بزرگترین میراث تاریخی یک افغان؟
افغان ها بهترین تازی جنگ در راه تامین منافع قدرت های خارجی بوده ولی اهل صلح و مدنیت نیستند. ولی هدف اولی یک افغان از راه اندازی جنگ، مطلقا هدف شخصی و چور و چپاول و غارت و قتل بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۵    ۱۳۹۹/۳/۶ کد خبر: 163541 منبع: پرینت

تاریخ گواه است که افغان ها بهترین تازی جنگ در راه تامین منافع قدرت های خارجی بوده ولی اهل صلح و مدنیت نیستند. جنگ بخاطر یک هدف والا صورت می گیرد. آنهایی که نام شان در لیست قهرمانان جهان درج گردیده است جنگ را بخاطر یک هدف مقدس و خدمت و در دفاع از آرمان های مردم خویش براه انداخته اند. ولی هدف اولی یک افغان از راه اندازی جنگ، مطلقا هدف شخصی و چور و چپاول و غارت و قتل بوده است.

قبایل غلزایی ها و سدوزایی ها در میدان معرکه خوب درخشیده اند. غلزی ها در اوایل قرن هیجده در چندین نبرد بدستور و حمایت مغول ها از هند با صفوی ها، حریف مغول ها در منطقه، جنگ را بردند ولی اهل صلح و حکومت کردن نبودند. زیرا آنها از فن و اصول زمامداری و حکومت داری بوی نبرده بودند.

عین گفته در مورد سدوزایی ها صدق می کند. احمد شاه ابدالی هفت بار هند را فتح کرد ولی مغول ها یک بار دنیا را فتح کرد. احمد شاه ابدالی هدفی جز چور و چپاول و غارت از این فتوحات نداشت و نامش هم بحیث یک داکو و رهزن درج تاریخ هند است ولی هندی ها بخود می بالند که امپراطوری مثل شاه جهان مغول را داشتند که امروز مقبره وی بنام تاج محل زیارتگاه خاص و عام بین المللی است.

طالبان زمانی که به اوسامه بن لادن در سال ۱۹۹۸م بیعت کردند، جهاد علیه امریکا را بحیث رکن ششم ایمان شان بعد از کلمه، نماز، روزه، زکات و حج پذیرا گشتند. ملا محمد عمر غلزی دخترش را تحفه گویا تقدیم اوسامه کرد. این گروه افغان به بهانه جهاد جور و جفای بی مانند در حق ساکنین مظلوم و بی دفاع افغانستان روا داشتند. بالاخره همان طالبان در سال ۲۰۲۰م با امریکا وارد معامله گردیده و تعهد می سپارند که در دفاع از منافع امریکا در منطقه به جهاد در افغانستان در برابر مردم بی دفاع کشور ادامه می دهند.

قرار اقرار منابع هندی در سال ۲۰۱۸ بیش از هفت میلیون جهانگرد خارجی از این یادگار عظیم بشری دیدار کردند. اگر هر جهانگرد سی دالر امریکایی حق زیارت پرداخته باشد، عاید ملی هند از این مدرک به دو صد و ده ملیون دالر در یک سال بالغ می گردد!

چنگیز کبیر بی نهایت بیرحمانه جنگید که در تاریخ نظیر وی در جنگیدن درج تاریخ نگردیده است ولی وی از خود یاسا یا اصول چنگیزی را به میراث گذاشت. وقتی اروپایی ها فراری قاره تازه کشف شده بنام امریکا می گردند، می خواهند نظامی را بسازند که ساکنین این کشور تازه ایجاد شده بار دیگر فراری نگردند.

موسسین امریکا دست بدامن چنگیز کبیر زده و قانون اساسی خویش را از روی یاسای چنگیزی کاپی و تصویب می نمایند. بزرگترین افتخار و تحفه یاسا برای امریکایی ها آزادی مذهب و بیان است. امروز امریکا که بالای دنیا فخر فروشی می کند بخاطر تضمین اصل آزادی بیان و مذهب برای امریکایی ها است که از روی یاسای چنگیز کبیر عاریت گرفته شده است.

عبدالحمید


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغان
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   چی کنم که آب و خاک این وطن خاصیت معدن نمک دارد و هرچه را در خود میمکد نمکش میسازد.
دیروز مبارزان سر به کف نعره میزدند که
قوم مغل چو فر مغل آرزو کند
باید اول که یاسای خود جستجو کند.
و چون رسیدند به به میدان عمل آنچه اول از یاد بردند یاسای مغلی و احترام به آزادی مذهب و عقیده بود.
ز پشتون تا به تاجک تا هزاره
بنالم هم ز اوزبیک، باره باره
چو چماقی ز قدرت دست شان شد
بکردند فرق ملت پاره پاره

>>>   در قرن هژدهم چندین قدرت منطقوی و جهانی وجود داشت که در رقابت با یکدیگر،بعضی کشور ها را آله دست قرار میدادند.
در اروپا انگلیس و آلمان و روس برضد تاپیلیون میجنگیدند.
امپراطور عثمانی برضد روس ها و اروپا میجنگید.
در هند حکومت مغول هابرضد مهاراتهای هندو میجنگیدند.
افغانها به طرفداری از دولت مغول های هند،برضد مهارتها میجنگیدند.
نادرشاه افشار برضد روس ها در قفقاز میجنگیدند.
در امریکا ایالات شمالی صنعتی برضد ایالات جنوبی رراعتی میجنگیدند.
بنأ در هر منطقه جهان ابر قدرت هایی وجود داشت که یا بخاطر آزادی و یا بخاطر توسعه خویش میجنگیدند.
همین حالا نیز این حالت وجود دارد.
عربستان برضد ایران.هند برضد پاکستان.اسراییل برضد فلسطین. چین برضد امریکا.امریکا و اروپا برضد روسیه در جنگ اوکرایین.
عربستان و اعتلاف برضد ایران در یمن.
روس ها و ایران برضد ترکیه در سوریه.
در لیبیا ترکیه و اروپا طرفدار دولت لیبیا،روسیه و مصر طرفدار جنرال هفتر مخالف دولت لیبیا.
در ونزویلا امریکا برضد دولت ونزویلا و طرفدار مخالفین آن،چین و روسیه و ایران از دولت ونزویلا پشتیبانی میکنند.
در زمان احمدی نژاد ایران از چاویز پشتیبانی میکرد،اروپا بخاطر جلوگیری از نفوذ ایران در امریکای لاتین.پاپ برحال را تقاعد دادند و یک نفر امریکای لاتینی را پاپ مقرر کردند.
حالا که ایران کشتی های حامل بنزین را به ونزویلا میفرستد،اروپا کنفرانس کمک های اقتصادی برای ونزویلا را روی دست گرفته است.
رقابت در کمک کار خوب است.از هر طرفی که باشد.
اما رقابت بصورت جنگ و قتل و کشتار و تخریب شهر ها و منابع اقتصادی مردم،کار بد است.

>>>   هموطن گرامی: سیستمها و رژیمها بر اساس حق حاکمیت ملت و انتخابات آزاد و پایبندی به قوانین حقوق بشر و ثبات سیاسی و صلح و دوستی بنا و ساخته می شوند و اگر کشوری و دولتی توانست این اصول پایه ایی را رعایت کرده و مردمداری کند، در آنجا خودبخود راه روند اصلاحات و رشد سیاسی، اقتصادی کشور باز مانده و جامعه روند رشد طبیعی خود را طی می کند و به تعادل می رسد، ولی گر حاکمان دروغگو و دیکتاتور ودزد سرکوبگر و غارتگر شدند، آنوقت فساد دولتی دزدی و خشونت نهادینه شده و کشور را نابود می سازد، حالا انصاف بدهید این موضوع چه ربطی به خارج و دموکراسی و زمین خوار و جهانخوار و مریخ خوار دارد؟ آیا شما فکر می کنید اگر کلیهً سرمایهً جهان را به حاکمان کشورهای مسلمان ما هدیه کنند و بسپارند، آنوقت در این کشورها صلح و ثبات و ترقی بدست می آید؟ هرگز. خلاصه اینکه سیستمها و رژیمها بر اساس آزادی و حقوق انسان و عدالت ساخته شده و پایدار می گردند و نه به شعار و منابع مالی و کاغذ سیاه کردن. با تقدیم احترام پیروز باشید.

>>>   آقای نویسنده لطف نموده در باره جنگ و کشتار و مظالم و جنایات جنگی چنگیز خونخوار کمی بنویس و بعد در افغان ها و دیگران بنویس، کمی انضاف خوب است.
نوابی

>>>   داوود عرفان
جنگ در تمام‌ کشورها به عنوان بحران تعریف می‌گردد، اما در کشور ما جنگ برای مردم و حکومت‌ها، واقعیتی بوده که از آن گریزی نیست. بنابراین حکومت‌های افغانستان در چهار دهه‌ی گذشته به بهانه‌ی جنگ تمرین خدمت‌رسانی نداشته‌اند. سایه‌ی جنگ آن‌قدر سنگین بوده که ما هیچ‌گاه از حکومت‌ها توقع هیچ خدمتی نداشته‌ایم.
امروزه که جامعه و دولت ما با بحرانی به نام کرونا مواجه شده‌اند؛ متوجه شده‌ایم که چقدر قدرت پاسخگویی دولت و جامعه در بحران‌ها اسف‌بار است. سیستم ما قدرت پاسخگویی به هیچ بحرانی را ندارد، به این دلیل است که نه قرنتین جوابگوست و نه غیر آن!

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند. پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را

>>>   هر تجاوز گر که بوده یک اوغان حتمن پیدا شده تا نوکری او را کند۰ از انگلیس گرفته تا روس تا پاکستان تا امریکا هر کدام در بین این مادرفروش ها صد ها شاه شجاع و عبدالرحمن و کرزی و احمدزی و بقیه دارند۰

>>>   آقای نوابی
او اگر انصاف میداشت اینقدر بی ادبانه و احمقانه و در از واقعیت نمی نوشت و یک جنایتکار و آدم خور و حیوان وحشی را کبیر نمی گفت.

>>>   خواستن عدالت اجتماعی و مبارزه علیه تمامیت خواهی به معنی تبعیض یا تعصب نیست۰ تبعیض آن است که هویت دیگران را خفه کنند و به بهانه های مختلف آنرا جعل کنند۰
افغان نام یک قوم است که با ریا و فریب بالای قوم های دیگر تحمیل شده و میشود، و کوشش میشود هویت اصلی قوم های دیگر محو ساخته شود۰

>>>   بهترین جمله نظر من این است خدا را شکر که من افغان نیستم از هرکس من را افغان گوید تنفر دارم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است