یک پیشنهاد دوستانه به آقای “یون”
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۸    ۱۳۹۹/۲/۱۷ کد خبر: 163291 منبع: پرینت

مرحوم خان عبدالغفار خان یکی از مشهورترین چهره های استقلال طلب پشتونها عمرش را در مبارزه برای ایجاد دولتی مستقل در آنسوی مرز به پایان رسانید ولی به مقصد نرسید، غفار خان آدم باشخصیت و باعزت بود وی در جریان مبارزات استقلال طلبانه خویش، هیچگاهی به ملیت های ساکن در افغانستان اهانت نکرد و هرازگاهی به ولایات مختلف تاجیک نشین افغانستان سفر میکرد و داعیه اش را به همه مردمان این سر زمین شریک میساخت عبدالغفار خان در پی برتری جویی و تفوق طلبی قومی نبود داعیه او استقلال قومی بود که به عقیده او تحت ستم ‌و استبداد قرار دارند، در چشم آقای “خان” تاجک، بشتون، ازبیک و هزاره جلوه یکسان و بدون تمیز داشت، با وجود اینهمه علامه محمد اقبال از بیدار گران جهان اسلام نصیحت بسیار عالمانه ی برای خان عبدالغفار دارد و میگوید؛ آقای خان! بسیار وابسته آب و گل نباش آب و گل در همه جای این د نیا خصوصیت واحد دارد، وی به خان میگوید؛ تازمانیکه فکر، اندیشه و باورهایت را تغییر ندهی به هیچ فلاح و رستگاری نخواهی رسید اگر میخواهی مردم سرحد را از جهل و نادانی نجات بدهی باید در فکر و اندیشه ات اصلاحات بیاور و برعقلانیت تکیه کن و خود را از بند آب گل برهان و مردم سرحد را از یاغی گری بیرون بکش و به سوی دانش، علم و کارهای مشروع و حلال تشویق کن.

من هم به آقای یون خاطر نشان میسازم که جناب یون صاحب محترم! خودت را ازحالت دیوانه گی بیرون بیاور، دست از تفرقه افگنی بردار و به عقلانیت، انسانیت و ارزش ها روی بیاور، افغانستان خانه مشترک همه ساکنان این جغرافیا است و این سرزمین مال شخصی یک قوم نیست و نبوده است و اگر تو مدعی هستی که تاریخ پنجهزار ساله داری شاید دیگران ادعا کنند که دارای تاریخی بقدمت ده هزار ساله اند، ما اگر امروز در دست خود چیزی نداشته باشیم این قدامت ها هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بناء دوره های گذشته را آب و باد برده است که بر سر سفرهٔ خالی بنشینیم و قصه مفت بخوانیم. مردمان این سرزمین چهل سال با بزرکترین قدرت های مداخله گر و متجاوز برای نام و ننگ شان جنگیده اند و هنوز سلاح شان در شانه و غرورشان بر سرشان هست و هیچگاه نخواهی توانست با همیاری عارف وزیری ها، خواسته های واهی و تخیلات پوچ شخصی خود را در این خانه مشترک تحمیل نمایی که آرزویی است مستحیل، بهتر است جهل، نادانی و تعصب را کنار بگذار و بر تعقل و انسانیت روی بیاور و بجای ایجاد کینه و نفرت در برابر خود و قوم خود، بر وحدت، برادری و همدلی تلاش بکن، هیچ میدانی! که فرزندان تاجیک، ازبیک و هزاره در امتداد مرزها ی جنوب افغانستان دوشادوش برادران پشتون شان در برابر لشکر تروریزم میجنگند لشکری که در وزیرستان آموزش میبینند و تجهز میشوند و می آیند خانه ها و مکاتب همتباران تو را آتش میزنند و شهروندان مظلوم و بی گناهت را میکشند.

جناب یون صاحب !
وقتی وزیری میگوید که از سوهات و کوهات لشکر جمع میکنم و میاورم بکابل، یک پشتون با غیرت و با همت مثل تو برای هذیان گویی های او کف نباید میزد و باید ایستاد میشدی و میگفتی آقای وزیری مشکل ما مشکل انتخاباتی است و در هرجا کم بیش چنین میباشد و سرانجام حل میشود و بهتر است شما همان لشکر را جمع کنید و بسوی اسلام آباد ببرید تاخود را از مظالم پنجابی ها رهایی بخشید که ده هاسال است بر پشت و گرده تان حکم میرانند.

سیدعالم الهاشمی القریشی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
یون
قبیله
نظرات بینندگان:

>>>   نصيحت هاي انسان دوستي براي يون و أمثال شان مانند ياسين خواندن پيش كله خ. است. يون كه يك وقت بخاطر پرولتاريا گلو پاره ميكرد، نتوانست عملن از شونيزم قومي برآيد، حالا كه مسير خودرا از چپ به رأست تغير داده است و ظاهرن زير بيرق حكمتيار خيزك ميزند، باز هم سر وكله اش از آستين شونيزم قومي ميبرآيد. مسير هاي چپ و رأست ، گرفتن رتبه هاي علمي مثل پوهاند و غيره هيچ بالاي كركتر او تأثير نميكند.

>>>   یون از طریق تفرقه افگنی شخصیت شد پولدار شد و این شادی بازک کوچک شادی باز بزرگ شد. صاحب تلویزون شد.در تلویزون راه پیداکرد. دیوانه خو نیست که این منافقت را ترک کند.
شادی بازها بسیار در منافقت هوشیاراند.
لاله زوی

>>>   یون اگر آدم شود خوب میشود
غیر از آن بیچاره مجنون میشود

>>>   یون صتاحب تعصب قومی ندارد ، این یک راه تجارت وکسب شهرت وپول است ، اگر همین مهارت یون صاحب نمیبود می تواتنست صاحب تلویزیون نام حزب وشهرت گردد؟؟
هرگز نمیتوانست پس چجرا این تجارت سود اور را توقف دهد؟
( العرب الپرست
ر)

>>>   نام كشيدن و كلان ساختن هنر است، تعصب بي عقلانه و رفتار طفلانه أشخاص مانند يون آنها را بزرگ ساخته نميتواند و بالعكس سبب خرد شدن خودشان و جميع قوم نجيب پشتون ميشوند، يون كم عقل خود را افغان ملتي قلمداد ميكرد، ولي افغان ملتي ها ويرا قبول نكردند، با آمدن حكمتيار او را تشويق به گرفتن حق پشتونها ميكرد، مگر غافل از اين كه حكمتيار داماد پنجشيري دارد، و هيچ وقت زبان و نژاد را در مبارزات خود جا نداده است.
ميديا كوشش نمايد كه همچو بي اصل و نسب را در اخبار خود تحريم نمايند، چون بيشتر از يك احمق و كودان كس ديگر نيست، بگذاريد كه چنل بي معني خود دوام دهد، و انشاءالله ارزش پشه را هم ندارد.

>>>   اصلاحات رآز خود شروع کنید، داوو د دشنامهای مخالفین را نمی بینی؟ یون در دفاع بر حق قرار دارد، شما در تعرض !
ادم شوید و به دیگران توحین نکنید و توحین نمیشوید ، شما هزار بی ادب و لچک دارید، اونها رآ ادم کنید باز ما یکی را جور میکنیم !
کوچی ، فاشیست، زبان اش را ببر ، میکین و باز گیله دارین !

>>>   گل گفتید القریشی صاحب. کاش همین نصایح برادرانه و پدرانه ای تانرا خراسان طلبان مجنون نیز به خاطر بسپارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است