طالبان اجازه دارند روزه بخورند (سند)
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۹/۲/۸ کد خبر: 163181 منبع: پرینت

این نگاره را در صفحه ی فیسبوک یکی از دوستان خویش دیدم.
در متن این عکس رهبر طالبان به جنگجویان خویش اجازه خوردن روزه را داده است من می خواهم در ابتدا متن این عکس را دید تخنیکی بررسی کنم و در مرحله دوم بحث تاریخی تولید چنین متن ها را بررسی کنم.

۱.در هیجده سال پسین رهبران طالبان به ندرت به امضای خویش اعلامیه،فتوا و هدایات (سیاسی_ نظامی و شرعی) به نشر رسانیده است. معمولآ آن ها در ایام عید(رمضان و قربان) به امضای خودشان پیام می فرستند.

۲. از سال ۲۰۰۴به این طرف طالبان در تشکیلات شان کمیسیون های (نه گانه) ایجاد کرده اند و در هر مساله کمیسیون مربوطه اعلامیه نشر می کنند به گونه نمونه در باره شیوع کرونا کمیسیون های صحت و تحصیلات اعلامیه نشر کردند.

۳.اگر متن اعلامیه توجه کنیم با متن های معمول طالبان از نظر سبک نوشتاری متفاوت است.

۴.طالبان به طور معمول در اعلامیه ها و فتوای شان از مدارس پاکستان نام نمی برند در حالیکه در این متن از مدارس مشخص پاکستانی تذکره رفته است.

۵.طالبان به طور معمول نظامیان خویش را این گونه مخاطب قرار نمی دهند قسمی که در متن مخاطب قرار داده شده اند.

۶.متن های که با امضای رهبر طالبان نشر می شوند در آغاز متن، در بدنه متن و در قسمت پایانی متن چندین بار از آیت های قران کریم و احادیث نبوی استفاده می گردد در حالیکه در این متن خبری از آن نیست.

۷.طالبان نام رهبر شان را (هیبت الله ) نمی نویسند، بلکه آن ها نام وی را(هبته الله) می نویسند چون هیبت الله با هبته الله از نظر لغوی با هم فرق دارند.

۸.در پایان نامه نوشته شده ملا هیبت الله اخند زاده در حالیکه طالبان نام وی را شیخ الحدیث و شیخ التفسیر مولوی هبته الله آخوند زاده می نویسد.

۹.طالبان در متن های رسمی شان از واژه های نظیر(خاص خبرتیا) و(مشرانو او کشرانو) استفاده نمی کنند.از این معلوم می شود که نگارنده این متن با ادبیات نوشتاری طالبان آشنا نیست.

قسمت دوم سیر تاریخ این گونه متن ها
راهبرد تبلیغاتی آمریکا علیه طالبان دو بخش داشت
۱.نشر مطالب علیه آن ها در قالب(کلیب ویدئویی،صوتی،داستان کوتاه،درام های رادیویی،پوستر،ترانه و...)
۲.نشر مطالب علیه طالب از آدرس طالب(در زمان رهبری ملااختر محمدمنصور یک پیام نوشتاری منتسب به وی نشر گردید، ولی طالبان به زودی آنرا به چالش کشید چون در آن پیام عکس منصورچاپ شده بود در حالیکه طالبان در پیام های نوشتاری عکس را چاپ نمی کنند از سوی دیگر متن عربی نویسنده آن پیام چند جای اشکال دستوری داشت)

رابرت ال گرینییر در کتابش(۸۸روز تا قندهار) می نویسد که متحدین افغان ما به اساس دستور ما در قندهار قبل از حمله ۷ اکتبر متن های راعلیه طالبان و جنگجویان افغان - عرب می نوشتند و به شکل شب نامه آن را پخش می کردند.
پیتر جانسون در کتابش (روایت های طالبان ) از استراتژی تبلیغاتی آمریکا و دولت افعانستان علیه طالبان حرف می زند و راهبرد امریکا را این بخش ناکام می خواند.
گرینییر دلیل این ناکامی را هم عدم آشنایی تدوین کنندگان این استراتژی ها به فرهنگ و عنعنات افغان ها می داند.

از سال ها به این طرف این راهبرد بدون تغییر ادامه دارد،اما بجای این که به ضرر طالبان تمام شود به نفع آن ها تمام شود، دوسال قبل نیروهای خارجی اوراق تبلیغاتی را در شمالی(اطراف پایگاه بگرام) از طریق هوا پخش کردند در آن اوراق درفش طالبان به روی یک سگ چاپ شده بودند درحالیکه بیرق طالبان حاوی کلمه طیبه است وقتی این اوراق به دست مردم عام رسیدند باعث خشم آن ها گردید و چندین تظاهرات بزرگ در شمالی علیه دولت و نیروهای خارجی راه اندازی شدند که در آن شعارهای به نفع طالبان سر داده شدند.

در این آواخر(بعد از سال ۲۰۱۴) راهبرد دوم در تبلیغات علیه طالبان پر رنگ شده است.
در این آواخر هر ازگاهی کلیب های صوتی منصوب به فرماندهان نشرمی شوند که گویا بعد از موافقت نامه دوحه میان طالبان (بخش نظامی و سیاسی) انشعاب شکل گرفته است.این کلیب ها به حدی غیر حرفه ی ساخته می شوند که به آسانی جعل بودن آن مشخص می شود، چندی قبل آقای مصداق یکی از خبرنگاران معروف افغانستان یکی از این کلیب ها را بررسی کرده بود و افزوده بود که در کلیب یکی از طرف قبل از آن که به طرف مقابل معلومات ارایه کند برای شنونده بیرونی معلومات می دهد.

یک ماه قبل در رسانه های اجتماعی خبری نشر شد که گویا در میان شورای نظامی طالبان در کویته یک انفجار بزرگ صورت گرفته و تعدادی بزرگ از افراد بلند رتبه طالبان به شمول رهبر طالبان و معاونش کشته شده اند، دو روز بعد از نشر این خبر یک کلیب صوتی در رسانه های اجتماعی دست به دست می شد که در آن یک فرمانده به فرمانده دیگر طالبان می‌گوید که حمله بسیار مرگ بار بوده و تعداد شهدا بسیار زیاد است و فلان ملا صاحب و فلان مولانا در میان کشته شده ها است.
در همین نوار صوتی گفته می شود که استخبارات پاکستان همه اجساد را به جاهای نامعلوم فرستاده شده است.

لطیف آرش


طالبان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
روزه
نظرات بینندگان:

>>>   ازینکه عساکر امارت جهاد میکنند بنا میتوانند برای اکمال خود از دکانها ومنازل مردم سرقت هم کنند

>>>   روزه خوردن به مراتب آسانتر وتوجه پزیرترازکشتن مردم افغانستان است وقتی انتهار وکشتن مردم را جایزمیدانند روزه خوردن ضروت به فتوا هم ندارد اگراین وحشی های قرن ازکشتن مردم روزه بگیرند بهتراست وعاقلانه تراست
چنداتا وحشی آدم میکشد وچندوحشی فتوامیدهد
فروتن

>>>   اصلا جهاد را طالبان می کند زیرا طالبان علیه اشغال کفار مبارزه می کند اما دولت غلام حلقه به گوش امریکا است است قضاوت نزد مسلمان ها است

>>>   بخاطر ویروس کرونا دروازه کعبه و مساجد بسته شد و مردم را از نماز جماعت منع کردند.
خادم حرمین شریفین و خادم الاظهر در مصر و خادم حرم امام رضا آیت الله خامنه یی نیز فتوا دادند.
اگر این فتوا ها کار خوب بخاطر حفظ جان مسلمانان است،طالبان نیز یک فتوا بخاطر حفظ جان سربازان شان در جنگ دادند.
و اگر این فتوا اشتباه است و آنها اشتباه میکنند و هیچ ویروسی در کار نیست و یا یک ویروس سرما خوردگی عادی است،پس طالبان نیز اشتباه میکنند.
اما تا جایی که تجربه نشان میدهد.با شکم بسیار پر نیز جنگ کردن نمیشود و آدم درست دویدن و گریختن نمیتواند و با شکم بسیار خالی و تشنه بودن نیز جنگ نمیشود و وجود برای چنگ و حرکت و دوش و گریز،به انرژی،یعنی نان و آب ضرورت دارد.
اما یک چیز واضح است و آن این است که تعادل در جبهات چنگ حفظ میشود و هیچ تغیری نمی آید،چه طالبان و چه سربازان روزه بگیرند و یا نگیرند.
مگرم در ببست سال گذشته چنین نبوده است؟

>>>   وقتی که قتل برادر مسلمان شانرا جایز میدانند. روزه برایشان مفهومی ندارد و باید بخورند. اینها خود را مسلمان ناب میدانند درحالیکه برضد دین و اسلامیت عمل میکنند.
این هیبت الله چلی چه باشد و فتوایش چه
همین ملای نادان و همان مقتدی های نادانش که هرچه بکنند با فتوای ملایش
برای آنها جایز است.افسوس و صد افسوس
خداوند مسلمانان را از شر این گژدم ها نجات بدهد.
والسلام. ننگیالی

>>>   طالبان مسلمان نیستند. روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای مسلمانان واجد شرایط روزه گیری فرض است. اما روزه گرفتن برای طالبان و دیگر دهشت افگنان مرتد هیچ فایده ندارد چونکه آنان نامسلمان هستند.

>>>   همین رهبر طالبان بنام ملا هیبت اصلا از دین خدا کجا میدانند اگر میدان چنین فتوای غلط و خلاف اسلام را نمی دادند در زمان رسول اکرم ص با وصف اینکه با کفار در جنگ بودند چنین دستور را به سپاهیان اسلام نداده بود از انجاییکه امارت اسلامی طالبان خود ساخته انگلیس و پاکستان نه در قران و نه در سنت از ان نامبرده نشده و این فتوایی ملا های انگلیسی هم در ضدیت با دستورات اسلامیست فلهذا طالبان غلامان و جاسوسان و اجیران استخبارات بیگانه دشمن افغانستان اگرمسلمان واقعی می بودند مسلمان کشی نمیکردند انهم بدستور نظامیان و استخبارات پاکستان کشور بیگانه و اکنون هم این دستوردر مورد عدم روزه به ترورستان طالبان هم فتوای ملا های انگلیسی پاکستانی است چند تن افغان خود فروخته شده که از نام انها پاکستان توسط ترورستان تربیه شده خود شان در کشور ماجنگ را پیش میبرند هم به دستور ای اس ای عمل میکنند تا بدستورات اسلامی ب امریکا صلح و با عساکر مسلمان افغانستانی دوام جنگ خود میرساند که طلبان و رهبری انها اسلام کشی را پیشه کرده و بی ارزش خواندن سومین رکن اسلام که همانا روزه به هر مسلمان فرض گفته شده ولی رهبری طالبان خود را بدروغ مدافعین اسلام میخوانند حال با این فتوای غلط شان بخوبی به جهان ثابت کردند که طالبان بخاطر نابودی اسلام کمربسته اند تا مدافع از اسلام لعنت بکارشیطان دشمن انسان .

>>>   خدایا این ملا هیبت الله را به غضب دایمی خود گرفتار نما که این سند ضد اسلامی را امضا نمود خداوندا تمام این طالبان و ملایان که طرفدار این وحشیان هستند نیست و نابود نما خدایا ما را از شر این اشرار نجان بده خدایا به تو پناه میبریم ازین فتنه انگیزان.

>>>   خطاب به طالبان:
اسلام چیست؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است