غنی هیات بررسی مهاجران غرق شده را تعیین کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۹/۲/۲۰ کد خبر: 163318 منبع: پرینت

ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که رییس‌جهمور ‌غنی برای بررسی چگونگی غرق شدن شماری از مهاجران افغانستانی در مرز با ایران یک‌ هیات ده نفری را گماشته‌است.
صدیق صدیقی، سخنگوی غنی می‌گوید که ریاست این هیات را محمد حمید طهماسبی، بازرس ارشد کل نیروهای مسلح برعهده دارد.

شماری از مهاجران افغانستانی که برای کار بگونه غیرقانونی به ایران می‌رفتند، در مرز با ایران از سوی مزربانان ایرانی نخست شکنجه شدند و‌ سپس به دریا انداخته شدند.
شماری از این مهاجران که جان سالم بدر برده‌اند، در گفتگو با رسانه‌ها گفته‌اند که بیش از ده تن از این مهاجران جان باخته‌اند و بیش از بیست تن دیگر ناپدید هستند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران
غرق شده
نظرات بینندگان:

>>>   ....بر غنی و بر کرزی باد که در ۱۹ سال با این همه کمک جهانی به جای اینکه تمام مهاجرین را به وطن فراخوانند تا هنوز هم جوانان ما را مجبور به مهاجرت میکنند.

>>>   رئیس جمهور همه شمول داکتر صاحب عبدالله درین رابطه چیزی فرموده اند؟
کدام تائید، رد ، محکوم و یا شاد باش دادن. شاید هم اصلاً کدام اتفاقی نه افتیده است
عابد یما

>>>   خدا این ظالمان را نابود یازد

>>>   طبق قانون بين المال اگه مهاجر غير قانوني بصورت قاچاق وارد شد و در اخطار اول خارج نشد كشوري كه بخاكش تجاوز شده حتي حق شليك را هم دارد و حفظ جان اين مهاجران غير قانوني با كشور خودشان افغانستان مي باشد حكومت افغانستان از بي سوادي و ندانستن قانون توسط شهروندان خودش استفاده كرده مسئوليت خودرا گردن ايران مياندازد .
اولا ثابت نشده اين افغانها كه شاهد بودند راست مي گويند يا خير شايد بابت اين دروغهاپول گرفته باشن و مردم افغانستان قصاص قبل از جرم كردند و اگر ثابت شود دروغ گفته اند منتظر اين هستيم كه ايران مهاجران غيرقانوني را اخراج كند

>>>   شما اگه يك دزد از ديوار خونه اتون بالا بره چيكارش ميكنيد اول تا جا داره ميزنيدش اگه زنده موند تحويل پليس ميديد بعد توقع داريد از مرز قاچاقي رد بشيد بخاك كشور ديگه اي تجاوز كنيد طرف نازو نوازشتون كنه نخير بايد تا جاداره بزندشون تا دوبار فكر بي حرمتي به كشوري به سرشون نزنه مخصوصا افغانستان كه پراز تروريست و انتهاري هست از اون ٣٠نفر چند نفر تروريست ممكنه بينشون باشه چرا ايران بايد امنيت خودشو بخطر بندازه

>>>   فرضا ثابت شد که سربازان ایرانی عمدا غرق نموده اند افغانستان چی کرده میتواند؟؟؟؟

>>>   تاکنون نهادهای دولتی مسئول ، مدارک و اسناد و مدارک کافی و واضح ارائه نکرده اند که ثابت کرده باشند ایران در غرق شدن پناهندگان افغان نقش داشته است. همانطور که در مطبوعات کشور منتشر شده است ، هیچ نشانی نتوانسته است شواهد روشن ارائه دهد. حتی کمیسیون حقوق بشر افغانستان اظهارات غیرقابل کنترل را بیان کرده است.
"کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی درباره این حادثه نوشته بود: "بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ دوازدهم ثور، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغانستانی جویای کار را که میخواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند."
اول بايست يک تصوير واقعى از جريان آب هری‌رود از سرچشمه تا دهنه تا ريگزارهاى هرات و ايران ترکمنستان ارائه گردد.
از نقاط مرتفع لعل و سرجنگل‌ِ . بند امیر ساحه آب‌بخش اصلی هری‌رود از وسپرى 560 کیلومتر سلسله‌کوه‌های سفید‌کوه و سیاه‌کوه معاوين اولی هری‌رود که هر دو در حصه دولت‌یار یکی و به دریای دیگری به نام تگاب اوشلان در نزدیکی ماروه و همگیبه هر‌ی‌رود می‌پیوندند. معاون چهارمی به نام دریای کَرُخ نیز در ساحه شرقی ولایت ستان هرات با هری‌رود یک‌جا می‌شود. هری‌رود از دهکده‌های کوهستانی شمال اسلام‌قلعه به استقامت شمال به اندازه ۹۵ کیلومتر جریان می‌یابد و سپس در دهنهٔ ذوالفقار خاک افغانستان را ترک می‌کند و سرحد مشترک میان ایران و ترکمنستان را الی سرخس تشکیل می‌دهد. از سرخس بعد قدری به جانب شمال غرب منحرف شده، در نهایت به ریگستان‌های ترکمنستان می‌ریزد.
منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات با مرز اسلام‌قلعه ايران 120 کليومتر فاصله دارد. طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی از گلران هرات تا کاريز ايران 137 کيلومتر فاصله دارد. مثلا طول و عرض در تقاتغ دو خط عمودى و افقى جغرافیایی از خود درجه و دقيقه و ثانيه گلران هرات تا طول و عرض جغرافیایی مرز اسلام‌قلعه ايران در خراسان رضوى در تقاتغ دو خط عمودى و افقى جغرافیایی از خود درجه و دقيقه و ثانيه دارند.
گفتارها و ادعاها با چنين استدال که افغاندولتى از سوى مقامات افغاندولتى افغاندولتى عبدالغنی نوری "ولسوال" (شهرستاندار) گلران در ولایت هرات مورد اعتبار و اعتماد ندارد
هم دولت افغانستان و هم خود مردم ما خود را در نزد دولت ايران وهم نزد در کشور هاى گيتى و سازمان جهانى رسوا مى کنيم. اگر استدلال ما در پيوند واقعه دلخراش غرق شدن شهروندان ما حتى از نظرگاه نقشه جغرافيوى سير و سمت جريان هريرورد و شاخه هاى رودهاى جدا شده ازهريرود از طول و عرض در تقاتغ دو خط عمودى و افقى جغرافیایی از خود درجه و دقيقه و ثانيه نا روش و تاريک است.
ترامپ پيشوا دولت پشتونى است و سازمان بين المل را محکوم کرده و حق العضويت را نمى پردازد.
لطفا يک تصوير خوب که با منطق جغرافيه اى جريان هيرود را تحريف نشده نکنيد و بطور برجسته در پشت تا ن يک دلقک کلان استاده است تعريف و روشن کنيد.

>>>   باتوحه به اینکه طرف دیگر ماحرا ملت ایران میباشد باید نتایح وخقیقت موضوع درهین شبکه که اعلام خبرنموده است اعلام ومنتشر شود.
اسدزاده -مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است