تکنالوژی در چرخه نظام سرمایه داری
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۱    ۱۳۹۹/۲/۲۰ کد خبر: 163323 منبع: پرینت

انقلاب صنعتی انگلستان {1768}تکنالوژی بخار را در نیمه دوم قرن هیجدهم آورد که همزمان است با پیدایش طبقه متوسط سرمایه داری در اروپای فیودالی آنزمان. در واقعیت، چرخه گردش سرمایه داری سنگین با رشد و ترقی و پیشرفت چرخه تکنالوژی بطور ناکشودنی پیچیده گردید. سرمایه داران در نظام رقابتی بازار آزاد برای دست یافتن به سود بیشتر و جلو افتادن از رقبا روی صنایع سنگین و نوآوری در ایجاد امکان های جدید تکنولوژیک سرمایه گذاری می کردند. زیرا تنها تکنالوژی مولدتر نه تنها سود آورتر است بلکه بازار را تسخیر می کند. «تکنالوژی ها از سپهر تولید به سپهر تولید دیگری سرازیر می شوند».

ابداع تکنالوژی های جدید در چرخه سرمایه داری امروز به یک کسب و کار مستقل و مجزا تبدیل شده است. دیویدهاروی یکی از تحلیل گران چرخه تولید سرمایه داری می گوید "«تبدیل شدن تکنالوژی به یک کسب و کار وجه تمایز سرمایه داری از تمام شیوه های تولید دیگر است. تغییرات تکنولوژیک در چین باستان و حتی در دوران فیودالیسم هم وجود داشت. اما آنچه شیوه تولید سرمایه دارانه ی تولید را متمایز می کند این واقعیت ساده است: در سرمایه داری تکنالوژی به یک کسب و کار تبدیل شده است، از این رو، آن را هم به تولید کننده و هم به مصرف کنندگان فروخت».

سرمایه داری شرکت سالاری با استخدام کردن متخصصین فنون ابداع تکنالوژی های پیشترفته شکل های جدید دانش را در ماشین آلات در هیات و صورت های متفاوت از جمله روبات های هوش مصنوعی تجسم داده اند که دشمن اصلی مهارت های کارگران فنی است و جای آنها را در مدیریت تولیدی می گرید. تکنالوژی هوش مصنوعی دشمن اصلی ظرفیتی است که کارگران در فرایند تولید داردند. ربات ها در سطح چابکتر و در ظرفیت بزرگ تر از آنچه که کارگاران در فرایند تولید دارند، بدون هیچ دستمزد و بیمه و معاش تقاعدی خدمت گذاران جهان سرمایه دارانه امروز است.

چیزی که در فرایند تولید سرمایه داری رخ داده است این است که سرمایه داران دانش تخصصی علمی را در هیات ماشین آلات زیر فرمان سرمایه قرار داده اند. فرایند جایگزینی ماشین آلات به جای کار کارگران ماهر و فنی به حاشیه می کشند و بطور کلی سرمایه داران را از کار فنی و تخصصی کارگران بی نیاز می سازد. ماشین ها در هیات متفاوت در همه قلمروهای تولیدی و اجتماعی بهتر از متخصصان دانشگاهی عمل می کنند.

رشته های متفاوت تکنالوژی چنان تخصصی و تحت نظارت سرمایه داران است که به جز عده انگشت شمار از متخصصین درجه اول مورد اعتماد سرمایه دیگران نمی توانند به آن مقامات برسند. جایگزین شدن ماشین آلات هوشمند به جای کار کارگران از ویژگی های اصلی سرمایه داری امروز با سرمایه داری قرن های هیجدهم و نوزدهم و قرن بیستم، است. در آن قرون نیروی کار در چرخه تولید سرمایه داری نقش مهمی را بازمی کرد. سرمایه به کارگر ماهر در فن کار نیاز داشت. «این همان جهان است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در آن زندگی می کنیم.»

ما با جهانی شدن ماشین آلات به جای نیروی کار انسان روبرو هستیم که نتیجه ضروری پیامدهای بعدی آن قطعه قطعه شدن نیروی کار و بی امنیتی اقتصادی جمعیت های میلیونی لشکر بیکاران و بنابراین، افزایش جنایات و نارضایتی اگثریت مردم که در چرخه سرمایه داری بوسیله ماشین الات رانده شده اند. سرمایه داری با تبدیل کردن تکنالوژی به کسب و کار در پیکاری طبقاتی با کارگران، از شر قید مهارت و ظرفیت کار کارگر خودش را بی نیاز ساخته است. سرمایه داری با وارد کردن مدل های جدید تکنالوژی از جمله هوش مصنوعی ها در واقع، «کارگر را از حیث ظرفیتی که در فرایند تولید دارد بیش از بیش خلع سلاح می کند».

سرمایه داری که از پیکارهای طبقاتی با طبقه کار درس های زیادی آموخته است با ابداع تکنالوجی های جدید در پی وارد کردن آخرین ضربه فلج کننده به طبقه کارگر فنی و تخصصی کار جهانی است تا کار را از فرایند تولید سرمایه بوسیله ماشین آلات به حاشیه بکشد. البنه، اثرات منفی که تکنالوژی بر نیروی کار وارد کرده است در آینده که هوش مصنوعی ها تا سال 2050 تا 2070 بخش بزرگ فعالیت های تولیدی و خدمات بهداشتی و ترانسپورتی را از آن خود خواهند کرد، خواهی نخواهی جنگ طبقاتی میان یک اقلیت سرمایه دار که تکنالوجی را به کسب و کار سودمند مستقل بدل کرده اند و یک اکثریت که قربانی تکنالوجی هستند آشتی ناپذیر خواهد شد.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تکنالوجی
سرمایه داری
نظرات بینندگان:

>>>   نظریات خود من است با تغیر کلمات و الفاظ و دادن شکل طبقاتی به آن،دوباره تحریر گردیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است