وضعیت اروپا در حال حاضر خیلی شکننده است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۹    ۱۳۹۹/۲/۲۲ کد خبر: 163350 منبع: پرینت

به مناسبت تجلیل از روز اروپا، سران سه بخش مهم اتحادیه اروپا از تضعیف این اتحادیه اظهار نگرانی کردند. عالمگیری کرونا، قاره اروپا را به یک بحران خیلی بزرگی سقوط داده است و در این وضعیت اتحادیه اروپا عملکرد واحد نداشته است.

سران اتحادیه اروپا خواهان مساعی بیشتری در مبارزه با عالمگیری کرونا و پیامدهای اقتصادی این پاندمی گردیده اند. اورزولا فون دیر لاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، چارلس میشل رییس شورای اتحادیه اروپا و داوید ساسولی رییس پارلمان این اتحادیه، ضمن یک مقاله مشترک نویسندگان مهمان به شبکه هیات مدیران آلمان نوشته اند: «نیاز می رود که ما برای بهبود زندگی فقیر ترین ها و ضعیف ترین ها در جوامع خود باید تلاش بیشتر نماییم.»

در این مقاله تأکید شده است که قبل از عالمگیری کرونا نیز تعداد خیلی کثیری از شهروندان اروپا با دشواری های مواجه بودند «و اکنون میلیون ها تن دیگر، پس از آنکه کار خود را از دست داده اند و یا شرکت و مرجع مستقل اشتغال خود را باخته اند، با بی سرنوشتی دچار اند.»‌ آنها تأکید کرده اند: «به ویژه جوانان و زنان از این وضعیت بیشتر آسیب دیده و متأثر شده اند. چرخ های محرک اقتصاد اروپا باید دوباره به حرکت افتند.»

«قطع رابطه با گذشته»
فون دیر لاین، میشل و ساسولی در این متن مشترک نوشته اند که برون رفت از این بحران نیازمند «تجدید فکر و قطع رابطه با گذشته» می باشد: «ما باید بپذیریم که برای بازسازی به فکر و وسایل کار جدید نیاز داریم.» همزمان این هر سه مقام عالی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی تأکید کرده اند که «در حال حاضر اروپا خیلی شکننده می باشد.» آنها افزوده اند که تنها یک اتحادیه قدرتمند اروپایی قادر به حفظ این میراث می باشد.

بانی اتحاد زغال سنگ و فولاد اروپا
هرسه تن از سران اتحادیه اروپا و نویسنده های این مقاله از رابرت شومن وزیر امور خارجه اسبق فرانسه یاد کرده اند که ۷۰ سال قبل برای برون رفت فرانسه و آلمان از بحران، تأسیس و ایجاد سازمان زغال سنگ و فولاد اروپا را طرح نمود. این سازمان که به نام مونت اونیون یاد می شد، نخستین جرقه ایجاد اتحادیه اروپا بود که بعداً، پس از سالها که بخشی از این اتحادیه را می ساخت، در سال ۲۰۰۲ منحل گردید.

هر سه سیاستمدار اروپایی تأکید کرده اند: «این انسانها معتقد بودند که از ویرانه های ناشی از یک بحران می تواند یک اروپا و یک جهان بهتر ایجاد و تشکیل گردد.» آنها افزوده اند: «اگر ما از اندرز های خود آموخته باشیم و با قاطعیت از ارزش های خود دفاع کنیم، اینبار نیز اروپا با قدرت بیشتر از این بحران بدر خواهد شد.»

«اروپا به سختی نفس می کشد ولی با مرگ درگیر نیست»
همچنان ژان کلود یونکر رییس پیشین کمیسیون اتحادیه اروپا نیز با توجه به بحران کنونی، اروپا را به وحدت فراخوانده است؛ اما همزمان بر دقت و حوصله مندی تأکید کرده است. او به خبرگزاری آلمان گفته است که با پیشگویی های تاریک و ترسناک که گویا اروپا به دلیل عالمگیری کرونا از هم فرو می پاشد، موافق نیست. یونکر گفته است که از تقریباً ۴۰ سال به اینسو حدوداً هر ماه خوانده است که «اتحادیه اروپا نه تنها از نفس مانده است بلکه در بستر مرگ می باشد.»

یونکر گفته است که «صدای به سختی نفس کشیدن اتحادیه اروپا محسوس است ولی این اتحادیه در حال مبارزه با مرگ نمی باشد.»
او کنترول مرز های یک جانبه کشور های عضو اتحادیه در حوزه شینگن را یکی از دلایل این وضعیت خوانده است، آنچه که به گفته او می تواند تهدیدی در مناسبات تجارتی داخل اروپا باشد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اروپا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است