رسانه و فرهنگ سازي خشونت!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۶    ۱۳۹۹/۳/۳ کد خبر: 163522 منبع: پرینت

معمولا تلويزيون نمي بينم چون انتخابي كه بسياري از اين تلويزيون ها براي مردم مي كنند، فرهنگ داني و پست است و مضرات بي شمار فرهنگي دارد.
شنيدم كه اخيرا سريالي در مورد خلافت عثماني از شبكه طلوع پخش مي شود. گذشته از نقدهاي جدي كه بر تاريخ خلافت مخصوصا از اموي ها به اين طرف وارد است و نيز موانع بازيافت ساختار خلافت در جهان اسلام، تفكر بازگشت به خلافت، در شرايط كنوني مخصوصا براي افغانستان تفكر خشونت آور است.

بازگشت به خلافت در زمانه ما يعني طرد دولت - ملت ها و پذيرش رهبري يك عرب قريشي نسب (مطابق شرايط خليفه در فقه سياسي اهل سنت) كه قطعا با كشتارها و مخالفت هاي جدي در سراسر جهان اسلام روبرو مي شود و هيچ كشوري از مرز و حاكميت و هويت و منابع و ثروت خود به نفع دارالخلافه و خليفه نمي گذرد. خلافت در زمان كنوني مدافع و آدرسي به جز داعش ندارد. پخش اينگونه سريال ها سبب تحريك نوستالژي خلافت در عوام شده و مشروعيت دهي به اين فكر، زمينه سرباز گيري داعش از ميان جوانان، نيروهاي ناراضي طالبان و جنگجويان غير افغان سلفيت جهادي را آماده تر مي كند.

نزديك به دو دهه از تكثر رسانه اي در افغانستان مي گذرد اما آيا پس از دو دهه احساس ازادي بيشتر مي كنيم؟ آيا دموكراسي، جامعه پذيري و رواج يافته؟ آيا اخلاق عمومي و حاكميت قانون بهتر شده؟
يك بخش از تقصير، متوجه همين رسانه ها است كه نمي دانند چه چيزي را فرهنگ سازي كنند و چه مواردي بايستي از چرخه فرهنگ ساز جامعه حذف شود؟.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرهنگ
خشونت
نظرات بینندگان:

>>>   از دیدگاه دیگر که بنگریم ، خوب است که مردم در مورد خلافت هم چیز هایی بفهمند و در مورد امارت هم.
با فهم کامل از انواع و اقسام شیوه های حکومت داری برای مردم سهل تر است تا انتخاب خود را داشته باشند.

>>>   اگر خلافت باشد اول همین تلویزیون طلوع را همراه کارکنان وروسایش بهوابلند میکنند ، بنا بخاطر کسب پول سریال های اعراب ترورست را پخش نکند بهتر است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است