چرا ملای انصاری ایستادگی می‌کند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۸    ۱۳۹۹/۲/۲ کد خبر: 163104 منبع: پرینت

برخی انسان‌ها استعداد و توانایی‌هایی دارن که می‌توانند تا موقعیت‌ها را بسازند و تعریف کنند، بعضی توانایی‌شان کم‌تر است ولی می‌توانند به خوبی روی موقعیت‌های ساخته و تعریف شده تاثیر گذار باشند.

برای بسیاری این موقعیت‌هاست روی شناساندن‌شان تاثیر می‌گذارد، البته توانایی این را دارند که خود را در موقعیت‌های گوناگون قرار بدهند و همیشه‌ی گزینه‌های دیگر برایشان میسر است. برای برخی، شانس یک بار در خانه‌شان می‌زند، این افراد تک‌گزینه‌ای هستند و نظر به شرایط (نه توانایی و استعداد) در یک موقعیت خوب و عالی، بصورت انتسابی پرتاب می‌شوند. از این دست افراد در موقعیت‌های بسیار خوب زیاد داریم.

ملای انصاری یکی از مصداق‌های دسته‌بندی آخر است. عوامل زیادی از مساله‌ی قومی، تباری، اقتصادی و... دست بدست هم دادند تا او در چنین موقعیتی قرار داده شود.

ملای انصاری نه عالم پرمایه است و نه نویسنده‌ درست و حسابی که دغدغه‌ی فکری داشته باشد، که اگر چنین می‌بود می‌توانست به راحتی دارایی‌های فکری‌اش را بیرون از این جمع کنونی‌اش و در تنهایی مرتب، مدون و منتشر بسازد. دایره‌ی فکری‌اش تنگ و محدود است و دیوار علمی‌اش کوتاه و به همین خاطر وضعیتش را شکننده می‌بیند. وی از کم‌ترین صلاحیت‌هایی مانند: داشتن کرسی درس، حلقات تفسیر و حدیث، مرجعیت فتوی فقهی، مسند ارشاد در عرفان و تصوف و... بی‌بهره است و امکان این وجود دارد که با تلنگری فرو پاشد.

ملا مجیب‌الرحمان مشروعیت اجتماعی‌اش را با برانگیختن احساسات و حضور در بین توده‌ها کسب می‌کند و هر امری که توده‌ها و احساساتشان را کم‌رنگ و بی‌رونق کند برای وی تهدید و چالشی مهم فراروی شهرتش بشمار می‌رود.

راز موفقیت وی در نمازها جمعه‌ و سخنان زننده‌ی «نیم‌ساعت» در هفته نهفته است؛ طبیعتاً طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و منع تجمعات، همین فرصت اندک را از وی دریغ خواهد کرد. تمام استعداد و توانایی‌های او در همین منبر انتسابی خلاصه می‌شود و فراتر از این انتساب هیچ شانسی برای بقای اجتماعی‌ او (و تیم پشت صحنه) وجود ندارد.

او و مشاورانش این مسأله را خوب می‌فهمند، به همین منظور وی مجبور است بقای این شانس را با حفظِ حضور و شورمندی توده‌ها بیمه کند. مجبور است به هر دری بزند و به هر رشته‌ای آویزان شود تا خریداران خود از دست ندهد؛ حتی حاضر است این تهدید اجتماعی(کوید ۱۹) را با بیان «رحمت الهی» و «شهادت» فرصت جلوه بدهد، یعنی اگر کسی در این تجمع مبتلا شود شامل رحمت الهی قرار گرفته و اگر بمیرد شهید تلقی شود.
چه چیزی بهتر از رحمت الهی و شهادت؟

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انصاری
نماز جمعه
نظرات بینندگان:

>>>   ملا انصاری باید استاده گی کند ومردم که واقعاً مسلمان هستند همرایش ایستاده گی کند چون مروجات ناخلف غرب که از طرف چند تن فروش فرومایه در افغانستان مسلمان تطبیق می‌شود نابود شود مانند تن فروشی علنی که در هیچ جای قانون اسلامی مروج نیست بلوجاب که حتا بعضی از کفار از آن نفرت دارد ولی چوچه های چنگیز به بسیار افتخار که از طرف کشور های خود غرض در افغانستان استخدام شده به صورت عام در غرب کابل مروج شده است وبه همین سبب ما برای صدها ملای انصاری ضرورت داریم وباید برای طول عمرش دعا نمایم

>>>   خداوند معتال همین رحمت الهی و شهادت را نصیب ملا انصاری کند.

>>>   Nowrooz Lame Ahmadi
سکوت اکثریت قریب به اتفاق آنانی که در هرات به نحوی از انحاء دگر اندیش تلقی می شوند و هم آنانی که هر روز بر تجمعات اعتراض کرده و به فاصله گیری های اجتماعی تاکید داشتند و نگران سلامت مردم بودند، در مقابل نماز های جمعه ی ملای انصاری، نشان می دهد که یا این آخوند به حدی قوی است و هراس ایجاد نموده که همه از مواجه با وی می ترسند و یا هم واقعا هرات وضع نگران کننده ای بلحاظ عقیدتی دارد و دیگر از آن ریکرد روادارانه و تفکر دینی ی مبتنی بر عرفان اسلامی و فقه میانه روی حنفی خبری نیست و ...

>>>   Rasoul Abdi
خود آن منتقدین نیز کمتر از ملای انصاری نیستند، میله میروند، تفریح دستجمعی دارند، پر بازی و ... همچنان برقرار است. از قدیم گفتند در شهر کورها یک چشم پادشاه است، شهر هرات مردم محافظه کاری دارد و فقط کافیست یکی کمی صدا بلند کند تا گوش شهر را کر کند

>>>   Ab Majid Ahmad Khani
ديروز يكي از دوستان پرسيد: كه همين رسول عبدي كجاست در فيس ديده نمي شود. من برايش گفتم: من كه سخن گو او نيستم😊
اما گفتم كه خالي از دو مورد نخواهد بود:
١. يا من و تو را Unfriend كرده و يا از ترس كوُويد١٩ به نورستان گريخته باشد، اما حسم درست بوده،
نوت١. جناب ايشان هر دو ما را اند فريند ساخته اند.🧐
براي جناب ايشان و پيروانشان تمنا خوشي بيشتر....😎
٢. نوت: نورستان به خاطري نام بردم كه تاكنون به نورستان كوُويد١٩ نرفته است.

>>>   کرونا به دهن ملای سعودی میکوبد و او را خاموش میکند. شاید نابودش کند.

>>>   اگر همینطور نکند.کسی به مسجد نمی آید و بازارش کساد میشود.
اگر در قرآن رحمت الهی و جهاد و شهادت نمی بود،میلیون ها نفر در افغانستان طی چهل سال گذشته کشته و زخمی نمیشدند.
در یکی از غزوات پیغمبر که تعداد زیاد مسلمانان کشته شده بودند،نه آبی برای شستن آنها وجود داشت و نه هم کفن برای کفن کردن آنها.
مردم از پیغمبر پرسیدند که چه کنیم؟

پیغمبر گفت برای من نیم ساعت وقت بدهید که من استراحت کنم و بعداً ببینم که جبرییل چه آیتی برای من از نزد خدا می آورد.
بعد از نیم ساعت پیغمبر برگشت و گفت:
خداوند میغرماید که حاجت به شستن و کفن کردن نیست.اینها شهید هستند و باید همراه همین لباس خون پر شان بدون شستن دفن شوند و این لباس خون پر آنها در روز قیامت نشان شهادت آنها است.
اگر پیغمبر همین چال و نیرنگ را نمی کرد،از کجا میشد اینقدر آب و کفن در آن دشت سوزان و بی آب شبه جزیره عرب.
حالا این مود باقی مانده است و با وجودی که در قرن بیست و یکم در همه جا آب فراوان و تکه سفید فراوان وجود دارد.اما یکتعداد افراد را همراه لباس خونین و ناشسته به خاک دفن میکنند.
بنأ مالا ها همیش بخاطر منافع خود راه میسنجند و آیت و حدیث و مقوله و غیره را پیش کش میکنند تا مردم را بازی دهند و منافع خود را در نظر بگیرند

>>>   او می خواهد مشهور شود تا بعدا عربستان یا مولاناهای ترورست پاکستان اورا به قیمت بالا استخدام کنند ،
این ملاکه مردم را از رعایت اصول امنیتی منع میکند هرگاه یک مسلمان ازین بابت جانش را از دست دهد درحقیقت قاتلش این ملا است واین به آن معنی کسی که یک مسلمان رابکشد یعنی یک نسل بشر را کشته است وازین بابت جاای این ملا تحت السقر است ،
درطول تاریخ این ملا ها همیشه برضد انسانیت وپیشرفت بشری مانع بوده اند مخصوصا ملاهای ناملای افغانستان ،
ر

>>>   اگر درهنگام انفجار کودکستان٫شفاخانه ومکتب کشته شوی وشهید شوی پس درمرگ باویروس کروناهم شهید میشوی.
بهر صورت من برای این عالم جلیل القدر شهادت(مرگ کرونا) ارزودارم.
عاقل

>>>   علت ان در دالرهای است که از امریکا بتوسط عربستان سعودی به او پرداخته میشود
عبدالحق رئوفی

>>>   کنرول و مدیریت همچو مولویها و ملاها باید از مراجع اصلی ان که عبارت از شورای علما است صورت گیرد ولی با تاسف که شورای علمای افغانستان در گروه کشاف که ابخور اتمر خادیست است قرار دارد. همه مناسب مهم دولتی که سرنوشت ساز است در دست لغمانی ها و ننگرهاریها قرار دارد و اینها که قدرت و صلاحیت وظیفوی دارند متاسفانه انرا درست ادا نمیکنند زیرا اینها یک چانس طلایی اورده اند پشتونهای اصلی در کشمکشهای طالبان و طالب پروری مصروف اند و از طرف دیگردر کسب قدرت خواهی به سطح بزرگ مشغول اند همه شان از تحصیل و تعلیم بازمانده اند بنا چانس امروز به لغمانی ها و ننگرهاریها رسیده است و همه موضوعات را دگرگون کرده است.خلیل زاد لغمانی،اتمر،اکلیل شادزد قیامدین کشفاف لغمانی ووووو.
لهذا مولوی انصاری هم میداند که شورای علما هیج نوع رهنمودی صادر نیمکندو هیچ نوع کنترولی نیز وجود ندارد به همین خاطر است هر انچه به مزاجش وفق امد میگوید وی از فرصت افکار و شورش طالبان نیز به نفعش استفاده میکند.
لالی شفیق زاده

>>>   خداکندهمین رحمت الهی نصیب ملا صاحب هم شود

>>>   این یک انسان جاهل و نادان به علم است از ویروس و بکتریا چیزی نمیداند ، علمای دنیا برای نجات بشریت شب و روز زحمت میکشند تا دارو و واکسینسی کشف کنند ولی علمای جاهل و نادان ما خدا و بنده گان بیچاره اش در افغانستان را مسؤل این تراژدی میدانند . این جاهل دارو را میداند ؟ واکسین را میداند . ویروس را میداند ؟ که نمیداند . پس به چرندیات رو می آورد . وای به حال مردم ما که به چنین ملا ها گوش میدهند ..

>>>   دوست گرامی اقای عبدی به سلامت باشید!همانطوری که گفتید انصاری هیچ چیز در خریطه وذهنش نمیباشد وچیزی برای نمایش وتنویر ندارد وراستی هم یک شخصیت دکته شده ووظیفه خوار دیگران است وانچه میگوید وبیان میدارد منشاء ومنبع دینی وعقیدتی ندارد ومحرکین ومشوقینش از بیرون اب میخورندودر عقب این تفرقه افگنی ها واختلافات مذهبی کشور های بیگانه ومکتب سازان جهانی قرار دارند ولی او معذور است ونمیداند اگاهانه ویاناخود اگاه در خدمت اجانب قراردارد وراهی را که میرود به اسلام وعقاید دینی تماس وارتباط ندارد وشاید بیچاره پنداشته که این مفکوره ای نادرستش در خدمت عقیده اش میباشد واین را هم نمیداند که ندانستن عیب است ولی سوال نمودن وپرسیدن عیب نمیباشد

بالمقابل انهای که در طرف ومقابل انصاری قرار دارند اگر همه ای شان نه بلکه یک تعداد شان از عین همان مکتب های الهام میگیرند که درعقب توطیه های انصاری قرار دارند بایک فرق که انصاری انچه برایش میگویند اشکارا بیان میدارد ودیگران زبانشان با دل ومفکوره شان موافق نمیباشد درست است که هردومصیبت اندوریشه های دین و وطن را خشک میسازند

شیخعلی بلخابی سرپلی

>>>   این ملا خودش بدتر از کرونا است

>>>   یک مریض کرونا را خدمت مولوی صاحب بفرستید تا ایشان را در راه رسیدن به بهشت همکاری کنند.

>>>   ملا انصاری از بس جیغ کشیده زیر شکم اش درد رفته شاگردان و مردم بسیارکمتر به محفل او می آید گفته شده ، که او با یک و یاد پسر بچه ۱۳ تا ۱۵ ساله تماس های هم داشته است ۷ سفر او به عربستان سعودی هم کمترشده و پول کمتری نیز می گرد . جیب اش کم کم خالی میشود .

>>>   بد رقم سيال دارى ره كته ملا مجيب گرفتى !
منتها يك فرق فاحش بين شما دو تا است ؛ او رو در رو ، چشم در چشم و در دنياى واقعى يك ملت را مورد عتاب و خطاب قرار ميدهد اما تو گاه گاهى در دنياى مجازى و در صفحه افغان پيپر ظاهر ميشوى. آدم هاى اين دنيا هم مجازى هستند مثل من چون نه جرأت و شهامت ملا مجيب را دارم نه سند و مدرك علمى و دانشگاهى دارم و نه مال و سرمايه آنچنانى دارم و گرنه به شهر خود مى آمدم و شهريار خود مى شدم از اين روست كه صفحه افغان پيپر را باز ميكنم و نظر دهى و نظريه پردازى ميكنم ... گاهى با خدا و رسولش دست در گريبان ميشوم و تمام بى كفايتى هاى دولت و بدبختى هاى ملت را به گردن اسلام مى اندازم. گاهى چنان به تاريخ پنج هزار ساله مى نازم كه نزديك است جشن خَويدوده را بازسازى و احياء كنم. گاهى به جاى روضه شريف در ولايت بلخ معبد نوبهار را قرار ميدهم كه برمك و برمكيان را در گور مى لرزانم و به جاى بر افراشتن علم شاه ولايتمآب ، درفش كاويانى را بر مى افرازم كه خود جناب فردوسى را هم به حيرت و تعجب وا ميدارم. گاهى چنان از آزادى بيان و دموكراسى دفاع ميكنم كه قريب است خداى ناكرده دخترم و پسرم از مزاياى همجنس بازى و همسر و همبستر شدن با سگ دفاع كنند. و گاهى ...
و گاهى ... واقعا كم مى آورم در سخن گفتن و نظر دادن.
مهاجر دائم الهجره از ايران

>>>   بلی در افغانستان امروز دگر حرفی از عالم و کاشف زده نمیشود. بجای معرفی شخصیت های علمی جهان به نسل جوان و تشویق انها به علوم اجتماعی ساینس سعی میگردد که اذهان جوانان ما پر از خرافات مذهبی گردد. در هر گوشه سر و کله ‍ای مورخ و اکادمیسین پیداست که با نشر مقالات و گویا کار کرد های علمی مملو از تعصبات زبانی ملیتی و سمتی و توهین وتحقیر یکدگر افکار نسل جوان ما را مسخ مینمایند...من فرقی با ملا انصاری و چنین حلقه ای گویا دانشمندان و اکادمیسین ها نمیبینم یکی مار ا با خرافات ستر اخفا میکند و دگری با مقالات و کارکرد ها و درز و تفرقه میافگند. اینها هر دو خطرناک و افیون برای اجتماع هستند و باید طرد جامعه گردند...
حنظله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است