با تمام زیرکی غنی، عبدالله امتیاز گرفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۹/۳/۱ کد خبر: 163497 منبع: پرینت

دکتر عبدالله با آن‌که از لحاظ پختگی و کارکشتگی سیاسی با آقای غنی مقایسه نمی‌شود؛ اما او این بار با درایت و بردباری، خوب بازی کرد. او با امضای این توافق‌نامه، کار‌های زیر را انجام داد:

۱- دسته‌ی ثبات و هم‌گرایی را از فروپاشی احتمالی نجات داد و با مدیریت خوب برنامه‌ی سیاسی خود را پیروزمندانه به سرانجام رساند.
۲- انحصار قدرت را شکست و حریفان تمامیت‌خواه و خودکامه‌ی خود را مجبور به تقسیم قدرت و مشارکت کرد.
۳- بُرد انتخاباتی متقلبانه‌ی حریف سیاسی خود را به چالش کشید و نامشروعیت‌اش را در سطح جهانی به اثبات رساند.
۴- به حریفان درون‌گروهی جمعیتی خویش نشان داد که بدون آنان نیز می‌تواند محور باشد و به هدف‌های مورد نظر خود برسد.
۵- حریفان درون‌گروهی جمعیتی خویش را بدون تقابل سیاسی_نظامی و روی‌کرد به هتک حرمت، دشنام و گزافه‌گویی به انزوای سیاسی کشانید.
۶- او با گرفتن پنجاه درصد سهم در حکومت، فیصدی کلی سهم اقوام دیگر را در حکومت کنونی به هفتاد درصد رساند، این را به دلیلی می‌گویم که در پنجاه درصد سهم باقی مانده‌ی غنی نیز ۲۵ درصد اقوام غیر پشتون هزاره، تاجیک و اوزبیک به رهبری آقایان صالح، دانش و غضنفر سهیم اند.
۷- او توانست با مدیریت سیاسی خوب، ایستاد‌گی و پیکار در میان گروهی، که خود به آن منسوب است، یک انسجام بیاورد و راه یک‌پارچگی دوباره‌ی حزب جمعیت را باز کند. او تلویحا به جداشدگان از بدنه‌ی کل (رمه) پیام داد که بُرد در یک‌جایی و هم‌بستگی است نه در افتراق و پیوستن و چسپیدن در بدنه‌ی قدرت دیگران.
۸- گرفتن رتبه‌ی مارشالی به یکی از هم‌پیمانان نیرومندش و ایجاد اطمینان و اعتبار سیاسی برای خودش در میان ترک‌تباران؛
۹- او با سیاست مدارا و مدیریت و با توجه به مصالح ملی و بحران‌های موجود توانست از دل بحران پیروزمندانه بیرون بیاید و هم خرما به دست بیاورد هم دل یار را نرنجاند.
۱۰- تداوم حضور سیاسی خودش در منظومه‌ی قدرت؛

در کل آن‌چه آقای عبدالله و هم‌پیمانانش در این توافق‌نامه به دست آورده اند، بسا بسنده و درخور اهمیت است و از این بیشترش خود منجر به تمامیت‌خواهی این جناح خواهد شد. اما آن‌چه در این توافق‌نامه مایه‌ی نگرانی‌ و نقد است، پیشینه‌ی تعهدشکنی غنی در امر تطبیق مفاد توافق‌نامه و مواردی مهمی چون اصلاح و تعدیل قانون اساسی، برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی و ضمانت اجرایی تقرری‌ها و بازدارند‌گی در تغییر و تبدیل‌ها است که به نگاه من انجام این بخش‌های توافق‌نامه و برگزاری جرگه‌ی بزرگ برای دیگرگون‌ساختن قانون اساسی و در پیِ آن تغییر نظام سیاسی کشور از بخش‌های بنیادی این توافق‌نامه اند که نه زمان بسنده در تداوم عمر این حکومت برای انجام این کار‌های مهم میسر است نه نیروی فشار و ضمانت‌های اجرایی لازم.

از جمله‌ کاستی‌ها و نابرابری‌هایی، که در این توافق‌نامه از لحاظ تقسیم مساویانه‌ی قدرت و منابع، وجود دارد و این کاستی‌ها و نابرابری‌ها را می‌توان از زیرکی‌های سیاسی آقای غنی برشمرد، انحصار و اختصاص وزارت‌های کلیدی دفاع، خارجه و مالیه، ریاست‌های مهم امنیت ملی، شهرداری کابل، و شورای امنیت است که از پیش افراد مورد نظر ارگ به فرمان آقای غنی در آن سمت‌ها منصوب شده اند و به همین‌گونه باقی خواهد ماند.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زیرکی غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   فیلتر پارلمان این بار به نفع غنی نیست.

>>>   افرین ،درست گفتی

>>>   بلی عبدالله یک کیلو واسلین و هشتاد دانه لب سرین را نیز به دست آورد که بوتل واسلین اش را شما افایی نامشروع نگهداری میکنید ودر وقت ضرورت در دور تندور اش استعمال میکنید

>>>   کاملا اشتبا.
اقای جناب نویسنده. قدرت هنوز در انحصار غنی احمدزی است. از خواب بیدار شو. عبدالله قنده هاری مردم تاجیک ازبیک هزاره را از پشت خنجر زد.

>>>   اقای موزه پاک نویسنده.
تقسیم قدرت با عبدالله فقط روی کاغز است. ادمهای موزه پاک مشل شما در قرن 21 نمیتواند حتی یک طفل را فریب دهد.

>>>   خوش نباشيد بازى ريس جمهور تازه شروع ميشود، فغان هاى همه تان را ميکشد، از 75% سهم تان 70% به طالبان موافقه شده ديګر شما نميتوانيد حق پشتون هاى کشور را بخوريد.

>>>   به جا فرمودید بالا تر ازین درین شرایط بحرانی ، فشار ملی و بین المللی و مشکلات عدیده مردم گنجایش نداشت

>>>   مشلیکه عبدالله کدام درخت را در ... زده که درد دل از ان داری واسلین برای تقیده گی خودت بکار است چون خیلی سوخت دارد و بلد به واسلین کاری هم هستی .

>>>   انسان براى دلخوشى خود چه دلايل كه نه مياورد!
-داكتر عبدالله وثبات وهمگراىي نتيجه انتخابات تقلبى را پذيرفتند!
- داكتر اشرف غنى منحيث رئيس جمهور قانونى افغانستان به رسميت شناخته شد!
- خواسته هاى اساسى تيم ومخصوصن جمعيت، مبنى برتغيير نظام از رياستى به صدارتى وتغيير قانون اساسى پذيرفته نشد!
- معامله گرى ثبات وهمگراىي به اثبات رسيد!
- دعواى ريس جمهور سرتاسرى بودن ، به فراموشي سپرده شد!
- نه تنها كه پست رياست جمهورى از دست رفت( اداى كفاره قسم باقيمانده) ،
پست صدراعظمى، رياست اجراييه ، رئيس شوراى وزيران پذيرفته نشد!
داكتر عبدالله هيچ نوع صلاحيت اجراىيوى در أمور مملكت نداشته، پست رياست اجراييه صرف در أمور مربوط پروسه صلح إجراءات كرده ميتواند!
- داكتر صاحب عبدالله يك مامور يك رئيس جمهور ( پشتون) بوده وتابع امر وي ميباشد!
- دودستگى واختلاف در جمعيت اسلامى به أوج خود رسيد!
- مهمتر از همه از لحاظ روانى ، تكرارمجدد شكست يك كانديد غير پشتون ، رهبرى اينهارا غير ممكن وانمود ساخت!
-

>>>   اول بگیرد بعد شکر کند کجاست کدام وزیر را تعیین بست نموده ؟؟؟

>>>   و اما منفغت محسوس ملت در کجای این توافق نامه وجود دارد ؟
م. زمین بوس

>>>   نه خیر این برد نیست برعکس
ازدست دادن اعتبار خود وهمپیمانانش
است قرا ن خوردن حرف یا کلام خورد نیست
شما اگر ازنگاه عقلی ومعنوی ببنید
باز به واقعت پی خواهید برد
حسین (نجفی)

>>>   عبدالله زير دست اشرف غني كار ميكند... راپور پيشبرد أمور مصالحه را وقتا" فوقنا"به ريس جمهور ارايه كند. بنظر من عبدالله در ساختار تشكيل تيم مصالحه. تاالحال كدام برنامه نداشته . بايد سمت رياست مصالحه به شخصي واگذار شود كه حد اقل علميت ودرايت آنراداشته باشد .
ب،م ازكابل

>>>   زيادتر امتياز به نفع شخصى وتُيمش است، نه به نفع انانى كه بوى راى داده بودند.تيم ثبات وهمگرايي به دست اوردهاى خيلى كم دل خود را خوش كرده اند، در حاليكه خواست هاى اساسى ان مدنظر گرفته نشده است ،ضرر اين توافق بيشتر از مفادش است.
خواستهاى ذيل پذيرفته نشده است:
تغيير در ساختار نظام از رياستى به صدارتى!
تغيير در مواد قانون اساسى!
از جمله پستهاى مورد نظر صدراعظمى،رياست اجراييه ورياست شوراى وزيران ، كه صلاحيت اجراىيوى براى داكتر صاحب داشت، يكى ان هم قبول نشد!
رئيس شوراى صلح صرف وصرف در قبال مسله بغرنج صلح اجراات كرده ميتواند، در بقيه مسايل اساسى دولت حق مداخله را ندارد !!؟؟
علاوتن اين توافق پيامدهاى منفى خيلى بدى براى تيم ثبات وهمگراىى به همراه دارد:
با اين معمله گرى اعتماد راى دهندگان را از دست داد!
شقاق ونفاق در بين جمعيت اسلامى، كه از قبل هم زياد بود،به أوج خود رسيد!
پيشنهاد تفويض منصب مارشالى از طرف تيم براى دوستم ، كه عمر خودرا در مبارزه عليه جهاد ومجاهدين سپرى كرده ودستش به خون هزاران مجاهد( منجمله مجاهدين جمعيت)اغشته بوده وضمنن از لحاظ اخلاقى وتخطى حقوق بشرشخص نا مطلوب شمرده ميشود، جفاى بزرك در حق جهاد ومجاهدين وتوهين به مقام مرحوم مارشال فهيم ميباشد!

>>>   کوچی اگر دزدی و تقلب نمیکرد امروز مجبور نمیبود قدرت را نیم کند۰ او با این کارش بر خیانت و تقلب اش اقرار کرد۰ این کثافت های دیسانتی چانس دموکراسی را از مردم دزدیدند۰

>>>   اگر صلح با طالبان واقعن صورت بگیرد داستان غنی کوچی و مخکش های دیساتی متعصبش کاملن ختم میشود، باید بروند گم شوند دوباره به همان سگ شویی های سابق خود بر گردند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است