روز های سخت یک جنرال (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۹    ۱۳۹۹/۱/۲۱ کد خبر: 162972 منبع: پرینت

این مرد محمود نیازی نام دارد. او برید جنرال است. نیازی در سال 1958 از آکادمی ارتش سلطنتی انگلستان فارغ‌التحصیل شده است.
این مرد بعد از فراغت از تحصیل به افغانستان برگشته و سالها در این کشور خدمت کرده است.
نیازی در جنگهای داخلی 1992_1996 دو پسر اش را از دست داده است.
سال قبل در یک حمله انتحاری پسر دیگر او کشته شد. حالا او روزانه در کوچه پس کوچه های شهر دور می زند تا برای خانواده اش که کوچکترین آن 4 ساله اش نان پیدا کند.
این جنرال روز های سختی را سپری می کند، اما زندگی شرافتمندانه ی دارد.


روز های سخت یک جنرال

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزهای سخت
جنرال
نظرات بینندگان:

>>>   جای بسیار تأسف و شرم است که به چنین شخصیت ها که در چنین حالت قرار دارند توجه دولتی نمیشود .

>>>   اصلا غنی یهودی انسان بی عدالت است شما بیبنید یک جنرال که عمر خود را در خدمت وطن انجام داده به یک تقاعد اندک که شاید در حدود ۶۰هزار افغانی در سال اخذ نماید مگر تقاعد فعلا اگر یک افسر تقاعد می کند در سال ۳ لک افعانی میباشد کجا شد عدالت غنی یهودی

>>>   اینهم شاید از کمونست هاباشد که جهاد نکرده ! اگر مقاو.مت هم میکرد حالا به این روز نبود

>>>   کسانیکه موی سر خود را در درس و وفاداری به وطن سفید نموده باید این حالت را داشته باشد و انعده جنرالان پلاسنیکی که ماشین چوچه کشی برای کلینر و پنچرمین نصب شده بود کلینر داخل می‌شد و جنرال بیرون و درس چور وغارت وقتل را در ضرف ده دقیقه می آموخت حالا هر کدام انها میلیونر و فرعون زمان هستند ولی خوش به حال این جنرال پیر که نزد خداوند با سر بلند و پاک از کثافت استاده خواهد شد ولی جنرال کلینرهای زانی چپاولگر روی سیاه و سر افکنده

>>>   اگر پاکستان ترورست جنایتکار داغشی اسلم را می خواهد حکومت افغانستان باید درعوض سراج الدین حقانی ویا ملا غیبت الله را بخواهد درغیر آن این جنایت کار را فوری اعدام کند تا مبادا مانند انس حقانی این ترورست هم آزاد گردد

>>>   در این که آقای نیازی مرد با همت و قابل ترحمی است نمی توان شک داشت. ولی آیا دوران تحصیل و ارتقای او به رتبهٔ جنرالی به او مهارت قابل استفادهٔ دیگری نیاموخته بود که او بتواند با استفاده از آن در دوران سخت پیری شغل بهتری برای خود دست و پا کند؟
امیری

>>>   کاملا درست است افغانستان امروز ما نتیجه کار دیروز همین جنرالان است

>>>   کاملا درست است افغانستان امروز ما نتیجه کار دیروز همین جنرالان است.
حاجی احمد مومنی

>>>   همه میدانیم که جنایات خود فروختگان سرخ و سیز و سیاه( کمونزم و اخوانزم و کاپیتالزم)و جنرالان دزد و بی وجدان شان این ابرمردان باشرف و با وجدان رابه این روزگار سیاه کشانده است. ازین داستانهای غم انگیز زیاد داریم. به یاد دارم که در زمان طالبان وحشی آدمخور یکی از دوستان کارمند یک موسسه خیریه برایم حکایت کرد که یکی از بزرگان این وطن اگر در اسم شان اشتباه نکرده باشم مرحوم پوهاند محمد اصغر برای قوت لایموت همانند این بزرگمرد باشرف و شاید در عین سن و سال در مقابل روزمرد چند کیلو گندم پوسیده ای پاکستانی در موسسه ای که دوستم کارمندش بود مزدورکاری میکرد. از قول دوستم یگانه کاری که از وی ساخته بود موصوف را روانه خانه ساخته و مزدش را تا ختم پروژه برایش میفرستادم. داستان تراژیدی دیگری از چشمدید خودم در مندوی کابل - بخاطر خرید چای رفته و در حالیکه پیشروی دکانی استاده بودم که مهوطنی منحیث کارگر با اصطلاح عام (جوالی) صندوق چایی در پشت و از دکاندار پرسید که صندوق را کجا برد؟ دکاندار چنین گفت: « دگروال صاحب بالا ببر.»»
سخن دکاندار چنان تاثیر ناگواری بجا گذاشت که مرد حمال با چشمان از حدقه برآمده و اشک ریزان آهی کشید و صندوق چای رابه زمین گذاشت و روان شد. همین قدر صدایش به گوشم رسید که میگفت: « خاک بر سر دگروال - جایی میروم که کسی دیگر دگروال را نشناسد.»

>>>   حتما یا اوغان نیست یا در خدمت اوغان نیست
ازین دو که دور باشد روزگارش ازین بدتر خواهد شد

>>>   به همت تو جنرال سلام

>>>   در افغانستان، جو و گندم، خر و تاتو یکی است. امثال مانند جنرال محترم مورد نظر که هستی شان را برای استقلال وطن(افغانستان) فدا کرده و سه تا جگر گوشه های شان فدا گردید حالا ثمر شان را برخی وطن فروشان، بی ناموس ها و بی غیرت های نفهم و بی احساس، استفاده می برند و در بلند منزل ها می نشیند، در موتر های ضد گلوله سوار میشود و حقوق هزاران دالری را زهر مار میکند و...، در یک کلام مصداق عینی ضرب المثل معروف(کلنگ کار کرده زیر آفتاب سوزان است)، را میتوانی در این وطن نا کجا آباد مشاهده کنید!
خدایا به داد مردم ستمدیده ما برس!

>>>   آینده نگری و سرمایه گذاری دراین کشور باید فرهنگ سازی شود. در این صورت هیچ برید جنرالی به چنین سرنوشتی دچار نخواهد شد. در افغانستان هر کسی فقط روزش را می بیند به آینده اصلا فکر نمی کند و برنامه ریزی ندارد. این کشور سالها است که دولت به معنای واقعی را ندارد مردم نیز به فکر آینده شان نیستند.

>>>   درود به شرفت

>>>   در افغانستان فقط قدرت و پول ارزش دارد نه علم و تجربه

>>>   حالا درس خواتندگی وثروت این مرد شریف رابا درس خواندگی وسرمایه ایوب سالنگی مقایسه کنید آ« کجا واین کجا،

>>>   برادران با درك و احساس متن را خواندم شما باور به خدا كنيد انقدر گريه كردم تا احساساتم را تسكين نموده...ودرود فرستادم به غيرت وشهامت ان مرد اهنيين ومسلمان واقعي . دوستان اگر دولت سراغش را پيدا نمايد كمك ومدد رسا ني كند.اينجانب كه اكنون بيكار استم ميتوانم انرا نسبي كمك كنم ....
ب،م

>>>   این هم یک جنرال تاجک است
اگر گلبدینی می بود هیچ وقت ای طور روزگار نداشت

>>>   سلام . چنین چیزها و چنین آدمها در افغانستان زیاد است برای که گریه کنی خودت دیگران گرسنگی تشنگی بی عدالتی کدام یکی ؟؟؟؟
طاهر

>>>   من به همت این جنرال سلام میدهم و لعنت به این وزارت دفاع که جز تاریخ خودرا به این حال رها کرده است!
حاجی احمد مومنی!
این جنرال واقعا افروزنده این اتش نبود بلکه ګریزیهای سال ۱۳۵۵ چون حکمتغارت، ربانی سینګ تو و مسعود لالایت!
این جنرال همان قهرمان این سرزمین است که بر ضد ان مومنان مزدور پاکستان مثل تو واری که با ریسمانهای دزدی بالاخره وطنرا چور و هر خرکار او به نتیجه جهاد یعنی غارت وطن رسیدید! ولی ان کمونست همه را قربان وطن کرد و نبرد که امروز مثل تو واری شکم میداشت!
اګر کسی غیرت دارد به جنین قهرمان تاریخ باید اشکهایش بریزد و بداند که
این کمونست واقعا مومن بود! ولی ان خرکاران مثل تو واری سال دو دفعه حج ریایی میروند و پولش هم به یاران و شاګردان حکمتیار و ربانی خوب معلوم است! ان مجاهدینیکه وطن تا امروز در اتش افروخته ایشان میسوزد!

>>>   قربان دست هاي بلند همت ات پدر جان و جنرال صاحب عزيز

>>>   به خدا جان چه جواب خواهم داد که من سیرم و همسایه ام گرسنه میخوابد.
به خدا جان چه جواب خواهم داد که به این هموطنان نیازمندم هیچ کمکی نکردم.

>>>   با تماشای این تصویر خون از دیدگان جاری می‌شود. اشرار دزد(مجاهدین)نه تنها این جنرال بلکه مجموع باشندگان و هموطنان شریف کشور را به چنین حالت فجیع و رقتبار مواجه ساخته اند... زمانیکه یک ملای مسجد و یک دزد و کوه گرد با مو های ژولیده لقب جنرال و مارشال را به خود اختصاص می‌دهد یقینا که حال افراد صادق و پاک نفس مثل جنرال نیازی چنین میباشد و این حالت را جنرال اختر پاکستانی رییس ISI وضیاا لحق رییس جمهور مردار پاکستان اخوانی متعصب ، جنرال حمید گل دوستان قریب حکمتیار ، ربانی ، مولوی نبی ، مولوی خالص و جاسوسان انگلیس گیلانی و مجددی ، میخواستند تا هر افغان وطندوست چه افسر است و چه کارمند ملکی دولتی باید گدایی گر باشد و آنچه دزد و راهزن بنام مجاهد است حاکم و رییس باشند تا پاکستان بتواند امال خویشرا برآورده سازد. و امروز با به پیروزی رساندن دزدان حرفوی دگری بنام طالب برای سال‌های متمادی اختیار افغانستا ن را بدست خواهد داشت..
اکنون هم همان پروسه ادامه دارد .یکتعداد تکنوکراتها از امریکا و غرب بنام ناراضی ها از حکومات کارمل و نجیب بعد از سقوط طالبان توسط امریکا به افغانستان سرازیر شده و موج جدید از چور و چپاول توسط همین تازه واردان در تبانی با اشرار(جهادی) آغاز گردید و تا به حال ادامه دارد و اکنون هم جنگ زرگری این دزدان چه تاجیک اند چه پشتون بر سر کرسی ریاست جمهوری جریان دارد.
قارن

>>>   از قرار معلوم جنرال صاحب محمود نیازی در قندهار زنده ګی میکنند آیا در قندهار انسانیت مرده که این شخص باعزت (صرفنظر ازینکه در ګذشته پیرو کدام راه بوده) که اولاد این وطن است ، در چنین حالتی به سر میبرد که دل انسان را تکه تکه میکند ، آیا سرمایه داران قندهار که از خون ملت وقاچاق سرمایه های زیادی را اندوخته اند نمیتوانند زنده ګی خوبی را برای این جنرال ( مسکین ) وفامیل اش مهیا کنند؟
آیا این تادین خان که از قاچاقبران پولهای هنګفتی را جمع کرده نمیتواند دست این پیر مردرا بګیرد ویا نمیخواهد. تادین خان خودرا جنرال وافسر میداند در حالیکه یک صنف مکتب نخوانده آیا به پاس ( هم مسلکی ) هم که شده آیا لازم نمیداند که معاش قابل قبول برای آین پیر مرد واولاده اش از سرمایه بی حساب خود مقرر کند ؟ بلکه میتواند واین توقع از او میرود.
اشرف غنی خو مصروف عزل ونصب متقلبین وجنایتکاران در چوکیهای بلند وپر عاید است تا مصارف کمپاین های خودرا چندین برابر از خون ملت بدست آورند.
با لاخره یک سرمایه دار این مردی وجوانی را بکند واین شخص را ازین زحمت خلاص کند ورنه روی همه سرمایه داران هموطن وهم تبارش سیاه خواهد ماند.
والسلام
غلام سخی (سخی)
۲۲/۰۱/۱۳۹۹

>>>   با سلام خدمت برادران وخواهران وطندار/امیدوارم خداوند عنایت به مردم ما وتمامی مردم جهان در این بحث پاندمی کرونا بنماید.هرچندجنرال صاحب انروز واین پیرمردی که برای بدست اوردن یک لقمه نان وسیر کردن شکم فرزندان وهمسرخود اینگونه تلاش میکند باید از خاطر شهادت پسران خود از سوی دولت تمویل ومعاش دریافت کند.کمک ومستمری ازسوی دولت باید وباید ماهیانه به وی پرداخت گردد وگرنه جنرال ها وافسران اردو چگونه میتوانند به اینده امیدوار باشند که سرنوشت جنرال نیازی برایشان دراینده ودوران بازنشستگی رقم نخورد.وزارت دفاع باید در سریعترین زمان این پیرمرد را پیدا نموده وحقوق وبیمه وی را برقرار نمایند.پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه میفرمایند:الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم.یعنی مملکت یا حکومت یک کشور ممکن است با کفر بجا بماند ولی با ظلم هرگز ونابود میشود.ضایع کردن حقوق دوران خدمات این جنرال ظلم اشکار است.از afghan paper عزیز تمنا دارم در مورد این پیرمرد زحمت کش گزارش خاص از وضع خانه وخانواده وی تهیه وبرگرداندن حق وحقوق ایشان را بعنوان یک مطالبه عمومی دنبال کند که رسالت رسانه همین است متشکرم//
داکتر عبدالرب اچک زیMD

>>>   هرکه نان از عمل خویش خورد -منت ازحاتم طائی نبرد.

>>>   آیا پول تقاعد ندارد یا اینکه او فکر میکند درحکومت بی عدالتی است اگر بیاید کسی تقاعدش را اجرا نمیکند

>>>   محقق {محقیق}خلیلی و دگر چپاولگران حزب وحدت و همچنان تنظیمهای هفتگانه که در استانه سقوط داکتر نجیب الله هر انچه بدست شان امد از موتر های بنز تیز رفتار ضد مرمی تا سرویسهای ملی بس وسایط زرهی فرقه ها غارت سلاحکوت ها موتر های والگا و جیپ دولتی ماشینهای فوتوکاپی قرطاسیه و موبل وزارتخانه ها لست دزدی این جهادی های دزد خیلی طویل است هزاران نمونه ای و مثال دگر از فقر افسران اردوی جمهوری دموکراتیک افغانستان که تقاعد کرده اند ولی به ماه ها حقوق شانرا بدست نیاورده اند زیاد است ...حامد کرزی و غنی و تیمهای مربوط به انها که خاینین ملی اند بنام جوان سازی اردو قوای مسلح را تجزیه کردند و اشخاص مجرب را از ساحه وظیفه دور و به تقاعد سوق دادند . چنین خیانت را این نابخردان در عرصه ای اقتصاد کشور کردند و نقش دولت را فدای سیاست نیو لیبرالزم نموده و تمام در های اقتصادی را بروی کارپوریشن های بزرگ خارجی که دلالان داخلی نمایندگان شان اند باز کردند و هزاران کارمند دولتی بدون حقوق لازم از ساحه کار خارج ساخته شدند و در عوض مشتی از وابستگان مافیای دولتی و جهادی های دزد هفده سال است که افغانستان را طبق دلخواه دشمن دیرینه یعنی پاکستان به محیط غیر قابل زیست تبدیل کرده اند...
سلام به همت راد مردان افغانستانی چون جنرال نیازی ..
فخراهنگر

>>>   دوستان گرامی یکی از اجنرالان پاکستانی که امر مستقیم رهبران تنظیم‌های هفتگانه در جنگ‌ها علیه جمهوری افغانستان بود ، در کتاب «تلک خرس» مدعی شده است که در سال ۱۹۸۶اردوی جمهوری افغانستان که قوماندان عملیاتی آن جنرال عبدالغفور بلوچ و قوماندان تکنیکی آن شهنواز تنی بود ، بعد از جنگ‌های خونین و تلفات هر دو جانب اردوی افغانستان منطقه «ژور» در خوست را تسخیر و تعداد زیاد جهادی کشته شدند و حقانی رخمی گردید و حکمتیار و مولوی خالص در حالت بد قرار داشتند...این یکی از اعترافات جنرال یوسف پاکستانی مولف کتاب و سردار اشرارافغانی میباشد . منطقه ژور محل بودوباش ومهمانی برای ژورنالیستان غربی و محل استراحت سیاف حقانی و گلبدین بود.. قوای افغانی حتی داخل خاک پاکستان شده و چندین بمب بر خاک چتلستان پرتاب کردند که تعداد لز پاکستانی ها و اسرارافغانی در آن سوی مرز کشته شد ، اما امروز پاکستانی ها هر روز داخل افغانستان شده و هر جا را بخواهند عملیلچات نظامی را انجام می‌دهند زیرا نه ما از مدت هیجده سال است که نه رهبر داریم و نه جنرال جنگی. از وزیر دفاع عبدالرحمن وردی یا سخنگوی وزارت دفاع وزیری که سکرتر حفیظالله لله امین بود چه ساخته خواهد شد
امروز سرنوشت جنرالان شریف و اعتماد به نفس دوران های گذشته مثل سرنوشت جنرال نیازی است که برای یک ماه معاش روز ها را در عقب دروازه
وزارت دفاع منتظر باقی میمانند ، اما در عوض رتبه های اعزازی را به افرادی (اشرار) داده اند که کار شان فیر راکت ها بر شهر کابل چور چپاول شهر کابل انفجارات در شهر های افغانستان و صد ها عمل تروریستی بنام دین اسلام در افغانستان بوده است و هم همین ها صاحب کاخهای بلند و تعمیرات بلند منزل در افغانستان اند..
بنده به شهامت جنرال نیازی و هزاران نیازی دگر که از ابله ای کف دست شان امرار حیات می‌کنند سر تعظیم فرود میاورم.
فخر اهنگر

>>>   هم وطنان عزيز، از اينكه همه ما به مدياي آزاد دستري داريم جاي شكر است، و از اين آزادي بايد سؤ استفاده نكنيم و هر قصه و اسرائيليات را بدون ثبوت به نشر نرسانيم كه اهميت مطبوعات آزاد را از بين ببريم، قصه اصلي اين پير مرد محتاج طوري ديگر است، اين پيرمرد اصلاً نه جنرال است و نه صاحب منصب نظامي بوده و نه انگلستان را ديده است، أو باشنده قندهاراست و تنهامدت دو سال خدمت عسكري را در دوران پادشاهي ظاهر خان سپري نموده است، و والي قندهار بخانه اين پير مرد رفته از حال أو پرسان نموده و كمك نقدي و مواد غذائي بفاميل أو نموده است، و در ضمن مبلغ ده هزار افغاني ماهانه ازبودجه ولايت قندهار برايشان معاش كمك پرداخت ميكنند، و پير مرد با خوشي زياد گفته كه ديگر ضرورت به كار ندارد.

>>>   این مرد یک سباز ساده بوده نه جنرال، اما خوب نباید در این سن کار کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است