در کشور ما مزدِ گورکن بیش از بهای آدمی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۱    ۱۳۹۹/۲/۲۶ کد خبر: 163410 منبع: پرینت

باز هم انتحار، باز هم ابراز تسلیت و تقبیح کردن، باز هم مرثیه سرودن... تا انتحار دیگر.
شرف باختگانی که ریشه تا ارگ کابل دارند، یک بار دیگر ده ها فامیل را به داغ عزیزان شان نشاندند.
اگر دولت بی خاصیتِ ارگ واقعا دولت مردم می بود و صدرنشینان ارگ از شرافت انسانی برخوردار می بودند و مسوولانه دولتداری می کردند، کفایت می کرد که با یک اعلامیه ی عمومی، مردم را برای قیام در مقابل طالب و باقی درنده های وحشی دعوت می کردند و خود با تمام نیرو و تجهیزات نظامی پهلوی مردم می ایستادند. فکر نکنم وحشیان شرف باخته دو هفته دوام می کردند.
اما وقتی دولت ما خاین و خود فروخته باشد، هر روز باید انتظار فاجعه ی تازه بود.

اشتباه از ما مردم نیز هست زیرا تا نام اسلام به میان می آید، عقل از سر ما کوچ می کند و به جای این که به خود باور داشته باشیم، کار را به خدا و پیغمبر و امام و چه و چه موکول می کنیم.
اشتباه از ما مردم نیز هست که از هیچ تجربه ی تاریخ نمی آموزیم و اگر امکان انتخاب هم برای ما می دهند، در اکثر موارد همان بی سوادِ نسوار به دهانِ خشتک کشالِ طالب یا طالب مشرب را به حیث نماینده ی خود در پارلمان انتخاب می کنیم.

در همین چهل سال اخیر، هرکسی را که کور کورانه و طفلانه از چپ و راست به حیث رهبر و پیشوا و پیر و مرشد و رییس جمهور و غیره انتخاب کرده ایم و از عیاری شان لاف ها زده ایم، همه ایاز های گوش به فرمان و کاسه لیسِ دیگران بوده اند. ما اما هنوز که هنوز است، همان گوسفند در چراگاه بی عقلی مانده ایم و هر روز چند تای ما را قربانی می کنند و ما زنده های مرده پرست تسلیت عرض می کنیم و هی می چریم و می چریم. اگر عقل می داشتیم، به نیروی "ملت بودن" اعتبار می کردیم و خانه تکانی کرده، کثافات را دور می ریختیم.

این که دولت بی کفایت است و غنی، عبدالله، کرزی، گلبدین، محقق، سیاف، عطا محمد، دوستم معامله گرانِ خود فروخته و بی شخصیت اند، از چشم هیچ ادم عاقلی پنهان نیست اما این که ما ملت هم هنوز گوسفند و بی عقل مانده ایم و ثبوت اش هم انتخاب اکثریت نماینده های ما در پارلمان و نماز خواندنِ ما در عقب ایاز های سیاسی است، نیز آفتاب گونه روشن است. پس بدون شک ما گروه های "ملت نشده" یکی از دلایل عمده ی تداوم وضعیت فعلی می باشیم.

دیگران نگاه کردند و به ماه رسیدند، ما اما لاف زده و مرده پرستی کرده راه را از چاه فرق کرده نتوانستیم. در اصل باید برای مرگ عقلانیت در خود گریه کنیم. گروه های اسلامی اگر انتحار و انفجار نکنند و انسان نکشند، چه کنند؟! عاقل شوند؟ یعنی دکان شان را تخته بند کنند؟ مگر می شود از هفتاد و دو باکره ی بهشتی چشم پوشید؟ بالاخره هدف نهایی اعتقاد انتحاری همانا "جشن خِشتک" است، برادر!
اما خب، اشتباه نکنیم زیرا این اسلام، اسلام ناب نیست، اسلام ناب در کوه قاف است!؟

اسپ تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه بر گردن خر می بینم

کاوه شفق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گورکن
بهای آدمی
نظرات بینندگان:

>>>   Hosnia Osmandaud
دقیقا، ما از هر بعدی که نگاه کنیم بد بیاری داریم. جوانان کشور های دیگر در غرب تا می توانند برای خوبی و رفاه خاستگاه شان تلاش می کنند، افغان زاده ی بی وجدان در تصویر بالا، بخاطر خوش خدمتی به بادار نادانش گروه
مزدور و تروریست طالب را رسمیت بخشید و به آنها ستیژ داد. هر جانبی هم که صدا بلند کند، فردا دیگر به بهانه ی کنار می رود و از بد بدترش بر سرنوشت مردم مظلوم حاکم می گردد. خیلی درد ناک است

>>>   Meraj Amiri
بدبختی ما ملت اینست که ازموده را مکرر باز هم می ازماییم، توده بیسواد چه که حتی «روشنفکران» به پاس وابستگی های قومی و احترام به ریش سفید و یا بخیال دسترسی به یک صلح کذایی یا یک مقامکی به دست بوسی آنها میروند. این برزخیان سنت و مدرن که دم شان بیشتر به ریسمان سنت بسته است فقط اکت مدرن میکنند

>>>   Mohammad Nasir Seham
شفق عزیز ! دلایل بد بختی ها را نیک بر شمرده اید .
دولتمردان کنونی وظیفه دارند که وضع را در کشور همینگونه نگهدارند . اینکه چقدر دیگر کشته میشود ارزشی برای حکمای ما ندارد برای آنان حفظ منافع باداران شان ارزش دارد و بس . حالا این ما مردم استیم که باید به خود آییم و مقدرات خود را خود بدست گیریم .

>>>   Reza Behmanesh
کابل یعنی درد، مردم بیدفاعش یعنی درد، شعر شاعرش یعنی درد، آخر با اینهمه درد چه باید کرد؟
بگمانم اگر فریضهٔ قیام قضا نشده باشد، همین اکنون وقتش است.
مردم! دیگر بخاطر فاجعهٔ کربلا سوگ نگیرید، کربلای تان در هر کوچهٔ تان است. خون هزاران حسین وسکینه در آستان هر در تان هر روز می ریزد.
مردم! منتظر امام زمان ننشینید، امام شایسته ای از میان خود برگزینید. علم را از تکایا بردارید و به خون زنان بیگناه و کودکان و نوزادان تان آغشته کرده و بسوی قصر ضحاک(ارگ) غنی راه بیفتید.
اگر حالا نه، پس چه وقت.
بار دیگر امیر عبدالرحمن در هیئت طالبان آمدنی است.

>>>   از ابتدای جنگ افغانستان ثروتمندان افغان به اروپا و آمریکا و کانادا مهاجرت کردند و فقرای افغان به ایران و پاکستان به نسبت جمعیت افغانستان در اوائل جنگ عده زیادی از مردم افغانستان مهاجرت کردند و کمتر ماندند کسانیکه مهاجرت کردند به اروپا و آمریکا که ثروتمند هم بودند اگر بجای اینکه فقط به فکر مهاجرت و نجات جان خود و خانواده شان میبودند اموالشان را صرف پیروزی افغانستان در جنگ میکردند آیا امروز این وضعیت در افغانستان حاکم میشد؟

مهاجران به ایران و پاکستان فقیر و بی چیز بودند اما مهاجران به اروپا و آمریکا از تمکن مالی برخوردار بودند ولی بجای صرف پول برای کشورشان فرار را بر قرار ترجیح دادند و امروز از اروپا و آمریکا فقط پیغام افغانستان را دوست میدارم میگذارند ! و در نهایت جنگ افغانستان افرادی مثل کرزی و غنی که خودشان هم از مرفهان اروپا و آمریکا نشین بودند با پروازهای خارجی وارد افغانستان شدند و بر مردم مانده بر افغانستان حکومت کردند در دوران غنی که وضع حکومت داری بدتر از زمان کرزی شد تعداد عملیات انتحاری ، جنایات و ... در دوره غنی بیشتر از دوره کرزی شد

جنگ افغانستان به بدی جنگ سوریه نبود در افغانستان فقط یک گروه طالبان بود در سوریه اما گروههای (داعش ، احرار الشام ، لواء التوحید ، جیش الاسلام ، جبهه النصره و ...) اما تعداد مهاجران افغان اندازه مهاجران جنگ سوریه شد

گفته میشود ۶ میلیون مهاجر افغان در خارج از افغانستان زندگی میکنند که از این تعداد بیش از ۳ میلیون نفرشان فقط در ایران زندگی میکنند البته آمار مهاجران افغان بیش از ۶ میلیون نفر و آمار مهاجران افغان در ایران بیشتر از ۳ میلیون نفر است افغانها جز در شهرهای ترک و کردنشین ایران در تمام شهرهای ایران زندگی میکنند به دلیل ورود غیرقانونیشان تعدادشان از دست دولت ایران در رفته است

متاسفانه امروز هم ثروتمندی مثل غزل سادات در امارات چندین هتل میزند درحالیکه بخشی از مردم افغانستان غذا برای خوردن ندارند مژده جمالزاده بعد از صلح با طالبان مطلبی در اینستاگرام خود نوشت که از آمریکا بابت صلح با طالبان تعجب میکند و ...برای مژده که بزرگ شده کاناداست و از ثروتمندان افغان و در فرهنگ آمریکایی بزرگ شده درک این مطلب که آمریکا اصلا برای نابودی طالبان به افغانستان نرفت سخت است اما آیا خود مردم باقیمانده در افغانستان که مهاجرت نکردند نباید به این فکر کنند که کرزی و غنی و جمالزاده و غزل سادات و امثالهم که در رفاه زندگی کردند درکی از شرایط مردم افغانستان ندارند ؟ آیا اگر آمریکاییها و ثروتمندان افغانستان اجازه میدادند بجای غنی و کرزی افرادی که در افغانستان مانده بودند و تمام پستی بلندیهای زندگی در افغانستان را میدانستند رئیس جمهور میشدند تا به امروز طالبان نابود نشده بود ؟ در دوره غنی طالبان به چنان موقعیتی رسید که همه دنیا به این باور رسیدند در حاکمیت افغانستان اصلا اراده ای برای نابودی طالبان وجود ندارد و بهتر است دولت افغانستان و طالبان با هم صلح کنند با ورود داعش به افغانستان وضعیت پیچیده تر شد

ان شاءالله که جنگ در کل خاورمیانه (افغانستان ، یمن ، لیبی ، سوریه ، فلسطین) تمام شود و ان شاءالله در همه خاورمیانه صلح برقرار شود و خاورمیانه هم مثل اروپا رنگ آرامش را ببیند .

>>>   اطفــــال هزاره هارا درشفا خانه اتاترک لیلام میکنند ارزان است :
پسر دولک افغانی
دختر یک ونیم لک
هتلر اطفال یهودی هار ا لیلام نکرده بود
اگر حکومت افغانستان با داغش دست شان یکی نیست چرا داغشی های خبیث را از زندان آزاد میکند؟؟
آیا ظاهر قدیر مولوی دین محمد وتعداد دیگر وکلا و مردم که قبلا تاکید داشتند حکومت از داغش پشتبانی میکند همه دروغ است ؟؟؟

>>>   انار کلی عضو مجلس سنا از اقلیت های اهل هنود افغانستان از اشرف غنی شکایت دارد.
او میگوید که دیروز اشرف غنی به زایشگاه اقلیت های اهل هزاره رفت و اعلام کرد که من برای یک روز هم هزاره هستم و هم شیعه.
اما همین حملات انتحاری بالای اهل هنود در جلال آباد و در کابل صورت گرفت و اقلاً یک مرتبه خبر نگرفت و نگفت که من امروز هم هندو هستم و هم سیک.

>>>   اقای کاوه به اشتباه رفته اید ما بنام حکومت چیزی نداریم حکومت ما دوستم است حکومت ما اسماعیل است حکومت ما ضیایی کور است حکومت ما محقق و سیاف است حکومت ما بچه ربانی است و هزار دزد دیگر این را یقین داشته باشد که این ترورستان اگر یکی انها را حکومت حمایه میکند ده نفر انرا وجدان فروشان من وتو تا هدف در موتر های شیشه سیاه خود میاورد این را قبول کن که تمام کوچه و بازار کابل در دست من و تو هست و هر کدام ما مسلح هستیم و خود ما دهن جوال را همرایی دزد میگریم

>>>   کاوه جان شفق دو عبارت زیر که در نوشتارت بکار برده یی بزبان عامه پخته رابطه دیالکتیکی دارند:
"اشتباه از ما مردم نیز هست زیرا تا نام اسلام به میان می آید، عقل از سر ما کوچ می کند" و "همان گوسفند در چراگاه بی عقلی مانده ایم". زیرا با هجوم وحشیانه اعراب بربر (تاریخ دیوار هایی آسمایی) قتل مردان، چور و چپاول و غارت مردم و زنان سرزمین من و تو بما چکی بنام اسلام داده شد که هر نوع تبارز و شکایت در مقابل آن آتش دوزخ است. همین آتش دوزخ همه ما را به گوسفندان بی خاصیت تبدیل کرده است. بی رابطه هم نیست که ما در مقابل وحشت و دهشت امریکایی ها هم گوسفند مانده ایم زیرا آنهانیکه حکم آتش دوزخ را در کنترول دارند(بربر هایی وهابی) خود برده هایی امریکای بزرگ و شریف اند.
آزاده

>>>   عبالله را جنگ و جدل است سرچوکی با غنی
خاین جاسوس انگلیس امرخیل وزیر صلح دولت میبینم
درین کشور هرکسی که خیانت بزرگ را انجام داد به چوکی کلان میرسد که نمونه و مثال ان ضیاالحق امرخیل وزیرصلح دولت و حنیف اتمر وزیر خارجه را میتواند یاد کرد.

>>>   جناب کاوه شفق
حق و باطل را به هم قاطی کرده و اصلا نمی داند که را محکوم و که را تایید می کند. یکی از عوامل تداوم جنگ و خشونت قلم بدستان امثال ایشان هستند که به هر بهانه ای به دین می تازند.
چراغی را که ایزد بر فروزد
هر آنکه پف کند ریشش بسوزد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است