پیش بینی ۱۲ استراتژیست جهان از تاثیر کرونا بر جهان
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۳    ۱۳۹۹/۱/۱۲ کد خبر: 162842 منبع: پرینت

فارن پالسی از ۱۲ متفکر برجسته خواسته است تا پیش‌بینی کنند ⁧کرونا⁩ چگونه بر روابط سیاسی و اقتصادی جهان تاثیر خواهد گذاشت.

۱_ ‏استیون والت:
قدرت گیری ناسیونالیسم، کمرنگ‌تر شدن گلوبالیسم و تضعیف بازار آزاد.

۲_ ‏رابین نیلبت، رییس چتم هاس:
پایان جهانی‌شدن، کرونا می‌تواند کمرِ جهانی‌سازی اقتصادی را بشکند.

۳_ محبوبانی، موسسه پژوهشی آسیا- سنگاپور:
تسریع روندِ عبور از جهانی شدنِ آمریکایی.

۴_ جان ایکنبری، استاد پرینستون:
قدرت‌گیری چین، ناسیونالیست‌ها و حتی انترناسیونالیست‌های لیبرال، تقویت ناسیونالیسم، شدت‌گیری رقابت میان قدرت‌های بزرگ و جداشدن استراتژیک

۵_ ‏شانون اونیل:عضو شورای روابط خارجی آمریکا:
تضعیف اصول اساسی تولید جهانی، کوچکتر شدن شرکت‌های زنجیره‌ای در جهان.

۶_ شیوشانکار، دانشگاه ملی سنگاپور:
‏تغییر سیاست در همه کشورها حتی جوامع آزاد به سود دولت‌ها، بعید است اوضاع به سود اقتدارگرایان و پوپولیست‌ها تغییر کند.

۷_ لوری گرت، عضو سابق شورای روابط خارجی امریکا:
تنها اثرات اقتصادی صرف نخواهد بود و شاهد اختلال در روند زنجیره‌های توزیع خواهیم.

۸_ ‏جوزف نای:
کرونا ناکافی بودن استراتژی امنیت ملی ترامپ را آشکار کرد، امریکا نمی‌تواند تنها به قدرت خود متکی بماند، تاکید بر همکاری‌های مشترک در مقابل تهدیدهای آتی، باید نحوه به کار بردن قدرت با دیگر بازیگران را بیاموزیم، در تنظیم استراتژی خود با جهان جدید ناکام بودیم.

۹_ ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی:
‏دشواری برای عبور از این بحران برای کشورهای مختلف، افزایشِ شمارِ دولت‌های درمانده و تضعیف شده، وخیم‌تر شدن روابط چین و آمریکا،تضعیف فرآیند همگرایی اروپایی، بهبود وضعیت بهداشت جهانی،تضعیف میل به جهانی شدن.

۱۰_ جان آلن، رئیس اندیشکده بروکینگز:
‏تغییر شکل ساختارِ قدرت در نظام بین‌الملل، ‏کاهش فعالیت اقتصادی و افزایش تنش بین کشورها، در دراز مدت کاهش چشمگیر ظرفیت تولید اقتصاد جهانی،افزایش بی‌ثباتی و درگیری گسترده در داخل و خارج از مرزها.

۱۱_ کوری شایک، معاون موسسه مطالعات استراتژیک:
‏آمریکا دیگر به عنوان یک رهبر بین‌المللی شناخته نمی‌شود. بحران همه‌گیری کرونا نشان دادواشنگتن در آزمون رهبری جهانی شکست خورده است.

۱۲_ نیکلاس برنز:
تردید در خصوص توانایی امریکا برای مدیریت این بحران، اگر آمریکا و چین به جنگ لفظی خود پایان ندهند، از اعتبار هر دو کاسته می‌شود، اگر اتحادیه اروپا نتواند به داد شهروندانش برسد، دولت‌های ملی در اروپا صدایشان بلندتر خواهد شد.

رضایی رستگار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استراتژیست
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   من خودم!
از سال ۱۹۷۰ تا بحال در حدود دوصد و هفتاد بحران اقتصادی،چه در یک کشور و یا یک کمپنی مشهور و یا بسویه بین المللی صورت گرفته است و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و بانک های اظطراری کشور ها،برای بیرون رفت ازین بحران ها،پول چاپ کرده اند و در دسترس بانک ها و شرکت ها و کشور ها قرار دادند.
البته بنا به گفته امرالله صالح که گفته بود ،سهم هزاره ها به اندازه بینی شان است،سهم کشور های جهانی نیز ازین پول ها به اندازه قدرت اقتصادی شان است.
معلومدار ازین پول ها خورد و برد صورت میگیرد.
اما این پول های خورد و برد شده نیز وارد چرخه اقتصادی میشود و عرضه پول زیاد میشود و در نتیجه بحران انفلاسبون ببار می آید که سبب فقیر شدن فقرا و سرمایه دارشدن سرمایه داران میشود.
اما پروبلم عمده درین جاست که هر رییس جمهور جدید امریکا،با ایجاد بحران های جهانی میخواهند پول بیشتر نظر به رییس جمهور قبلی بدست بیاورند.
در نتیجه این تضادو تفاوت درآمد ها بین ثروت مندان وفقرا،زیاد تر میشود.
چون در قرن بیست و یکم اکثراً کار ها توسط ماشین ها و روبات ها و هوش مصنوعی انجام خواهند شد،بنأ ارزش کار کارگر نیز از بین میرود و یک قشر ملیاردی بیکار در جهان،از دست شان هیچ چیز نمیشود،تا انجام دهند.
زیرا مبارزه کارگران بخاطر افزایش حقوق شان،در صورتی به موفقعیت می انجامد که ضرورت به کار اًنها باشد.
و اگر به کار اًنها ضرورت نباشد و یا برای یک جای خالی کار،صد نفر درخواست استخدام بدهند،دیگر توان مبارزه را آنها ندارند و به همان حقوقی که برایشان پیشنهاد میشود،قبول خواهند کرد.
همین حالا هشتاد فیصد عواید نا خالص ملی امریکا از طریق خدمات نزده فیصد از طریق تولیدات صنعتی و کمتر از یک فیصد را تولیدات زراعتی تشکیل میدهد.
اما اگر در آینده این بخش خدمات نیز توسط روبات ها و هوش مصنوعی انجام شود.دیگر ضرورت به کار انسانها نخواهد بود فقط یک لقمه نان بخور،نمیر،از طریق ادارات خیریه بدست خواهند آورد و باقی ثروت در جیب سرمایه داران خواهد بود.
دیگر کشور ها نیز به همین منوال پیش خواهند رفت.
اما اگر جلو رشد نفوس جهان گرفته نشود و تولید کافی مرا خوراکه به مردم دنیا وجود نداشته باشد،شاید بحران جنگ های جهانی و متطقوی شدت بگیرد.
درین حالت دو امکان وجود دارد.
یا دولت ها موفق به سرکوپ شورش ها خواهند شد و یا هم تا اًن زمان سفر های فضایی شروع خواهد شد و ثروت مندان به دیگر سیاره ها مسافرت خواهند کرد و مردم غریب خواهند و کره رمین.
این که مردم غریب دوباره با چه شکلی و با کدام سیستم اقتصادی جهانی خواهند زیست،همان زمان و همان مکان های روب زمین نشان خواهد داد.

>>>   آمریکا دروغ گو بی حافظه بی شرم و حیا است واقعا که امام خمینی رح راست گفت آمریکا همان شیطان بزرگ و جهان خوار و غده سرطانی کره زمین است.
سهراب زابلی

>>>   بهترین راه جلو گیری از رشد سریع تکنولوژی است که لجام گسیخته به پیش میرود و انسان به مثابه یگانه مشتری این تکنولوژی به فرسنگ ها از این پیشرفت ها عقب مانده باید به انسان فرصت داد تا فاصله خود را با سرعت تکنولوژی کمتر کنند.
راه حل بعدی تقویت سرحدات اقتصادی و سیاسی کشور ها و باز گشت به ناسیونالیسم و ملی گرایی و دوری از جهانی شدن قدرت و ثروت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است