نگرشی بر منظره جنرال دوستم بر مقام مارشالی
جنرال دوستم تا اینجا با شمشیر برانش جنرال دوستم شده است. اما هر کسی را که تاج بر سرش گذاشت، به جنرال دوستم پشت کرد و خیانت نمود. از خیانت داکتر نجیب گرفته تا خیانت اشرف غنی احمدزی 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۵    ۱۳۹۹/۲/۱۵ کد خبر: 163264 منبع: پرینت

در خامهٔ طرح موافقتنامه سیاسی میان ع وغ ،یک بند آن به تفویض رتبه مارشالی برای جنرال دوستم اشاره دارد. طرح این مساله در اوج کشمکش ها و دغدغه های سیاسی امروز سه نگرش را در میان جامعه ناهنجار افغانستان خلق ساخته است:

در دید اول، هواداران جنرال دوستم تفویض رتب مارشالی از سوی غنی احمدزی، برای جنرال دوستم را به منزله اهدای بهای شخصی فداکاری ها و ایستادگی شجاعانه اش بخاطر تامین عدالت و مخالفت به تقلب ارزیابی نموده و انرا جامهٔ مناسب برای جنرال دوستم نمی پندارند. یعنی جنرال دوستم نباید این همه قهرمانی و رشادت بی‌سابقه و تاریخی را که در برابر شهنشاه ستم، تقلب و خود کامگی از خود نشان داد، در مقابل این متاع کوچک نثار نماید!

گروه دوم، لقب مارشالی جنرال دوستم را از آیینه محلی نگاه نموده و چنان حسودانه می اندیشند که تو گویی که البته فورم ونشان آن مارشال مرحومی را اشرف غنی از روی آرامگاه اش می قپد و آنرا برشانه جنرال دوستم نصب مینماید. آنها نسبت به هرکسی دیگری برتپش افتیده و واکنش حسودانه و دیوانه وار از خود به نمایش می‌گذارند و مارشالی را مربوط به ملکیت باد آورده خود تلقی میدارند.
این افراد که در یک برهه ای از زمان از جور ستم بیرون شدند و این رتبه را در ازای دگرگونی سرنوشت سیاسی افغانستان بسنده شدند، حال میخواهند این ستم را نهادینه ساخته و برای هیچکسی عدالت را جایز نپندارند!

گروه سومی که از زاویه تنگ‌نظرانه و هژمونی قومی و رتب های میراثی و مصنوعی خاندانی به آن نگاه نموده به رویکرد خورد بزرگ بینی تاریخی و فرهنگی پناه برده و جنرال دوستم این دلیر مرد برخاسته از درون قوم دلیر و پر افتخار ازبیک را مستحق این رتبه نمی دانند. تاریخ آنها ساکت است و پایه های آنرا تعصب و تبعیض تشکیل میدهد!

به نظرم از جمله سه طرز دید، نگاه اول نزدیک به حقیقت است و آن اینکه مقام والای جنرال دوستم به حیث وطنپرست پرشور، مرد شجاع وسنگردار تاریخی افغانستان از این القاب مارشالی بالاتر است و او واقعی ترین مثال مارشالی در قلب میلیون ها نفر افغانستان است.!

نمی گویم که او هیچ اشتباه و گناه های را طی دوران حضور اش در سنگر دفاع از وطن، مرتکب نشده است اما به مقایسه تمامی نظامیان افغانستان و رتب داران بزرگ نظامی و ملکی های حاضر در بساط قدرت، او یکی از پر افتخار ترین نظامی است که چهار دهه در سنگر حضور داشته و از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، از عدالت و انسانیت دفاع نموده و در خط مقابل ارتجاع سیاه و مزدوران پاکستان و در برابر طالب و داعش ایستادگی نموده است و مینماید!

جنرال دوستم تا اینجا با شمشیر برانش جنرال دوستم شده است، او به لطف هیچ کسی به این القاب دست نیافته است. او هر کسی را که تاج بر سرش گذاشت،به جنرال دوستم پشت کرد و خیانت نمود. از خیانت داکتر نجیب گرفته تا خیانت اشرف غنی احمدزی، سینه دوستم پر از داغ است!

او پادشاه زمان خود بود، پول به چاپ می رسانید و نسبت به هر زمامدار وقت در زمان جنگ های داخلی، شمال را به خلوتگاه امن در آورده بود. در زمان اقتدار او کوچکترین دستبرد و خیانتی به بیت المال صورت نگرفت و در قلمرو او، ماشین دولتی برخلاف سایر نقاط افغانستان مدام فعال بود!

امروز تاریخ بزرگترین مسوولیت را بخاطر دفاع از افغانستان و مقاومت در برابر طالب جنایتکار و خونخوار در برابرش قرار داده است. او‌ باید از این آزمایش نیز به سربلندی بگذرد و او باید القاب فیلد مارشال افغانستان را از آن خود نماید!
نباید فراموش کرد که جنرال دوستم نیرومند ترین ستون دفاعی افغانستان است!

توریالی خاوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
مارشال
نظرات بینندگان:

>>>   موسی محقق
جنرال بالاتر از رتبه مارشالی است و غنی از معاونت کنار زد توهین به ایشان و ملت ازبیک کرده فکر نکنم دوستم قبول کند که توسط ایشان مارشال شود

>>>   Maroof Azad
دوستم واقعت جامعه افغانستان است دل کس میپذیرد ویانمیپذی.رد باید مارشال شود

>>>   فريدون نوروززاده
رتبه هاي مارشالي ها و جنرالي هاي امروزي، خودفروشي به حساب مي آيد و خيانت به خون مليون ها شهيد و زخمي و بيوه و يتيم و حتي آيندگان..

>>>   Surkhabi Mohammad Homayoun
دانشمند گرامی محترم خاوری صاحب عزیز سلام ! تحلیل دقیق و بیطرفانه شما از کارنامه های یک فرزند فداکار و نستوه میهن خیلی ها عالی و عاری از هرنوع غرض و مرض جمع بندی و نگاشته شده است . جنرال دوستم این روستا زاده قهرمان از جمله نخستین گروه فرزندان دلیر شمال میهن است که با مارش عظیم کارگران و روشنفکران تفحصات نفت ‌گاز شبرغان بسوی کابل ، لرزه بر اندام خاندان آل یحیی افکند ، صدای رسای کارگران ، دهقانان و زحمت کشان میهن بخصوص کارگران شمال را بگوش جهانیان و دستگاه فاسد و فرسوده حاکم وقت رسانید و خواهان تامین عدالت اجتماعی ، رفع فقر و گرسنگی در کشور شدند . ارتجاع منطقه دشمنان و مخالفین زحمتکشان کشور در برهه های مختلف زمان نتوانستند سد راه نبرد و پیکار او و سایر هم رزمان و همراهانش گردند . بعد از پیروزی انقلاب هفت ثور ۱۳۵۷ او در صف سنگرداران دفاع از آرمان های پاک رهبر عزیز و‌خردمند خویش قرار گرفت و تا کنون دلیرانه بی خوف و بی هراس در دفاع از حقوق زحمت کشان و مستمندان میهن قرار دارد . آشتی ناپذیری با وطن فروشان ، مقابله با دسایس ارتجاع و امپریالیسم ، نبرد و پیکار برضد ظلم و بی عدالتی ، برتری طلبی های قومی و زبانی در سرلوحه کار مبارزاتی او‌قرار دارد ، صدای جنرال دوستم صدای پر هیبت و پر صلابت یک قوم توهین شده کشور است ، جنرال دوستم با جبن و ترس آشتی ناپذیر است و تا اخیر زندگی نیز دلیرانه در این راه مبارزه و پیکار خواهد نمود . اعطای لقب مارشالی برای او کدام عمل فوق العاده نیست بل نتیجه مقابله و افشاگری سیاست های فاشیستی و برتری جویانه اشرف غنی احمد زی است . آنانیکه در لاک اندیشه های خشک و خنک تنگ نظری قومی و برتری طلبی زبانی به سختی فرو رفته و از نفی دیگران لذت میبرند باید خوب بدانند که جنرال دوستم به این القاب مارشالی احترام میگذارد ولی نبود آن هیچ تاثیری به شخصیت این مبارز مرد روهین تن ندارد .

>>>   Amidulla Pansheri
کسیکه مارشالی داد .روزش برسد مارشالی را هم دوباره گرفته میتواند . مارشالی را عبدالله باید میداد. نه غنی

>>>   Nemat Haidary
قلم تان رسا باد رفیق بزرگوارخاوری عزیز واقعیت های عینی را بیان نمودید جهان سپاس از شما مبارز نستوه ‌دلیر شخصیت بی هراس وطن پرست اصیل ومردم دوست را با قلم رسا و بی باک با شهامت تان بر ملا و روشن سا ختیند

>>>   John Safi
برابر تشکیل هر تنظیم جنرال صاحب دوستم بخاطر دفاع از وطن شهیدداده است لیاقت بسیار مقام عالی را دارد

>>>   Noor Nooristani
واقعن جنرال دوستم نسبت به سایر رهبران همیشه بخاطر مردم و امنیت مردم با احساس و درد شجاعانه علیه دشمنان داخلی و خارجی جنگیده و از حق مردم دفاع کرده است .

>>>   Abdullah Yama
مهم این است که این همه محبوبیت را در بین مردم خودش کمایی کرده کدام کشور خارجی برایش تحفه نداده است.

>>>   Fawad Rahimi
از همه با ارزشتر حس وطن پرستی و فکر ملی اندیشی شان بالاتر از مارشالی و ریس جمهوری می‌باشد
جنرال دوستم دیروز هم در قلب ها حکم فرما بود
امروز هم حکم فرما می‌باشد
مقام جنرال دوستم نزد ما بالاتر از همه کرسی های دولتی و رتبه ها می‌باشد .

>>>   Khalilullah Raufi
جناب خاوری عزیز ! مطلب بسیار حساس وقابل توجه، تفویض رتبۀ مارشالی به جنرال دوستم، باسه نگرش ازطیف های مختلف جامعه اشاره کرده اید که سخت توجه برانگیز است. من نگرش نخست را با تبصرۀ شما درمورد جنرال دوستم که مستحق بلا منازعۀ این مقام است تائید میکنم. اما این ماده باید درطرح پیشنهادی عبدالله به گونۀ استثنائی، با قاعدۀ مردمی واستحقاق برحق جنرال دوستم پیشکش شود نه بصورت درخواستی که درآینده ازمنت پذیری اشرف غنی متاثرباشند . با صدور فرمان مارشالی آنهم با دستخط مزخرف عبدالرحمان خانی غنی، من تردید دارم که در آینده جنرال دوستم بتواند بازهم اززیربارمنت این آدم روانی رهائی پیدا کرده ودرسایۀ حکومت او حفظ استقلالیت نماید. ازین رو به عقیدۀ بسیاری ها رتبۀ سترجنرالی آقای دوستم که تا حال آنرا با زور شمشیرخود بدست آورده به مراتب معتبرتر ازآن است که به امضای این رئیس جمهورمتقلب وغیرقانونی مارشالی اش تسجیل گردد.

>>>   John Safi
شخصیت وطن پرست ملت وکشور خودرا دوست دارد تمام عمر خود را دردفاع از وطن سپری نمود

>>>   Салам Расех
رفیق ارجمند توریالی خاوری درود برشما تحلیل عالی وارزشمندی تان قابل سپاس گذاری وستایش است شما بزرگوار ورفیق شجاع ودانشمند با تعریف وتفسیر به کارنامه های این جنرال شجاع وطن پرست با تجربه مردم دار ودارای پایگاه مردمی در افغانستان است کارنامه های این جنرال شجاع وطن دوست در طول تاریخ چهار ده مبارزه علیه امپریالیزم امریکا شرکا وهیولای وحشی ضدی ترقی وضدی انسان وانسانیت جنگیده وسینه خویش را سپرنموده است وعلیه تروریست های طالبانی داعشی وحزب تحریر ازبکستان واسیای میانه علیه این لشکری سیای امپریالیزم با قاطعت رزمیده وهمچنان در بسیاری موردرفیق همایون گرامی در باره مبارزات تفحصات نفت گاز شبرغان رزمیده با شکل فشرده مبارزات طبقاطی جنرال صاحب دوستم نامبرده اند وسرنگونی حزب نامنهاد وطن نجیب وباندی انرا از تاریخ افغانستان برداشت وده ها کارنامه های بی همتا داردرفیق توریالی خاوری عزیز شما تاریخ قدرت در قلم روی جنرال دوستم واقعیت دارد شما دقیق فرمودین که حکومت عادلانه برقرار بود غارت تجاوز چپاول ترور ووووصورت نگرفته است مردم که توسطح راکیت یار ودیگر گروه های جهادی کابل را ترک به طرف مزارشریف سرازیر شدندو به این جنرال بزرگ پنا اوردن وده ها کارنامه های بی همتای دارد واشاره شما بزرگوار محترم خاوری صاحب با سه موضوع مهم است که شما نام بردین دقیق فرموده اید جنرال دوستم بالاتر ازاین مقام است فقط وفقط معاونیت اول به رای مردم انتخاب شده است بعد از جاویدنام ببرک کارمل رهبری حزبی دولتی وموسس سازمان چپ دموکراتی در افغانستان جنرالدوستم احترام بیگران به رهبری زحمتکشان افغانستان داشت واز ایشان حمایت کرد شخصیت جنرال دوستم قابل احترام است شما سلامت وسربلند باشید

>>>   Mohammad Rahim Bahram
رتبه مارشالی به مارشال محمد قسیم( فهیم) باد آورده نبود، مارشال فهیم بیشتر از هر کس دیگر در دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور علیه دو قدرت بزرگ جهانی و منطقوی مبارزه کرده بود، که وجب، وجب خاک کشور با نقش قدم هایش مزین است، مارشال فهیم همانطوریکه در مسائل نظامی از هر جنرال دیگر دست بالا داشت در مسائل سیاسی هم میان جنرالان ساخته شوروي بی مانند بود، مارشال فهیم کسی بود که خلاف حکم آمریکا و پاکستان بعد از سقوط کابل از سلطه طالبان و القاعده به کابل داخل شد، که حتی جورج بوش گفته بود از امر ما تمرد کرده، اما مارشال فهیم در جواب شان گفته این کشور من است هر آنچه میخواهم همان میکنم، مارشال فهیم یگانه کسی بود که تجزیه افغانستان را در بد ترین شراطی که بالای شان آمده بود نپذیرفت و به همه توطئه ها جواب رد داده بود و همین جغرافیای کشور را بنام افغانستان حفظ کرد.
هر سیاستگر اشتباهات خود را دارد مارشال فهیم هم عاری از اشتباهات نبود اما کارکرد های خوبش هم بی نظیر بود که اشتباهاتش را جبران می‌کند.

>>>   Mahmoud Tahmass
تحلیل دلسوزانه و عالی .
واقعیت جنرال دوستم اثتثنا شخصی است که قربانی و سرش در کف دستش بود حتی از سوساید بمبران سیاه و ای اس ای سلامت مانده است.
او مربوط همه مردم افغانستان است و او شجاعانه از اشتباهات خود معذرت خواسته و لایق رتبه مارشال می باشد.

>>>   Raz Baluer
دوستم ضربات مركبار بر بيكر دشمنان وطن جون جهاديون طالب و داعش كه همه ساحته إرسال شده استخبارات غرب و باكستان بوده وارد نموده كه خود نمايانكر يك جنك تحميل شده و طولاني اجنبي ها بر عليه مردم ما بوده كه دوستم مستحق اين رتبه ميباشد

>>>   Ghause Sadiqi
با سپاس از نگرش رفیق خاوری عزیز ما
نام جنرال دوستم در دفاع از ستم طبقاتی و دفاع از مهاجرین کابل به والایت مزار شریف مهمان نوازی هشتاد هزار کابلی در مزار مردم کابل هیچوقت فراموش نمیکنند

>>>   Islamuddin Haqshenas
هر موقف ومقامیکه به التماس بدست آید ذلت است نه عزت رتبه مارشالی باشد یا شورای نام نهاد مصالحه اینها به اندازه بی هدف ودرمانده شدند که مقام های شخصی را در برابر فروش رای ملت از موسس فاشیسم عصر حاضر گدایی میکنند ، این جنایت شان فراموش تاریخ نخواهد.

>>>   Homaun Tudayar
رفيق خاورى عزيز تحليل شمادقيق وبر پايه واقعيت هاى استوار است البته رتبه مارشالى به جنرال دوستم عمر طولانى نميدهد مردم متعجر است كه در اين وقت ها چراطرفداران مارشال قسيم فيهم براساس عقده وتعصبات قومى وزبانى سروصداها را برعليه جنرال دوستم به راه انداخته انداگرچه اين رتبه نظامى طبق سناريوى غرب براساس موافقه دو ريس جمهور كشور قدرت مندجهان اقاى اشرفغنى واقاى عبداله عبداله به جنرال دوستم تفويض ميشود بازهم يك بازى اوپراتيفى در عقب پرده بخاطر فريب جنرال دوستم گرفته شده است وبخاطر اين رتبه مارشالى در عقب پرده پلان هاى خصمانه وجود دارد باموجوديت همه پلان هاى خصمانه بخاطر رقباى سياسي خويش بايداين رتبه را بى پذيرد اگرچه تجربه تاريخى كشور وانمود مى كند كه در مورددوستم توطيه ودسيسه هاى زيادى تحت نام هاى مختلف صورت گرفته است

>>>   Saeed Hadi Husseini
رتبه مارشالیی بدون صلاحیت را به دزدان و عیاشان اراکین خودش غنی زی اهداکند . ژنرال دوستم ٫ ژنرال قلب های مردم است نه چند صد هزار بلکه بیش از بیست ملیون هموطن داغ داغ شده این سرزمین به نکبت تبدیل شده ما . دوستوم را فریب دادن روانیست رتبه مارشالی را غنی زی بدهد به دزدان و عیاشان اراکین خودش و درعوض اختیارات کلی نظام از هم پاشیده شده حالا را پسپارد ه بکاردان نظام یعنی خود جناب پادشاه دل ها ژنرال دوستم عزیز

>>>   John Safi
برادر محترم ویس جان اگر جنرال صاحب دوستم نمیبود حالا کشورت صوبه سرحد پنجم پاکستان بود مثال جنگ قندهار زابل جنگ جلال آباد کوده تای شهنواز تنی سقوط طالبان از شمال واقعیت امر نظر به نفوس ولایت شما ازبک شهید داده است من شاهد تمام صحنه بودم

>>>   Sarwar Maihanmal
در یک کشور چندین مارشال میتواند وجود داشته باشد . تاجکان نباید به گپ های کوچک باز هم تیشه به ریشه خود زنند نباید متحدین سنتی خود را از دست داد

>>>   جنرال صاحب دوستم برعلاوه مارشالی باید لقب بابای ازبک (ازبک باشی) هم کسب نماید وبه هردو مستحق است !
زنده وسربلند باد دوستم
ر

>>>   دراسرائیل که یهودی هستند دونامزد صدارت با هم حکومت دوسره میسازند وآن طوریست که 18 ماه رایکی قبرچوکی صدارت می نشیند وبعدا دیگرش 18 ماه برچوکی می نشیند برعلاوه اینکه پنجاه پنجاه مقام های دیگر را تقسیم میکنند
ما مسلمانان باید از یهودی ها بیاموزیم همانطروریکه خیلی چیزها در دین ماو آنها مشترک است
ر

>>>   اینه دزد دریـــــــا نــــوش:
سیاف زنگ زد؛ دزد با پشتاره رها شد
وکیل گذر که دوصد بوجی آرد کمک شده به مردم فقیران را دزدی کرده بود، آزاد شد. خیلی ساده؛ به آسانی نوشیدن یک پیاله آب. استاد سیاف به دادستانی کل زنگ زد، وکیل بی عاطفه از چنگ قانون (!) صحیح و سلامت رها شد.
اول به محضر سیاف آمد تا یک پیاله چای و یک بشقاب بادام و سیمیان را نوش جان کند؛ بعد، مثل یک غازی به خانه اش رفت.
نفرهای امرالله صالح، وکیل دزد را رد گیری و دستگیر کرده بودند، حالا چه کسی سزاوار آن است تا بیضه غنی را وزن کند؟
گذارش نامه

>>>   داکتر نجيب او را قهرمان ساخت و او بود که به ايشان خيانت کرد و حاکميت ملى را سرنګون ساخت، ورنه او کارګر عادى بود و بس، دوستم بنا بر خيانت اش به ملت محاکمه شود نه مارشال

>>>   مارشال صاحب دوستم باگرفتن لقب مارشالی از یک دغدغه ای داخلی ها وخارجی ها خلاص گردیدند وان این که دیگر اتهام جنایت کار جنگی ودوسیه های ایشچی ودیگر دوسیه های ساختگی بی اثر میگرددگرچه مدعی اگر لجوج باشد و صاحب دماغ فرعونی بوند بهانه بسیار است !!!ازین که بگذریم مارشال صاحب در هیچ صحنه ومیدان از رقیب ها کم نیامده شایستگی ولیاقت فوق العاده ازخود نشان داده اند درسیاست بسیار اگاه وخم وپیچ کوره راه های دپلوماسی را خوب بلد هستند در اوج اختلاف وشدت مخالفت هم کسی را ناسزا نمیگویند وهم از نیرنگ ها وتوطیه های حریف زود اگاه میشوند اداره وسوق لشکر را به خوبی کنترول نموده روحیه ای عالی مبارزه دارندمختصر این که تا اینجا که رسیده اند با پای خود امده اندودرین میان بجاست که همت قوم وهوادارانش را نیز ستود که اورا هیچ گاه تنها نگذاشته اند وچون بنیان مرصوص در صفش مقاومت ومبارزه نموده اند واز خصایل نیک ایشان یکی هم ایثار واز خود گذری بوده همه چیز را برای همه میخواهندوتا بسیار وقت که بنده میدانستم اندوخته های مادی شخصی نداشتند شنیدم که یکی از روز ها به مزاح ویابه راستی اقای کرزی برایش میگوید اقای دوستم شنیدم شما جای خشک را به تن توزیع مینمودید ؟دوستم باحوصله مندی تمام جواب میدهد<کرزی صاحب من پول را به تن توزیع کرده ام شما چای را میگوید!>
ابو عبد الله از تگذار سانچارک

>>>   رتبه مارشالی و پالان مارشالى در هيچ جاى دنيا وجود ندارد. پشتوندولت از رتبه مارشالی سؤ استفاده مى نمايد تا با پوشيدن بالاپوش مارچالى دوستم همان دوستم است اگر چه چپن اش جديد است.
پوشيدن بالاپوش مار چالى به معنى تقدير معنى دار برطرفى وى مى باشد و مرگ سياسى اش . در هر صورت راهبر اش غنى است. خود اش گفت: پشت تو مش تو نمى فامم ولى مثله پشت دردى او مردکه که شکايت کرده بود با رتبه مارچالى هنوز در اجنداى غنى صد چار مغزه روده خشک قرار دارد.
هرگاه دوستم لباس چارصد ستاره اى عسکرى ببوشد وي همان دوستم است ساده و صافى دل و مردمدار و در خانه اش دود ودوا. دوستم آدم است.
نه اين لباس جلادار مارچالى نشان آدميت !

غزل ۱۸ سعدی » مواعظ » غزلیات
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
به حقیقت آدمی باش و گرنه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت
مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی
که فرشته ره ندارد به مکان آدمیت
اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیت

>>>   اگر جنرال صاحب دوستم مارشال شود همه مشکلات ازبک ها حل میشود!!!

>>>   مگر با مارشال شدن دوستم مشکل افغانستان حل می شود؟ چقدر بیچاره انداین مردم ما که گرفتار چه کسانی شده اند! اینها عناوینی بی خاصیتی است که ارزش یک سرباز جان برکف و بدون عنوان هزاران بار از این عناوین بالاتر است.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
در این بحث مارشالی بسیار خود را احساساتی و خشمگین نسازید و آن را از منظر علمی و تخصصی سبک و سنگین نکنید.
افغانستان یک کشور مصلحتی است. این ویژگی در ماهیت و طبیعت افغانستان وجود دارد. همان نقطۀ حایل یا بفرستیت از همین جا می آید.
چنین کشور چند قومی را در دنیا نمی توان سراغ کرد یا شاید به ندرت پیدا شود که بدنۀ اصلی اقوامی که آن را شکل داده است، در بیرون جغرافیای سیاسی اش قرار داشته باشد و کشور های دیگری باشند. اما افغانستان کشوری است که بدنۀ اصلی و اکثریت اقوامی که این کشور از آن ها تشکیل شده در بیرون از افغانستان قرار دارند. همچون: پشتون ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها و بلوچ ها.
این کشور را این چنین معیوب و ناقص، خارجی های سلطه جو و سلطه گر ایجاد کردند و رنج این نقص را این جغرافیا یا مردمانش همیشه بدوش می کشند. هنوز مردمش به خصوص همین نخبگان و اهل سیاستش به آن کیاست و لیاقت نرسیده اند که از این عیب و نقص عبور کنند.
پس افغانستان کشوری که با مصلحت شکل گرفته است، نمی شود با انقلاب و با سیاه کردن و سفید کردن اداره اش کرد. تجربۀ انقلاب ها تجربۀ ناکام بود که همه آن را تجربه کردیم و دیدیم.

>>>   Abdul Hai Khurasani
مصلحت نیست که از پرده بیرون افتد راز
ورنه در مجلس رندان خبری نیست که نیست
واکنش های احساساتی و تعصب منفی نسبت به اعطای رتب مارشالی به ژنرال دوستم؛ نشان دهندهٔ فقدان دیدگاه استراتیژیک و عدم ظرفیت بالقوهٔ« ما»برای زعامت کشور را نشان می دهد.

مطابق عرف و سنت جهانی؛ عالی ترین رتبه ای نظامی« مارشالی» به سپهسالار و فرماندهی داده می شود که در نبرد با یک دشمن خارجی و یا در برابر یک تهاجم از خود نبوغ فوق العاده نشان داده و به فتح یا آزادی کشور یا شهری موفق شده باشد.

حقیقت این است که در تاریخ سیاسی افغانستان( از عصر امیر عبدالرحمن خان تا امروز)
که این سرزمین دارای دو مارشال( سردار شاه ولی خان و محمد قسیم فهیم)بوده است،هردو به حکم مصلحت های سیاسی موفق به کسب این رتبه ای نظامی شده اند و نه لزوماً مطابق معیار های نظامی و متعارف بین المللی،البته در مقایسه با شاه ولی خان شاید محمد قسیم فهیم محق تر بوده باشد به کسب رتبه ای مارشالی،زیرا تحت فرماندهی آمر صاحب مسعود با ابرقدرت اتحاد جماهیر شوروی و تهاجم غیر مستقیم پاکستان در عصر مقاومت رزمیده بود.

اما اگر از حق نگذریم به حکم تمام معیارهای ملی و جهانی،تنها می توان احمد شاه مسعود را مستحق اعطای درجه عالی مارشالی دانست که بنا به اعتراف دوست و دشمن،توانست با زعامت و رهبری جنگ؛شش قول اردوی اتحاد جماهیر شوروی را در داخل خاک افغانستان شکست بدهد و درواقع فاتح جنگ بود.

حالا که ضرورت های سیاسی و مصلحت های بزرگ ملی ایجاب می کند،بهتراست اعطای رتبه‌ی مارشالی را طبق سنت سیاسی معمول کشور،به فرزند خودساخته و سردار مجرب نبرد های منظم و غیر منظم جوزجانان مبارکباد بگوییم و از این مقطع تاریخی به سوی تحقق آرمانشهر راهبردی خود حرکت کنیم.

>>>   توریالی خاوری نوشت: دوستم از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، از عدالت و انسانیت دفاع نموده ...
برادر! هیچ اندیشیده اید که در منطق گلم جم ها این مفاهیم تعریف شده نیست. کدام عدالت؟ کدام انسانیت؟ کدام حاکمیت؟ و کدام تمامیت ارضی؟ لطفا کارنامه دوستم را مطالعه کنید.

>>>   حامد کرزی از من خواست که به انتقال دادن طالبان از جنوب به شمال و از بین بردن سران اتحاد شمال کمک کنید. چرخبالهای انگلیسی به امر کرزی شبانه طالبان را در شمال جابجا میکرد.
رابرت گیتس. وزیر دفاع پشین امریکا.

>>>   ایا گفته میتوانید که دوستم در کدام پوهنتون ویا دانشگاه حربی دروس خویش را به اتمام رسانیده ،آیا او تحصیلات عالی دارد و یا اینکه با پرچمی ها انسانهای بیگناه مسلمان را کشته وحالا خاوری و رفقای حزبی شان او را سپر خویش قرار داده تا بتوانند مرام گنده خویش را دنبال کنند ،من خدا نانخواسته شخصیت دوستم را مورد لعن قرار بدهم بلکه فقط وفقط به پشتیبانی کمونستان نفرت زا همین قدر میکویم هر آنکس که علم و دانش نظامی به سطع دوکتور نداشته باشد و. یا اینکه بخاطر آذادی و. تمامیت ارضی ان کشور سالها نجنگیده باشد باید. این رتبه ها به این آسانی وسهولت به کسی تفویض نگردد.
پسر فهیم که پدرش رتبه جنرالی را به بسیار آسانی کمایی نموده بود فکر میکند که باید تنها پدرش لیاقت این تحفه را داشت در حالیکه این چنین کلمات و. تحفه ها انسانهای را که شخصیت آنرا دارا نمیباشد امید به آسانی به کسان و ناکسان بی لیاقت توضیع نگردد .
عبدالله عبدالله

>>>   معشوق رحیم
چند نکته در مورد خدمات تاریخی جنرال دوستم برای کسانی که با مارشال شدن او مخالف اند و از کارنامه هایش خبر ندارند:
۱ - شانه به شانه با ارتش سرخ در برابر مردم جنگیدن.
۲ - بر هم زدن برنامه صلح بنون سیوان و تسلیم قدرت به بخشی از مجاهدین و سیاه روزی های ناشی از این خیانت.
۳ - پیوستن با حکمتیار و مزاری، براه انداختن کودتا علیه حکومت ربانی و راکت باران کردن شهر کابل.
۴ - بمباران کردن نیرو های دولت ربانی در جنگ با طالبان به نفع طالبان.
۵ - گرفتاری و تسلیم اسمعیل خان به طالبان.
البته خدمات خورد و بزرگ دیگر هم کرده است که همه آگاه اند.

>>>   اين داكتر نجيب نبود كه به دوستم خيانت كرد، بلكه اين دوستم بود كه به نجيب خيانت وبه وى پشت كرد، دوستم زاده وپرورده داكتر نجيب بود، دوستم يك شخص بيسواد وكارگر در شبرغان بود، اين نجيب بود كه امكانات را در اختيار وى گذاشته واز يك كندك جوانان جوزجان براى وى فرقه (٥٣) را بوجود اورد، ولى اين ... در اخر بوى خيانت كرد.
دوستم بخاطر امتياز به هر كار حاضر است، زمانى با نجيب بود، بعدن با مسعود شد، باز تغيير فكر داده وبا حكمتيار يكجا شد،با اشرف غنى پيوست، ولى اشرف غنى ويرا با تحقير از خود راند وبا جمعيت يكجا شد، وبلاخره از پهلوى جمعيت دور شده و دوباره با اشرف غنى به خاطر يك منصب تشريفاتى يكجا شد!منصب معاونيت سرقومندانى اعلى به هيچوجه با معاونيت اول رياست جمهورى مقايسه شده نه ميتواند، واين توهين اشكار است بوى.
دوستم ان قدرت وتوان سالهاى (٧٠) را ندارد، وى به گرگ پير باغ وحش شباهت دارد، كه بخاطر يك استخوان به دستان امر باغ وحش نظر دارد!

>>>   درود به شسما
جنرال دوستم طبیعتاً به عنوان شخصیت سیاسی ومردمی معرفی است او چهره درشت به عنوان سپردفاعی اقلیت های شمال بوده است.
معیارهای برای مارشال شدن به قوانین بین الملل وقوانین داخلی کشورمان مشخص است اینکه حالا تحفه میرسد من نمیدانم وبنظرم یک راه فریب است وراه اصولی که مردم اشرا باخود همچنان داشته باشد نخواهند داشت وشاهد تمسخربر (رتبه باد آورده)خواهیم بود چرااین دیدگاه بخاطراینکه دوستم شخصیت مردم داراست رقیبانش ترور شخصیتی آنرا همواره تحت پلان خواهند داشت.
اما بهترین موقعیت معاونیت سرقوماندانی اعلی قوای مسلح ج.ا.ا میباشد تا درجریانی ایفای وظیفه مطابق معیارهای قانونی بتواند رتبه مارشالی یا فلدمارشالی را کسب نماید این مسیر اصولی است.
علی حسنی

>>>   حیف نام جنرال او یک ازبکستانی است حیف تذکره تابعت که برایش داده شده ودر سال 1352 که به همه معلوم است یک بچه بی ریش بود و فعلا قرض های خود را جمع می کند .

>>>   اگر دوستم اوغان بودی برایش رتبه مارشالی در زمان که حکومت نجیب را سرنگون کرد میدادند
امروز رتبه مارشالی برای دوستم خیلی دیر و خیلی کوچکتر از آنست که برایش بدهند
برای دوستم رتبه های بالاتر از مارشالی زیبنده و ارزنده است
چی رتبه مارشالی را به او بدهند یا ندهند او فیلد مارشال قوم خود اقوام تحقیر شده ی کشوراست نیاز به کل و کور ارگی های فاسد نیست که برایش رتبه بدهد
هرکس رتبه را از بین قوم خود از دل آزادگان بگیرد ابدی است و افتخار و این افتخار نوش جانش باد
نیاز به رتبه های مثل جنرال رازق که بعد از کشته شدن برایش ستر جنرالی دادن ندارد

دوستم در صداقت رتبه مارشالی دارد
دوستم در شجاعت رتبه مارشالی دارد
دوستم در خدمت به مردم رتبه های بسا بالاتر از مارشالی دارد

بازهم میگویم که اگر دوستم اوغان بود باید رتبه های بسا بزرگتر چون قهرمان ملی ، بابای ملت و الگوی شجاعت که باید نشان شجاعت را به نام دوستم حک و برای شجاعان ملی اعطا می کردند

بگذار دوستم را هر چه بگویند و بدانند اما ما هزاره ها قدر و قیمت دوستم را با یک وفا داری ملی بعد از شهادت مزاری شهید که به دست اوغان های تروریست و فاشیست به شهادت رسید و با احترام خاص تشییع کرد میدانیم

دوستم تو در دلی هر فرد هزاره ای که وجدان دارد و در دلی هر ترکتباری که غیرت دارد جا داری ، بگذار اوغان های فاشیست از تو فرار کنن حیف نام و یاد تو که در دلی کثیف و جنایت کاری مثل اوغان باشد اصلا نیاز نیست که باشد

دوستم پرچمدار آزادی اقشار و اقوام فقیر و تحقیر شده و در بند کشور است
دوستم افتخار اقشار مظلوم و محروم کشور است
دوستم تاج سری اقشار با وجدان ملت است

>>>   به راستی اگر دوستم اوغان بود او را امروز خدا می خواندند
اما حیف که او ازبک و از اقوام محروم کشور است

>>>   به کوری چشم همه متعصبان کوردل
دوستم نام تو تا ابد بر سینه ستبر تاریخ می درخشد
تو مایه افتخار برای فرد آزاده هستی

>>>   هرکسی از ابتدا تا انتهای در این صفحه اظهار نظر کرده اگر وجدان داشته باشد به دوستم احترام و افتخار میکند
اما یک تعدادی که بوی تعصب و تعفن درونی شانرا در نوشته ظاهر کرده یا مریض اند یا گرسنه ای که دنبال لقمه از باداران شان است
در یک کلام دوستم خار چشم دشمنان و فرشته نجات مظلومان است
زنده باد دوستم پاچا

>>>   شف شف نگو شفتالو بگو
بگو دوستم ازبک است که ما بد گویی میکنیم
اگر دوستم اوغان می بود او امروز باید رییس جمهور می بود
اوغان ها از هر کل و کور مغز متفکر و غازی و قهرمان می سازد
هرکس به دوستم بدگوی و بدبین باشه یگان خرابی در ذاتش است در ای شک نکنین

>>>   اوغان ها باید از نزدیک شدن هزاره ها به ازبک ها بترسن
ازین نوشته ها که می بینم هزاره ها اکثرشان از دوستم راضی استن
اگر گپ به همی رقم ادامه پیدا کند تخت و بخت اوغان چپه خاد شد

>>>   دوستم نری است که از خود بالا ندارد
بد گویا دست کل تان خلاص
چشم هزاره ها ره صدقه که قدر دان دوستم پاچاست ما هم بوله های خود را دوست داریم
سلام بای میمنه

>>>   در طرح اخیر عبدالله برای قدر دانی از حمایت ژنرال دوستم در انتخابات، انتخاباتی که سرانجام بیهوده و مصرف بیجا بود، خواهان رتبه مارشالی برای او شده است. میدانم که رتبه مارشالی برای دوستم یک اقناع و رضایت شخصی است ولی برای مملکت و برای مردم چه سودی خواهد داشت. همانگونه در تقسیم قدرت نامشروع ( هیچ قدرتی اگر برآمده از انتخابات سالم، عادلانه و آزاد نباشد مشروع نیست) اینکه عبدالله و غنی چه پستهایی را اشغال خواهند کرد و برای دوستان خود چند درصد پستهای دولتی را خواهند گرفت، چه تغیری برای مردم بوجود خواهد آمد ؟ بنیان های قدرت تبعیضی، غیر مردمی و ناعادلانه متزلزل خواهد شد ؟ شرایط صلح واقعی که آزادی های مردم را تآمین کند آماده خواهد شد ؟ کشور بسوی ترقی و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی متعادل و عادلانه خواهد رفت ؟ آیا سرمشقی برای جوانان ازبک و دیگر جوانان کشور در راه مبارزه برای دموکراسی و آزادیخواهی خواهد بود ؟
افغانستان نفرین شده و نسل جوان سرگردان و مردم مظلوم وستمکش !
کریم پاکزاد

>>>   Abdul Hamid
بعد از ویتوی دوستم مبنی بر لغو انتخابات تقلبی، غنی غلزی باید برای دوستم درجه خدایی می داد!
- نجیب با کمک دوستم خاک مجاهد را در هر نقطه مورد نظر توسط غند ۴۰ گلم جمع به توبره باد می کرد!
- صبغت الله مجددی بمجرد ورود بکابل برای دوستم درجه مارشالی داد!
- برهان الدین ربانی در گرماگرم جهاد برای دوستم درجه خالد بن ولید را داد!
- وقتی گلبدینی ها قطعه دافع هوا را فتح کرد و از آنجا فایر می کرد، در کابل آوازه گشت که دوستمی ها هوایی وارد میدان هوایی کابل گشته و از میدان هوایی مستقیما پیاده خود را به تپه دافع هوا رسانده و تنبان های مجاهدین گلبدین را کشیده آنها را خلع سلاح کرد!
- در سگ جنگی های جهادی در کابل باز هم جنگ بشدت جریان داشت و ساعت عصر بود که باز هم آوازه گشت که دوستم شروع به تصفیه کابل از شر شرارت های مجاهدین کرد. در دریای کابل آنقدر پکول و کرتی و پطلون ابلقی افتاد که اکثر مجاهدین کون لوچ فرار را بر قرار ترجیح دادند. بسته روز کار بود که دریای کابل از پکول و پطلون های جهادی های شورای نظار پاک کاری گردد!
- فکر کنم این بار اشتباهی غنی غلزی بعد از تسلیمی فضیحت بارباز هم برای دوستم درجه مارشالی را داد و اگر غنی غلزی برای دوستم رتبه و مقام خدایی می داد شاید یک گپ می شد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است