پیرامون مذاکرات سری ارگ باطالبان
ترامپ، در خم و پیچ سیاست های یک بام و دوهوا همان راه سیاست بحران افرینی را می رود. سازشنامه امریکا و پاکستان بحران سازی جدیدی است. نفس بحران سیاسی انتخابات نتیجه سیاست یک جانبه یک اقلیت خاین است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۰    ۱۳۹۹/۱/۲۴ کد خبر: 163014 منبع: پرینت

درحالیکه جنگ زرگری بین ارگ ریاست جمهوری و ماشین تبلیغاتی طالبان در رسانه های درون مرزی و بیرون مرزی داغ نگهداشته شده است، تیم ارگ و یک هیات سری طالبان به طور مخفی دیالوک سیاسی استراتژیک نشخوار سخن می کنند.

در متن این دیالوک سیاسی استراتژیک تیاری و ترتیبات جنگ علیه دشمن مشترک-مخالفان سیاسی ارگ و طالبان، اصل اولیه است وجه مشارک ارگ با طالبان در اوضاع و احوال و شرایط تعییر کرده کشور و منطقه و جهان امروز، در بستر سیاست حذف جبهه ضد ارگ و ضد طالبان جستجو می شود. هم ارگ و هم طالبان در جنگ علیه دشمن مشترک منافع قومی و سیاسی مشترک دارند.

شمال و صفحات مرکزی افغانستان از یکصد سال به این طرف در ثبات حکومت مرکزی افغانستان نقش مهمی را بازی کرده اند. شمال و شمالی کابل و صفحات مرکزی هزاره نیشین تهدیدی بزرگ برای حکومت غنی و امارت طالبانی محسوب می گردد. ارگ در اوضاع و احوال شکننده سیاسی داخلی تلاش می کند که طالبان را در جنگ مشترک علیه قدرتمندان شمال و صفحات مرکزی که دور تیم ثبات و همگرایی برای قبضه کردن قدرت سیاسی جمع شده اند، هم پیمان سیاسی-استراتژیک سازد و در فردای پایان کار حذف مخالفان قدرت را با طالبان-پاکستان از نو پنجاه درصدی تقسیم نماید.

در درون تیم ثبات و همگرایی سیاسیون ارشد که در اطراف عبدالله هستند، نه به عبدالله اعتماد می کنند و نه به غنی و طالبان. عبدالله در حینی که کمر به جنگ انتخاباتی به حیث ر ییس جمهور منتخب آرای مردمی بسته از بازبودن درب مذاکره سخن می گوید و یگان وقت در جینل اندازی با ارگ شیرغلط معامله گری سیاسی دور از انظار و خبریاران می زند که نزدیک بود تن به ریاست شورای صلح بدهد.

البته، رهبران سیاسی احزاب مخالف ارگ که دور عبدالله جمع شده اند، اکثرشان در گرماگرم تدویر لوی جرگه ارگ، به پاکستان سفر کردند. در کنفرانس مسکو قدرتمندان شمال و صفحات مرکزی به شمول کرزی در آنطرف میزگرد مطلول و هیات طالبان به رهبری ملابرادر معاون سیاسی طالبان در آنطرف دیگر به میزبانی روسیه باهم دیدار و گفتار سیاسی کردند. اما چیزی که است طالبان امارت اسلامی و شریعت و چیرگی و یکه تازی می خواهند که با تغییر بنیادی قانون اساسی افغانستان و ملاسالاری فقاهتی دیکتاتوری مذهبی عجین شده است.

اوضاع سیاسی افغانستان بسوی فضل جدید کشمکش های سیاسی و نظامی و مخالفت های قومی و نژادی و مذهبی کشیده می شود. سیاست امریکا در افغانستان بحران سازی است. اوباما با اعلام خروج نا به موقع از افغانستان در دسامبر 2014، سیاست بحران سازی پیشه کرد. او در جنوری 2012، فرمان افتتاح دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر را صادر کرد. اندکی بعد طالبان دفتر امارت اسلامی در دوحه تشکیل دادند. حامد کرزی در اعتراض به امارت اسلامی دوحه، سفیر افغانستان از قطر را به کابل فراخواند. اوباما از چینل سی آی ای با نمایندگان طالبان در گفتگو و مذاکره بسوی صلح شد. پس از صلح با طالبان حملات هوایی امریکا بر طالبان متوقف شد. ارتش و پولیس افغانستان در تیررس اماج حملات خونین چندجانبه طالبان آی اس ای قرار گرفتند و گراف آمار کشته شدگان فرزندان مردم افغانستان اعم از پولیس و اردو و مردم بی گناه سیر صعودی پیدا کرد. باز گذاشته شدن دست طالبان در کشتار و حملات انتحاری و بمب گذاری در کنار جاده ها بحران سیاسی عمدی اوباما برای حفظ ادامه جنگ است.

ترامپ، در خم و پیچ سیاست های یک بام و دوهوا همان راه سیاست بحران افرینی را می رود. سازشنامه امریکا و پاکستان بحران سازی جدیدی است. نفس بحران سیاسی انتخابات که امروز کشورمان را به سوی جنگ های خونین دیگری می کشد نتیجه سیاست طرفداری یک جانبه از یک اقلیت خاین است. ترامپ، بحران سیاسی افغانستان را لایه به لایه برطبق منافع باز و بسته می کند.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قطر
طالبان
گفتگو
نظرات بینندگان:

>>>   جوانان شمال با قدرت تمام آماده دفاع باشید .

>>>   شمال و صفحات مرکزی افغانستان از یکصد سال به این طرف در ثبات حکومت مرکزی افغانستان نقش مهمی را بازی کرده اند.
خلیفه از دروغهای شاخدار تان خجالت هم نمیکشید ، مگر بچه سقاو از پکتیا بود یا بلوای هزاره ها در زمانهای مختلف با پشتیبانی بیگانگان از کندهار شروع شد ؟
شما بسماچی ها یک طبقه بیسواد را خر گیر کرده و هر روزه چتیات را در مغز شان تزریق کرده و چنان بزرگنمایی میکند که گویا شمال افغانستان و افغانستان شمال است اگر واقعیت دارد چرا تاجک ، ازبک قرقز و ترکمن و و اظافه از صد سال جاروکشی خیابانهای مسکو و لیننگراد را به دوش داشتند و مشغول پاین ترین وظایف بودند .
آغای بسماچ شما از برکت ملت افغان تو ها همتباران تو مزدور نبودید و با عزت در اجتماع افغان بسر میبردید اما خودت وامثالت مردمان نمک نشناس هستید.
روز اصلاحی خودت فکرها بخیر خواهد رسید.

>>>   ازجمله اعتقادات انسانها درمورد خلقت ورحلت سه مورد زیر عهم است
-معاد : مثل اعتقاد مسلمانان مبنی بر میعاد
- تناسخ : مثل عقیده هندوئیزم ومذاهی دریونان که عقیده دارند بعد از مرگ آأمی روح او از بدن خارج شده ودر بدن نو پیدای دیگری داخل میشود
- عدم : یعنی نابودی که نه زنده شدنی است ونه روحی >>
صدام حسین بر این عقیده بود که وی تناسخی از نبوکد نصر پادشاه بابل باستان است.
کسی که اولین حمله به هیکل سلیمانِ یهودیان در اورشلیم و نابودی آن و اسارت قوم یهود به او نسبت داده می‌شود. همچنین گفته می‌شود دانیال نبی هم‌دورهٔ وی بوده‌است.
ر

>>>   جناب صدیقی !
خوب شد واقعیت های موجود را باز گو نمودید ومارا از خطرات حال واینده مطلع ساختید انچه مایه ای تاثر وتحسر شمال وملحقات ان وانهای که منافع شان با شمال گره خورده این است که حد اقل برای فعلا فاقد رهبری سالم واتحاد ووحدت لازیم به نظر می رسند واز روی مجبوری واضطرار دیگران را به رهبری وبزرگی گرفته اند که انها نیز یا صادق نیستند ویاهم شایستگی وصلاحیت بزرگی این ملت با فرهنگ ودارای فرهنگ سرشار وغنی را ندارند واین لباس فاخر به جان انها بسیار بسیار تنگ است ولی با وجود این همه نواقص وبیچارگی از قضا متفاءیل باید بود که عده ای از کشور ها در تامین منافعاستراتیجیک وملی خود چشم به این منطقه وگروه دوخته اند وجهان هم نمیتواند در جاده ای یک طرفه رفته وانچه میخواهد ومیتواند انجام دهد تنها عمل نماید اگر این بخشی بحث .مهم وارزشمند نمیبود دیگران بیست سال قبل من وتو ومردم عزیز ما را نیست ونابود میساختند دشمن سعی وتلاش بی پایان بخرچ داد تا با قتل عده ای از رهبران واقعی ما مانند ومزاری ومسعود وربانی واخیرا هم مارشال محمد قسیم فهیم وبا غلام ومزدور گرفتن متباقی به هدف نزدیک گردد اما ان پارت دوم را که کشور های منطقه ودارای منافع خویش درینجا اند نتوانستند فریب دهند هرچند کرزی وغنی کوشیدند که خودرا منصف وغیر وابسته نشان دهند ودر کنفرانس های انها اشتراک وخویش را مخلص نشان دادنداما انها اینها را به هررنگی که جامه بپوشند خوب میشناسند
تبنگچی

>>>   عملکرد و نام حفیظ الله امین با جنایات و قتل های بیشماری ازهموطنان گره خورده است که معصوم استانکزی در حلقه محافظان آن جنایت کار قبل از شش جدی سال ۱۳۵۸ ایفای وظیفه میکرد ، کسانی که زمان حفیظ الله امین را به خاطره دارند نیک می دانند که چه کسانی برای خدمت به گارد حفیظ الله امین استخدام می گردید ، بعد از سرنگونی حفیظ الله امین، معصوم استانکزی به صورت تصادفی از مرگ نجات یافت و جبرا به ولایت بدخشان در قطعه ۲۴ اردو در شهر فیض آباد تبدیل گردید ، شاهدان عینی می گویند که استانکزی در ولایت بدخشان با ترس و پریشان حالی زندگی می کرد و هر لحظه انتظار دستگیر شدن را به جرم همکاری با حفیظ الله امین می کشید تا اینکه با استفاده از جناح بندی های درون حزبی خود را از کام مرگ نجات داد.

استانکزي در زمان وزارت دفاع شهنوازتني به درباريان و محرم اسرار تني جاي گرفت و در گروپ تني فعاليت مي نمود.
با کودتای تني بار ديگر ستاره استانکزي رو به افول گذاشت و سرگردان اين در و آن در شد و با شيوه هاي مشخص بخود اين بارنيز ازقهر و غضب داکترنجيب نجات يافت و در سازمان زيرزميني تني به فعاليت آغازنمود و با حکومت حامد کرزي و آمدن شهنوازتني به افغانستان ، استانکزي باز هم سنگش بيرکرد وبه مقام ومنزلت رسيد .

با پروتوکول غيررسمي بين غني احمدزي و شهنوازتني و معرفي استانکزي به مثابه شخص مورد اعتماد تني و موصوف حرم رو و سلام خانه نشين شد . استانکزي در زمان تصدي وزارت دفاع به اساس تفاهم با تني - ده ها افسرفراري و متهم به باند شهنوازتني را در وزارت دفاع جابجا و تعداد ديگر را از کشورهاي اروپايي و آمريکايي دعوت و در مربوطات وزارت هاي دفاع و داخله تعين نمود .

شهنوازتني که در آبخور( آي اس آي ) نيشخوار مي زند وسيله استانکزي ، تعدادي از مزدوران سازمانهاي استخباراتي را در مربوطات ارگانهاي نظامي وامنيتي به کار گماشت . همين اکنون خيلي ازاپرات وزارت دفاع ازباند تني اند و اين برنامه زشت همچنان ادامه دارد و غني احمدزي را در تار قوم و قبيله بسته و با گذشت هر روز نيروهاي مسلح از وجود انسانهاي وطندوست تخليه مي شود.

استانکزی نظر به تعصب افراطی که با اقوام تاجیک ، هزاره و اوزبیک دارد از کشتن نام داران این اقوام لذت می برد و از به قفس انداختن قیصاری ، قریشی و علی پور روح بیماری خود را تسکین می دهد و این امر را اجرای عدالت می داند ، در مقابل ، جنایت کاران که دست شان با خون هزاران هزار انسان وطن اغوشته است و نام شان نماد از تخریب شهر کابل است ، در لیست سیاه ملل متحد به جرم وحشت و دهشت قرار داشته است امروز از جانب استانکزی در قصر ها جابجا گردیده اعاشه و اباطه می گردد ، هزاران هزار تروریست که قاتل مردم ، سربازان و افسران بودند از زندان ها رها گردید و این امر از نظر استانکزی اجرای عدالت است.
کابل پرس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است