رتبه مارشالی را به ابتذال نکشانید!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۳۹۹/۲/۲۳ کد خبر: 163367 منبع: پرینت

یادداشتی در هشت صبح خواندم که در آن نویسنده ای با نقاب استاد دانشگاه از اعطای رتبه مارشالی به دوستم حمایت کرده است.
سروته این نوشته را که مرور کردم نه چیزی استادانه در آن یافتم و نه مطلب درخور چاپ در روزنامه وزین هشت صبح.
تصور می کنم پس از مرگ اخگر و رفتن کاوش، اکنون معیارها و استانداردهای هشت صبح دگرگون شده باشد و آقای پیمان صفحات روزنامه را با پیمانه می فروشد.
آنچه در این روزنامه به دفاع از مطالبه رتبه مارشالی برای دوستم نوشته شده است، بر چند محور می چرخد:

۱) تعریف و تمجید دوستم:
این تعریف و تمجید، بسیار چاپلوسانه است و در خوشبینانه ترین حالت فقط می تواند بازتاب دهنده حزب جنبش باشد، نه روایت قربانیان جنایات جنگی جنرال دوستم.
جنرال دوستم، یکی از عاملان جنگ های داخلی در کشور است که به دستور او هزارها تن قتل عام شده اند. همچنان او، یکی از چهره هایی ستمگری است که در چند دهه اخیر بسیار به صورت وحشیانه و غیرانسانی مخالفان سیاسی خود را در درون جامعه اوزبیکان افغانستان سرکوب کرده است.
کسانی که رویدادهای پنج سال اخیر را مطالعه کرده باشند، حتما به یاد دارند که جنرال دوستم رسما دخالت خود در جنگ های داخلی را پذیرفت و از این بابت پوزش خواهی کرد.
معذرت خواهی او از جنایاتش شاید بر خشم مردم آب سرد پاشیده باشد، اما کارنامه جنایتکارانه او را سفید نکرده است. بنابراین، در شان یک استاد دانشگاه نیست که به جای همدردی با قربانیان، از یک جنایتکار قهرمان بتراشد. این همدستی با جنایت است و نشانه تهی شدن از انسانیت و اخلاق و سایر ارزش های والا.
یک استاد دانشگاه باید حلقومش سوتکی باشد برای فریاد رنج ها و دردهای قربانیان، نه تریبونی برای مطالبه پاداش به ستمگر.

۲) این استاد دانشگاه پذیرفته است که دوستم از لحاظ دستاوردهای نظامی شایسته رتبه مارشالی نیست، اما باید به دلایل سیاسی به او اعطا شود. او همچنان تاکید کرده است که در تاریخ افغانستان چهره های مثل شاه ولی خان و محمدقسیم فهیم نیز به دلایلی سیاسی مارشال شده بودند.
این پیشنهاد اما نه تنها که توهین آمیز است، بلکه مبتذل نیز است.
توهین آمیز است، زیرا کارنامه مارشال فهیم در رهبری نیروهای جبهه مقاومت را نادیده می گیرد. مارشال فهیم، به حیث جانشین احمدشاه مسعود، فرمانده کل نیروهای مقاومت علیه طالبان بود؛ نیروهایی که شامل افراد دوستم و دیگران نیز می شد.
محمد قسیم فهیم رتبه مارشالی را به پاس فتح کابل و رهبری نیروهای مقاومت به دست آورد، نه در یک معامله سیاسی. او وزیر دفاع کشور بود. کسی که اعطای رتبه مارشالی به فهیم را یک امر سیاسی می خواند، در واقع به جهاد و مقاومت مردم افغانستان توهین کرده است.
مبتذل است؛ زیرا که رتبه مارشالی را از تمایزات کیفی اش تهی می سازد و به یک امر پیش افتاده و معمولی، چیزی که در معاملات سیاسی قابل خرید و فروش است، تقلیل می بخشد.

ابتذال، یعنی همترازسازی و برداشتن تمایزات کیفی امور و برداشتن استانداردها.
تصور کنید اگر رتبه مارشالی، بدون درنظرداشت معیارها و استانداردها، به هر کسی به دلایل سیاسی اعطاء شود، آن وقت این رتبه به چه ارزد؟
من فکر می کنم این استاد دانشگاه در حالی که مدعی تحصیل در رشته نظامی است، اما چنان بی سواد تشریف دارد که نمی داند رتبه های نظامی با چه معیاری اعطا می شود و ارزش حاکم در دنیای نظامی گری چیست.
استاد جان! ارزش ها و رتب نظامی با معامله گری به دست نمی آید و کیلویی فروخته نمی شود، بلکه با سربازی، ریسک کردن و خطرکردن کسب می شود. یک سرباز و فرمانده با جان خود بازی می کند تا افتخاری به دست بیاورد. اگر آن افتخار را بتوان در برابر پول یا یک معامله سیاسی به دست آورد، چه نیازی به خطرکردن است و چه ارزشی دارد؟
توصیه ام این است که همین استاد اول برود بخواند بعد لقب استادی را در کنار نام خود بنویسد.

عبدالشهید ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال
دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   اینهم یک نمونه از تاجکان چیز فهم و متفکر و دیگر اندیش. از صالح و قانونی و عطا چه گله. دشمن قریب است همه تان را به گورستان تاریخ بسپارد و خودت در اندیشه خام تاجک پرستی هستی. با چنین دوستانی نیازی به دشمن نیست. همان ضرب المثل انگلیسی:‌ ( سفیهان مفید).

>>>   مارشالی دوستم برابر است با ریاست جمهوری غنی چون این کشور ، کشور حیوانات است نه کشور آدم ها. دوستم به مفت مارشال می شود و غنی به تقلب و توطیه ریس جمهور.
میان هر دو رتبه هیچ فرقی وجود ندارد؟

>>>   شما هم به خطا رفته اید ‌نمیدانید که کی شایسته مارشالی می‌باشد اولتر از همه تحصیل و داشتن ارکان حربی و فاتح جنگ خارج از کشور ولی در افغانستان رتبه مارشالی برای گوزوک ها داده می‌شود فهیم دزد که تمام کابل را دزدید دوستم لوطی که دختران کابل را درتانکها بالاکرده وبی عزت میساخت بلاخره لواطت همرایی یک ریش سفید مانند پدر خود

>>>   سلام .محترما.اکر میخواهید در باره جنرال دوستم نظر بدهید خوب است و حقایق را گرفتید ولی به نظر شما آیا امسال مارشال فهیم فرمانده مسعود و استاد مزاری خلیلی حکمتیار وغیرها قاتلین مردم افغانستان نیستن ولی نظر شما کدام یک از فرماندهایی افغان ما خدمت به مردم افغانستان کردن که حالا یک جانبه از دوستم شکایت دارید

>>>   جنرال دوستم به امرالله صالح: تخم گنده برآمدی!
آزاد آراد
قرار بود در همین هفته توافق‌نامه سیاسی بین اشرف غنی و داکتر عبدالله امضا شود. امرالله صالح در داخل تیم دولت ساز علیه رتبه مارشالی جنرال دوستم کمپاین کرد تا جلو مارشال شدن جنرال دوستم را بگیرد و توافق نامه امضا نشود. وقتی میانجی ها دلیل تاخیر را از ارگ جویا شدند تیم غنی چاره نداشتند کارهای امرالله صالح را افشا کردند. جنرال دوستم از این موضوع خبر شده است به صالح پیام فرستاده و گفته است تخم گنده برآمدی. سپس صالح متوجه اشتباهش می‌شود و می‌گوید که این تبلیغات را داکتر عبدالله براه اندخته است و بخاطری که خود را پاک نشان دهد این سوره قرآن کریم را در صفحه فیس بوک خود نوشته می‌کند:
«وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
پناه می برم از شرحسود وقتی با حسادت پراز زهرش آغاز به منافقت می نماید. آمین.»
گذارش نامه

>>>   آقای ثاقب!
مارشال به کسی میگویند که فراتر از یک افسر عادی باشد.
دوستم با همه بدی ها و خوبی هایش یک کارگر عادی در شبرغان بود.
از یک کار گر عادی خود را تا سطح ستر جنرال رساندن و در نهایت دو بار پادشاه سازی معاصر یک بار کرزی و یک بار غنی به زور دوستم در اگر راه یافتند و همین حالا اگر یوق بگوید دیگر نه صلح است و نه مصالحه و نه توافق نامه قطر.
به این میگویند مارشال
من و تو بخواهیم یا نه ایشان مارشال میشوند چون آمریکا برای پلان های بعدی در شمال به وجود مارشال دوستم نیاز دارد تا سد راه آمریکا نشود.
مارشال دوستم جنازه غنی را بر دوش خواهد کشید.

>>>   احمق ثاقب !
دوستم به هزار مرتبه.لیاقت بالاتر از مارشال است اما شما فاشیست ها دید تنگ میلت گرا کور فرخته شده چلو آستین چشم نابینا

>>>   برای جنرال صاحب دوستم باید برعلاوه مارشالی لقب قهرمان ملی هم داده شود چون صرف مارشالی در برابر شخصیت دوستم صاحب کم است
ر

>>>   جناب ثاقب، تو چهل سال جنگ در افغانستان کی ها انسان های وطن پرست بودند همه اینها که تو قدرت اند بودند و هست از کشتن ،تجاوز، غارت،دزدی ، چپاول اموال مردم و دارایی های دولت رو ربورده و به با پول دزدی و از خون ملت در خارج چه قصر های که نه ساخته اند ، تو رو خدا ،یکی رو اسم ببرید که انسان شریف بوده و پاک پاک،،،اگه مارشال فهیم و دیگران را روی موضوعات سیاسی بهشون مارشال داده‌اند،و هیچ یک از آنها علیه طالبان ، قاتلین مردم افغانستان قد علم نکرده‌اند و همه به منافع خویش و جهاد که توسطی کشورهای بیگانه به انجام دادن آن میلیون دلار گرفتند کشور رو بر باد دادند ، و تنها تو چندین سال است که جناب دوستم علیه قاتلین کشور جبهه به جبهه می جنگند و چندین بار توسطی طالبان دولتی از چندین سوی قصد نجات پیدا کرد و حتی از یورش داعش به سمت شمال آگاه و به مقام های دولتی گذارش دادند برای دفاع از وطن به انون توسط ایچی توسعه‌ی رو چیدند ، یه مرد پیر غرور و مردانگیش رو به مقابل دلار فروخت و آینو همه کشور میدونین که چه توطعه علیه انون از اتاق فکری صادر شده و انون اگه دست ابر قدرت های منطقه در کار نبوده ، حسابش رو می رسیدند،

>>>   از دوستم اگر بخاطر يكجا شدن با دولت و استفاده درست از قدرت و جرأت جنگي او رتبه مارشالي ميخواهد ارزش آن را دارد، در غير آن روزانه از اين قتل عام خلاصي نخواهيم داشت ، و عنقريب منتظر شلاق طالب هم باشيد.

>>>   ثاقب اقا آیا در گذشته از شاولی کابل گیرک وملا قسیم فهیم لیاقت ‌شرایط مارشالی را داشتند؟که حال جناب عالی فقط دربرابر جنرال دوستم شاخ ‌شانه میکشید اگر صادقانه بپذیریم نسبت بدوتای قبلی دوستم بیشتر مستحق است .

>>>   تفکرات ثاقف هم مساوی به تفکرات یونیسم، اوصولیسم...(فاشیستی) است.
اهمیت دادن به اینگونه افراد همان دشنام یست که به خود گفتیید!

>>>   رتبه مارشالی به دزد بیکاره وبی سوادی چون ملا فهیم که حتی یک روز نیز در یک صنف تعلیمی نظامی درس نخوانده ابتذال نبود.حالی که به دوستم که صد ها جنگ را فتح کرده وتعلیم نظامی مسلکی هم دارد ابتذال است.مثل اینکه تو هم از قبیله لنده غران ودزدان استی به همین خاطر با دوستم ومارشال شدن اش مخالفت داری.

>>>   وتو كه از واقعيت و علميت و تخصص حرف ميزني در حقيقت چشم هايت را بسته و يك جانيه با عقده مندي و طرفداري (صالح) و تيم غني عليه دوستم جبهه ميگيري و از وواقعينت چشم پوشي ميكني و به اصطلاح كه كور خود و بيناي مردم ميشوي شرم باد به تو كه بخاطر تملق و چاپلوسي از حيثيت يك قوم بزرگ چشم پوشي ميكني اي كاش بن پس منظر مارشالي روي تحصيل و تجربه مارشال فهيم هم صحبت ميكردي مگر از جنايات هم كيشان تو كسي اگاهي ندارد ايا كابل را تنها جنرال دوستم خراب كرد همين است عدالت گوي .....

>>>   باید مارشال شود بخاطریکه آنقدر خونخواریهای که این .... انجام داده شاید هیچ حیوان دیگر انجام نداده باشد. پس با این لیاقت، اگر کدام رتبه بالاتر از مارشالی باشد برایشان بدهید.
افغان

>>>   وقتی وزارتی بنام وزارت اقوام و قبایل و وزیری بنام وزیر اقوام و قبایل داریم که همیشه در خدمت یک قوم خاص است پس جنرال دوستم هم هزار مرتبه حق دارد مارشال باشد۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است