اتهام بر مرزبانان ایرانی به غرق کردن ده‌ها افغانستانی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۰    ۱۳۹۹/۲/۱۴ کد خبر: 163245 منبع: پرینت

گواهان رویداد مدعی هستند که مرزبانان ایرانی پس از بازداشت پنجاه وهفت تن از شهروندان افغانستان، شمار زیادی از آنان را مجبور ساخته‌اند که خود شان را در آب بیاندازند.
این شاهدان می‌گویند که تنها جسد هفت تن از ۲۷ تن از شهروندان افغانستانی را از آب پیدا کرده‌اند و از سرنوشت دیگر شهروندان خبری در دست نیست.

بستگان این قربانیان مدعی هستند که پولیس ایران در منطقه موسوم به ذوالفقار این افراد را بازداشت و حتی بالای آنها شلیک نیز کرده است.
شاه ولی، گواه روید گفت: ما را برد اردوگاه، ساعت یک از آنجا کشید به مینی بوس سوار کرد برد به دریا. جایی که خانه بود ما را نگذاشت پایین شویم، به جایی برد که هیچ کس نبود، ما را پایین کردو انداخت به دریا.
غلام یحی از نزدیکان جان باختگان گفت: برادر من سه روز است که به ایران رفته بود، حالی خبر شدیم که دریا آنها را غرق کرده. ایرانی‌ها اون ها را غرق کرده. یکی پسر عمه من بود یکی برادر من.
محمد جان از نزدیکان محمد جان گفت: شاید هزارمین بار باشه به همین هزارمین بار اگر یک بار دولت به داد مردم رسیده کجا است؟ اگر یک بار هم ب در مردم رسیده‌گی کرده، کجا است.
به گفته گواهان رویداد از میان ۵۷ تنی که به دریا انداخته شده اند، ۲۳تن تا کنون ناپدید هستند.

به گزارش طلوع، مسوولان در شفاخانه حوزه ای هرات می گویند که تا کنون پنج جسد از ازین قربانیان به این شفاخانه انتقال یافته است.
محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزه ای هرات گفت: به اساس گزارش پولیس و مردم آن ناحیه آمار تلفات بلند است، شاید بیشتر از ده نفر باشد.پولیس در آن ناجیه حضور دارد تا اجساد بیشتری که غرق شده اند را پیدا کند.

محمد سردار بهادری عضو شورای ولایتی هرات گفت: ما از کشور همسایه ایران می خواهیم که برای کسانی که بخاطر فقر و بیچاره گی به این کشور می روند، به آنها ترحم داشته باشند و بالای آنها فیر نکنند.
اما قنسولگری ایرن در ولایت هرات دست داشتن نیروهای امرزی این کشور را درشکنجه وبه دریا انداختن این شهروندان افغانستان رد می کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
غرق کردن
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   بدرفتاری مرزبانان ایرانی در مقابل مهاجرین افغانستانی:
در صورت واقعیت داشتن خبری که BBC همانگونه که عادت به اغراق اخباری که علیه ایران است دارد، خبری تکاندهند و رفتار غیر انسانی است.
مرزبان ایرانی حق دارند از ورود مهاجرین غیرقانونی به کشور خود جلوگیری کنند ولی نه تنها در این مورد بلکه حتی در دوران جنگ هم قواعدی است که باید مراعات شود. بدرفتاری نیروهای امنیتی ایران بر ضد مهاجرین بار اول نیست و آخری هم نخواهد بود. چرا؟

یک لحظه تصور کنید؛ ایران کشوری است که نظر به تحریم های غیر انسانی امریکا، همان امریکایی که کلید افغانستان را در اختیار دارد، بحران اقتصادی و بیکاری زیاد است و ویروس کرونا هم قربانی زیاد گرفته تا حدی که برخی از مهاجرین با پس انداز اندکی که داشتند داوطلبانه تصمیم گرفتند که به افغانستان برگردند.

میدانم که در میان افغانها رواج دارد که برای فقر و بیکاری خود یا به خدا پناه میبرند یا به کشورهای خارجی. من شرط میبندم که کمتر پستی خواهید خواند که سوال ذیل را مطرح کند: خوب ایران که دچار چنین مشکلاتی هست چرا شما با شناخت اوضاع حتی با خطر جان خود میخواهید به این کشور بروید؟

جواب ساده است. فقر، بیکاری و ناداری شما را مجبور میکند که هم خطر جانی و هم حقارت مهاجرت را بپذیرید و برای اینکه برای خود و برای فامیل تان که افغانستان میمانند یک لقمه نان پیدا کنید بسوی ایران میروید. چه کسی مسوول واقعی این اوضاع است؟ مسلمآ حکومت و یا دولت افغانستان که طی بیست سال اخیر میلیاردها دالر را حیف و میل کرد و برای شما فقر و بیکاری و مهاجرت را بوجود آورد. مسوول این همه درد و رنج شما همین دولتمردان ناکار آمد و فاسد هستند. یک کمی به خود بیایید و به وضع در کشورتان پایان دهید و در سرزمین های بیگانه و حتی در دریاها و ابحار دور دست غرق آب نشوید.
"با حقارت گر ببارد بر سرت باران دُر
آسمان را گو برو، بارندگی در کار نیست!

کریم پاکزاد

>>>   فاطمه فراهی سو استفاده کردن از بدبختی و بی سر و صاحب بودن ماست ما مردمم بی خاصیت هستیم و گرنه باید ع و غ را بچوب دار اویزان کنیم تا چی وقت قربانی بدهیم بخاطر قدرت طلبان

>>>   وزنش را زمین برمیدارد روزی اش را خدا می دهد ،
چرا به ایران میروند خدا درهمینجا هم است روزی شانرا میدهند ، هر فامیل بی بضاعت پانزده طفل تولد میکند برای اینست که ایران یا کدام کشور خارجی دیگر نان دهد ؟؟

>>>   محمد اکرام اندیشمند
جمهوری های کافری و نامسلمان غربی مهاجران و پناهنده ها را از آب دریا / بحر نجات می دهند، آب و نان می دهند، مدوای شان می کنند، به کشور خودشان می برند و به خواست شان رسیدگی می کنند.
اما جمهوری اسلامی ایران، مهاجران و پناهنده های کشور همسایه، هم زبان، هم دین و هم فرهنگ خود افغانستان را آن هم در این ماه مبارک رمضان اسیر می سازد، زندانی می کند، شکنجه می دهد و بعد به آب دریا می اندازد تا غرق شوند....

>>>   پولیس ایران ضرور نیست که آنها را به قتل برساند و یا شکنجه کند.
مطابق قانون میتواند چند روز آنها را حبس کند و مشخصات آنها را بگیرد و از آنها تعهد بگیرد که غیر قانونی دیگر داخل خاک ایران نشوند و در سرحد به مقامات افغانی تسلیم داده شوند و مقامات افغانی نیز از آنها تعهد بگیرند که بطور غیر قانونی داخل ایران نمیشوند.
اگر این حادثه تکرار میشود و نفر مذکور دوباره بطور غیر رسمی از سرحد عبور میکند،مقامات رسمی افغانی مورد باز پرس قرار بگیرند.
اگر احیاناً دولت ایران به نیروی کار افغانها ضرورت دارد و دولت افغانستان نیز خواهان فرستادن نیروی کار افغانی به ایران است.باید از طریق رسمی با صدور اسناد و ویزه کار،به کشور ایران،از طریق سرحدات رسمی فرستاده شوند.
در ست است که ما این عمل نیرو های امنیتی ایران را محکوم میکنیم،اما عبور غیر قانونی افغانها از سرحد نیز یک عمل غیر قانونی است و ما نمیتوانیم از روی احساسات،این عمل غیر قانونی را یک مجبوریت قلمداد کرده و به آن جنبه قانونی بدهیم.

>>>   راستش این است که دیگران به ایرانی ها ارزش نمیدهند وایرانی ها هم یگانه کشوری را که بالای ان پوزیشن بگیرند وعقده های خودرا ارام سازند همین افغانستان وافغانها است.
من در دبی از بسیار ایرانی ها شنیدم که میگویند افغانها هم با چنگال غذا خوردن را یاد گرفته اند !!!بهر صورت این ادعا عمومیت ندارد چون یک زمانی را بیاد دارم که محصلین ایرانی برای فراگیری زبان وادبیات به پوهنتون کابل می امدند وگاهی تعریف های ایرانی ها هم کمتر از نوشونانیدن زهر نیست مثلا شهر دار طهران میگوید زیبای شهر طهران از برکت دست افغانها است!!! یعنی افغانها امدند ودرینجا مزدوری کردند وطهران را اباد ساختند تا انجا که ما میدانیم متاسفانه ایرانی ها وقتی به هوا پیما بلند میشوند چادرنماز های زیبا را دور می اندازند ووقتی اراده ای خارج رفتن را می نمایند ادیان دیگر را می پذیرند ودر جاهای تن فروشی وناباب هم خال خال دختران زیبای .... دیده میشود ودر کلاه برداری وبقول خودشان کلاه گذاشتن بسیار مهارت دارند در خود طهران وایران در مساجد شان یک در صد نماز خوان دیده نمیشود تنها در نماز های جمعه بقول خودشان که عبادی وسیاسی است اجتماع های چشم گیر دارندروزه دار ایرانی را در خارج وهمچنان در خود ایران به ندرت پیدا میکنید ایکاش چنین نمیبودندولی ما راستی هم از نا بخردی سیاست مدار ها وعملکردهای استعمار گران مجبور شده ایم تا به کار وغریبی تن در دهیم وروزی ابرو مندانه بیابیم واین نظر عمومیت ندارد بسیار ایرانی ها هم هستند که افغانهارا ومطلق کار گر را ارج میدهند وانهارا به دیده ای برادران خود میدانند چنانچه در ظرف سی سال گذشته دو تا سه ملیون مهاجر را ولو بخاطر منافع عمران وباز سازی پذیرفته اند واگر ما افغانها بجای انها می بودیم نمیتوانستیم چنانچه یک دوره مسلمانهای بعض کشور ها در شمال کشور مها جر شدند چه بلا های نبود که بر سر شان نیاوردیم وهرچه این توهین که افغانها را به اب انداختند و انسانیت واسلامیت رامرعی نداشتند باید تحقیق ومسولین این عمل نا جوانمردانه مجازات گردند شاید مسولین ایرانی هم باپی گیری این موضوع موافق باشند
گل نبی عیدی زاده

>>>   شاید این یک داستان ساختگی باشد شاید پلانهای پشت این خبر باشد شاید نباشد کسی چه میداند

>>>   سید محمد خیر خواه
مــــــن از بیگانگان هر گزننالم - که هرچه کرد برما ( آشناها ) کرد :
اگر امروز هموطنان ما کشته میشوند وبه دریا ها انداخته وغرق میشوند وسرحدات کشور ما راکت باران منازل تخریب وجنگلات کشور را به آتش میکشند ازبیگانگان توقعی نیست چون آنها دنبال اهداف خود هستند توقع ما ازکسان وجریانات است که آب وهوای این سرزمین را تنفس میکنند واز دستر خانش تغذیه مینمایند وخود راصاحبان اصلی این سرزمین میدانند وبا اهالی این سرزمین خود را هموطن می پندارند ولی با خارجی ها پیمان عدم منازعه وجنگ می بندند ولی در ماه مبارک رمضان هموطنان خود را متاسفانه میکشند وبجای صلح و آتش بس به جنگ همچنان ادامه میدهند وبرجنگ اصرار میورزند عامل اصلی این همه بد بختی ها کشته شدن در راه ونیمه راه ها آوارگی ها وسر گردانی ها همین ادامه جنگ ها - بی اعتمادی ها - بی اتفاقی ها چیز دیگری نیست پس دعا کنید که خداوند ج بلطف خود در وطن ما صلح وامنیت را مستقر سازد تا بد بختی های دیگر همه مرتفع گردد والسلام

>>>   محمد سردار بهادری چی خوب در فشانی کرده است.
آفرین.

>>>   بسیاری از این خبرها fake یاجعلی ودروغ است.پولیس ایران گفت هیچ موردی در این خصوص صحت ندارد ودروغ محض است .دشمنان وهابی اسلام واتحاد و وحدت دو کشور شدیدا بدنبال برهم زدن دوستی دوملت ایران وافغانستان هستند .بارها شنیده ایم که از خاطر چند افغانی ویا چند دالر خون یک بیگناه بر زمین ریختانده شده است.دشمنان وهابی وامریکایی برای برهم زدن وحدت دومردم ایران وافغانستان هر کاری میکنند وممکن است چند مزدور از خاطر این گپهای دروغین دالر گرفته باشند.تلویزیون طلوع مزدور عربستان وامریکاییهاست.این گپه در حال حاضر دو هدف اصلی را دنبال میکند1-از خاطر جلوگیری از رشد وقدرتمند شدن فاطمیون افغانستان که اگر قدرت بگیرد ریشه عربستان وهابی وامریکا درافغانستان خشک خواهد شد وبرنامه امریکا برای نقویت ورشد داعش در افغانستان به شکست می انجامد 2-ایجاد یک دشمن فرضی انهم درهمسایگی افغانستان وامده سازی ذهنیت مردم وشروع عملیاتهای ایذایی داعش در ولایات نزدیک به ایران(فراه هلمند کندهار نیمروز )ونا امن کردن مرز ایران وافغانستان .با این دروغهایی که کهنه شده میخواهند ذهن مردم را به ایران بدبین کنند.امریکا شیطان اکبر است ؛بهوش باشید.از خود پرسان کنید کدام دریا؟چرا باید غرق کنند؟؟این اتفاق کجا افتاده؟؟اهداف امریکا ووهابیون سعودی درمنطقه بسبار است!!!بهوش باشید فریب نخورید.هرچند ایران این درسهارا تیر کرده است ولی مردم ما بیشتر صدمه خواهند خورد.//
داکتر عبدالرب اچ زیMD

>>>   این اولین بار ایران نیست

>>>   پلیس ایران این خبررا به شدت تکذیب کرده واین خبر ساختگی میباشد گول نخورید دروغگویان میخواهند افغانها را نسبت به ایرانیان بد بین کنند
خاوری

>>>   این خبر توسط دشمنان ایران و دادن پول به شبکه های تلویزیونی خصوصی مانند طلوع که هیچ نظارت دولتی هم روش نیست و سعی در از بین بردن بنیان خانواده ها دارد منتشر شده البته بنگاه خبرپراکنی بی بی سی که متعلق به سرویس جاسوسی انگلیس خبیث هست بیکار نیست تفکر دشمنان تفرقه بنداز حکومت کن - آلمان که ما را با دستبند و زنجیر سوار طیاره نظامی کرد و فرستاد به کابل اما هیچ کسی صداش نیامد
محمد صالح از کابل

>>>   اگه ايران افغان ها را تو رو خانه انداخته پس چرا جنازهاشون از تو روزخانه هرات پيدا ميشود شيب رو خانه به سمت ايران است نميشه جنازت خلف جهت آب شنا كنه و از ايران وارد افغانستان بشه......

>>>   اتهام یا شواهد؟

>>>   از این ایرانی ها هر چی بگویید بر می اید. من خودم در اردوگاه سنگ سفید صحنه هایی دیدم که اینها در مقابلش هیچی نیست. دیوار انکارشان هم بلند است.
روزی برسد که اون اردوگاه سنگ سفید مشهد را زیرو کند تا استخوانهای افرادی که در انجا دفن شدن بیرون اید ...

>>>   سلام بر برادران افغانی خودم
شما را به خدا تحقیق کنید ما و شما دشمن کم نداریم دشمنانی کینه جو و بی رحم که می خواهند به دست خودمان نابودمان کنند ما ایرانی ها از پدرانمان آموخته ایم که مهمان حبیب خداست ایرانی و افغانی ندارد به خاطر دارم روزگار کودکی را که مهاجران افغان در زمان جنگ با شوروی از روستایمان عبورمی کردند و مردم روستای ما از آن ها در خانه هایشان پذیرایی می کردند ما شما را از خود جدا نمی‌دانیم شما اختیار دارید می توانید هر خبر مجعول و ساختگی دشمنان را باور کنید اما قرآن مجید در سوره مبارکه حجرات می فرماید اگر فاسقی برای شما خبری آورد مراقبت کنید و بدون تحقیق نپذیرید به امید پیروزی برادرانمان در افغانستان
محمد از ایران

>>>   شبکه محترم اطلاع رسانی افغانستان
لطفا دقت کنید که این خبر جعلی را BBC خبیث پخش کرد. به نظر شما چرا این شبکه خبری خبیث به دنبال اختلاف افکنی مابین ایران و افغانستان است؟ شما چرا در دام کافر ها گرفتار می شوید؟ اولا که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کلا اصل قضیه را تکذیب کرده است. در ثانی شما چقدر اطمینان دارید که این خبر صحت دارد. اگر گروه نلویزیونی طلوع با آب و تاب این خبر را نشر کنداشکالی ندارد. چون آنهامزدوران غربی برای تخریب کشور های اسلامی هستند.سئوالی از شما دارم که اگر فرضا این خبر هم درست باشدآیا اگر همین افراد یه صورت غیر قانونی از سرحد کشور دوست شما آمریکا وارد آن کشور بشوند، پلیس آمریکا چگونه رفتار می کند. سئوال دیگر این است که در همسایگی افغانستان کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان قرار داردند، آیا مردمان افغان جرئت دارند که از سرخد آنها غیر قانونی رد بشوند؟
لطفا دردام خبری رسانه های کشور های کافر و وهابی ها نیفتید که آنها خیر خواه اسلام و ملت های افغان و ایران نیستند.

>>>   چطور اینهمه کشته و زخمی در نتیجه ی بمباران امریکا و حمله ی طالبان هر سال رخ می دهد کسی رگ غیرتش حرکت نمیکنه ولی بخاطر یک خبر که وزارت امور خارجه ایران اآن را قویا رد کرده و گفته که افغانها در درون مرز و کشور خودشون غرق شده اند, این همه به ایران و ایرانی فحش می دهید؟؟ والا انسان باید انصاف داشته باشد و نمکدان را نشکند....بی بی سی جیره خور انگلیس و اآمریکاست, همون هایی که افغانستان را به ویرانه ای تبدیل کرده اند که خدا می داند چند سال طول بکشد تا اآباد شود.

>>>   به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم.

به گزارش فارس، پیش از این نیز یک مقام پزشکی افغانستان و سرکنسولگری ایران در هرات، اخبار منتشره درباره بازداشت، شکنجه و انداختن مهاجران در رودخانه «هریرود» توسط هنگ مرزی ایران را تکذیب کرده بودند.

صبح دیروز (شنبه) یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

در همین خصوص نیز محمد عارف جلالی پزشک ارشد بیمارستان هرات عنوان کرد: پنج جسد که در آب غرق شده بودند از سوی خانواده‌های این افراد به بیمارستان هرات انتقال و پزشکی قانونی تحقیقات خود را درباره مرگ آنها آغاز کرد. بررسی‌های پزشکی قانونی نشان داد که هیچ کدام از این افراد مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و حتی جای گلوله در بدن آنها نیست و این افراد تنها در آب غرق شده‌اند

>>>   خبر کاملا دروغ و بدون هیچگونه مدرک و حتی نشانی از محل دریا و محل دستگیری میباشد ، نشر این نو اخبار فقط ارزش خبرگزاری افغان پیپر را پایین می اورد
لطفا بخاطر اعتبار سایت خودتان هم که شده چنین اکاذیبی نشر ندهید

>>>   من که باور نمی کنم.

>>>   والی هرات اقدام کند و سیاه و سفید را روشن کند و با دلیل د دلایل محکم یا رد کند یا اثبات

>>>   در نظام طبیعت ضعیف پایمال است .کشوری که در اشغال چهل مملکت باشد مردم آن چه ارزش دارد .امروز همه دنیا به فرق افغان می کوبد و جان افغان هیچ ارزش ندارد .

>>>   وای به حال این همسایه های مسلمان ما ،ایران و. پاکستان باید بداند که در مقابل ظلم وستم خود. بالای همسایه مسلمان خود. افغانستان جوابده است نتنها در اخرت بلکه در دنیا هم بالای ظالمان به مانند ظلم وستم شان ظلم خواهد شد .
عبدالله ریحان

>>>   افغان : اتهام آسان ثبوت سخت
مانند: ستان گرفتن افغان در 1747 ميلادى آسان نگهداشتن ستان سخت

پناهندگان تا سال 2020 ميلادى در مدیترانه غرق شدند.
منتشر شده توسط گروه تحقیقات آمار، 4 مارس 2020
این آمار تعداد پناهجویان غرق در مدیترانه را از سال 2014 تا 2020 نشان می دهد.
2014: 3،283
2015: 4،054
2016: 5،143
2017: 3،139
2018: 2،299
2019: 1،885
2020: 192
از سال 2014 تا مارس 2020 ، در مجموع 19,995 پناهنده در مدیترانه غرق شدند.

منبع 1- کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (با سر نام "یو ان اچ سی آر) UNHCR نوامبر 2018: https://www.unhcr.org/news/briefing/2018/11/5be15cf34/2000-lives-counting-mediterranean-death-toll-2018.html

منبع 2- گروه تحقیقات آمار آلمان
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/892249/umfrage/im-mittelmeer-ertrunkenen-fluechtlinge/

>>>   بوی توطئه بیگانه به مشام میرسد ...

>>>   محمد عارف جلالی پزشک ارشد بیمارستان هرات عنوان کرد: پنج جسد که در آب غرق شده بودند از سوی خانواده‌های این افراد به بیمارستان هرات انتقال و پزشکی قانونی تحقیقات خود را درباره مرگ آنها آغاز کرد. بررسی‌های پزشکی قانونی نشان داد که هیچ کدام از این افراد مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و حتی جای گلوله در بدن آنها نیست و این افراد تنها در آب غرق شده‌اند.

>>>   ایران و افغانستان دو ملت دوست و برادر هستند و ایران سالهاست که پذیرای مهاجران افغان در دوران سخت جنگ و درگیری برای رضای خداوند و به حکم انسانیت بوده است و البته خواهان کشور مستقل و مردمی افغانستان است که همه ی امور افغانستان بدست مردم افغانستان باشد و سردمداران امریکایی که عمری است جز ایجاد اختلاف بین قبایل افغان برای چپاول و غارت منابع معدنی افغانستان نداشته اند نعل وارونه نزنند، نیروهای امریکایی هستند که به جان و مال و ناموس ملت افغانستان رحم ندارند درحالیکه اینها متعلق به ملت افغانستان هستند، ملتها را با زور در بند کرده اید و ملت افغانستان نمی پذیرند.افغانستان بزرگانی چون شهید بلخی را داشته "پرسید ز من دوش رفیقى؛ «ز کجایى؟» گفتم: «بشرم، لیک ملل مى نشناسم» گفتا که «تو از قلۀ بلخابى» و گفتم: «با قلۀ توحید، قلل مى نشناسم»" ایران و افغانستان دو ملت برادرند و سردمداران امریکایی هستند که جز غارت و بی ناموسی برای افغانستان نداشته اند و ایران صلح و پیشرفت و اداره ی افغانستان بدست خودشان را می خواهد که ثروت افغانستان برای ملت افغانستان است که کشوری ثروتنمد دارند و سردمداران امریکایی دارند غارت و بی ناموسی می کنند و ملتها مقابل جان و مال و ناموس خود مسیول اند که حقوق الهی بشری است

>>>   افغان پیپر عادلانه نظرات را نشر کن
از بی بی سی دروغ گو و نفاق انداز پیروی نکن
دروغ و تهمت بسیار زشتی است

>>>   گل نبی عیدی زاده

ایرانی ها که انقدر آدمهای بدی هستند چرا افغانها باز هم‌ به ایران می آیند ؟ چرا به تاجیکستان نمیروند ؟ چند میلیون مهاجر غیرقانونی افغان کم نبود که باز هم هموطنانت به ایران می آیند ؟
البته مرزبانی ایران بی عرضه تر از آن است که مهاجران افغان را در آب بیندازد اگر چنین عرضه ای داشت امروز چند میلیون مهاجر افغان ایران زندگی نمیکردند که هم از امکانات ایران استفاده کنند و هم به ایرانیها فحش بدهند چند صد هزار مهاجر افغان فقط قانونی ایران زندگی میکنند و چند میلیون مهاجر غیرقانونی

چرا هموطنانت به تاجیکستان مهاجرت نمیکنند و قاچاقی وارد خاک تاجیکستان نمیشوند ؟ حتی تاجیکهای افغانستان هم قاچاقی جرات ورود به تاجیکستان را ندارند چون مرزبانی تاجیکستان بالفور با تیراندازی آنها را به قتل میرساند

>>>   ملت ایران از مرزبانان ایران حمایت میکنند .
محمدزاده مشهد

>>>   ظاهراً لابی های ضدایرانی علاقه‌ی زیادی به شنیدن اخبار جعلی و پر رنگ و لعاب مهاجران و پناهندگان دارند.
بعضی ها برای پرت کردن حواس از اختلافات و متوجه کردن به یک دشمن خارجی و سرکوب کردن صداهای داخلی
بعضی ها برای پر کردن عقده های حقارت از طریق همسو شدن با هژمونی جهانی تا در رویاها خودشان در هژمونی جهانی سهیم و شریک بپندارند.

>>>   پاکستان خودش هم تا حدی هزینه ها و خصوصاً قربانی زیادی از حمایت مجاهدین و طالبان را پرداخته ولی ایران که هیچ قربانی هم نپرداخته چرا از زمان حزب حرکت اسلامی ، اوایل جمعیت اسلامی ، حزب نصر (وحدت) ، سپاه محمد و ... گرفته تا سالها و خصوصاً ماههای اخیر بیشتر از پاکستان و حتی تمام کشورهای مداخله گر منطقه، طالبان را تسلیح ، تجهیز و تمویل میکند ، جمعیت اسلامی را دشمن نظام و حتی دشمن آینده قومش کرده ، از کلانترین اختشاشات اجتماعی تا تخریب کوچکترین امکانات عامه (پایه های برق) دریغ نمیکند و ... تا بلکه درد افغانها به از تحمل خارج شود و به شورش تبدیل گردد؟؟؟
متآسفانه از بیسوادی و خصوصاً عقده های قومی خودمان استفاده میکند و یک قوم خاص مان (در این روزها) و خصوصاً یک ولایت خاص مان (ولایت شمال شرق) را شستشوی مغزی داده که تا بی آبرویی و نابودی آینده قوم خود، جاسوسی و خودزنی میکند و بی خبر از اینکه ایران ذاتاً یک کشور خودخواه و خودبین است و به مراتب بدتر از پاکستان خود را باکلاس تر و برتر از جهانیان میدانند و هیچ قوم افغان را نزدیک و دوست خود حساب نمیکنند.
این مملکت از دست و اختیار خودمان رفته و قدرت بزرگی بنام امریکا خریداری نموده که اگر هم بخواهیم به ایران پاکستان چیزی از آنان داده نمیتوانیم و فقط به ناحق همسایه های ما به ما چنین درد میدهند و فقط عقده های خود را خالی میکنند و ما را هم غرق در عقده های بیشتر و وابستگی های بیشتر به امریکا میکنند و بس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است