عملیات جستجوی اجساد مهاجران در هریرود آغاز شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۹/۲/۱۵ کد خبر: 163257 منبع: پرینت

مقام‌ها در هرات عملیات جستجو و دریافت اجساد آن عده از مهاجران افغانستانی را که گفته می‌شود توسط نیروهای سرحدی ایران در هریرود غرق شده اند آغاز کردند.
در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان از آغاز تحقیقات در این مورد خبر داده شده است.
هنوز دقیقاً معلوم نیست که چه تعداد از مهاجران در این واقعه که ایران آنرا تکذیب می‌کند شامل اند.

به گزارش رادیو آزادی، یک مقام در ادارۀ امور ریاست جمهوری گفته است که بررسی‌های اولی نشان می‌دهد که حداقل ۷۰ نفری که می‌خواستند از هرات داخل ایران شوند توسط نیروی سرحدی ایران لت‌وکوب و به هریرود انداخته شده اند.

رییس شفاخانه حوزوی هرات گفته است، چهار نفر دیده می‌شود که در نتیجه غرق شدن جان باخته اند.
احمد کرخی عضو شورای ولایتی هرات گفت که ۱۲ نفر توانسته اند که با شنا خود را نجات دهند و از دریای هریرود در ولسوالی گلران هفت جسد دریافت شده است.

گروه طالبان با انتشار یک اعلامیه از تهران خواست که با مهاجران افغانستان "بر اساس ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی" برخورد کند.
در ادامه اعلامیه طالبان آمده است که ۲۳ نفر "شهید شده" و اقدام قوای سرحدی ایران را "قساوت" توصیف می‌کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران
هریرود
غرق
نظرات بینندگان:

>>>   ولا همی طالبا اگر از ایران پرسان کنند شاید در غیر آن ای دولت نمی کند
مجاهد امیری سرحدی

>>>   کشور ایران همواره با مهاجرین افغانستانی برخوردهای نامناسب و گاهی کشنده را انجام میدهد قوانین بین المللی مهاجرین را رعیایت ننموده و برخورد های نادرست میکند از دولت و حکومت دو سره افغانستان خواهان پی گرد این موضوع هستیم

>>>   هر سال از شمال افریقا صد ها هزار پناهندگان اقتصادی،بطور غیر قانونی توسط قایق ها از لیبیا و تونس و الجزایر،از طریق بحیره مدیترانه،به شکل قاچاقی میخواهند وارد اروپا شوند.
در یک قایقی که توان انتقال ده نفر را ندارد،صد ها تن توسط قاچاقبران داخل کشتی انداخته میشوند و به سمت اروپا فرستاده میشوند.
یک تعداد شان شاید در راه توسط کشتی های نجات،نجات داده شوند،اما اکثریت شان در راه غرق میشوند و هر سال ده ها هزار نفر در بحیره مدیترانه غرق میشوند.
اکثریت قاطع شان یا مسلمان اند ویا مسیحی و در میان شان یهود و هندو و بودایی دیده نمیشود.
تا بحال هیچ کس در فکر این نبوده است و در آینده نیز نخواهد بود که اجساد آنها چه میشود؟
امکانات آنهم وجود ندارد که اجساد آنها را از عمق هزاران متر زیر بنا بیرون کشید.
اکثریت این اجساد یا توسط نهنگ ها خورده میشوند و یا هم در زیر بحر پوسیده وبه خاک تبدیل میشوند.
این نهنگ ها را نیز ماهی گیران شکار میکنند و گوشت ماهی در سر سفره های مردم،توسط مردم تغذیه میشود.
پس این یک سیستم رنجیره غذایی طبیعت است و شما نباید خود را برای پیدا کردن اجساد به زحمت نمایید.
در دریا خوراک ماهی ها میشود و ماهی ها را شما میخورید و در زیر قبر ها خوراک کرم ها میشود و کرم ها به کود برای گیاهان و در ختان و سبزه ها وغیره تبدیل میشود و این زنجیره غذایی از ملیارد سال بدینسو در روی زمین وجود دارد.
بنأ یگان وقت از کوتاه نظری دینی،دوری جویید و به واقعیت های طبیعی و طبیعت با چشم بار نگاه کنید.
شما دیگر اطفال خورد نیستید که خود را به افسانه ها وقصه ها بازی بدهید.
یک اندازه از نگاه عقل و متطق به سن بلوغ برسید.

>>>   ازهمین خودی طالبان سوال کند شما چراوبه چه دلیل مردم افغانستان را قتل عام که حتی در ماه مبارک رمضان هم دست ازبرادر کوشی برنمی دارید شما مگر خودرا طالب مسلمان نمی دانید با امریکا اتش بست بامردم مظلوم مسلمان هم وطن خود جنگ وکوشتار کدام عقل ودین می پزیرد
حق پرست

>>>   بازهم درود بر طالبان ،که نشان داد افغانی است

>>>   اگرکمی هم شرم داشته باشندشاید دگر پشت حرف سیاسی نمیگردند اما تاسفواریم ازاینکه این سیاسیون ما شرم ندارند و مردم مظلوم وبینوا افغانستان همروزه قربانی اهداف شوم شخصی این دونفر است وبس

>>>   ایران و افغانستان دو ملت دوست و برادر هستند و ایران سالهاست که پذیرای مهاجران افغان در دوران سخت جنگ و درگیری برای رضای خداوند و به حکم انسانیت بوده است و البته خواهان کشور مستقل و مردمی افغانستان است که همه ی امور افغانستان بدست مردم افغانستان باشد و سردمداران امریکایی که عمری است جز ایجاد اختلاف بین قبایل افغان برای چپاول و غارت منابع معدنی افغانستان نداشته اند نعل وارونه نزنند، نیروهای امریکایی هستند که به جان و مال و ناموس ملت افغانستان رحم ندارند درحالیکه اینها متعلق به ملت افغانستان هستند، ملتها را با زور در بند کرده اید و ملت افغانستان نمی پذیرند.افغانستان بزرگانی چون شهید بلخی را داشته "پرسید ز من دوش رفیقى؛ «ز کجایى؟» گفتم: «بشرم، لیک ملل مى نشناسم» گفتا که «تو از قلۀ بلخابى» و گفتم: «با قلۀ توحید، قلل مى نشناسم»" ایران و افغانستان دو ملت برادرند و سردمداران امریکایی هستند که جز غارت و بی ناموسی برای افغانستان نداشته اند و ایران صلح و پیشرفت و اداره ی افغانستان بدست خودشان را می خواهد که ثروت افغانستان برای ملت افغانستان است که کشوری ثروتنمد دارند و سردمداران امریکایی دارند غارت و بی ناموسی می کنند و ملتها مقابل جان و مال و ناموس خود مسیول اند که حقوق الهی بشری است

>>>   عجب دروغ جالبی ، اگر از سرحدات ایران به اب انداخته شده اند پس اجساد الان باید در خاک ایران باشت ، مسئولین هرات در کجا دنبال اجساد هستند؟ در خود افغانستان؟ اینطور که معلوم است قاچاق بران افغان وطنداران خود را به اب ریختند و دنبال بهانه هستید به ایران ربطشان دهید چون مسیر قاچاق به ایران از پاکستان میگذرد و با بلوچستان ایران منتهی میشود ، غیر از این هیچکس از مسیر دیگری به ایران نمیرود

>>>   اتباع افغانستان به چه دلیل وعلتی از طریق رودخانه عازم ایران بوده اند ؟چرابه صورت غیرقانونی واز طریق قاچاقی؟ چرا به صورت رسمی عازم ایران نشده اند؟ اجسادشان به چه علتی برخلاف جریان اب درداخل افغانستان پیداشده است؟ باانتشاراتهامات واهی ودروغ رابطه ملت ایران را بااتباع افغانستان تخریب نکنید ملت ایران تمایلی به حضور اتباع افغانستان در ایران ندارند.

>>>   دروغ پراگنی قبیلوی در مقابل کشور دوست ایران ادامه دارد.
وطنداران با شعور فریب نمی خورند .
ایران تشکر از اینکه چهل سال است که نانت را و خانه اترا با مهجرین افغانستانی شریک کردی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است