معارف و تحصیلات عالی بحران را به فرصت تبدیل کنند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۶    ۱۳۹۹/۱/۱۳ کد خبر: 162861 منبع: پرینت

وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف به هر آب و آتشی می‌زنند که بتوانند راهی برای تدریس از راه دور بیابند. این نیت ستودنی‌ست؛ اما از هر مسیری‌که بروند یا به بن‌بست خواهند خورد یا سر وقت به هدف "مطلوب" نخواهند رسید.

بیاییم این پرسش را مطرح کنیم که اگر یک‌سال دروازه‌های مکتب‌ها و دانش‌گاه‌های دولتی بسته بماند، با آن‌که زیان‌بار است؛ آیا اتفاق غیر قابل جبرانی در روند رشد علمی یا توسعه‌ی کشور خواهد افتاد؟ هرگز نه!

به نفع وزارت‌‌های تحصیلات عالی و معارف است که به جای صرف انرژی برای آموزشِ به شدت معیوب از راه دور، این دغدغه‌ را کنار بگذارند و با استفاده از بی‌دردسرشدن و درامان‌ماندن از گرفتاری‌های آموزشی، نخبگان و متخصصان آموزش‌های ابتدایی و عالی را از داخل و خارج کشور بسیج و با ایجاد کارگروه‌های تخصصی (تخصصی به معنای دقیق کلمه) یک سال تعطیلی را صرف کار در این زمینه‌ها کنند:

۱ـ بازنگری و اصلاح دقیق لایحه‌ها، مقرره‌ها و قانون‌های معارف و آموزش‌های عالی،
۲ـ بازنگری و اصلاح ساختار تشکیل هر دو وزارت،
۳ـ بازنگری و اصلاح روش خدمت‌رسانی،
۴ـ بازنگری و اصلاح روش آموزش،
۵ـ بازنگری و اصلاح محتوای درسی کتاب‌های معارف،
۶ـ بازنگری و اصلاح روش نگارش کتاب‌های معارف،
۷ـ بازنگری و اصلاح نصاب درسی معارف،
۸ـ وضع کارشیوه‌های مناسب برای ارتقای ظرفیت استادان و آموزگاران.

شاید رهبری وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی بگویند که در این زمینه مستمر کار کرده اند. این ادعا درست است؛ اما به سبب مشغله‌های آموزشی و شتاب‌زدگی‌های همیشگی، فرصت کافی نداشته اند که در این زمینه‌ها "موثر" کار کنند. حتا نتوانسته اند برای آوردن اصلاح‌های مناسب و موثر، استعدادهای نخبه و متخصص را به قدر کفایت شناسایی و به کار گمارند. حالا وقت آن رسیده که توسط نخبگان آموزشی، آسیب‌های نظام آموزشی را تشخیص و با استفاده از فراغت آموزشی، کارهای بنیادی انجام دهند. این وزارت‌ها اگر از اصرار‌ بر آموزش ناموثر از راه دور صرف نظر و برابر این طرح کار کنند، در نتیجه، می‌توانند سال آینده با آمادگی بنیادی، سراغ معارف و آموزش‌های عالی رفته، نظام آموزشی را متحول کنند.

در اخیر این پرسش مطرح می‌شود که آیا ایجاد تحول سازنده در نظام آموزشی کشور برای سال‌های آینده به قیمت تعطیلی یک‌ساله‌ی آموزش معیوب از راه دور بِه‌تر است، یا اصرار بر سر آموزش معیوب از راه دور در سال روان؟

احمدضیا رفعت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معارف
تحصیلات عالی
نظرات بینندگان:

>>>   برق کجاست که از راه دور از طریق رسانه ها آموزش داده شود

>>>   اگـــر عبدالله قصر سپیدار را ترک نمیکند حکومت باید از او ماهانه کرایه اخذ نماید

>>>   شی جین پینگ در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا گفت:" در شرایط فعلی، چین و امریکا باید متحد شوند و با اپیدمی مبارزه کنند. برخی شرکت های چینی کمک های بشردوستانه را به ایالات متحده انجام داده اند. چین مشکلات فعلی صحی که امریکا با آن مواجه است، درک می کند و آماده ارائه همه کمک و حمایت تا حد امکان است."

>>>   عربستان سعودی بخاطر ویروس کرونا،امسال مراسم حج را برگزار نمی کند.
همچنان بخاطر این که مقاومت بدن مسلمانان در مقابل ویروس کرونا کم نشود،از تمام مسلمانان جهان خواسته است که امسال روزه نگیرند و در عوض کفاره روزه خویش را که چند کیلو آرد و یا گندم میشود،برای فقرا تقسیم کنند.
همچنان عید رمضان و عید قربان نیز برگزار نمیشود.
زیرا در اثر عید مبارکی،امکانات توسعه شیوع ویروس کرونا وجود دارد.

>>>   مشکل اصلی وجود مغز متعفن در راس هرم قدرت در افغانستان است.
هیچ وزیری صلاحیت تصمیم گیری و پلان گذاری ندارد بلکه فقط به مثابه مدیر اجرائی باید منتظر دریافت دستورات مغز متعفن باشد حتی اگر رفتن به دست شویی باشد.
پس آنچه شما پیشنهاد کردید و واقع بینانه ترین پیشنهاد در حال حاضر است چانس مطرح شدن در دربار فرعون زمان را ندارد.

>>>   بهتر است مقداری هم به فکر ولایت و آرامی مردم خو بودی تا جلوی خیلی خود سری ها و زورگویی ها در هرات باستان گرفته میشد

>>>   کـشورامارات متــــحده عربی که از سال 1971 از انگریز صاحب استقلال شده ومجموعاکمتر از سی سال تاریخ وشش ملیون نفوس دارد برای کشورما که پنجهزار سال تاریخ دارد 25هزار کیت تشخیص کرونا کمک کرد حکومت افغانستان ازانها تشکری نموده تقاضا کردتا بازهم کمک کنند!
سایر کشورهاکه غیرت آنها کم است از پذیرش کمک خود داری وردمیکنند امغا افغانها که غیرت خیلی بالا دارند عهمواره تقاضای کمک دارند همیشه مانند چوچه گنجشک دهانش باز است تا چیزی بیاندازند
بارها وزارت خارجه امریکا پیشنهاد کمک به ایران راداد اما ایرانی ها آنرا رد کردند ، چندین مثال اینگونه از سایر کشورها موجود است
اما دست گدائی تاریخ پنجهزار ساله همیشه دراز است ،
ازین دشعار کدامش را می پذیرید:
-ما افتخار میکنیم که افغان هستیم !!!
- ما خجالت میکشیم که افغان هستیم !

>>>   این پیشنهاد شما کاملاً دقیق و بجاست!
باید اقدامات اصلاحی و موثر در امور آموزشی مشخص شود؛ خصوصی سازی ، مفردات ، انسجام متخصصین ، سیستم سازی برای حذف بروکراسی و عدم شایسته سالاری واقعی ، هماهنگ سازی بغرض کاهش هزینه ها ، و دهها مسائل جزئی و کلی در بخش معارف و تحصیلات عالی ضروری است تا از حالت پوشالی و منحرف فعلی خارج شود.
استاد پوهنتون

>>>   عربستان برگذار نمیکند.....
مردم افغانستان ثصرف فتوای آی اس آی را قبول دارند فتواهای الازهر و مفتی سعودی را قبول ندارند اولا همین ملا ایاز ماوشما قبول ندارد او که درالازهر مصر درس خوانده حالا فتوای استادانش را قبول نمیکند
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است