حنیف اتمر وزیر خارجه اشرف غنی می شود
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۱    ۱۳۹۹/۱/۱۲ کد خبر: 162848 منبع: پرینت

ارغندیوال نامزد وزیر مالیه معرفی شد. ظاهرا قرار است اتمر هم وزیر خارجه معرفی شود.
یک لیست دیگر هم دست به دست می شود که نشان می دهد چهره های پشتون برای پست های مختلف درنظر گرفته شده. اگر، به دلیل مشکلات در انتخابات جنجالی میزان ۱۳۹۸ و نداشتن یک برنده شفاف، یک حکومت مبتنی بر تقسیم قدرت از سوی غنی و عبدالله به وجود نیاید (که نمی آید چون عبدالله فریب این گپ را می خورد که "هر کس که رییس جمهور باشد موقت خواهد بود" ولی این گپ بیشتر برای تیم های حریف است)، فکر می کنم غنی (طبق تمایل شدید خود) یک حکومت یکدست و تک قومی تشکیل بدهد بهتر است به چند دلیل:

۱) اول اینکه همچون حکومتی طبق الگوی رای دهی خواهد بود زیرا اکثر ولایت های جنوبی و مشرقی به غنی رای دادند که اکنون حکومت را تشکیل خواهند داد. هیجده ولایت شمالی و مرکزی که به عبدالله رای داده بودند نمی توانند خیلی توقع حضور در حکومت داشته باشند.

۲) اکثرا شکست ها و ناکامی های ۲۰ سال گذشته به پای اقوام دیگر که کم و بیش در حکومت حضور داشته اند نوشته می شود. مثلا غنی همیشه کل ناکامی حکومت وحدت ملی را به پای عبدالله می نویسد (خیلی ها هم فکر می کنند که راست می گوید). در واقع، دیگران اکثرا با برچسب "دلالان قدرت" و "نمایندگان قومی" سبب کل ناکامی های حکومت داری ۲۰ سال گذشته معرفی شده اند.

۳) سوم اینکه حضور سمبولیک چیزی جز ملامتی و کم و بیش امتیازات شخصی برای دیگران نداشته است.

۴) احتمال اینکه غنی اینبار استراتژی دو بعدی استفاده کند زیاد است، به این معنی که وزرای بیشتر از اقوام دیگر در مقایسه به سال های آخر حکومت وحدت ملی تعیین کند اما معینان آن ها را از افراد خود و با صلاحیت بیشتر انتخاب کنند و وزیر بودن اینبار دشوارتر خواهد بود.

علی عادلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حنیف اتمر
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   من برای شما مردم بی سواد افغانستان گفته بودم که تکرار ۵ سال گذشته را نکند همین ع وغ در طول ۵ سال آینده همین چهره های تکراری را تعین می کند

>>>   عبدالله عبدالله درجریان همین چهل سال بجز تقسیم چوکی حرفی دیگری از او شنیده نشد!
درجریان پنج سال گذشته کدام کاری انجام داد ؟؟

>>>   همين قوم و ملت خاموش و همين زعامت هاي وارداتي و بي بنياد كه مانند سگها لنگ بالا كرده بالاي ملت مانند بته ها شاش ميكنند، لعنت به رهبران خود ساخته و ماده پرست كه مال را به دين و پول را بر خون شهداء ترجيح دادند. ملت مظلوم خود را بايد تكان دهيم و متحداً در برابر ظلم و ظالم ها و بي عدالتي قيام نموده و رهبر واقعي از بين خود تعين نمائيم، و به اميد خدا موفق ميشويم، زور ملت زور خدا است، بهار عربي با دست خالي شروع شد، اين فروخته شده هاي فعلي نه جرأت جنگ در مقابل ملت را دارند و نه إيمان جهاد را، در غير آن ما مرده هاي متحرك بيش نيستيم و نسل آينده ما هم غلام بچه هاي بيش نخواهند بود.

>>>   این حکومت فاشیستی غنی را تحریم کنید و بگذارید که غنی و بی بی گل نفر های خود را تعین کنند.

>>>   غنی طرحی مهندسی شده از قبل آماده کرده.
وزارت مالیه را به سه اداره مستقل تجزیه کرد و حال معلوم نیست که ارغندیوال مسئول کدام بخش است ؟
اما در حال بخش عواید و گمرکات مربوط اش نمیشود.
و مثل این همه بخش ها
به خصوص که کابینه اصلی زیر نام شورا ها در ارگ مستقر است و وزیر ها در حد مدیران اجرایی تصمیم شورا ها هستند که در راس همه آنها بی گونه نا مرئی بی بی گل قرار دارد و از طریق آغی گل اجرآت میکند.

>>>   در شرایط فعلی و برای مدت های طولانی آینده تمام غیر اوغان های کشور ما از هر قومی غیر اوغان که هستند باید شدیدا باهم متحد شوند چون بزرگترین دشمن همین تمامیت خواهی اوغان ها و انحصار قدرت توسط اوغان ها است نه هیچ چیزی دیگری بشمول داعش وغیره۰
اوزبیک هزاره تاجیک ترکمن پشه ئی بلوچ ایماق سادات و غیره تمام قوم های غیر اوغان باهم متحد باشید و برضد تمامیتخواهی و انحصار گرائی اوغان باهم یکجا ایستاد باشید، در غیر آن هویت تان را از دست میدهید تاریخ تانرا از دست میدهید و اولاد اولاد تان مجبوراً غلام اوغان میشوند و ناگذیراً تسلیم تقلب و جعلکاری های اوغان خواهند شد۰

>>>   اگر اتمر وزیرخارجه شود قبل از قبل دامنگیرشدن جنگهای قبیلوی،سمتی،لسانی و متباقی بدبختیهای کشور را به همه مظولومان کشور تبریک عرض میکنم.اشراف غنی باید حیا و شرم نماید که این پلیط شیطان را در حکومت جابجا نسازد گرنه باردیگر نسل کشی هزاره های مظلوم و دیگر اقلیات در افغانستان آغاز میگردد.
اتمر توانایی این را دارد که همه مردم به جان هم بی اندازد، بسیارنقشه های برای تخریب افغانستان دارد، باید وی فعلا در زندان میبود ولی متاسفانه که هنوز هم زنده است و تعدادی بی خبران از وی حمایت میکنند.
جار الله لوگروال

>>>   قبلا هم همینطور بود اگر وزیر از یک تیم بود معین اش از تیم با صلاحیت بود اصلا وزیر کاره یی نبود و نتوانست .
دوم مقرری های بست های دوم تماما به اشاره همان معین میشد.تماما شب روز به وزیر کیس سازی میکردند.
ودررتربیون ها هم با ما بچیم شفاف وخوب کار میکند و کتان بچه اندر پر از فساد است.
ویا هر اداره در تقسیم به جانب مقابل امد مانند یک درخت شاخچه بری در اندشروع شد.یک ریاست یکجا مدغم شد ویکش جای دیگر یو دول گدودی چه اوره که پیدا کره.

>>>   از این کرده دولت ضعیف در طول تاریخ نخواهد بود زیرا آمار یک شخص کمونیست وفاشیست است

>>>   وزیرخارجه باید لنگ نباشد شخصی سالم وبدون عصا نیاز است ، اگر درافغانستان یافت نمیشود از کشور دوست هندوستان کمک گرفته شود

>>>   کسی راکه شاگرد نمیگرفت حالا وزیرخارجه ؟ معلومنمیشود که این اکت های اتمر کاندید شدن همه سازشی بوده وصرف برای پارچه پارچه ساختن تیم عبدالله بوده نه واقعی ،

>>>   جناب اشرف غنی باید لقب قهرمان ملی یا بابای حکومت لقب گیرد چون با چال ونیرنگ توانست همه دزدان جنگ سالاران را بجان هم اندازد وآنهارا از حکومت بیرون سازد، براستی که متفکر است ، شسش ماه پیش از لانتخابات اتمر را وظیفه داد تا کاهندید شود وکسانیکه احتمالا به عبدالله رای میدادند را به دورخود جذب کندتا رای عبدالله کم شود ، او هم اینکار را کرد ابن الوقت ترین ومعامله گر ترین افراد مانند عطای چور یونس قانونی را با خود همراه کرد ،حالا که انتخابات یکطرفه شده دوباره برگشت ، برای جناب اتمر باید لقب سومین متفکر جهان داده شود ،اگرمجازات ومکافات نباشد کارها رونق نمیگیرد باید کسانیکه خوب کتارنموده اند معرفی شوندبهمین دلیل پارلمان باید لقب بابای حکومت را به جناب اشرف غنی بدهد( چون لقب بابای ملت قبلا انحصارشده) ولقب متفکر سوم رابه جناب اتمر رسما اعطا نماید
ر

>>>   حنیف اتمر کاری کرده که راه باز گشت به ارگ ندارد در غیر آن غیرت غنی زیر سوال میرود هرچند فعلا" هم از این نگاه مفلس است.

>>>   اگر طالب مسلمان باشد، با آمدن چهره هاي مثل اتمر ، علومي و ديگرانش در كابينه بايد عكس العمل نشان دهند و گر نه نزد ملت در جمله كمونستان حساب خواهند شد.

>>>   عبدالله و گلبدین و غنی و اتمر و همه شغالهای یک غار اند و با حکومت این خاینین کرونا چنان مردم افغانستان را درو کند که در هیچ گوشه دیگر دنیا نظیر نخواهد داشت. ایاروز ان فرا نرسیده که ما مردم بیچاره و دربدر پیش از انکه طعمه کرونا یا گرسنگی شده و از این جهان برویم خاینین مذکور را از خود پیش کنیم؟نوشته بلال معلم حرف دل 95 فیصد مردم هردم شهید ماست....
صدیق

>>>   اگر چنین باشد ، کار درست است اتمر یک فرد توانا است که باید در کابینه جا داشته باشد.

>>>   از اول معلوم بود حنیف اتمر یک کاندید دروغین در حمایت اشرفو هست.

>>>   بلی من هم مقاله (با قبول گپ سیاف از خدا بگذرم یا از هر دو) بقلم بلال معلم را در فیسبوک خواندم و به خود در فکر اندر شدم که چه باید کرد اما راستش به این نتیجه نرسیدم که از خدا بگذرم اما سیاف جنایت پیشه را از سالهاپیش بعنوان یک مزدور کثیف امریکا و پاکستان مردود میشناختم. در درستی آیاتی که سیاف از قرآن شریف نقل کرده شک دارم تا نظر خوانندگان عزیز و اگاه افغان پیپر چه باشد.
حنیف راشدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است