هرات در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۹/۳/۶ کد خبر: 163544 منبع: پرینت

آمار ها از تست های انجام شده از افراد مشکوک به کرونا در هرات، نشان می دهد که این بیماری ساری بگونه قابل ملاحظه ی میان باشنده های این ولایت شیوع پیدا کرده است.

از مجموع تست های انجام شده در لابراتوار کوید ۱۹ ولایت هرات در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱.۳ درصد مثبت اعلام شده است.
این یعنی هرات در آستانه ی یک فاجعه انسانی قرار گرفته است.
تنها راه نجات و جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت هرات از شیوع کرونا، همانا توجه جدی به توصیه های متخصصان صحی است.

همه ما می دانیم که نه امکانات کافی در دسترس پرسونل صحی است و نه هم حکومت ظرفیت فراهم کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز تداوی بیماران این ویروس دارد.
پس خوب است که باور های غلط را که گویا ویروسی وجود ندارد، کنار گذاشته و توصیه ها را با جدیت دنبال کنید.

بهترین گزینه ی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشورهای پیشرفته ی جهان موثر بوده، استفاده از ماسک، رعایت فاصله های اجتماعی و شستن مکرر دست ها گزارش شده است.

با توجه به وضعیت کنونی که از سوی مسوولان صحی در ولایت های مختلف کشور به ویژه کابل و هرات نسبت به بیماران کوید ۱۹ و افزایش روز افزون مبتلان گزارش می شود، اطمینان دارم که اگر توجه جدی نکنیم، در مقابل چشمان مان نزدیک ترین عزیزان خویش را از دست خواهیم داد که آن وقت سودی هم‌نخواهد داشت.

فقط و فقط و بخصوص کسانی که علایم کرونا و حتی سرما خوردگی را دارند، با استفاده از ماسک و شستن مکرر دست ها، از سرایت این ویروس به دیگر اعضای فامیل تا حد ممکن جلو گیری کنند.

یادداشت: موارد ذکر شده توصیوی، هدایت داکتران متخصص است.
فقط جهت یاد آوری و بحرانی بودن وضعیت، خواستم یاد آوری مجدد نمایم.

زلمی همتا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   Abdullah Hariri
مسوول وضعیت بحرانی و خطرناک امروز و روزهای بعدی مردم هرات کسانی اند که مراکز تجمع را باز گذاشتن!
توصیه های طبی را در نظر نگرفته و به آن دهن کجی کردند خود را از همه افراد جامعه داناتر تواناتر فکر کردند مردم را رهنمایی های غلط کردند.
مردم هم بدون توجه به رهنمایی های پرسنل زحمتکش طبی و تدابیر وقایوی ارایه شده از طرف شان اهمیت ندادند با اعمال غیر عقلانی و غیر علمی به زندگی نورمال و عادی ادامه داده به توصیه های جامعه طبی هرات اهمیت نداده فریب سخنان بی پایه و غیر علمی روحانیون و آخوند های سر منبر شهر هرات را خوردند.
آخند هامردم را به بهانه نماز های جمعه و پنج وقت و نماز های تراویج و عید دور خود جمع کردند و برای شان توصیه کردند که کرونا مسلمانان را نمیگیرد بخاطر جمع به برگزاری نماز های جماعت ادامه دهید و اگر هم بگیرد و شما کشته شوید شهید میشوید،
حالا هم مسئولین مدیریت بحران کرونا مردم مبتلا به کرونا را رجعت دهند به همان جای های که به رهنمایی های مراکز درمانی دهن کجی کردند تا مردم را تداوی کنند.
وضعیت هرات بابت شیوع و مبتلا شدن مردم به ویروس کرونا از آنچه که فکر میکنیم بحرانی تر خطرناکتر و فاجعه بار تر شده است اوضاع بجای رسیده که هیچ کس برای بهبود اوضاع کمکی کرده نمی تواند .
همین حالا هم کسانی و کودنهای هستند که میگویند کرونا دروغه .

>>>   هرکس جان خود، جان فامیل خود و جان مردم را دوست دارد باید فاصله گذاری اجتماعی و نظافت و شستن دستها را جداً رعایت کند و اگر نشانه های بیماری دارد باید در خانه بماند. ویروس کرونا مراح بردار نیست و با آن شوخی نمیشود. بلحاظ خدا جان خود و جان دیگران را بخطر نیندازید. سلامتی بهترین تحفه الهی است.

>>>   مسئول کشتار مردم توسط کرونا ملا مجیب ارحمن است

>>>   خود را به دست خود به هلاکت مواجه نسازید
“همشریان عزیز سلام و وقت تان بخیر
واقعا با نشر آمار امروز ، وضعیت موجوده بحرانی و نهایت نگران کننده است
لطفا بخاطر صحت و سلامتی خود، خانواده و همشریان خویش به نکات وقایوی، و هشدارهای وزارت صحت عامه افغانستان که همه روزه از طریق میدیا نشر میشود توجه کنید.
خود را به دست خود به هلاکت مواجه نسازید
واقعا پرسونل صحی مراکز کوئید تحت فشار زیاد کاری قرار دارند که با رعایت نکات وقایوی شما می‌توانید این فشار را کاهش دهید.
کرونا را جدی بگیرید و این ویروس مهلک همچنان از جهان بشریت قربانی می‌گیرد.
ما منحیث مسولین صحی برایتان وظیفه توصیه‌های صحی را داریم ما تطبیق‌کننده قرنطین نیستیم
صرفا عاجزانه از شما خواستار همکاری با سکتور صحت میباشیم.
لطفا با ما همکار باشید و به دستورات کادرهای طبی تان توجه کنید.
هدف ما صحتمندی شماست.”
#امید_ناب

>>>   Rahmuddin Tayyeb
هنوز وقت شکستن قرنطین و کاهش قیودات نرسیده است!
جدا احتیاط کنید!
طوریکه میدانیم هنوز تداوی مناسب و گسترده برای مرض کوید-19 وجود ندارد فعالیت های زیادی برای تهیه واکسین در نقاط متخلف جهان در جریان است ولی توقع نمی رود که این تلاش ها در کمتر از یک سال منتج به تولید واکسین مصوون و موثر گردد. در حالیکه سازمان صحی جهان به تاکید اظهار میدارد که در نبود واکسن، کشورها باید اقدامات وقایوی و غیر دوایی را مراعات نموده تا این که از مرحله سرایت گسترده مرض، به مرحله سرایت قابل کنترل و ثابت یا پایین بیایند؛ این سازمان در آخرین دستور العملش برای برداشتن قرنطین یا کاهش قیودات شش شرط را گذاشته است .
1. سرایت و گسترش مرض تحت کنترل آمده باشد؛
2. نظام صحی به شمول شفاخانه ها در حدی باشد که بتوانند هرگونه مورد جدید را شناسایی، آزمایش، تجرید و تداوی کرده و واقعات مشکوک را رد یابی وقرنطین نمایند؛
3. خطر طغیان مرض در ساحات فوق العاده آسیب پذیر بطور اخص در تسهیلات صحی کاهش یافته باشد؛
4. تدابیر وقایوی در محل کار، محل آموزش و مراکز تجارتی وغیره قبلا تامین شده باشد؛
5. احتمال بروز موارد جدید یا وارد شدن واقعات کنترول و مدیریت شده باشد؛
6. مردم یا جامعه تعلیمات کافی دیده، ذیدخل شده و توانمند شده باشند تا خودر را به شیوه جدید زندگی عیار نمایند
با درنظرداشت شرایط فوق هنوز وقت آن نرسیده که قیودا را برداریم و یا قرنطین را بشکنیم.
FETP Afghanistan
از یک پیام دهنده

>>>   هرات متاسفانه یک شهری هست که به عقاید مذهبی خرافاتی زیاد مشهور هست از جمله عدد 39 که از این شهر شروع شد و نمونه جدیدش هم همین مولوی مجیب الرحمان بود که با چرندیادش مردم خرافاتی را دور خود جمع و باعث انتشار سریع کرونا شد. مکه که مقدسترین مکان مسلمان هاست هنوز بر روی عموم بسته هست اما جنابشان از دل خود فتوا صادر کرده است.

>>>   مجیب الرحمن قاتل مردم و دشمن خدا و دشمن بشریت است این ملعون قاتل را مجازات کنید تا خدا و پیغمبر از شما راضی شود. قاتل مردم باید قصاص شود. او مردم را تشویق به گرفتن بیماری و ویروس کرونا میکند پس قاتل است.

>>>   ملت شهید پرور و با فرهنگ هرات باستان!
واقعآ مولوی انصاری معجزه می آفریند؛ وی بدون شلیک حتی یک مرمی همه را روانه بهشت ساخته و راه دخول شیوخ وهابی را به بهشت عدن هموار خواهد کرد. هنوز هم شیرینی و حلاوت تاریخی کنیزان و غلامان ( حور و غلمان) بهشت خراسان را که نیاکان شان چشیده اند؛ نوادگان فراموش نکرده و در آرزوی رسیدن دوباره به آن اند. ازین چه بهتر که هم شما روانه بهشت میشوید و هم شیوخ عرب راهی بهشت خراسان.

>>>   قدوس خطیبی
وحشت تولید نکنید (۱)
کرونا حال آمده است یا تقصیر مردم است و یا حکومت یا هیچکدام بنابراین فعلن وقت توهین کردن و طعنه زدن ها و حتی نقد نمودن ها نیست بهترین راهکار این است که آن را بعنوان دشمن مشترک بپنداریم و هر یک با آن مبارزه کنیم ,خوبی بیماری کرونا این است که شما به راحتی با داروی ارزان خود می توانید در خانه به تداوی آن بپردازید در خانه ما پنج نفر گرفتار این ویروس شده است الحمد لله همه خوب هستند دارند روزهای قرنطین را پشت سر می گذرانند.

تولید وحشت نکنید (۲)
دوستان همه حال به بی رحمی ویروس پی برده ایم و در چنین وضعیتی به آرامش نیاز داریم لطفن دوستان حال اگر دوستی از فامیل او فوت می کند پاکت جنازه را در فیسبوک پخش می کند خیر است اما دیگران لازم نیست به پخش پاکت فاتحه در فضای مجازی بپردازیم با نشر کردن اعلانات فوتی در فضای مجازی اذهان همه درگیر می شود سبب ایجاد ترس و استرس در جامعه بویژه بیماران می شود لطفن این کار را نکنید

>>>   قیام الدین کشاف رییس شورای علما و روحانیون افغانستان بود.
از او تقاضا کردند که در مورد خطر ویروس کرونا به مردم فتوا بدهد که از رفتن به مسجد خود داری کنند تا جلو امتشار ویروس کرونا گرفته شود.
اوبه مسؤلین گفت که برای من وقت بدهید تا درین مورد تحقیق کنم.
بعد از چند روز دوباره نزد او رفتند،او در جواب گفت:
من یک چیز را کشف کردم و آن این که ویروس کرونا نیز یک ویروس سرماخوردگی و ریزش است که هر سال می آید و میرود و یک تعداد مریض میشوند و یک تعداد تلف میشوند و یک تعداد نیز صحت باب.
اگر قرار بر این باشد که ما هر سال بخاطر این ویروس ها که هر سال شکل خود را تغیر میدهند،از خانه نبراییم و به کار و بار خود نرسیم،در عوض ویروس کرونا از گرسنگی خواهیم مزد.
بنأ از فتوای من صرف نظر کنید.
مسؤلین برایش گفتند که یعنی شما فتوا نمی دهید؟
گفت نی!
گفتند:خی مسؤلیت عدم صدور فتوا به دوش خودتان خواهد بود!
همان بود که دوماه تیر نشد،شامل لست رفتگان شد و به دیار حق و یا عدم پیوست.

>>>   ۳ محافظ
۴ راننده
۱۱ کارمند اداری ولایت هرات
و چند تن از اعضای خانواده والی هرات به ویروس کرونا مبتلا شده اند. آقای قتالی در نشست خبری امروز گفت که مردم نباید از کرونا هراس داشته باشند اما برای نجات جان شان مکلف اند تا نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

>>>   Shoaib Tanha Shokran
کرونا ایدز نیست پس پنهانش نکنیم!
این روزها، در اذهان بسیاری، ابتلا به ویروس کرونا از مبتلا شدن به ویروس اچ آی وی (HIV) و بیماری ایدز، بدتر است و از همه راه‌ها و روش‌ها برای انکار و مخفی کردن بیماری خود یا بستگان حتی به قیمت رضایت به مرگشان، استفاده می‌کنند!

هموطنان عزیز ابتلا به کرونا نه جرم است نه گناه و نه منشأی چون ایدز و امثالهم دارد! پس دلیلی برای ترس یا خجالت کشیدن وجود ندارد!
کرونا ایدز نیست پس پنهانش نکنیم که مخفی کردن آن، برابر با ایجاد بستر مناسب برای ابتلای مردمان بیشتری از بستگان و نزدیکان و هم‌وطنانمان خواهد بود.

لطفاً و به‌ محض احساس علائم مشکوک به کرونا به داکتر مراجعه نماییم و چنانچه خدای‌ناکرده مبتلا شدیم از مردم و کسانی که در روزهای گذشته با ما هر نوع ارتباطی داشتند، آن را مخفی نسازیم تا آنها فرصت یابند خود یا نزدیکانشان را از ویروس در امان نگه ‌دارند، قبل از آنکه تبدیل به یک حلقه و زنجیره اشاعه بیماری شوند.

>>>   زنان مبارز هرات
با ثبت ۱۳۹ مورد تازه، آمار مبتلایان کرونا از مرز ۲ هزار نفر در هرات گذشت!
اکنون شمار مبتلایان کرونا در هرات به ۲۱۰۵ تن افزایش یافته که از این میان ۴۴ تن جان باخته و ۲۴۶ تن دیگر شفایاب شده اند.

>>>   جناب خطیبی!
هدف نوشتارهای که شما آنرا توهین و طعنه تعبیر کرده اید؛ مگر آگاهی بخشیدن از مصیبت بزرگی بدتر از کرونا جرم است؟ شما منحیث یک عالم دین روشنفکر و آگاه تا حال چه روشنگری درین مورد کرده اید؟
درست است که ویروس کرونا همه را نمیکشد. آمار و ارقام جهانی بیانگر آنست که تلفات ازین مرض در کشورهای متفاوت از سه الی هفت درصد بوده با میانگین جهانی پنح درصد.اما برای آنانی هم که زنده میمانند تاثیرات جانبی مرض نیز متفاوت بوده و تاحایی که مطالعات نشان داده تعدادی هم به مشکلات عدیده ای صحی مادام العمر مبتلا میشوند.
اما اینجا شهروندان محترم هرات به مرضی به مراتب کشنده تر از کرونا مواجه اند و آن ویروس هیولای محیب الرحمان انصاری که اگر جلوش گرفته نشود عواقب آن تراژیدی را سبب خواهد شد که هیچ ادویه ای جلو آنرا گرفته نخواهد توانست.
شما بزرگوار با رسالت تاریخی و شهروندی که دارید چرا درین مورد خاموشی اختیار کرده اید؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است