار برهبری احمد شاه ابدالی دست به فتوحات بیشتر می زنند.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
تاریخ
نظرات بینندگان:

>>>   زمانیکه افغانستان تاسیس شد نادرقلی خان زنده نبود
ر

>>>   هراتي ها چقدر سنگ افغان ها رو به سينه ميزنيد اين همه بدنامي بس نيست بجنبيد اعتراض كنيد به ايران برگرديد اين پشتوها را از سرزمينتان بيرون كنيد

>>>   مردمان قندهار هلمند ارزگان نیمروز فراه باشندگان سرزمین تاریخی سیستان بودند این مردمان بودند که نگذاشتند عرب متجاوز به دلخواه وآرامی بالای سیستان حکومت کنند چنان درد سر برای اعراب فراهم ساختند که خلفای عرب مجبورشدند پنجاه مرتبه والی سیتان را تعویض کنند ، حتی زمانی رسید که یعقوب لیث صفاری برعلاوه ایران وافغانستان قصد کرد خلافت عرب را ساقط سازد اما تعدادی عرب پرست ها درقشونش فکر میکردند با این اقدام خداوند ازانها خفه میشود وبدینوسیله خلیفه از ضرب شمشیر سیستانیها نجات یافت
ر

>>>   فلانی ترک بود، فلانی از قبیله فلان بود، فلانی در جنگاوری و خونریزی شجاعت های بی مانند از خود نشان داد(چه افتخاری!!) حالا ک این مطالب رو میخونم علت عقب ماندگی افغانستان را بهتر میفهمم

>>>   اوغان و فرهنگ۰۰۰ هههه۰۰ آنهم پنچ هزار ساله۰
پنچ هزار سال عقب شتر ها سرگردان روان بودن و دعوای پرهنگ او اپتخارات پنچ هزار ساله دارند۰
ههههه۰۰۰ کدام فرهنگ؟؟؟ از کردار رفتار صداقت و عدم همه پزیری و روش های نا انسانی تان معلوم است۰ نام تاریخ و فرهنگ را بد نکنید بدوی های جاهل و نیمه وحشی انسان نما۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است