ماه رمضان، ماه عبادت و رسیدگی به مستمندان
در این ماه با برکت لازم است تا بجای مهمانی های افطاری و تجمع های خطرآفرین، به خانواده های بی بضاعت و فقیر کمک نماییم تا در راه رضای الهی کاری پسندیده انجام داده باشیم 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۷    ۱۳۹۹/۲/۷ کد خبر: 163155 منبع: پرینت

ماه خدا، ماه خیر و برکت، ماه رحمت، ماه غفران و ماه بندگی و عبودیت فرا رسید.
مردم ما در این ماه مبارک، مشغول عبادت در مساجد و محافل مذهبی بودند اما امسال تکلیف رسوم و عبادات مردم چه می شود؟

بسیاری از علمای دینی به مردم توصیه کرده اند که عبادات خود در خانه های شان بجا بیاورند و از تجمع پرهیز کنند. اما برخی از علمای دینی از خود مقاومت نشان داده و مردم به مساجد فراخوانده اند و ویروس کرونا را برای مسلمانان رحمت گفته اند.

در این ماه با برکت لازم است تا بجای مهمانی های افطاری و تجمع های خطرآفرین، به خانواده های بی بضاعت و فقیر کمک نماییم تا در راه رضای الهی کاری پسندیده انجام داده باشیم و هم خود و خانواده و اقوام و همشهری های خود را با خطر آلودگی به ویروس کرونا دچار نکنیم.

متاسفانه دیده می شود که مطابق معمول، تبریکات مسوولان به مردم ملکی مخابره شد، تعداد ساعات کاری کارکنان دولتی کاهش یافت و قیمت برخی ارزاق عمومی در بازارها افزایش پیدا کرد اما بازهم بعدهای ارزشی و معنوی مورد غفلت واقع شدند.

پس از ریخت و پاش های جرگه قبیله ای غنی، با فرارسیدن این ایام روحانی در ماه میهمانی خداوند، سفره های رنگین اغنیا و خواص و ارگ نشینان برای همقطاران و دیگر منسوبان حکومتی یا زورمندان محلی یا رهبران احزاب گسترده شده و اسراف و افراط به اوج خود خواهد رسید.

اکرام ایتام و سر زدن و دلجویی از فقرا و خانوارهای داغدیده و قربانی ناامنی و بی سرپرست بیش از آنکه مایه ی عبرت و آموزه ی دینی دولتمردان در رمضان المبارک باشد دستآویز ریاکاری و فخر فروشی و تبلیغات سیاسی آنان قرار خواهد گرفت.

اما با همه ی سخنرانی ها و حرکات نمایشی و تبلیغات و شعارهایی که بزرگان و چهره های شاخص در این ماه سر می دهند، همچنان فاصله میان مردم ملکی و حکومتی ها روز بروز بیشتر می شود و احتکار در خانه ی برخی سران حکومتی و احزاب و زر اندوزان، نان خشک مردم را نیز از سفره های خالی شان می رباید.

مهمتر و اصلی تر از تمام مسایلی که گفته شد و هیچ یک نه از آموزه های الهی و نه از درس های اخلاقی ماه میزبانی خدا از میهمانان مومن خود بود؛ می رسیم به ناامنی و جنگ و انتحار و اختطاف و انفجار و باج گیری از مردم و دادگاه های صحرایی و فساد و پخش برنامه های مبتذل از کانال های عمومی و غیره...

بر مخالفان مسلح اعم از طالبان و داعش و دیگر گروهک های تروریستی فعال در افغانستان که داعیه دار اسلام هستند و غربزدگی حکومت را بهانه ی مخالفت و جنگ قرار داده اند؛ فرض است که اگر اعیاد بزرگ دینی و ایام سوگواری و دیگر تاریخ های حرمت دار را زیر پا گذاشتند و به ارزش های اسلامی بی حرمتی کردند، حداقل ماه مبارک رمضان را حرمت نگاه دارند.

گسترش ویروس کرونا در کشور به اندازه کافی باعث استرس و نگرانی مردم ما شده است، لطفا دیگر با ناآرامی و ناامنی خاطر مردم ما را در این ماه مبارک مشوش نکنید.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ماه رمضان
مستمندان
نظرات بینندگان:

>>>   قابل توجه ملا ایاز وملا انصاری :
عـــربستان سعودی محتاطانه مجازات شــــــلاق را از قوانین جزائی خود حذف کرد

>>>   حکومت عربستان سعودی که از نظر مذهبی بسیار محافظه‌کار در نظر گرفته می‌شود، از سوی سازمان‌های حقوق بشری به نقض حقوق اولیه انسان‌ها متهم است. پیشتر این کشور برای جرائمی چون قتل، نقض «نظم عمومی» و روابط خارج از زناشویی مجازات شلاق را اجرا می‌کرد.
عواد العواد، رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی، شامگاه جمعه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل، از تصمیم دیوان عالی این کشور مبنی بر لغو مجازات شلاق، استقبال کرد. او گفت: «بر اساس این تصمیم، احکام پیشین شلاق به مجازات زندان یا جریمه تبدیل می‌شود.» رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی ادامه داد: «این اصلاح از نظر رعایت حقوق بشر، یک گام قابل توجه به جلو است.»
با این حال هنوز تاریخ دقیق لغو مجازات اعدام در عربستان سعودی اعلام نشده است.

>>>   سازمان جهانی بهداشت در آستانه ماه مبارک رمضان و همزمانی این ایام با شیوع ویروس کرونا با انتشار گزارشی ضمن ارایه توصیه‌هایی از روزه‌داران مسلمان خواست بین وعده افطار تا سحر حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشند و از خوردن غذاهایی که آب بدن را تامین می‌کند، غفلت نکنند.

دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در خاورمیانه در گزارش خود آورده است که با توجه به افزایش دمای هوا در روزهای آینده و افزایش تعرق بدن، ضروری است روزه داران برای جبران کمبود آب در ساعات روز حداقل روزی ۱۰ لیوان آب بنوشند.

این سازمان همچنین تاکید کرده‌است که روزه داران از خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار خودداری کنند.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است که با توجه به قرار گرفتن ماه رمضان امسال در روزهای گرم و طولانی سال که زمان روزه‌داری را گاهی تا ۱۶ ساعت هم افزایش می‌دهد، لازم است روزه داران در مکان‌های سرپوشیده با تهویه مناسب حضور داشته باشند و در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

این سازمان همچنین توصیه کرده است در وعده افطار، روزه داران از مواد غذایی مقوی و دارای الیاف برای جبران کمبود انرژی خود همچون خرما استفاده کنند.

سازمان جهانی بهداشت خوردن سبزی فراوان در وعده افطار را هم توصیه کرده و تاکید کرده است که روزه داران از گوشت قرمز بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنند.

این گزارش همچنین تاکید می‌کند که روزه داران از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی و فست‌فود در ایام ماه رمضان که دارای روغن و قند بالا هستند، خودداری کنند.

>>>   کسانی که فقیر و غریب و نادار هستند،روزه نگیرند.
زیرا کسانی که دارا هستند،بخاطری که از حال و روز فقرا خبر شوند،روزه میگیرند.پس فقرا بخاطر چه روزه بگیرند؟
مثل آن که یک نفر در حال غرق شدن باشد،در عوض آن که دست او را بگیری و از غرق شدن نجات بدهی،یک لغت دیگر نیز بالای سر او بزنی تا کاملاً غرق شود.

>>>   افتخاربه سفره تهی حلال به ماه مبارک رمضان

>>>   کاش ماه مبارک رمضان واقعا مبارک می بود، کاش ماه عبادت به خدا واقعآ به خدا می بود، کاش ماه مبارک که برای رضای خدا واقعآ برای خدا بود، کاش دست های ظالم و کسانیکه در ماه مبارک رمضان با گرانی مواد اولیه خوراک مردم شکسته می شد، کاش خدای زمین و زمان در ماه مبارک رمضان واقعا با مردم رنج دیده و ستمدیده افغانستان می بود، کاش دولت از پول های باد آورده به سفره تهی مردمان کشور خودش مواد ارزان قیمت تهیه و سر سفره فقرا و مردم ناتوان حتی نا چیزی به سراسر کشور مواد اولیه توزیع می کرد و می گفت یه ماه مهیان خدا و دولت باشید این همه پول رو به کجا خواهی برد باید برای مردم خودت عاتم تایی شد و دعای خیر همه کشور رو با خودش داشت، کاش ماه مبارک رمضان دست های دکان گران فروش و دست های دزد قاتلان مواد اولیه رو قطع می کرد، کاش کاش!!!

>>>   دالر روز به روز قیمت شده می رود تا زمانکه ع وغ در در فکر قدرت باشند مردم افغا نستان روی خو بی را نمی بینند
نمی دانم چرا مردم ما این قدر بی غیرت و بی امت شده اند برخیزند مظاهره کنند علیه این دو کثیف ع وغ تا این دو از روی صحنه خارج شوند هر دو انها کو شش دارند تا دیگر هم خو ن مردم را بریزاند
بر پا خیزید علیه این دو مداری
غ خو یک ضخص دیو انه است این شخص گاهی همرای پا کستان دشمنی می کند گاهی دو ستی اصلا این شخص برای ریا ست جمهوری سا خته شده است و باید هر چه زودتر این شخص از قدرت دور شود زیرا در مدت که این شخص ریس جمهور شده افغا نستان بسیار مشکلا ت را دیده است

>>>   ماه نزول قرآن، به همه مبارک باد!

>>>   روزه یک امرالهی است به واسطه همین روزه ازاتش دوزخ نجات داده میشود.

>>>   حالا مه حیران میمانم!
روزه به خاطری گرفته میشود که از حال گرسنگان خبر شویم.
اگر ما از حال گرسنگان با خبر شویم،باید تنها نان نخوریم.حالا چرا نوشیدن را به ما حرام کرده اند؟
در ست است که در قرون وسطی در دشت های خشک عربستان بی آب و علف،بعضی کاروان های تجارتی راه را گم میکردند و یا مورد طوفان ریگ ها قرار میگرفتند و روز ها گرسنه و تشنه در دشت ها سرگردان بودند ،تا آن که به یک جای آب و علف دار میرسیدند.
اما در دیگر مناطق دنیا آب فراوان است و هیچ غریب و فقیری بی آب نوشیدنی نمی ماند.پس چرا ما خود را تشنه نگاه کنیم؟
در دیگر ادیان نیز روزه است،اما نه سی روز و نه این که مردم آب ننوشند و یا هیچ نان نخورند.
مثلاً در شوروی سابق یک هفته بنام هفته کچالو بود که مردم صرف کچالو میخوردند و از کچالو انواع و اقسام خوراکی ها جور میکردند و میخوردند.
در بعضی کشور ها که ماهی فراوان است،بنام هفته ماهی یاد میشود و در بعضی کشور ها تنها گوشت خورده نمی شود.
در هندوستان زن ها بخاطر شوهران شان یک روز روزه میگیرند و بعداً شام یک ایلک آرد را در دست گرفته به طرف مهتاب و روی شوهر شان دیده روزه خود را افطار میکنند.
اما سخت ترین روزه از مسلمانان است که سی روز مکمل از صبح تا شام نه اجازه نان خوردن است و نه آب نوشیدن و نه سگرت و نصوار کشیدن و نه هم کار خیر کردن است.

>>>   بدون شک یکی از فلسفه های روزه برای مومنان روزه دار ثروتمند توجه به حال گرسنگان وفقرا است، به همه ای کسانیکه روزه را قبول دارند صاحب شریعت دستور به تصدق وافطاری،اطعام داد،تاحدکه گفتند یا رسول الله؛ ماتوان این کار رانداریم،فرمود:این کار را ترک نکنید ولو به جرعه آبی باشد.پس روزه‌داری انسجام و همدلی و ایثار خاصی را بین روزه‌داران شکل داده و روحیه همکاری و رسیدگی به محرومان را تقویت می‌کند.

و هدف ازاین همه تأکید سفارش به اطعام وانفاق این است که به فکر بینوایان مستمندان باشیم، درنتیجه اسلام درذات خود ندارد عیبی، هرعیب که هست ازثروتمندان ماست.
لطفا مغالطه نکنید.
تقی

>>>   سخنی نزنید که کسی برنجد٬کاری نکنید که به به کسی ضرر برسد وهمواره در فکر نیکی کردن باشید. همین کافی است.

>>>   روزه ویا صیام یکی از ارکان اسلام وفرض ذمه ای هر بالغ وعاقل وسلیم از مسلمان است ولی ایکاش امسال نمی امد حد اقل در کشور بخون غنوده ای ما سر نمی زد درینجا اکثریت ملت عزیزعزا دار ومهجور وماموم بوده تقریبا در طوال سال در شرایط روزه بسر می برند بی روزگار ی وبیکاری وفقر وغربت بیداد میکند ومملکت عزیز از هر حیث تحت اشغال ودرینجا بیدینها وتکنوکرات ها حکومت مینمایند مصیبت بار تر این که در خانه ای ملت یک کشور اسلامی یک خانم مارونی مسیحی حاکم مطلق بوده ده ها وصدها خانم مسلمان را به مسیحیت معتقد ساخته در مامن که حکومت وشوری و...همه اش مزدور ودست نشانده وتابع احکام غیر زیرا احکام اسلامی تنها عبادی نیست بلکه عبادی وسیاسی اند باید هردو جنبه ای ان رعایت گردد ماروزه داری وصبر ومقاومت رادر هر گوشه ای از زندگی رعایت نمایم وتسلط بیگانه هاواشغال وحکمروای اجانب راقبول نکنیم واز اسارت ومحکومیت باید روزه داشته باشیم
روزه داری ما در همچوشرایط درست مانند دولت جمهوری اسلامی افغانستان !!! است که در راس ان کسی قرار گرفته که نماز خودرا نمیداند ونواسه ای رسول الله را نواسه ای خدا میخواند وخانمش در یک مصاحبه ای خود میگوید اقای غنی به هیچ دینی گرایش ندارد واگرهم داشته باشد به مسیحیت بیشتر علاقه دارد با این همه مصیبت ها والام ودردومحنت ما روطزه دار همیشگی ودایمی هستیم امید واریم که روزه ای واقعی را خداوند نصیب ما گرداند وما را روزه دار به معنی کلمه بگرداند
وجکومت اسلامی به معیار واقعیش را در کشور ما حاکم بگرداند اسلامی که از افراط وتفری بیزار باشد
شیخ علی بلخابی

>>>   بدون شک روزه فرض الهی واز احکام خداوندیست ولی هر امر الهی ازخود حکمت وفلسفه ای دارد که باید رعایت گردد در صوم رمضان ضرور اغنیا از احوال غربا باخبری نموده باروزه گرفتن احساس گرسنگی کر ده به حال واحوال فقرا ومساکین متوجه گردند در کشور عزیز ما امروزه از فیض تجاوز بیرونی ها وتشدید نمودن ودامن زدن خون ریزی وقتال وتطبیق نقشه های شوم وشیطانی تقریبا ۹۵ در صد ساکنین این میهن بلا کشیده وتحت استعمار خارجی با فقر دست وپنجه نرم مینمایند و۵ درصد متباقی که ما فیای اقتصادی وتکنوکراتهااند نه روزه میگیرند ونه هم در فکر مستمندها واشخاص بی روزگار هستند در دبی الکوزی که ملیارد ها دالر از محصولات گمرکی را دزدی نموده وتمام امکانات دولتی را در اختیار دارد برای تجار واشخاصی که مانند خودش دزد وچپاولگر است خرما وچای ومواد خوراکه توزیع مینماید واصلا بافقیر وبیچاره حساسیت دارد حبیب گلزار مانند هندوهای ممسک در رمضان از خانه ای خود بیرون نمیشود وابراهیم محب هم خیرات وکمک ودست رسی به غربا را یاد ندارد مانند این دزد های بین المللی حسین فهیم وسدوخیل و...یک درهم هم در زندگی به کسی نداه اند ونحواهند داد وچند ریا کار وتظاهر کننده ای هراتی هستند انها نیز فقط در اذهان عامه ودر موسسات حکومتی مدد رسانی دارند پس فلسفه ای واقعی روزه درکشور ما درکجا باید تطبیق گردد؟
ح خ از مزارشریف ساکن دوبی

>>>   قابل توجه ملا ایاز وملا انصاری :
عـــربستان سعودی محتاطانه مجازات شــــــلاق را از قوانین جزائی خود حذف کرد

>>>   حکومت عربستان سعودی که از نظر مذهبی بسیار محافظه‌کار در نظر گرفته می‌شود، از سوی سازمان‌های حقوق بشری به نقض حقوق اولیه انسان‌ها متهم است. پیشتر این کشور برای جرائمی چون قتل، نقض «نظم عمومی» و روابط خارج از زناشویی مجازات شلاق را اجرا می‌کرد.
عواد العواد، رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی، شامگاه جمعه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل، از تصمیم دیوان عالی این کشور مبنی بر لغو مجازات شلاق، استقبال کرد. او گفت: «بر اساس این تصمیم، احکام پیشین شلاق به مجازات زندان یا جریمه تبدیل می‌شود.» رئیس کمیسیون دولتی حقوق بشر عربستان سعودی ادامه داد: «این اصلاح از نظر رعایت حقوق بشر، یک گام قابل توجه به جلو است.»
با این حال هنوز تاریخ دقیق لغو مجازات اعدام در عربستان سعودی اعلام نشده است.

>>>   فرارسیدن ماه معنویت را تبریک گفته و میدانم مردم مهربان و هموطنان غریب و غریب پرور ما مواظب اطرافیان و همسایگان و همنوعان خود در این ماه مبارک هستند و نخواهند گذاشت کسی در این سرزمین گرسنه بماند.
شیما کابل

>>>   اگر واقعأ میخواهید حرمت ماه رمضان را نگاه کنید، اغنیا سفره های افطاری خویش را با غریبان تبدیل کنند.
اما خوبتر از آن آن است که شما از نگاه اقتصادی یک جامعه یی را بسازید که هیچ کس از کمبود مواد خوراکه رنج نبرد. در آنصورت شما ضرورت به روزه گرفتن نیز ندارید. زیرا روزه بخاطر یک عامل فرض گردانیده شده است. در صورتی که عامل وجود نداشته باشد، معلول نیز از بین میرود.

>>>   در پاسخ کسیکه گفته مه حیران میمانم!
فلسفه روزه تنها باخبر شدن از حال گرسنگان نیست. آن یکی از حکمت های روزه است.
بلکه فلسفه اصلی روزه داری؛ اطاعت از پروردگار ونشانه تسلیم و اخلاص بنده نسبت به خالق است،
روزه داری تمرین نظم است.مهار نفس است، در وقتی تشنگی باید یاد کنی از تشنگی روز قیامت بر اثر گناه.

اساساً برنامه ماه مبارک رمضان برنامه انسان سازی است که انسان‌های معیوب در این ماه خود را تبدیل به انسان‌های سالم، و انسان‌های سالم خود را تبدیل به انسان‌های کامل کنند. برنامه ماه مبارک رمضان برنامه تزکیه نفس است، برنامه اصلاح معایب و رفع نواقص است، برنامه تسلط عقل و ایمان و اراده بر شهوات نفسانی است، برنامه دعاست، برنامه پرستش حق است، برنامه پرواز به سوی خداست، برنامه ترقی دادن روح است، برنامه رقاء دادن روح است.

اگر بنا باشد که ماه مبارک بیاید و انسان سی روز گرسنگی و تشنگی و بی‌خوابی بکشد و مثلًا شب‌ها تا دیروقت بیدار باشد و به این مجلس و آن مجلس برود، و بعد هم عید فطر بیاید و با روز آخر شعبان یک ذره هم فرق نکرده باشد، چنین روزه‌ای برای انسان اثر ندارد. اسلام که نمی‌خواهد مردم بی‌جهت دهانشان را ببندند، بلکه با روزه گرفتن قرار است که انسان‌ها اصلاح شوند. چرا در روایات ما آمده‌است که بسیاری از روزه داران هستند که بهره آن‌ها از روزه جز گرسنگی چیزی نیست؟ بستن دهان از غذای حلال برای این است که انسان در آن سی روز تمرین کند که زبان خود را از گفتار حرام ببندد، غیبت نکند، دروغ نگوید، فحش ندهد. این از همان امور معنوی و باطنی و ملکوتی است.

تقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است