هوش سیاسی مردم ما صفر است
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۸    ۱۳۹۹/۱/۱۵ کد خبر: 162884 منبع: پرینت

مردم ما از نظر هوش سیاسی به قول معروف صفر کیلومتر هستند، چون خود ما هیچ طرح، پلان و استراتژی سیاسی بلندمدت و کوتاه‌مدت نداریم، خیال می‌کنیم که دیگران نیز مثل ما صفر کیلومتر هستند.

کرزی و افغان‌ملتی‌های غرب‌نشین، با اینکه بعد از سقوط طالبان هیچ‌پایگاه مردمی و نیروی نظامی نداشتند، اما با پلان‌گذاری و استراتژی سیاسی دقیق کوتاه‌مدت و بلندمدت، همه را مات و تمام قدرت را در اختیار گرفتند.

حضور ما در حکومت مرکزی صفر است، او را بی‌خیال شویم، چون نه طرح داریم و نه پلان و نه استراتژی سیاسی، بیایید به حکومت‌های محلی مناطق هزاره‌نشین نگاه بیندازیم:

۱. بیش از نصف جمعیت ولایت غزنی را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند، کمتر از نصف آن را پشتون‌ها که بیشتر پشتون‌های این ولایت هم طالب بوده و مناطق‌شان در اختیار طالبان قرار دارد، اما حکومت محلی غزنی در انحصار طالبان قرار دارد، والی، قوماندان امنیه، ریاست امنیت ملی، فرمانده لوای غزنی و بیش از ۹۰ درصد ریاست‌های این ولایت در اختیار آن‌ها قرار دارد.

۲. بیش از نصف جمعیت ولایت میدان وردک را هزاره‌ها را تشکیل می‌دهد، پشتون‌های این ولایت بیشترشان طالب و مناطق‌شان هم در اختیار طالبان است؛ اما والی، قوماندان امنیه، ریاست امنیت ملی و کل ریاست‌های این ولایت که به چهل ریاست می‌رسد، همه در اختیار پشتون‌ها قرار دارند، فقط یک رییس هزاره وجود داشت که چندی قبل برکنار گردید.

۳. در بامیان که یک ولایت کاملا هزاره‌نشین و در واقع، مرکز هزارستان است، از چهار سال پیش عطامحمد نور و امرالله صالح، برای جای‌گزین نمودن افراد خود در این ولایت، تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کردند، معاونت والی، قوماندان امنیه و بیشتر ریاست‌های این ولایت را تصاحب کردند و حتی یک چوکی نمایندگی بامیان در پارلمان را نیز به دست آوردند.

اکنون که طاهر زهیر والی بامیان، نامزد وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ معرفی شده است، من نوشتم که متوجه باشید: صالح چوکی ولایت بامیان را نیز مانند معاونت والی، قوماندان امنیه و بیشتر ریاست‌های آن ولایت، تصاحب نکند، عده‌ای افراد بی‌خبر کامنت دادند و حتی برخی‌ها در صفحه‌ی خود نوشتند که جعفری، صالح را راه نشان می‌دهد.

ما مردم از بس از نظر هوش سیاسی صفر کیلومتر هستیم و فاقد پلان و استراتژی سیاسی، گمان می‌کنیم که دیگران نیز مثل ما هستند، یعنی شما خبر ندارید که از چهار سال پیش، عطامحمد نور و صالح پلان تصاحب حکومت محلی بامیان را آغاز کرده و بسیار موفق هم بوده‌اند؟ تا من به آن‌ها راه نشان دهم. اگر چنین بوده وای بر شما و هوش سیاسی شما.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هوش سیاسی
صالح
نظرات بینندگان:

>>>   جعفری صاحب دیدی که والی بامیان وزیر اطلاعات و فرهنگ میشود ، معاون دوم رئیس جمهورهم ازره است ، معاون رئیس جمهور همه شمول هم ازره است

>>>   جعفری صاحب محترم
چند ولسوالی بامیان غیر هزاره هستند مثل
کهمرد
سیغان
و شیبر
مرکز بامیان هم در سابق بیشتر مختلط بود .
به هر حال
مهم این نیست که کی در راس ولایت است و کی در راس ادارات
آنچه مهم است این است که افراد مسوول از صلاحیت لازم برخوردار باشند و بودجه کافی در اختیار داشته باشند و سیستم شفاف مصرف و حساب دهی وجود داشته باشد و از همه مهمتر اینکه شورا های ولایتی و ولسوالی فعال باشند و پلان کاری و نظارت از صورت درست انجام شدن کار ها از ظرف این دو ارگان انجام شود.
اگر چنین شد اینکه والی یا ولسوالی هزاره باشد یا غیر هزاره مشکلی خلق نمیکند چون هدف سیب است و آسودگی مردم
و اگر نشد
معنی اش این است که والی و ولسوال و امثالهم در راس دزدی های کلان و تقسیم آن به بالا دست ها قرار دارند و از این نگاه مهم است که وابسته به کی هستند که باز هم به مردم فرق نمیکند که این دزد هزاره باشد یا غیر هزاره.

>>>   آقای جعفری این نظر و عقیده شما مفکوره ملک الطوایفی میباشد که باید تمام مامورین یک ولایت از مردم همان ولایت باشد بیدون در نظرداشت شایسته سالاری و اینکه یک مامور دولت که از بیرون از آن ولایت میاید در صورت پاکنفسی و لیاقت ممکن بیشتر مصدر خدمت به آن ولایت گردد.
نوابی

>>>   هرجا پشتون باشد همانجا طالب هم هست.
من فکر میکنم بین دولت اشرفو با طالب ها همکاری پست پرده و مخفیانه وجود دارد.

>>>   انشالله که پشت پرده غنی یهودی و طالبان با هم یکی است ونه به حال دوستم محقق وغیره

>>>   جناب جعفری:فرمایشات شما متین،کو گوش شنوا وان درک سلیم......گزشته خود رافراموش کردیم که چه ظلم ها برسر ما شدوهنوز درس عبرت نگرفیم،مردان رامیکشند ،زنان رابه کنیزی وسزمین مان راغصب میکنند،،ونمیدانم کی مابیدارمیشویم.امام علی (ع)فرمودند...در امورسیاسی بیدار باشید،واگرنه دشمن شما را بالگد بیدار میکند.

>>>   .حاجی احمد مومنی

>>>   اگرهوش سیاسی ماصفرمیبود اینقدربدبخت نمیبودیم.
براساس اخرین بررسی(۳۹-).
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است