عادت به بحران، فاصله جوامع غربی با ما
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۱    ۱۳۹۹/۱/۱۲ کد خبر: 162844 منبع: پرینت

جوامع غربی دچار شوک کرونا شده اند. مرکل کرونا را بزرگترین چالش آلمان بعد از جنگ جهانی دوم معرفی می کند. در آمریکا مردم برای خرید اسلحه و هر کالایی که ممکن است به درد انسان بخورد صف کشیده اند. فرانسه از قرنطینه کامل سخن می گوید و شهرهای اسپانیا و ایتالیا به شهر ارواح تبدیل شده است.

کرونا برای شهروندان جوامع غربی که طی چندین دهه اخیر به زندگی عادی و نرمال عادت کرده اند بسیار عجیب و غیرقابل باور است. شهروندان غربی دهه هاست (پس از جنگ جهانی دوم) جنگ و بحران خاصی که وجوه مختلف زندگیشان را تکان دهد نداشته اند و به زندگی بر اساس یک روال و قائده عادت کرده اند و به این دلیل است که در مواجه با عملیات تروریستی داعش در پاریس یا ویروس کرونا واکنشی به نسبت متفاوت از شهروندان خاورمیانه، نشان می دهند.

برای جوامعی که هر سال و هر ماه و هر روز با بحران و مساله ای مواجه بوده، کرونا هم بحرانی به مانند سایر بحران ها است و بدیهی است که توجه چندانی به آن صورت نخواهد گرفت.

برای شهروند سوری و افغانستانی و عراقی و یمنی که هر روز با صدای انفجار بمب و ترور و جنگ بیدار می شود، کرونا چه ترس و نگرانی جدیدی می تواند ایجاد کند؟
برای شهروند ایرانی که در یک هفته یک سوم ارزش دارایی خود را از دست داده است. برای شهروندی که بارها سایه جنگ را بالای سر خود احساس کرده است و.... کرونا یا هر ویروسی شبیه کرونا چه میزان ترس می تواند ایجاد کند؟

واقعیت این است که هنگامی که بحران و فاجعه از حد خاصی بگذرد، دیگر توجه چندانی جلب نمی کند و مردم آن را به عنوان بخشی از تقدیر و سرنوشت تاریخی سرزمین خود می پذیرند و به آن به چشم حادثه ای طبیعی نگاه می کنند.

به مانند افغانستانی که همگان جنگ داخلی، خشونت و نبود دولت مرکزی مستقل و قدرتمند را به عنوان طبیعت افغانستان پذیرفته اند و باورشان نمی شود این سرزمین زمانی مهد تمدن اسلامی بوده است، درست مثل آفریقایی که همگان فقر و گرسنگی و مرگ را به عنوان سرنوشت مختوم و طبیعی آن پذیرفته اند.

درست مثل فلسطینی که همگان آوارگی و انتفاضه و پرتاپ سنگ را به عنوان فلسفه وجودی آن پذیرفته اند. و یا جهانی که سالها است به اشک های کودکان سوری، به غرق شدن هایشان در دریا، به چهره های وحشت زده یشان، به جان دادن هایشان در سواحل و دریاها.. عادت کرده است و به چشم مساله ای عادی می نگرد.

پاسخ به بخشی از این مساله که چرا مردم ما کرونا را جدی نمی گیرند و با تمام تاکیدات بهداشتی جاده ها پر از مسافر و بازار شلوغ است در همین نکته است که ما فاجعه را به عنوان بخش جدایی ناپذیری از زندگی خود پذیرفته و با آن کنار آمده اند.

فرهاد قنبری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جوامع غربی
بحران
نظرات بینندگان:

>>>   سلاح چرا خریداری میکنند ؟؟

>>>   رئیس جمهور آمریكا در صحبت با خبرنگاران از کمک روسیه و چین به کشورش در امر مبارزه با ویروس کرونا خبر داد و گفت: نخستین هواپیمای روسی حامل کمک های پزشکی به آمریکا ارسال گردیده است.
رئیس جمهور آمریکا ابراز داشت: " من بسیار خوشحال هستم...فکر می کنم ما بالاخره قوی تر خواهیم شد... ما چیزهای زیادی یاد گرفته ایم. باید بگویم که ما با بسیاری از کشورها روابط عالی داریم.چین چیزی های برای ما ارسال نموده...همه چیز عالی بود، روسیه هواپیمای بسیار بزرگ و پر از وسایل پزشکی برای ما ارسال کرده... بسیار خوب بود. کشورهای دیگر نیز وسایل زیادی برای آمریکا کمک نموده ارسال کردند ، من با خوشحالی تعجب کردم.

>>>   سفارت ایالات متحده امریکا در کابل در اعلامیه‌ی از کمک ۱۵ میلیون دالری این کشور برای مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان خبر داد.
در اعلامیه که به تاریخ ۱۰ حمل سال جاری از طریق این سفارت به نشر رسیده، آمده است که از مجموع ۱۵ میلیون دالر کمک، ۵ میلیون دالر آن جهت کمک های صحی و بشردوستانه برای بیجاشده‌گان داخلی که شامل تشخیص و تداوی این بیجاشده‌گان در افغانستان میگردد، اهدا میشود.
همچنان متباقی ۱۰ میلیون دالر دیگر این کمک برای حمایت از برنامه های واکنش اضطراری برای سازمان صحی جهان و سازمان ملل متحد به منظور مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده میشود

>>>   غنی و نوکران زیر فرمان اش با کله راه میروند و نه با پا.
اول قرانطین کامل اعلان میکنند و بعد مصروف پلان گذاری میشوند که با خیل گرسنگان و کارگران روز مزد و آدم هایی که نان شب و روز خود را ندارند چه کنند و تا این عالیجنابان تصمیم بگیرند گرسنگان خواهند مرد.
یا اینکه اول هیات مذاکره کننده را اعلان میکنند و بعد در فکر ایجاد شورای مصالحه میشوند و تا ایجاد این شورا هیات تعین شده بی سرنوشت روز گذرانی میکنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است