جهان واپس کرونا
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۹/۱/۳۰ کد خبر: 163080 منبع: پرینت

همه به این اعتقاد دارند که جهان پسا کرونا با جهان پیش از کرونا شباهت نخواهد داشت. گرچه در کشور های که بطورعمده گریبانگیر این ویروس هولناک و کشنده بودند و هستند، کشورهای غربی، بسیاری از ارزشها از همین حالا دگرگون شده اند.

اندیودالیسم افراطی تا حدی جایش را به همبستگی میان شهروندان داده، سیستم اقتصاد کاپیتالیسم را متزلزل و نقش روزافزون دولت ها را برای مهار ویروس و حفظ نظم اجتماعی و بهداشتی افزوده. و اعتبار سوسیال دموکراسی که بعد از جنگ عمومی دوم سیستم بیمه های اجتماعی را مانند بیمه صحت، بیکاری ... در اروپای عملی نمود افزایش بخشیده...

اما کرونا با خود در عین حال ویروس های دیگری را آورده که مثبت نیستند. ناسیونالیسم همه جا و حتا در میان اتحادیه اروپا رشد نمود. گرچه اتحادیه اروپا یک ماه وقت گذاشت تا بیدار شود و تدابیر دسته جمعی برای حمایت از اقتصاد و کار و شغل اروپایی ها گرفت که قابل توجه است ولی در ابتدا هرکشور به خود میاندیشید و حتا نزاع روی تصاحب ماسک دیده شد.

یکی از مهمترین عواقب کرونا وجود جهان واپس آن در بخش ژیوپولیتیک جهانی است. مدیریت مبارزه علیه کرونا توسط چین که امروز سؤظن های زیادی را بوجود آورده جهان غرب را روبروی دو چالش بزرگ قرار داده: اول، آیا رژیم سیاسی اتوریتر و حاکمیت وی روی نظام اقتصادی در موارد استثنایی مانند شیوع کووید۱۹ و یا فردا در موقع جنگ موثر تر از نظام های دموکراتیک عمل میکند؟

اینکه چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون جمعیت ۴۰۰۰ نفر قربانی کرونا داده ولی کشور های مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان، اسپانیا ۲۰ برابر بیشتر از چین، چنین سوال هایی را مطرح میکند که باید به آن جواب پیدا نمود. اما مهمترین تشویش کشورهای غربی که مانند همیشه امریکا جلودار ابتکار آن است این است: چگونه جلوگیری نمود که چین واپس کرونا به حیث بزرگترین قدرت جهانی عرض وجود نماید؟

هنوز زود است فهمید که اتهاماتی که از امریکا برخواست و حالا انگلستان و فرانسه نیز از آن حمایت میکند مبنی بر اینکه چین در مورد کووید۱۹ دروغ گفته و یا تیوری توطئه که در حال رشد است مبنی بر اینکه ویروس کرونا در واقعیت از یک لابراتور چینی به بیرون سرایت کرده، درست است یا دروغ؟ ولی در هر صورت هدف تضعیف چین قدرتمند در میان افکار جهانی، بخصوص آنجایی که چین جایگزین قدرت غرب شده مانند افریقا، و در اروپا، میباشد.

اگر امریکا و غرب بتواند ثابت سازد که ورای آنچه که چین پذیرفته مانند بی کفایتی مقامات هوونان در ابتدای شیوع کرونا و راپورهای نادرست، دولت چین دروغ گفته و واقعیت های را ازجهان عمدآ پنهان نموده، ضربه مهمی به آبرو و حیثیت چین وارد خواهد کرد.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
جهان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است