گذر از تبارگرایی نیاز زمان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۰    ۱۳۹۹/۳/۵ کد خبر: 163534 منبع: پرینت

عصبيت خوني و قبيلوی در افغانستان همواره نقش اول را در آگاهي بخشی، تنظيم رفتار سياسي، ساختار روابط قدرت و شيوهٔ اِعمال آن در جامعه ايفا نموده و هيچگاهي سير نزولي نداشته است. حتا عناصري بنام اسلامِ سیاسی و ماركسيستی هم كه واردِ ناخودآگاه و آگاهي سياسي اين جامعه شد، به هيچوجه نتوانست جايگاهِ مسلطِ تفکر و فرهنگ قبيلوی را تضعيف كند.

به وضاحت مي بينيم كه وقتی موضوع قبيله و قوم بميان مي آيد، چپ ترين ها با راست ترين ها همنوا و هم آواز ميشوند و اختلافات سیاسی و حتا دشمنی های ایدئولوژیک شانرا کاملن کنار می گذارند.
تاثير روابط خوني و تباري بر رفتار سياسی نقطهٔ مشترك قبيله گرايي و قومگرايي الیت ها در افغانستان بوده است. و اين در حاليست كه ساختارهاي عقبماندهٔ سنتی قبيله همچنان بقوت خود باقيست و سيستم و عقلانيتِ قبيله محور در تاريخِ سياسي كشور همواره پر رنگ بوده و حاکمیت های به شدت متمرکز قبیلوی را شکل داده است.

پس منطقِ گروه ها در عمل با وجود شعارهای تند و تیزِ اسلامی، ملی و انقلابی نه بر معيارهاي معرفت شناختی بلكه بر نمادهاي ذهنی استوار بوده است. نمادهايي كه معلول فقر فرهنگي، فقر اقتصادي و فقر اجتماعی جامعه بوده و زمینه ساز ِدست اندازیها و مداخلات دوامدارِ خارجی ها بوده اند.
تا اين فقرِ مضاعف بصورت ریشه ای از تار و پود جامعه زدوده نشود، هيچ تغییر مثبتی -حداقل در کوتاه مدت- رونما نخواهد شد و ما همچون گذشته با همين آش و همين كاسه روبرو خواهيم بود!

رزاق رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تبارگرایی
قبیله
نظرات بینندگان:

>>>   مشکل در این است که دو نفر هردو اسلحه به دست دارند ، اما همه تلاش ها بر این است تا فقط یک طرف اسلحه را دور بیندازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است