یک فُرصت تاریخی برای افغانستان!؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۸    ۱۳۹۹/۱/۳۰ کد خبر: 163083 منبع: پرینت

وزارت خارجه روسیه در تازه‌ترین مورد گفته است که روسیه خواهان متحد شدن بازیگران اصلی بین‌المللی برای کمک به حل بحران‌سیاسی، یافتن راه‌حل های سیاسی به نفع مردم افغانستان، صلح واقعی در خاک این کشور و ثبات در منطقه می‌باشد.

روز پیش‌تر اتحادیه اروپا نیز گفته بود؛ هر روزی‌که بدون موجودیت حکومت می‌گذرد، مردم افغانستان را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهد، اعتبار نهادهای دموکراتیک را تضعیف می کند و شرکایِ اروپایی افغانستان را دل‌سرد می‌سازد.

این در حالی است که آمریکا از یک سال قبل تلاش‌هایش را برای صلح در افغانستان آغاز کرده است. امیدواری این بود که با پشت‌سر گذشتاندن یک انتخابات شفاف، افغانستان از موقف واحد و قوی به گفتگوهای صلح برود که متاسفانه تقلب سیستماتیک در انتخابات ریاست جمهوری، افغانستان را وارد یک مرحله تازه‌ی از بحران نمود.

با توجه به این‌که می‌‌باید پس از هر انتخاباتی افغانستان به ثبات بیشتر می‌رسید و روند‌های دموکراتیک نهادینه می‌شد، تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را بیشتر از پیش ضعیف و به یک بحران خطرناک نزدیک ساخته است.

اکنون که افغانستان یک بار دیگر در محراق توجه جهان قرار گرفته است، به سیاسیون افغانستان است که از این فُرصت استفاده کرده با مطرح نمودن و حل اساسی معضل قدرت در این کشور با همکاری جامعه بین‌الملل به صلح و ثبات دایمی دست یابند.

امان‌الدین معنوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرصت
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   حالا اولویت اول حکومت مبارزه با ویروس کرونا است اولویت دوم حکومت صلح با مخالفیبن است
بعدا اگر فرصت بود وزنده بودیم شاید چند فرد را از تیم عبدالله در بعضب وزارت خانه ها بپذیرند ، تا آنوقت غاگر کسی درتیمش بلاقیمانده بود

>>>   اگر این غنی ریس جمهور باشد هر گز فرصت نیست زیرا غنی در کمپاین خود می گفت ما در مقابل فساد مبارزه می کنیم شما هموطنان بیاید در سرک ۵پروژه تایمنی چه فساد روان است یک بلند منزل در سرک ۵پروژه تایمنی در مقابل هر منزل که منزل ۷ و۸ می شود برای شادابی و حوزه ۱۰ مبلغ ۳۰ هزار دالر داده تا منزل ها را اباد کنند و برای منزل والا گفته که کوشش کن یا در شب ویا در وقت رخصتی کار کنید این شد دولت غنی

>>>   در بازی های بین المللی هم تقلب وخدعه ونیرنگ بکار گرفته میشود ازیک طرف امریکا ی ها با روس وچین وپاکستان باهم توفق نمودند تا در افغانستان یک حکومت با پایه های وسیع وبی طرف تشکیل دهند ودرینجا یک انتخابات شفاف وواقعی صورت بگیرد بعد ها سنجیدند ودیدند که مهره های اصلی ودلخواه شان در میان ملت پایگاه ندارد وهرگاه واقع گرا وبی طرف بمانند بازی را باخته اند به ناچار انتخابات را طوری سازماندهی نمودند که به هرشکل وصورتی عنصر خود باخته وخود فروخته ای ایشان رویکار اید وچون تقلبات انتخاباتی وعدم اشتراک واقعی مردم باان که تعداد ثیت نام کنندگان واشتراک کنندگان انتخابات را بسیار بالا نشان دادند بازهم افراد مورد نظر شان بیش تر از یک در صد رای نیاورد وجهان هم دانست که نقشه وبرنامه ای انها افشا ومسخره گردید فکر نمودند اعلان نتایج را به تاخیر اندازند وتا اندم شاید عبدالله وهمراهانش را مانند سابق یا با پول ویا با رعب وارعاب وادار به تسلیم نمایند ودرین محاسبه هم اشتباه کردند پایمردی ومقاومت مارشال عبدالرشید دوستم ومحمد محقق را نادیده انگاشته بودند وگرنه به عبدالله میبود غیر ازانصراف وتنازل وسازش بسیار واژه های دیگری باقی بودکه ازانها استفاده نماید ویک بار دیگر ابروی ملت وانهای که تکرارا به او فریب خورده بودند زیر پا سازد بهر صورت کنون که درمانده شده اند ونزد شریک های بین المللی مانند همیشه دروغ های شاخدار وداستان های دنباله دار شان بی باور گردیده در تلاش اند تا حیله ای دیگری ونیرنگ تازه ای بکار بندند تاابروی ریخته ای خودرا باز یابند وخود را ازین رسوای بزرگ نجات دهند ودرین راستا جناب کرزی واقای سیاف وخلیل زاد وقانونی وخلیلی نیز نزد ارباب بزرگ بی اعتبار گردیده وکم امدند وتازه هر قدر که به اسم مصلح ومیانجی هم پا پیش انداختند دیگر کارت برنده ای در دست ندارند درین راستا مشت ها باز گردیده وچهره ها عریان گردیده وانشا الله همه مغضوب علیهم گردیده از دربار رانده خواهند شد
اگر چنین نباشد ارگیان کابل نه اراده واختیار تقلب را دارند ونه هم بدون اجازه ودستور توانای رفتن به بستر خواب رادارند چنانچه دیدیم که اقای غنی به دست بوسی ترامپ تاذبگرام شب هنگام با پای پیاده رفت وحتی موتر اورا تا دوکیلومتری توقف داده بودند هرقدر گفت که مریض است وتعده ندارد و... قبول نکردند
گل نبی عیدی زاده

>>>   مفتی اعظم عربستان سعودی درموردنماز تراویح ماه روزه چنین فتوا داده است:
مفتی اعظم عربستان سعودی با صدور فتوایی گفت که درصورت ادامه بحران کرونا در ماه مبارک رمضان، نمازهای تراویح و عید فطر در خانه برگزار خواهد شد
حواهی دید که ملاهای افغانستان این فتوا را قبول نخواهند کرد وصرف اگر آی اس آی فتوا صادرکند قبول میکنند

>>>   برادران افغان دست از اختلاف و دوئیت و چند دستگی بردارید .
ما مسلمان باید یکدیگر را بپذیریم و به رسمیت بشناسیم و دلمان را از کینه و حقد و حسد بپردازیم .
ما مسلمانان و البته افغانستان خسته و زخم خورده است . بیایید با پذیرفتن همدیگر و عدم برتری جویی قومی و قبیلگی ، افغانستان را که کشور مسلمان و مظلوم است بسازید .
چقدر رنج ؟! چقدر زجر ؟! چقدر عذاب ؟! چقدر بدبختی ؟! چقدر گرسنگی ؟! چقدر سردرگمی ؟! چقدر ملالت ؟! چقدر حیرانی ؟! چقدر تو سری خوری ؟! چقدر حقارت در برابر غرب و شرق ؟!
ما مسلمانان تو سری خور شرق و غرب شده ایم !!!
این حقارت مسلمانان چه وقت تمام می شود ؟!
بیایید دست از قدرت طلبی و جاه طلبی و خودخواهی و حذف کردن دیگران و نابود ساختن غیر خودی ها برداریم و فقط به اعتلا و ارتقای کشورمان و اسلام فکر کنیم و عمل کنیم .
خدا ما مسلمانان را از این گرسنگی و فقر و فاقه و حیرت و سر درگمی و البته سر دردمداران فاسد و نالایق و بی کفایت و قدرت طلب و تمامیت خواه که خواهان حذف دیگری و نابود ساختن غیر خودی هاست نجات دهد .

>>>   آمریکا در حال فرار است و پاکستان آماده چیدن میوه درخت خبیثه طالب
اگر میخواهید که سال های بعد نجیب تکرار نشود در یک صف محکم اقدامات عملی کنید در غیر آن نادر در قرآن مهر کرد مگر غداری کرد و حال مهر غنی بر کاغذ سفید را نباید اعتبار داد و سال های غداری با ضیاء مسعود و دوستم و حکومت وحدت ملی هم تجارب ناکام قبلی است.
اگر چیز دارید اقدام کنید
کنترل ده پانزده بیست ولایت را بگیرید تا طرف حاظر به آدم شدن شود در غیر آن در کابل نشسته چیزی به دست نمی آید.

>>>   یک بچه دو ساله هم می فهمد که ۵۱ بر ۳۹ پیروز است ولی تیم دزدان شرم ندارد عبد الله این چرسی راهزن با تمام دزدان باید در پشت میله های زندان باشد تا که مردم از شر این اشرار راهزن رهای یابد.
انجنیر اسد کابل

>>>   در افعانستان قرنطین تنها برای چند نفر غریب وبیچاره است برای ریس جمهور وزیر ها و ریس ها است زیرا جای که سنگ است در پای لنگ همه رخصت اند به غیر از این اشخاص که نام گرفته شد چون آنها در عیش ودر غم تقسیمات قدرت اند افغانستان همین قرنطین را به خاطر کمک های خارجی کرده که باز کمک شد در جیب ۵۰۰نفر که در طول ۲۰ سال در قدرت بسر می بردند دیگر مردم درافغانستان از حق محروم اند زیرا همین ۵۰۰نفر بنده خدا است دیگر ها کفار اند

>>>   اصلا جهان نمی خواهند موضوع افغانستان حل گردد. وعده ی ازوابسته گان داخلی هم نمی خواهند. ورنه حل موضوع افغانستان درضرف یک هفته حل شدنی است .اکثریت قاطع مردم نمی خواهنددیگرجنگ ادامه یابد .میخواهند مثل سایر ملت هازنده گی نمایند.

>>>   باید همه مردم افعانستان علیه غ وصالح قیام نمایند زیرا در سرک۵پروژه تایمنی افراد وابسته به صالح یک بلند منزل را می خواهد به زور به ۱۰ منزل بلند کند اما زور هچ کسی نمی رسد مردم همین منطقه گفته اند که بیاید علیه همین زورگوی اقدام نمایم تا چند نفر خود را از دست دهیم تا غنی یهودی وصالح را از بین برده تا در جهان نام ما نیک شود اگر دوستان که به به پایه های بند روابط دارند لطفا موضع را به شخص غنی صالح و وزیر داخله برسانند که در آینده مسولیت بدوش مردم نباشد آدرس بلند منزل سرک ۵پروژه تایمنی نزدیک به سرک سلیم کاروان یک بلند منزل سفید است و منزل ۶و ۷ را تکه سبز گرفته است

>>>   جواب انجینیر اسد!
یک بچه دوساله هم میداند کسی که متقلب کار و زورگو باشد همه چیز را به بازیچه و تمسخر گرفته میداند چه رای مردم چه جان مردم چه نان مردم و چه سلامت و صحت مردم
خوب جوابت را گرفتی
حفیظ الله بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است