هشدار به سیاستمداران افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۳    ۱۳۹۹/۲/۳ کد خبر: 163127 منبع: پرینت

شیوع بیماری کرونا در جهان با پیامدهای فاجعه بار، به شمول حدود دو صد هزار قربانی (تا امروز) همراه بود. در چهار ماه گذشته، بعد از روشن شدن خطر ویروس کرونا در شهر ووهان چین بشر، با تمام دستاوردهای محیرالعقول خویش در عرصه علم و تکنالوژی، تاکنون نتوانسته است واکسین مبارزه با این بیماری را دستیاب کند. بزرگ ترین و توانمندترین کشورهای جهان (ابرقدرت ها) اعتراف می کنند خطر اصلی هنوز در کمین است.
پیامدهای آسیب های فاجعه بار دیگر در مراحل آغازین خود قرار دارند.

یکی از پیامدهای پرخطر و واگیر جهانی، که چشم انداز بحران های عمیق و دراز مدت را متوجه جامعه بشری ساخته است، بحران اقتصادی و در محور آن، بحران انرژی (نفت) است.
ارزش یک بیرل نفت خام امریکایی، به طور بی سابقه، به منفی ۳۲ دالر رسید. قیمت یک بیرل نفت خام برنت به کمتر از ۲۲ دالرپایین آمد.
طبق ارزیابی دانشمندان اقتصاد، بیرون رفت از پیامدهای مخرب ناشی از شیوع ویروس کرونا شاید به بیشتر از یک دهه زمان نیاز داشته باشد.
پیش بینی می شود پیامد خطرناک دیگر ناشی از این بیماری به فروپاشی نظام های سیاسی و ، حتی تغییر جغرافیای بعضی از گوشه های کره خاکی بیانجامد.

سوال در اینجا است، آیا افغانستان و به طور اخص سیاستمداران این کشور این خطر جهانی را چگونه می بینند؟ آیا تصور آن را دارند که افغانستان بخشی کوچکی از کره خاکی زمین و بخشی از جامعه بشری است. همان طور که مصیبت نازل شده ناشی از شیوع ویروس کرونا افغانستان را نتوانست استثنا قرار دهد و از مردم آن قربانی می گیرد، پیامدهای بیشمار مصیبتبار دیگری که در کمین بشریت نشسته است، به مراتب مقدم تر از همه ، سر راه افغان‌های آسیب پذیر قرار می گیرد.

یکی از عوامل تسریع کننده مساعد ساختن زمینه نازل شدن مصیبت بر مردم بیچاره افغانستان مصروفیت «اخلاقی» جنگ قدرت است که سیاستمداران مسؤول و غیرمسؤول، با احساس و «سیل بین» سخت به آن مصروف چنه زنی اند و زندگی میلیون ها افغان را در گرو یک وزارت و دو ولایت به قمار گذاشته اند.
متل وطنی داریم: زمستان می رود و سیاهی به زغال می ماند!
آیا سیاستمدار دوراندیش از چوب تاریخ نمی ترسد؟
تا دیر نشده است و وطن مزید بر مسایل پیچیده سیاسی و مذاکرات صلح با طالبان بیشتر از این در بحران ناشی از بیماری کرونا غرق نگردد به این جنگ قدرت نقطه پایان گذاشته شود و به وظایف اساسی پرداخته شود.

همایون


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
هشدار
نظرات بینندگان:

>>>   در افغانستان کرونا تاثیر ندارد خاطر جمع باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است