کرونا ما را نکشد، گرسنگی خواهد کشت
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۴    ۱۳۹۹/۱/۱۰ کد خبر: 162813 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور در حال افزایش است و هر روز که می گذرد بر تعداد مبتلایان به این بیماری افزوده می شود.

رویدادهای مشکوک به کرونا در سی ولایت کشور دیده شده است اما تا کنون افراد مبتلا به کرونا در پانزده ولایت کشور ثبت شده اند که نتایج شان مثبت بوده است اما بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری در ولایت هرات به مشاهده رسیده است که اکثرا عودت کنندگانی هستند که از ایران به این ولایت آمده اند.

گفته می شود که وزارت صحت عامه در هرات و کابل آزمایشگاه ها را برای شناسایی ویروس کرونا فعال ساخته است. اما به دلایل نامعلومی شفاخانه مجهز این بیماری در ننگرهار تجهیز گردیده است، ولایتی که تا کنون فقط یک مورد مبتلا به ویروس کرونا داشته است.

وزارت صحت عامه قیود روزگردی را برای هرات و کابل و برخی دیگر ولایات کشور اعلام کرد اما این موضوع در کابل جدی گرفته نشد و در اولین روز از این اعلام، سرک های پایتخت همچنان مانند روزهای گذشته مملو از جمعیت بود. جمعیتی که اگر در خانه بمانند و یا دست خالی به خانه بازگردند، چیزی برای خوردن ندارند و تاکنون هیچ تدابیر جدی نیز در این زمینه گرفته نشده و فقط اعلام منع تردد در شهر را جار زده اند بدون اینکه بفکر بسته های غذایی و دارویی برای نیازمندان باشند.

برخی از مردم در پاسخ به این خواسته وزارت صحت و حکومت می گویند که اگر در خانه بمانیم، کرونا ما را نکشد، گرسنگی ما را خواهد کشت.

تا کنون در جهان 27 هزار تن از این بیماری درگذشته اند و 601 هزار تن دیگر به این ویروس مبتلا شده اند. ایتالیا بیشترین شمار جان باختگان را دارد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
گرسنگی
نظرات بینندگان:

>>>   ویروس گرسنگی در رسانه ها بازتاب داده نمی شود، چونکه گرسنگی ثروتمندان را نمی کُشد.
سالانه در حدود ۸۰۰۰ کودک در جهان از گرسنگی می میرند اما آب از آب تکان نمی خورد.
مجتبی

>>>   ‏گزارش پولیس در ٢٤ ساعت گذشته از قرنطینه شدن کابل!
سرقت : ( ۰ )
حوادث جنایی: ( ۰ )
تصادفات رانندگى : ( ۰ )
انتحار و انفجار : ( ۰ )
ویروس کرونا: ( ۰ )
دعواى زن و شوهر در خانه : ٤٤٦۵٨
فرزانه

>>>   اگر حس بویایی و چشاپی‌تان را از دست داده‌اید، ممکن‌است یک ناقل پنهان کروناویروس باشید.
به گفته متخصصان برجسته راینولوژی انگلیس، از بین‌رفتن ناگهانی حس بویایی می‌تواند نشانه‌ای از مصابیت به کروناویروس باشد، حتا اگر بیماران کدام عرض دیگری هم نه‌داشته باشد.

>>>   ‏بزرگترین آسیب کرونا اقتصادی نیست! حتی بزرگترین آسیب کرونا کشتن آدمها نیست! بزرگترین آسیب کرونا اِتلاف وقت و نابودکردن عمر، انگیزه و انرژی میلیاردها آدم است!!!
همایون کامگار

>>>   اطلاعیه صحت عامه هرات:
همشهریان عزیز مطلع باشید !
ریاست صحت عامه مسئولیت ضد عفونی منازل شخصی را ندارد اگر اشخاصی بنام ریاست صحت عامه جهت ضد عفونی منازل شخصی به درب خانه تان میایند اجاز ندهید زیرا این اشخاص سود جو بوده وشما را به خطرات جانی ومالی میندازند.

>>>   جالب بود گفتم شما هم بخوانید و دست بدست کنید برسد به دست مخاطبش.
- بلاخره روزی کرونا هم، مانند هر پدیده و جریانی از میان خواهد رفت!
• تنها، تو می‌مانی و وجدان ‌ات!
به‌خاطر آردی که کیسه‌ی ۱۸۰۰ افغانی کردی؛
• بخاطر ماسکی که احتکار کردی و دانه‌ی ۳۰ افغانی فروختی؛
• به‌خاطر لیمو ترش که کیلوی ۴۰۰ افغانی کردی؛
• به‌خاطر مایع ضد عفونی‌‌کننده‌یی که احتکار کردی و چهار برابر قیمت‌تر فروختی؛
• به‌خاطر کیلو مالته‌یی که بیش‌تر از ۵۰ افغانی فروختی!
بی‌گمان از هر دستی که بدی، از همان دست خواهی گرفت. مطمئن باش خرج دوا و درمانت می‌شود (-:
و صد البته که زمین گِرد است ! 👌🙃
آشور ناطقی

>>>   Asadullah Nadim
حکومت پرتگال در یک اقدام بی سابقه و بشردوستانه به تمام متقاضیان پناهنده گی جواب مثبت داد ، تا پناهندگان بتوانند از امتیازات بیمه..

>>>   Rahmat Nikan
حاجی‌ها و تاجران مسلمان افغانستان کجا هستید؟!
تاجران و ثروتمندان غیرمسلمان درکشورهای کُفری در برابرشیوع کرونا به مردم و دولت کمک‌ کردند.
حاجی‌ها و تاجران مسلمان‌که پول مردم فقیر را به جیب اعراب واریز نمودند، خودرا صاحب شهرت و ثروت ساختند، امروز بجای کمک به مردم فقیر هنوز قیمت‌هارا درکشور ده برابر بلند بُردند.
حالا باوردارید که انسانیت بهتر از اسلامیت است، یا هنوز سرِ خرِ جهل‌تان استاد هستید؟
اول انسان باشید تا مسلمان.
تاجران و حاجی‌های افغانستان ارزش ... را هم ندارند.

>>>   Abdul Qadir Samani
بخاطر جلو گیری از ویروس کرونا ایراني ها الکل خوری ، افغانستاني ها چای خوری ، هندوستاني ها شاش خوری انسان و عربستاني ها شاش خوري شتر را به راه انداخته اند تا از مرض كرونا نجات يابند

>>>   رهنمایی های لازم در زمان قرنطین
1. یکی از اعضای فامیل را انتخاب کنبد تا وسایل ضروری خانه را از بیرون خریداری کند همه پشت سودا نروند .
2. یک جوره لباس را برای بیرون رفتن انتخاب کنید و آن را با لباس های دیگر یکجا نسازید.
3. یک بکس مخصوص پول را برای بیرون رفتن انتخاب کنید و پول آن را با پول های دیگر موجود در خانه یکجا نسازید .
4. یک خریطه مخصوص برای سودا از بیرون داشته باشید و صرف همان خریطه را بیرون ببرید .
5. یک موتر و صرف یک کلید موتر را برای بیرون رفتن استفاده کنید و کیلی متذکره را با اشیای دیگر یکجا نکنید .
6. روزانه فقط یکبار بیرون بروید پشت هر چیز جدا جدا نروید .
7. در بیرون خانه کوشش کنید تا از موبایل زیاد استفاده نکنید .
8. به ساحات بیروبار نروید و کوشش کنید با ختم کار زودتر به خانه مراجعه کنید .
9. برای باز نمودن دروازه مغازه از پای و یا آرنج دست استفاده کنید نه کف دست .
10. وقتی دوباره به خانه مراجعه کردید قبل از دخول به ساختمان خانه یک کارتن آماده داشته باشید لباس ، کلید وهمه وسایلی که در بیرون استفاده کرده اید را در آن کارتن بیاندازید و آن ها را باوسایل خانه یکجا نسازید .
11. تا وقتیکه دست های تان را با صابون و یا مواد ضد عفونی پاک ننموده اید به چشم ، دهن و بینی تان دست نزنید.
12. قبل ازاینکه با اجناس و وسایل داخل خانه در تماس شوید روی و دست های تان را با صابون بشوئید و موبایل تان را با مواد ضد عفونی پاک کنید .

>>>   محمدنعیم غیور
جناب وزیر صاحب صحت عامه! گذارشات شمارا در مورد اعداد و ارقام مبتلایان به ویروس کرونا،مشکوکین وغیره را سخنگوی تان هم میتواند بگوید.۱ لطفا بفرمائید چند ماشین وینتلاتور( دستگاه تنفس)که بی نهایت ضرور است تهیه کرده اید؟
۲برای بندراسلام قلعه وسایر بنادر چه تدابیر موثر گرفته اید؟ ۳چند بستردر هرات و سطحکشور آماده کرده اید؟ ۴داکتران چه آموزشهای جدیدی را فرا گرفته اند؟ ۵کدام دوا و وسایل ضروری وقایه و معالجه را به اندازه کافی تهیه کرده اید؟ ۶چه تدابیر به تغذیه مریضان ودر صورت قرنطینه برای تغذیه فقر‌ا گرفته شده؟ ۷شما خط اول وپیش آهنگ این نبرد هستید شجاعانه وصادقانه به مردم بگوئید که مقامات ذیصلاح،وزارت ها وادارات مربوطه همکاری‌ لازم و بموقع را با شما نموده اند ویا می نمایند یا خیر؟ ۸ آیا از روابط منطقوی و بین المللی برای مبارزه با کرونا استفاده شده؟ ۹ آیا پرسونل جدید از قبیل داکتر،نرس وسایر بخشها با معاش وامکانات کافی استخدام شده؟ ۱۰برای مردم ولسوالیها و مناطق تحت حاکمیت طالبان چه تدابیر گرفته اید؟
۱۱ چه تدابیری برای ارتقای سطح امکانات تست لابراتواری مشکوکین به ویروس کرونا گرفته اید با فرا رسیدن بحران چه خواهید کرد؟ تست را باید مهم تلقی نمود. وانواع سوالهای متشابه که باید به مردم پاسخ داده شود. فراموش نکنید که هرات در خط اول حمله کرونا وایروس ودارای ۱۹ولسوالی و۱۵ ناحیه شهری وبیش از ۴ ملیون نفوس است که با این وضعیت بحرانی تا اکنون امکانات یک ولسوالی و تحت پوشش قرار دادن صد هزار نفوس را ندارد.

>>>   یکی از علمای دینی اسلام برای خدمت به خلق الله کشف بزرگی نموده است غیرمسلمانان فکر نمیکنند مسلمانان بجز کشتن وخو هنریزی وخشونت کاردیگری بلد نیستند ، حالا با این دست آورد برای شاند ثابت میشود که فکر شان نادرست بوده ،
این عالم دینی بعد از تحقیقات زیاد به این نتیجه ذسیده است که کرونای مرگبار تنها نیست که اسلام ئکفر را خانه نشین ساخته بلکه لشکر اجنه نیز همدست کرونا شده است واین ههمکاری همانند همکاری بین دو گروه ترورست داغش والقاعذده است ،
حالا اگر کفار توانستند که کرونا را نابود سازند نابودی اجنه صرف از دست مسلمانان ممکن است آنهم نه هرمسلمان بلکه افرادی خاصی میتوانند این خدمت بزرگ رابرای جلوگری از نابودی بشریت انجام دهد
ر

>>>   فروزان اميري
#هرات را دریابید!
#هرات نیاز مبرم به دستگاه تهویه میخانیکی (ونتلاتور) دارد.
-بزرگان هرات! لطفن عواید مالیاتی هرات را صرف نیازهای اساسی این روزهای هرات کنید. گاهی سرکشی برای نجات مردم یک شهر از فاجعه، مهم و ضروری است.

>>>   سید محمد خیر خواه
مسولین دولت مرکزی - بزرگان وسیاسیون کشور
نمایندگان مجلسین (ولسی جرگه ومشرانو جرگه ) :
هرات روز های سخت ودشواری را سپری میکند امکانات مالی وقوای بشری لازم بخصوص داکتر ودوا - ووسایل تشخیصیه وبودجه کافی بدسترس خود ندارد در این روز های سخت ودشوار وفشار روز افزون ورود مهاجرین سراسر کشورکه بشکل سیل آسا از طریق سرحدات غرب کشور وارد میگردند هرات را تنها نگذارید از طریق دولت مرکزی در حد توان وامکانات کشوری خود شما میتوانید هرات را کمک نمایید وموضوع را بخصوص مسله ورود مهاجرین که بشکل سیل آسا وارد کشور میگردند که جنبه انسان دوستانه نیز دارد آن را مطرح نموده واز جامعه جهانی سازمان صحی ملل متحد وکشور های دوست وثروتمند کمک بخواهید تا قدری هم اگر شده از مشکلات موجوده کاهش پیداکند

>>>   Nasar Ahmad Ghafoori Wafa
ما خیرات نمی خواهیم
عواید کمرگ و مستوفیت هرات کجاست ?
چرا نباید از این عواید برای درمان و بیماری خود ما استفاده نشود ? وکلای مجلس نمایندگان ما کجا هستند, چرا این مشکلات را پیگیری نمی کنند , اگر پیگیری می کنند چرا نتیجه آن را اعلان نمی کنند و اگر نتیجه منفی است چرا کنار مردم خود برای اعاده حق شان ایستاده نمی شوند

>>>   Mohammad Essa Maulawezadeh
همه کار های شان از روی قصد و عندی است. وگر نه الاغ که نیستند شفاخانه تست کرونا را در جلال آباد بسازند در صورتیکه کرونا در هرات است. فقط برای این که به جامعه جهانی نشان بدن که ما در افغانستان شفاخانه تست کرونا ساختیم. نشونی به ای نشونی که خر ما دمبی داره

>>>   ازجناب ريس جمهورمحمداشرف غنىميخواهم تادرروزهاىقرنطين درفكرماغريبان باشد تاخدا رحم كندواين بيمارىمحلك راازكشورماببرد

>>>   Śoráyá Śhojáei
هرات را دریابید تا اینکه مثل شهر وهان چین وشهر قم ایران نشود
نماینده گان پارلمان کجا هستید چرا صدا بلند نمی کنید هرات در یک فاجعه به سر میبرد روز به روز به تعداد بیماران کوید ۱۹ افزوده میشود اما شفاخانه کوید ۱۹ تجهیزات و ماشین ونتلاتور (تهویه میخانیکی ) ندارند .
بحران را خود مرکز به وجود می آورد باید توجه جدی صورت بگیرد وگرنه فاجعه ای انسانی رخ خواهد داد.

>>>   فضل الله زرکوب
این هشدار و آگاهی بسیار مهم در مورد ویروسها از جمله کرونا را بخوانید و با دیگران شریک سازید:
یادآوری این که اصل نوشته مربوط به شخص دیگری است و من (با عرض پوزش از نویسندۀ محترم) مقداری در ویرایش آن دست برده‌ام.
چرا از بین بردن کروناویروس دشوار است؟

دهم (برج حمل ) ۱۳۹۹
ویروسها از میلیونها سال به این سو وجود داشته و همواره تهدید بزرگی را متوجه زنده‌‌جانها کرده‌اند؛ همانگونه که همه‌گیری کروناویروس؛ امروز به بزرگترین معضل در جهان مبدل شده است.
ویروسها موجودات زندۀ کاملی نیستند و برخی دانشمندان می‌گویند که ویروس؛ بین حالت کیمیایی و بیولوژیکی قرار دارد. ویروس در واقع ترکیبی از یک مالیکول نیوکلیک اسید است که توسط یک لایۀ پروتینی پوشیده شده است.

از نظر جسامت؛ ویروسها بسیار کوچک و بین ۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر قطر دارند؛ یعنی قطر یک ویروس؛ کوچکتر از یکهزارم حصۀ قطر یک تار موی است.
بر اساس یافته‌های علمی؛ به محض اینکه ویروس وارد بدن انسان می‌شود؛ بر سلولها هجوم می‌برد. در این حالت؛ لایۀ پروتینی ویروس بر سلول میزبان اثر کرده و کنترول کامل سیستم مالیکولی سلول متاثرشده را در دست می‌گیرد و با استفاده از نیوکلیک اسید‌های این سلولها؛ همتایان یا همسانهای خود را تولید می‌کند.

دانشمندان پی برده‌اند که ویروس؛ پس از ورود به داخل یک سلول‌ در عرض چند ساعت؛ حدود ده هزار همتا یا نسخۀ جدید خود را می‌سازد و چند روز پس از ورود؛ شخص مبتلا حامل میلیونها ویروس تکثیرشده در هر قطرۀ خون خود می‌باشد.

کروناویروس؛ همتاسازی را در سلولهای بینی و گلو انجام می‌دهد و با هر سرفه یا عطسۀ فرد بیمار به محیط اطراف؛ پخش شده و دیگران را مصاب می‌کند. در برخی از بیماران؛ این ویروس؛ خود را به ششها می‌رساند که در این حالت بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجر به مرگ بیماران شود. از همین خاطر است که در برخی حالات؛ بیماری؛ بسیار خفیف یا متوسط بوده و گاهی هم بسیار شدید و کشنده می‌باشد.

ویژگی دیگر کروناویروس این است که اعراض و علایم ناشی از آن بسیار به کندی ظهور کرده و پیش از آنکه بیماری قابل تشخیص باشد؛ بیمار؛ ویروس را به اطرافیان خود پخش می‌کند.

همه‌گیریها یا واگیریهای ناشی از ویروسهایی که از جانوران به انسانها سرایت می‌کنند؛ مثل کروناویروس در یک قرن گذشته جان میلیونها انسان را گرفته است؛ زیرا مهار کردن یا از بین‌بردن چنین ویروسها بسیار دشوار است.
در بیرون بدن میزبان زنده؛ کروناویروس؛ حالت خفته دارد؛ اما نظر به سطحی که در آن موقعیت دارد از چند ساعت تا چند روز؛ ممکن است در محیط؛ زنده بماند.

دانشمندان می‌گویند که بر خلاف اکثر ویروسها که ساختمان بسیار ساده‌ای دارند؛ کروناویروس؛ اندکی پیچیده‌تر بوده و قادر است نواقصی را که در جریان همتاسازی آن در بدن میزبان واقع می‌شود به سرعت اصلاح کند.

کروناویروس؛ قدرت زیادی در دگرگونسازی دارد که نمی‌توان به آسانی آن را از بین برد. همچنین کروناویروس جدید؛ به سادگی قادر است که خود را تغییر داده و با شرایط محیط میزبان زنده؛ توافق کند؛ چه این محیط؛ رودۀ مار یا دهن خفاش باشد یا هم گلو یا شش یک انسان.

تهاجم ویروس بر بدن انسان؛ سبب واکنش سیستم ایمنی یا معافیتی میزبان می‌شود، مواد کیمیایی در بدن افراز می‌شود، درجۀ حرارت بدن بلند می‌رود و تب به وجود می‌آید و هزاران حجرۀ سفید خون در ساحۀ آفت‌دیده تجمع می‌کنند. این درست؛ همان زمانی است که شخص؛ احساس بیماری می‌کند.

این حالت در سیر بیماریهای پرازیتی و باکتریایی نیز بروز می‌کند؛ اما دواهای متعددی برای درمان آن بیماریها وجود دارد. این دواها مکروبها را از بین می‌برند؛ بدون آنکه به حجرات بدن انسان صدمه‌ای وارد کنند.

اما ویروسها نظام درون سلولهای بدن انسان را در کنترول خود می‌گیرند، پروتین ویروس؛ پروتین سلول انسان می‌شود، ضعف ویروس؛ موجب ضعف سلول می‌گردد و اگر دوایی هم برای از بین‌بردن ویروس موجود باشد؛ به احتمال زیاد بر سلولهای میزبان نیز صدمه وارد خواهد کرد.

به این دلیل؛ دواهای ضد ویروس با دقت بسیار زیادی ساخته می‌شوند تا تنها پروتینهای ویروس را در زمان عملیۀ همتاسازی هدف گرفته و تخریب کنند.
پروتینهای هر ویروس؛ منحصر به همان نوع خاص ویروس است؛ از این رو دوای ضد یک ویروس بر ویروس دیگر اثر نمی‌کند.

از آنجایی که ویروسها به سادگی تغییر شکل و ساختار می‌دهند؛ اگر درمانی هم برای بیماری ویروسی پیدا شود؛ بسیار دیر کارآیی نخواهد داشت و با تغییر شکل ویروس؛ رفته‌رفته بی اثر خواهد شد. به همین علت است که دانشمندان؛ همواره دواهای جدیدی را برای درمان ایچ آی وی یا ویروس عامل ایدز می‌سازند.

با تمام پیچیدگی و قدرت تخریبیی که کروناویروس دارد؛ با دگرگونی و تغیر شکل پیهم؛ این ویروس نیز روزی از این کشندگی و قابلیت تولید مرض؛ باز مانده و در کنار ویروسهای معمولی که اکنون سبب ریزش و سرماخوردگی می‌شوند؛ قرار خواهد گرفت. اما تا آن روز جان هزاران نفر را خواهد گرفت.

پس در حال حاضر برای اینکه در میان هزاران قربانی کروناویروس نباشیم؛ بهتر است که نکات بهداشتی را رعایت کنیم؛ از جمله این که فاصلۀ اجتماعی دو متر را رعایت کنیم، از حضور در اجتماعات بپرهیزیم، دستان خود را چندین بار در روز؛ با آب و صابون بشوییم، از تماس دست با چشمان، بینی و دهان بپرهیزیم و در خانه بمانیم تا زمانی که ویروس مهار شود.

>>>   Masouma Ahmadi
در اختیار قراردادن خانه‌های شخصی و اماکن بزرگ از طرف بزرگان‌مان برای مبارزه با ویروس کرونا قابل‌قدر و ستودنی‌ست و از ایشان سپاس‌گزاری می‌کنیم؛ ولی در حال حاضر ما بیشتر از این، به وسایل محافظوی، مواد ضد عفونی‌کننده و آگاهی دهی برای مردم نیاز داریم؛ بخصوص در مناطق روستایی.
بیشتر ساکنین روستاها حتی آگاهی جزیی در مورد ویروس کرونا ندارند، چه برسد به آن که بخواهند آن‌ را جدی بگیرند و یا نکات بهداشتی را رعایت کنند، و نیاز است تا از طریق تیم‌های سیار برای‌شان آگاهی داده شود.
امیدوارم بزرگان‌مان در این موارد بیشتر توجه کنند.

>>>   Wase Soroush
هشدار! ⚠️⚠️⚠️
هرات و کادر پزشکی این شهر را دریابد!
یک پزشک که نخواست نامش فاش شود، از هرات برایم پیام فرستاد و از پنهان‌کاری مسئولان اداره صحت‌عامه این شهر در مورد بیماری خطرناک #کرونا خبر داد.

او گفت: مسئولان صحت‌عامه، کادر پزشکی هرات را وادار به مخفی کردن شیوع سریع این بیماری و شمار واقعی مبتلایان به این ویروس کرده و در صورت افشای افراد آلوده، آنها را توبیخ و حتی تهدید به اخراج می‌کنند!

این پزشک گفت: از شمار "موارد تایید شده" در این شهر که به گفته او بیش از صد تن رسیده، یک سوم‌شان، کادر پزشکی هرات هستند.
او، پزشکان را "سربازانی بدون سلاح" خواند که مسئولان اداره صحت‌عامه به "جوخه مرگ" می‌سپارند.

این پزشک، پیامدهای این بیماری را "یک سونامی" خواند و گفت: تصورش را بکنید که به خاطر این ویروس، از هر کوچه و خانه‌ای در هرات صدای ناله و گریه بلند باشد، اما خودِ پزشکان که به عنوان "سربازان خط مقدم" در حال مبارزه با این بیماری‌اند، [به خاطر کمبود امکانات] بیمار باشند!

او در پایان تاکید کرد که هرچه بیشتر این موضوع را انعکاس دهید تا امکان خیانت و پنهان‌کاری مسئولان دولتی به ویژه اداره صحت‌عامه کاهش یابد.

>>>   علائم خوشبینی در فرانسه :
دیروز تعداد مرده ها زیر ۳۰۰ به ۲۹۲ رسید.
۴۰۱۷۴ نفر مطابق آمار بیمارستانها کووید ۱۹ را گرفته اند.
۱۹۳۱۱ نفر بستری شده اند، که از ان میان :
۴۵۹۲ نفر زیر دستگاه تنفسی قرار دارند،
۲۶۰۶ نفر وفات نموده اند،
ولی ۷۱۳۱ نفر شفا یافته و بیمارستانها را ترک گفته اند.
کریم پاکزاد

>>>   ما خیرات نمی خواهیم۰۰۰ ههههه۰۰۰ بیدار شو که خرابی نکنی، لافوک۰ ناف تان در خیرات بریده شده و بدون خیرات یک ماه هم دوام نمیکنید۰ عایدات کمرکات فقط دزدی های همان تکنوکرات های پراشوتی و دزدی های کود ۹۱ را هم پوره کرده نمیتواند و مشکلات کرونا در کشور تازه شروع شده۰ غنی کوچی لاف زیاد میزند ولی منبع تمویل او در حال خشک شدن است و پلان بدیل عقلانی و عملی هم ندارد۰ روز و حال غنی کوچی از نجیب خاد بد تر میشود و سخت رسوا شدنی است، ولی افسوس بحال مردم که زیادترین صدمه را می بینند۰

>>>   Yaqob Qurishi
انسانیت مرز، دین، نژاد و قوم نمیشناسد بلکه خود یک آیین است.
یادم هست تقریباً چهار سال پیش بود آقای وحید پیمان در باره جوان مریضی نوشته بود که برای رفتن به پاکستان و جراحی خود احتیاج به کمک داشت، پست آقای پیمان را بازنشر کردم، دوستی سخاوتمند از ولایت فراه به من زنگ زد و با آن لحجه زیبا که مردمان پشتون فارسی گپ میزنند، گفت: آقا صاحب ۱۵ هزار مرا در نظر بگیر، فردای آن روز ۵ هزار دیگر نیز به آن جوان کمک کرد.
او بدون هیچ توقعی، در چند کار خیر دیگر که من واسطه شدم شرکت کرد.
همین فرد سال پیش به خاطر مشکلات مالی تجاری، به زندان افتاد. چند روز پیش از محبس به من زنگ زد و بعد از احوالپرسی، گفت: مبلغی در همین محبس قرضدار هستم شرایط تو را هم میدانم اما اگر کسی هست...
مبلغ ناچیزی بود اما من توان پرداخت آن مبلغ را نداشتم، با آقای پیمان صحبت کردم... آقای پیمان ساعتی بعد شخصی را معرفی کرد و آن شخص بدون هیچ پرسشی آن مبلغ را پرداخت!
زنجیره اتفاقات این مدت را با خودم مرور کردم فهمیدم ما فراق از اینکه همدیگر را بشناسیم یا ببینم و یا از قوم و مذهب همدیگر اطلاع داشته باشیم می‌شویم "بنی آدم اعضای یکدیگر".
و یادم از این نقل قول ابوالحسن خرقانی آمد که انسانیت را از مذاهب جدا می‌پندارد:
"آنکه در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که نزد باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد"

>>>   محمود منجم زاده
دعاها در برابر ویروس کورنا مقدس و کمک می کنید
دربحران ، مردم از همه فرقه ها به دنبال تسلی خاطر به فکر ایمان خود هستند. اما تقوا می تواند گاهی خطرناک باشد: برخی از جوامع مذهبی خواستار اجتماعات گسترده شده اند و یا وعده شفابخشی را با وسایل مبهمی اجرا می کنند . ایمان در مواقع بحران لازم است. تعدادی از مذاهب با وضعیت جدید سازگار شده اند: پیشوایان اروپایی به صورت آنلاین موعظه می کنند. پاپ فرانسیس موعظه صبحگاهی خود را به صورت زنده پخش می کند. واتیکان باعث شده است که کاتولیک ها با کرونا بتوانند گناهان را ببخشند - آنها باید در تعدادی سرویس آنلاین یا اشکال دیگر دعا شرکت کنند. جوامع یهودی بوسه کردن کتاب های دعا را ممنوع اعلام کردند. حتی مکه و مدینه ، مقدس ترین مکان های اسلام ، اکنون کاملا خالی هستند . اما حتی اگر تعداد بیشماری از مؤمنان در سراسر جهان خود را به واقعیت جدید الگوبرداری کنند ، هزاران نفر در خارج از شبکه برای نماز جمع می شوند: واعظان این افسانه را گسترش می دهند ، که گویا اعتقاد قوی تر از ویروس است.
-------------------------------------------------------------------------------
( مساجد برای مسلمانان یک رکن اساسی است ) ( هزاران و یا صد ها هزار مسجد برای مسلمانان درکشورهای اسلامی و یا کشورهای که مسلمانان درآن زندگی می کنند ، ساخته شده است که میتوان گفت ، گاهی اکثر آنها خالی و یا نیمه خالیست ، اگر بجای این همه مساجد فقط نیمی آز انها را ، بیمارستان و یا کلنیک می ساختند در همه شرایط به خصوص چنین شرایطی وضعیت مسلمانان برای مبارزه با کرونا بهتر و مفید تر می بود .)

>>>   حکومت در شعار فعال اما در عمل تنبل
غنی اقتصادان بی عمل وعده های اقتصادی که داده بود و تعهد سپرده بودن که در فاه وآسایش زندگی مردم عمل می کنند و در زنده گی و رفاه مردم بهبود را به میان می آورند و حکومت نابکار تنبل سست آن در طی بیشتر ازپنچ سال تلاش برای رفع فقر نادری و دفاع از مردم بیگانا نتوانسته است و کدام برنامه های روشنی را عملی سازند. در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر افغانستان گرسنه ، بی مسکن بیچاره تصمیم به فرار از کشور ما با قی اتباع کشور ما تفریباُ آنها در فقیر مطلق مصاب هستند و هم به گونه فوری به غذا قوت لا یموت نیاز دارند. در واقع دولت رفاه نوعی نظام سیاسی کشور است که خود را مسئول بهبود وضع عمومی اتباع کشور می داند باید بداند و مزایای مادی را برای بیکاران ، بیماران از کار افتادگان معلولین و پیران فراهم کند. شکایت از جانب اکثریت مردم و جود دارد که هر دو رهبر حکومت به تهدات شان در حکومت داری خوب برای بهبود زندگی شهروندان عمل نکرده اند و بیشتر از ۶۰ فیصد نفوس کشور زیر فقر بی سرپنایی زندگی می کند. دولت مکلف است که راهکاری بنیادی را برای محو فقر به ویژه در روستا ها باید روی دست گیرد.
اما با تاسف که وزارتخانه ها بر اساس سمتی قومی زبان و گروهی بچه فلان رهبر یا قوماندان به افراد کم تجربه تنبل بیکار تقسیم شد و نه به اساس شایسته سالاری تجربه مسلکی و هنوزهم پست های مهم وزارت خانه براساس مصلحت گرایی ها جا بجای آنها ادامه دارد. تجربه کار در طول زمان در بسیاری از کشور جهان رشد اقتصادی کردن نشانداده است که سپردن کار به اهل آن تحول ایجا می کند و اکثر کشور جهان با مودیریت خوب کدر های مسلکی اگرانومی و مهندس آبیاری تغییر و تحول در رشد زراعت ایجاد نموده اند و دستر خوان مردم مظلوم کشور خود را به این شیوه تضمین کرده اند.
یکی از عوامل عمده بروز و ضعیت فقر و تنگد ستی در کشور ما نبود برنامه های اقتصادی روشن از طرف مسولین دولت است و بیکاری و محرو میت مردم از رفاه آسایش و امکانات مادی شرایط زندگی در افغانستان به حدی دشوار و غیر قابل تحمل گرده است که صبر وتوان بیشتر برای شان با قی نمانده است و با و صف میلیارد دالر کمک جامعه جهانی در طی این سالها بودن قدرت واقعی اداره حکومت به خا طر قحط الرجال به دست تیکه داران قومی و تنظیمی های حزبی که شکل و شمال ظاهری خیلی به بزر گان قومی شباهت داشت اما کار وظیفه شان بکلی از آنها متفاوت بوده و در حقیقت آنها دلالان سیاسی با شعار های توخالی تنبل بیش نه بوده اند و برنامه های اقتصادی را بصورت روشن عملی نه ساخته اند . رفاه و ثروت به صورت استثنایی برای خود و اعضای فامیل خود در طی این سالها بدست اورند.
فقر افغانستان به دلیل افزایش جمعیت ادامه کابرد شیوه های کشت سنتی زراعت و عدم اجرای سیستم های آبیاری و اگرو تخنیک در کشت زراعت موجیب کمبود مواد غذایی و در حال حاضر میزان فقر در حال بیشتر شدن است و همچنان از عدم توجه دولت به زیر ساختهای اقتصادی بخصوص پروژه های تنظیم آب اثرات بیکاری و محرومیت از رفاه و آسایش و امکانات مادی زندگی مردم را در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنان را با مشکلات فراوانی روبر و کرده است.
دلیل فقر در جامعه افغانستان از اثرات بیکاری و محرومیت مردم از رفاه آسایش و امکانات مادی است وسبب می شود که شخص بیکار نتواند از سهولت های زندگی عادی به نحو احس استفاده نه کند و خود و فامیل اش را در محیط در یک محرومیت قرا می دهد. این مسله می تواند طی زمان متمادی آرامش روحی و روانی شخص و خانواده او را مختل بسازد و حتی فرزندان اینگونه فامیل ها نیز نمی توانند از سهولت های ساده و ابتدایی زندگی مشل تحصیل استفاده کنند.
هدف اصلی ما فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی قبیله هستم من متعصب نیستم و طرف دار عدالت خوا هی هستم و ادامه دولت غنی متقلب قبیله طرفدار پشتون خواه نیستم بخاطریکه نه تنها جعلی و تحمیلی است بلکه بزرگترین تهدید به امنیت ملی و منافع ملی افغانستان نیز می باشد که به همین سبب هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا و سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات بخاطر پشتنون خواه پاکستان باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
داکتر یارمحمد حیدر زاده
داکتر علوم در بخش محیط زیست

>>>   Touryalai Ghiyasi
💬 وقتی دو روز پیش خبر ایجاد یک لابراتوار مجهز برای تشخیص واقعات کرونا و نصب شش پایه دستگاه «وینتلاتور» را در شفاخانه صد بستر بیماران کرونا در ولایت ننگرهار، شنیدم خوشی زایدالوصفی بر من مستولی گشت چونکه در همان لحظه تصور کردم که حالا با این وضعیت نیکو، الزاماً در شفاخانه ولایت هرات به عنوان معبر و میزبان روزافزون مبتلایان وایروس کرونا، دست کم ۱۲ پایه دستگاه وینتلاتور و ۳ لابرتوار مجهز تشخیص واقعات کرونا، جدیداً فعال گردیده باشد.
اما متاسفانه دیری نپایید که گرازش وحید پیمان روزنامه نگار رسالتمند وطن را خواندم
دیدم که خط اول جبهه مقاومت با ویروس کرونا در ولایت هرات هنوز شاید دستخوش سیاست غلط و خانمان سوز «انکشاف متوازن» و توزیع ناعادلانهٔ منابع ملی در این کشور گردیده است، و آنگاه دلم سخت برای مردم صمیمی و همیشه در صحنهٔ هریوا، تنگ شد.

>>>   دزدي علني وکلاي گذر ..!!
وکلاي گذر ناحيه ١٣ کابل خانواه هاي را که درج لست کمک هاي مواد غذاي ميسازند ۵٠٠ افغاني اخذ مي کند خانواده هاي فقير توان پرداخت را ندارند تماماّ پولداران درج لست مي شوند.
اگر ثواب ميخواهيد اطلاع رساني کنيد تا به گوش ناشنوايان برسد .

>>>   صبغت الله سروش
ریاست برق هرات بی رحم ترازکرونا!
مردم درقرنطین بسرمیبرند
ریاست برق میگه اگه قبض برق تانرا پرداخت نکنید برق تان قطع میکنه

>>>   صبغت الله سروش صبح تا شب ریاست برشنا اعلامیه می دهد بیشرمانه که پول برق را بپردازید در حالی که شهر در قرنطینه است و مردم بی کار در خانه های خود نشسته هستند و فقر امروز و فردا در بین بیشتر مردم برملا خواهد شد ,این وظیفه حکومت است که در شرایط اضطراری به داد مردم خود برسد و آب و برق و نیازمندی های آن ها را برطرف سازد و یکی و مهمترین کار ویژه دولت ها در همین مورد است حال اگر دولت افغانستان نمی تواند در چنین شرایط به داد مردم خود حداقل برق برسد چی بدرد می خورد امنیت هم که نداریم ,بنا اگر واقعن نمی توانند به مردم هرات حکومت مرکزی کاری بکند لطفن و لطفن فقط و فقط عواید چند روزه گمرگ هرات را در عوض پول برق هرات برای شرکت ظالم و خدا نترس برشنا بدهید که پای از روز گلوی مردم بیچاره و دردمند هرات حداقل برای چند روز بردارد صبح تا شب هشدار نامه و اعلامیه صادر نکند ,من مطمئن هستم در صورت که فشار بر روی مردم بیشتر وارد شود مردم خود یاد دارند چگونه در مقابل زور گویان و حق خوران ایستاده شوند و حق خود را بگیرند.

>>>   Hafiz Ravand
انتقام از بابت کمک به هراتیان ! باز یافت چهار صد میلیون افغانی کمک ارگ برای مبارزه با کرونا در هرات که هنوز نرسیده و مورد استفاده قرار نگرفته است ، توسط ادارات اقتصادی وعایداتی هرات ازجمله ریاست برق که به شهروندان گرسنه و قرنطینه شده هرات متواتر هوشدار میدهد که :(( در صورت تحویل نکردن محصول برق بزودترین فرصت برق خانه های قرنطینه شان قطع میکردد )) که ، اینرا میگویند انتقام ازبابت کمک به هراتیان که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است .

>>>   Fareed Khoroush
کرونا اگر دنیا را غرق هم کند، شرکت‌های مخابراتی افغانستان را فقط تا بند پای‌شان!
در اولین روزهای شیوع کرونا در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کوریای جنوبی و ایتالیا تمام شرکت‌ها مخابراتی این کشورها در یک اقدام قابل تحسین اعلام کردند که به مدت یک ماه اینترنت را برای تمام مشتریان‌شان رایگان می‌کنند.

این شرکت‌ها اعلام کردند ما درک می‌کنیم که شهروندان قرنطین‌شده در خانه، میزان مصرف اینترنت‌شان نسبت به روزهای عادی بسیار بیشتر است. زیرا در شرایط قرنطین، بسیار طبیعی است که مردم دایم اخبار رویدادهای کرونا در کشور خودشان و جهان را پیگیری کنند، با بستگان و دوستان‌شان بیشتر در ارتباط باشند، و یا فشار روحی حاصل از ویروس کرونا و محصور ماندن در خانه را با گشت‌وگذار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کاهش دهند. شرکت‌های مخابراتی با درک دقیق این موضوع، اعلام کردند که علاوه بر رایگان شدن اینترنت، پهنای باند، سرعت و کیفیت اینترنت‌شان را نسبت به روزهای قبل از کرونا دو یا سه برابر بیشتر خواهند کرد تا شهروندان از حداکثر اینترنت پرسرعت برخوردار باشند.

اما در افغانستان شرکت‌های مخابراتی نه تنها به نشانه همکاری اینترنت‌ را رایگان و یا ارزان نکردند، نه تنها یک ابراز همدردی خشک‌وخالی با مردم نکردند، بلکه کما فی السابق به زدن و خالی کردن جیب شهروندان فقیر افغانستان مشغولند.
خدمات بی‌کیفت، دزدیدن کریدت به شیوه‌های فریبکارانه، فعال‌کردن پکیج‌های مختلف بدون اطلاع مشتریان، پاسخگو نبودن در برابر مشتریان، رفتار و رویه بسیار زشت در برابر مراجعه‌کنندگان به نمایندگی‌های خدمات مشتریان و... شرکت‌های مخابراتی افغانستان را تبدیل به کارتل‌های مافیایی کرده است.

دنیا را آب ببرد، مرغابی را فقط تا بند پایش!

>>>   Aria Raofian
صلاحیت های تدارکاتی والی ها به قدر کافی افزایش می یابد.
رئیس اداره تدارکات ملی افغانستان در صحبت تلفنی با والی هرات در جمع کمیته تدارکات هرات از نهایی شدن طرزالعمل مصرف پول در حالت اظطرار خبر داد.
از فردا روند مصرف پول به هدف جلوگیری انتشار ویروس کرونا به گونه چشمگیری افزایش خواهد یاقت.
والی هرات در جمع نمایندگان مردم و اعضای کمسیون اعلام کرد: “حاضرم بخاطر محافظت از جان مردم، هر گونه خطری را قبول کنم.”
قرار است از فردا، کمیته های کاری کمسیون مبارزه با کرونا تحت ریاست والی هرات مطابق به پلان تعیین شده، سرعت عمل را تا آخرین حد ممکن افزایش دهند.

>>>   آیا این باران از دل گرسنگانی، قرنتینه، خبر دارد که این گونه سر پاین کرده است؟
ای آسمان جهان بوی مرگ میدهد، پس کمتر بارانت را بر زمین غمگین فرو بیاور
هیچ میدانی که استخوان های ضعیفی، فقیران را سرما گرفته است
بگذار شکم گرسنه ی بنده گان بی مایه خداوند از قلب خورشیدش بهره برده باشند
ساعت ۱:شب است و صدای باران خیلی ازیتم میکند
خدایا کمک کن زمین از این امتحان موفق به درآید🙏🏼
کرونا را جدی بگیرید،اما نترسید لبخند بزنید تا این هوا دیگر شود
در خانه بمانید و دست همسایه های فقیر تانرا بگیرید باهمکاریست که کرونا ویروس را شکست میدهیم🙏🏼
به امید طلوع دوباره زندگی پر از امید
روشن غزنوی

>>>   Tamana Ahmadi
همه فقط در مورد قرنطین حرف میزند ، آیا کسی هم از افراد بلند پایه حکومت بخاطر دفع و سرنگون کردن این ویروس خطرناک دست بکار شده ؟ تا چی وقت باید در قرنطین بسر ببریم . کشور غریبی مثل افغانستان که عده زیاد انان را دست فروشان و غریب کاران و آزاد کاران تشکیل میدهد که اگر یک روز برای کار بیرون نروند غذای همان روز و فردایشان را نخواهند داشت چگونه در قرنطین باشند؟
تا حالا هیچ کسی از افراد بلند پایه حکومت در مورد دفع و علاج این ویروس خطرناک کاری نکرده و حتا حرفی نگفته همه در فکر معامله های سیاسی برای جیب های شان هستند . در فکر قشر غریب و بیچاره یی که غذای یک روز شان را در قیمت جان های شان تهیه میکنند کسی نیست .
قرنطین دیگر بس است
(کرونا باید هرچه زودتر علاج شود)
درین کمپاین بپیوندید تا صدای قشر بیچاره و غریب باشیم.

>>>   Fahim Fetrat
محدودیت در رفت‌وآمد و تعطیلی شهرها سبب شد بسیاری در خانه بمانند و خود را قرنطین کنند. برای خیلی‌ها نشستن در خانه خسته‌کن، کسل‌کننده و غیرقابل تحمل است، اما به قول داکتران، برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، این بهترین راه است.
برخی افراد با روش‌های گوناگون تلاش دارند در خانه خودشان را سرگرم کنند، تا روزهای سخت قرنطین خانه‌گی سپری شود. عده‌ای هم نتوانسته‌اند خودشان را با شرایط تازه وقف دهند. از نظر روان‌شناسان، کار گرفتن از برخی روش‎‌ها می‌تواند سختی ماندن در خانه را آسان‌تر کند.

>>>   Assadullah Sherzai
( ای عاشقان، ای عاشقان! هنگام کوچ است از جهان
در گوشِ جانم می رسد ، طبلِ رحیل از آسمان...)
خداوندگار عشق و عرفان حضرت مولانای بزرگوار.
---------------------------------
وایروس کُشنده ی کُرونا کور و بیرحم است هیچ غنی و فقیر را نمی شناسد بر خلاف وایروس ایبولا، کانگو، آنفلونزای حیوانی ووو... بیخبرحمله میکُند و بیدرنگ میبرد، بدبختانه واکسین وقأیوی هم ندارد، فقط چیزی که میتواند کُمک کُند قرنطینه و رعایت اُصول حفظ الصحه در چارچوب رهنمود های مسوؤلین صحت عامه است ؛
مگر در کشور جنگ زده ی ما افغانستان که هفتاد در صد مردُمش زیر خط فقر قرار دارند و بیکاری و تنگدستی بیداد میکند و اکثر شهروندان فقیر و ناتوان ما با کار روز مُزد نفقه ی خانواده های شان را هر چند که به مُشکل ولی چاره سازی میکنند تا بدست آرند که بخورند و نمیرند، وضعیت متفاوت بوده و قابل دقت بیشتر است که اگر مقررات قرنطینه نظر به شرایط از حدود یکی دو روز به چند هفته و یا چند ماه تمدید شود چه مُشکلاتی به این خانواده ها ایجاد خواهدکرد؟
طوریکه میدانیم دولت فعلی افغانستان مثل سایر کشور های جهان از توان مالی واقتصادی و یا امکانات و تسهیلات آنچنانی برخوردار نیست تا در همچو مواقع به شهروندان مُستمند و مُستحق خود در خصوص مواد اولیه ارتزاقی مدد رسانی لازم را انجام دهد؛
در این حالت چه بدیلی را می‌توان پیش بینی کرد؟

بحُکم وجدان ، این وجیبه ی انسانی و رسالت اخلاقی من و تو است که نسبتاً در موقعیت بهتر مالی قرار داریم تا دستگیری از اُقتاده گان را فراموش نکرده از نان صبح و شام خود یک قسمتش را به همسایه ی مُحتاج و بی پناهِ خود که با چند طفل یتیم در جوار ما به سختی زندگی می‌کنند و یا خانواده ی که جُز عاید روز مُزد هیچ درآمد و اُمیدی ندارند و به آرزوی یک لُقمه نان خُشک چشم بدر دوخته اند بفرستیم ، و با این شیوه سخاوت را که نشانه ی از انسانیت است ملاک عمل قرار داده تا ایمان ما صیقل شود و وجدان ما راحت و پروردگار ما خوشنود گردد .
( هم خُرما و هم ثواب )

>>>   کریمه میرزاد
کم کم داشت فراموشمان می‌شد که علم بهتر از ثروت است.
دیگر هیچ معلمی رغبت نمی کرد تا این موضوع را برای انشا بدهد اما الان چشم امید جهان به دست های دانشمندان است که شاید با تلاش خود بتوانند داروی کرونا را کشف کنند
دیگر اینجا نه پول نه قدرت و ثروت کاری از دستشان برنمی آید و دوباره همه به این باور رسیدند که علم بهتر از ثروت است.
زنده باد چراغ روشن علم!

>>>   Humayun Salimi
آمریکا مرگ نخستین سرباز خود در داخل این کشور ناشی از ویروس کرونا را تایید کرد.

>>>   Ayamuddin Ajmal
مردم هرات در یک اقدام مستوفیت و ریاست برق هرات را به شفاخانه تداوی مریضان ویروس کرونا باید تبدیل کنند

>>>   Dr. Abdullah Abdullah
بعد از ظهر امروز جناب نیلس هانن، وزیر دولت جمهوری فدرال آلمان در امور خارجه طی یک تماس تیلفونی توجه رهبران افغانستان را برای روی‌دست گرفتن اقدامات لازم و فوری در امر مبارزه با ویروس خطرناک کرونا جلب نمود و آمادگی کشورش را به کمک به مردم افغانستان در این زمینه اعلام داشت.
در ادامه آقای هانن بالای وحدت میان رهبران سیاسی افغانستان تاکید نموده و ابراز امیدواری کرد که بحران موجود سیاسی در کشور بزودی حل شود.
با قدردانی از تماس جناب نیلس هانن، آمادگی خویش‌را برای سهم‌گیری موثر در زمینه های یاد شده اعلام نمودیم.

>>>   Roya Sharifi
#خجالت_نامه
وکلا محترم هرات
هرات در حالت اضطرار قرار دارد
کلینیک 100 بستر شیدایی دیگر گنجایش پذیریش مریض ندارد
نرخ مواد خوراکی به اوج خود رسیده
مریضان کرونایی ب حالت مرگ و زندگی قرار دارند
صدای تان را بلند کنید
هرات ضرورت ب تجهیزات بیشتر و بیشتر دارد
حالا که هراتیان به شما ضرورت دارن چه شد
شعار های رنگ رنگا تان چه شد
قرار بود هرات پاریس شود
ما پاریس نمیخواهیم هرات خود را میخواهیم
هرات را قربانی منافع خود میکنیدودرعیش نوش تان مصروفید
چقدر خوب این. وزها به مردم تان رسیده اید 👏

>>>   غنی مرتبط با کرونا: در قدم اول 50 میلیون افغانی به ننگرهار و 20-20 میلیون افغانی به لغمان، نورستان و کُنر انتقال یابد.‬
مسلم_شیرزاد

>>>   Mohammad Amin Javadi
آمار جهانی:
مجموع مبتلایان: 802,000
مجموع تلفات : 38,750
مجموع بهبود یافتگان: 172,319

کشور مرگ مبتلا

آمریکا: 3,173 164,405
ایتالیا: 11,590 101,439
اسپانیا: 8,190 94,719
چین: 3,305 81,515
آلمان: 651 67,871
ایران: 2889 44,632
فرانسه: 3,024 44,564
بریتانیا 1,408 22,142
افغانستان: 4 174

>>>   Zekrulhak Fazlehak
یک مرد در ناحیه اول شهر پلخمری پس از قتل خانمش خودکشی کرد
از این زوج سه فرزند به جا مانده است.

>>>   Wahid Payman
مسوولان وزارت صحت افغانستان می‌گویند که هیچ‌یک از اعضای کادر درمانی هرات در تماس با بیماران کوئید ۱۹ مبتلا به این ویروس نشده‌اند.
منابع در این وزارت می‌گویند که ۲ پزشک، یک پرستار و یک کارمند اداری، قبلا بدون علائم از ایران برگشته بودند که بعدا مشخص شد آن‌ها به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند.
به گفته منابع برخی از اعضای کادر درمانی هرات در تماس با این افراد و برخی نیز در تماس با افرادی در بیرون شفاخانه مبتلا به کرونا ویروس شده‌اند.
بیش از ۱۵ تن ار اعضای کادر درمانی به شمول ۶ پزشک، شماری پرستار و همچنان کارمندان بخش اداری صحی در این ولایت به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند.
این وزارت می‌گوید همه داکتران و کادر درمانی‌ای که از نمونه‌گیری تا مراقبت از بیماران کوئید ۱۹ با آن‌ها مستقیم کار می‌کنند در سلامت کامل به‌سر می‌برند و بالاترین امکانات محافظتی موجود برای آنان درنظر گرفته شده است.

>>>   Zahir Ariaie
براى جلوگيرى از شيوع كرونا در كشور يك ماه قبل بايد شهر مرزى اسلام قلعه قرنطين و راه ورود شهروندان به شهر هرات و بقيه كشور قطع ميشد. عودت كننده گان بايد بين يك تا دو هفته انجا نگهدارى ميشدند، فاصله اجتماعى روى شان به زور تحميل ميشد و بعد از مدت مذكور اگر علايم را نشان نمى دادند بر حسب تاريخ ورود نامه هاى عودت شان مجوز ورود به هرات و ساير شهر ها را ميافتند. اين دولت اكنون در مشكل كلان خود را فرو كرده و توان جانى و مالى ان را غريب و بيچاره خواهد پرداخت!

>>>   یحیا جواهری
رسانه های محترم
اطلاع رسانی‌ها و آموزش های همه‌گانی تان در مورد ویروس کرونا ، قبول
به عمر مسئولین و کارکنان تان برکت ، کار تان عالی و درخور ستایش است، مردم باید تمامی هشدارها را جدی بگیرند اما این تمام کار نیست ،
کمی‌هم به فکر نشستگان در خانه ها باشید لازم است برای آن‌ها برنامه های شاد پخش کنید : طنز ، موسیقی ، سریال های کمیدی و ازاین دست برنامه های شاد و تفریحی تا در کار رسانه‌یی تان تعادل ایجاد شود،
پخش مکرر برنامه های پر از ترس و اضطراب و ساعت به ساعت نشان دادن کله‌ی گرگ ، روح و روان مردم را خسته کرده و خط سرخ ( امید به زندگی ) را اندک اندک از بین برده است .
مردم در چاردیواری خانه های خود قرنطین اند ، آن ها علاوه بر آگاهی از آژیر های خطر کرونا ( که بسیار ضروری‌ست ) ، به برنامه های تفریحی و شادی‌بخش هم نیاز دارند تا لحظاتی را خوش بگذرانند و به زندگی و آینده‌ی خود امیدوار شوند
وظیفه یک رسانه ترساندن مردم نیست بلکه شاد نگه داشتن و امیدوار ساختن آن ها به زندگی‌ست .
بیشتر مخاطبان شما در زیر رگبار تبلیغات کرونا و پخش آمار و ارقام مرگ و میرها ، ناراحت ، افسرده ، ناامید ، شبه روانی و در یک کلام " غم‌درون " شده اند و سایه‌ی مرگ را مانند " شمشیر داموکلس " هرلحظه بر بالای سر خود احساس می‌کنند حتا کودکان حس و حال تراژیک و غمگتانه پیدا کرده اند .
به عنوان یک شهروند پیشنهاد می‌کنم که تا پایان بحران کرونا برنامه های اضافی تان را حذف و به جای آن برنامه های شاد تفریحی ، طنز، میان برنامه های سرگرم کننده و سریال های جذاب تلویزیونی پخش کنید،
مخاطبان شما بسیار خسته و آشفته احوال و سر درگم اند ، شما اگر می‌توانید در حد امکان خود به یاری و کمک آنان بشتابید .
ما کرونا را جدی می‌گیریم چون زندگی را جدی می‌گیریم ،از شما نیز انتظار داریم سلامتی و امنیت روانی مردم را جدی بگیرید .

>>>   Yaqob Qurishi
-‏در خانه بمانيم چي بخوریم؟
خاك!؟
-حرف‌های مرکز؛ دروغ، لاف و هوایی است. هیچ پولی به هرات نیامده...
جایگاه کامران علیزی شورای ولایتی نیست او باید نماینده هرات در پارلمان می‌بود، اگر هرات چهار نماینده بی باک و جسور مثل او در پارلمان می‌داشت، حقش را می‌گرفت.
به قول معروف: صد چکش زرگر یک پتک آهنگر.
آفرین مرد، بیش باد

>>>   جمشید حیدری
#درخانه‌بمانید
من که به زور خدا هفته پنج روز، روزی هشت تا ده ساعت در محیطی که پنجاه نفر بدون دستکش و ماسک مشغول کار هستند، کار می‌کنم. اگر هم بخواهم در خانه بمانم باید قید آن کار را بزنم و پیه اخراج شدن را به تنم بمالم. من تنها نیستم، میلیونها نفر مثل من استند. این مزخرف ترین شعاری است که در طول این سالیان شنیده‌ام.

پ.ن
اگر بگویید قضیه پیتزا و قرنطین پس چه بود، باید عرض کنم که من پنج روز کار می‌کنم و دور روز آخر هفته در قرنطینم، چون گویا در محل کار در معرض ابتلا به ویروس قرار ندارم، اما هرجای دیگری غیر از کار خطرناک است😱

>>>   Hafiz Ravand
هراتیان بزرگوار داکتر همایون اکبری را به بیمارستان برگردانید وصدای اعتراض اوشوید که دیروز صدای اعتراض شما ها شده بود ! جای شرم است بر حکومت محلی هرات و حکومت مرکزی که داکتر همایون اکبری را بجرم انتقاد از کمبود امکانات و وسایل مبارزه با ویروس کرونا در بیمارستانهای هرات با تو هین ، تحقیر و بی حرمتی از وظیفه منفک و به اداره سارنوالی معرفی نموده است . این در حالیست که از ده سال به اینطرف افراد و اشخاص سرشناس دولتی، سیاسی و جهادی به شمول روسای جمهوری بنابر گرایشات تباری و قبیله ای با بی شرمی تمام در تلویزیون ودیگر رسانه ها جنایت های نابخشودنی طالبان تروریست را توجیه نموده ، آنان را برادر ناتنی ، آزرده خاطر و گوینده گان یک زبان میخوانند که جرم پنداشته نمیشود ، اما یک انتقاد دلسوزانه بحال مردم هرات گناه کبیره گفته میشود. ازین رو من از جامعه سیاسی هرات و مبارزین داد خواه بویژه هراتیان تهدید بمرگ ویروس کرونا و گرسنگی خواهشمندم که از داکتر همایون اکبری حمایت نموده ، صدای اعتراض وی بر علیه حکومت فاشیست شیونیست و تبعیض گرا اشرف غنی احمدزی شده و اورا به بیمارستان برگردانند و نگذارند که گرگهای درنده و تیز دندان ثارنوالی شکم اورا به درند و غرورش را بشکنند .

>>>   قدوس خطیبی
مرزها را باز نگهداشتند و هرات را در منجلاب کرونا غرق کردند و مالیات را تا دقیقه اخیر دارند میگیرند و برق را به نزدیکی قطع خواهند کرد حال پروازهای به میدان هوایی نیز بسته کرده اند حال می خواهند با مهاجرین که از ایران می آیند هرات را یک جای بند کنند, این شد رفتار حکومت به نسبت مردم هرات .

>>>   ما خیرات نمی خواهیم۰۰۰ ههههه۰۰۰ بیدار شو که خرابی نکنی، لافوک۰ ناف تان در خیرات بریده شده و بدون خیرات یک ماه هم دوام نمیکنید۰ عایدات کمرکات فقط دزدی های همان تکنوکرات های پراشوتی و دزدی های کود ۹۱ را هم پوره کرده نمیتواند و مشکلات کرونا در کشور تازه شروع شده۰ غنی کوچی لاف زیاد میزند ولی منبع تمویل او در حال خشک شدن است و پلان بدیل عقلانی و عملی هم ندارد۰ روز و حال غنی کوچی از نجیب خاد بد تر میشود و سخت رسوا شدنی است، ولی افسوس بحال مردم که زیادترین صدمه را می بینند۰

>>>   آقای عبدالقدیر سامانی لطا به ایرانیها توهین نکن چندی مردم احمق کله خام که تعدادشان به ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ نفر می‌رسد این حماقت را کرده اند و الکل صنعتی خوردند و عده ای هم هلاک شدند این ربطی به ۸۰ میلیون ایرانی ندارد همیشه عده ای احمق و بی دین پیدا میشوند نباید بخاطر این عده یک ملت را توهین کرد.
امیرصادق اصفهانی

>>>   او اشرفغنی کلمرغ یادت هست آمدی هرات گفتی من کاری خواهم کرد مشهد قریه هرات شوه !؟ آن روز یک عده احمق چاپلوس افغانیزم برایت هورا کشیدند امروز کجا تو جوابگوی مردم با فرهنگ هرات هستی؟! همان روز مردم ما فهمیدند تو برایشان چی رقم توطیه چیدی و همه گپ هایت دروغ و نفاق است امروز که مردم هرات به امکانات بهداشتی و صحی برای سلامت و دوا درمان خود احتیاج دارند باز کدام خدمت به حمایت به هرات انجام نمی‌شود فقط یک مشت دروغ در رسانه شبکه ملی افغانستان گفته میشود که فلان رقم خدمت به هرات انجام میشود مطمیین باش روز قیامتی در کار است و حساب کتابی در کار است او روز عذاب خود را خواهی چشید که ما مردم ما چه کردی و هرچه پول بود مصروف دیار پشتونستان خود کردی
عقده هایت را سر مردم شریف هرات خالی کردی
جوابت را خدا خواهد داد آقای غنی.
فهیمه -هرات باستان

>>>   یک ایرانی خطاب به مردم عزیز خراسان شرقی
برادران عزیز تنها راه مقابله با بلایای طبیعی و انسانی مثل سیل بیماری زلزله جنگ و... اتحاد و همدلی همه اقوام مسلمان تشکیل و گروه های جهادی خدمت متشکل از عموم جوانان دلسوز است که خیرخواهانه برای رضای خدا دور هم جمع می‌شوند تجربه بسیج مردمی در ایران یک تجربه بسیار موفق بوده است که از جوانان خودجوش بصورت کاملا مردمی ایجاد شده است و توانسته است بحران های بزرگی همچون جنگ زلزله سیل و انواع مصیبت ها را مدیریت کند این تجربه در کشورهای سوریه و عراق و یمن و لبنان هم ایجاد گردید و بسیار موفق بوده است شما امروز می‌بینید گروه های حشد شعبی عراق و سوریه حزب الله لبنان و انصار الله یمن علاوه بر مبارزه با تروریست صدها هزار جوانان جان بر کف ثبت نام کرده اند که در امور غیرجنگی فرهنگی کشاورزی صنعتی پزشکی بهداشتی و جهاد سازندگی و... مشغول خدمت رسانی هستند و حتی بین یکدیگر همکاری فراملی دارند من بعنوان یک دوستدار مردم عزیز افغانستان تجربه بسیج مردمی را برای شما پیشنهاد میکنم هم اکنون که با شما صحبت میکنم در گروههای جهادی خدمت رسانی تولید ماسک و گان برای پرستاران و ضدعفونی معابر شهری فعالیت داریم و اطلاع دارم برادران عراقی و لبنانی و یمنی ما نیز فعالیت های مشابه را با هماهنگی در کشور خود انجام میدهند برای همین آبادانی ملت های مسلمان است که آمریکا با این گروه ها دشمنی بسیار جدی دارد چون این گروه ها چهره دروغین آمریکا که خود را فرشته صلح مینامد رسوا می‌سازند و نشان میدهند تنها برادران حقیقی جوانان امت اسلام هستند نه منافق های غرب که پشت پرده دستور تفرقه اندازی و تروریست و افراطی گری و کشتار مسلمانان را در برنامه دارند.
امیرعلی از مشهد

>>>   ویروس کرونا یا زنگ هشدار برای وجدان های به خواب رفته!!!؟؟؟
با متولّد شدن کرونا تمام معادلات دنیا چگونه از بین رفت، کرونا آمد و به ما ثابت کرد که ما هیچ چیزی نیستیم، مگر اینکه که خدا خواسته باشد من و تو،غنی و عبدالله باشیم.
کرونا آمد،ما فهمیدیم که با تمام غرور و ثروتی که داریم از صدراعظم تا وزیر، از دبیر تا فقیر هیچ و پوچ بوده ایم.
کرونا آمد و به ما چراغ سرخی نشان داد و با زبان بی زبانی جریمه های سنگینی برای ما انسانها نوشت.
کرونا آمد و سرخط،خبرها شد،کرونا بلا نیست،فقط اکسیژنی هست برای ایجاد نفس تازه
😊تامل😊
کرونا آمد تا احساس کنیم سلامتی یعنی چه ای عاشقان دنیا
کرونا آمد تا همه غرق دنیا شدگان را بیدار کند.
کرونا آمد تا بفهمیم عدالت پروردگار همیشه برای بندگانش مساوی هست.
کرونا آمد👈 در ادامه این داستان های کرونایی این وظیفه من و توست که از خواب بیدار شویم چطور رفیق
🙋محمد جواد اسدی

>>>   افغان پیپر خوب است یاد آور شویم که چقدر به ایران تهمت زدید
قدردانی سفارت افغانستان از جمهوری اسلامی ایران به خاطر مصوبه پذیرش رایگان مهاجرین مبتلا به کرونا در شفاخانه‌های دولتی

سفارت افغانستان در تهران در یک اطلاعیه از جمهوری اسلامی ایران به خاطر مصوبه پذیرش رایگان مهاجرین مبتلا به بیماری کرونا در شفاخانه‌های دولتی این کشور، سپاس‌گزاری و قدردانی کرده است.

خبرگزاری صدای افغان(آوا) ـ تهران: در این اطلاعیه سفارت افغانستان در تهران آمده است: "طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با كرونا جمهوري اسلامي ايران، همه اتباع خارجی که در اين کشور زندگی می کنند، چنانچه دچار بیماری کرونا شوند، پذیرش آن‌ها در شفاخانه‌هاي دولتی رایگان خواهد بود".

در ادامه این اطلاعیه آمده که سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، طی جلسات متعدد، مشكلات مختلف مهاجرين از جمله درمان آن عده از مهاجرين افغان را كه به ويروس كرونا مبتلا مي‌گردند، با مقامات وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران مطرح نموده است.

اين سفارت در ادامه از اين تصميم بشردوستانه مقامات جمهوري اسلامي ايران ابراز سپاس و قدرداني نموده است.

سفارت افغانستان در تهران از همه مهاجرين کشور مقيم ايران تقاضا کرده تا ضمن رعايت مقررات وضع شده به خاطر جلوگيري از شيوع ويروس كرونا، در حفظ مسايل بهداشتي به خاطر جلوگيري از مصاب شدن و شيوع اين ويروس دقت نمايند و در صورتي كه علايمي مبني بر مصاب شدن به اين مريضي را دارند در تمام استان‌ها/ ولایات به مراكز درماني مراجعه نمايند.

روز گذشته منابع رسانه‌ای در ایران گزارش داده‌اند که با پیشنهاد والی(استان‌دار) سمنان، به وزیر داخله(کشور) و موافقت دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور این کشور، پروسه درمان اتباع و مهاجرین مبتلا به ویروس کرونا در ایران به صورت رایگان انجام خواهد شد.


>>>   یک سوال دارم آیا دود کردن اسپند کندر و عنبر نصارا در رفع این ویروس موثر است یا خیر؟
رمضانعلی مزارشریف

>>>   این دیگر خیانت و دروغ غنی احمدزی که گفته بود ادارات دولتی در انحصار تیم دولت ساز نیست و دولت همه شمول از تمام احزاب و جریان های سیاسی و مدنی وغیره تشکیل میگردد در اولین اقدام غنی سرپرست کاندید وزیر وزارت مالیه اقای ارغندی وال از تیم غنی که در خریداری تیل وزارت دفاع با اختلاس ملیون ها دالر متهم است و هیت فرستاده غنی که در رس ان اقای فاروقی ریس پوهنتون فعلی کابل و مشاور وزیر غنی است از صورت اختلاس ملیون ها دالر و جعل و تذویر امضای وزیر عدلیه سابق مرحوم غالب که بعد شش ماه فوت ان امضای ان مرحوم که در جمله هیات خریداری تیل وزارت دفاع همرای ارغندی وال منحیث هیت بود امضای انرا جعل گردیده بود حال همان جعلکار مختلس را سرپرست وکاندید وزارت مالیه غنی فرمان داده وهمچنان سرپرست و کاندید ریاست عمومی امنیت ملی اقای سراج از تیم غنی بفرمان جداگانه وتعین داوود سلطانزوی ریس تیم کمپاین انتخاباتی غنی دزد چپاولگر مشهور دروغ گوی عوام فریب شناخته شده و تجربه شده بحیث شاروال کابل جفای بس بزرگ در حق مردم شهر کابل شامل در فرمان غنی است هنوز کجاست این سر فلم نو غنی احمدزی تعهد شکن عوام فریب وعده خلاف است کار غنی کار دیو است هرچه بمردم وعده دروغین داده بر خلاف ان عمل کرده و میکند .

>>>   بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی. ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه فرارشته‌ای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و جنگ بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.

امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای پساکرونا شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که عرض شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.

دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.

اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و حکمرانی مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است.

>>>   Amin Kawa
این روزها که محکوم به ماندن در اتاق هستم، حس می‌کنم ماندن زورکی‌ در خانه شیره حیاتی جان را می‌مکد، روح را مکدر می‌سازد، حوصله را سر می‌رساند، حرف‌های پرت و پلات را به سراغ آدم می‌آورد، تنبلی وتن‌پروری را فربه‌تر می‌سازد، موسیقی، کتاب‌خوانی و همه دغدغه‌های دل‌بخواهانه را تعطیل می‌کند.

پنجره را باز می‌کنم، به بیرون نگاه می‌اندازم، آفتاب همه جا گرمایش را گسترانیده، مهر گرمی به بیرون می‌کشاندم، با در نظرگرفتن آمادگی‌های کرونایی آهسته آهسته قدم می‌زنم به آینده نامعلوم بشر در امر مبارزه با کرونا می‌اندیشم، انسان‌های‌که با دنیای از آرزو و آرمان سوزانده می‌شوند، زیر انبارهای خاک گور می‌گردند که عزیزترین‌های شان هم در هنگام جان‌کندن از آن‌ها فرار می‌کنند، در ذهنم کلنجار می‌روند، حس بدبینی نسبت به زندگی در قفس سینه‌ام می‌کوبد و ترس عاشق از معشوق که تاریخ عشق و جنون عاشقی را آن را در حافظ ندارد، حالم را دگر می‌سازد.

در حال که به دگرگونی نظم بشری پساکرونا فکر می‌کنم، در کنار خیابان چشمم به پیر مرد می‌خورد که بدون هیچ توجهی بهداشتی با بوجی در پشت راه می‌رود، لب‌هایش خشکیده، رنگ از رخش پریده و پاهایش از فرط خستگی یارای گام بر داشتن را ندارد، غرق می‌شوم که آژیرموترهای شیشه سیاه خیابان را به لرزه در می‌آورد، خاک بادکنان بر روی آدم‌های که از مجبوری سر به بیرون زدند، رد می‌شود. ناخود آگاه واژه عدالت به سراغم می‌آید و فکر می‌کنم در دنیا چیزی به نام عدالت وجود ندارد، یا شاید آدم‌ها برای تسکین دردها و رنج‌های‌شان از واژه‌ها مفاهیم را برای دل‌خوشی شان استنباط می‌کنند و دل تسکین‌ می‌دهند.

>>>   عزیزالله آریافر
ایزوستیا؛ دانشمندان روس مدعی یافتن راه نابودی ویروس‌ها در محیط انسان شدند
روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نوشت: دانشمندان روس شیوه‌ای موثر برای نابودی باکتری‌ها و ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونا در محیط اطراف انسان یافته‌اند.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در این مقاله علمی آمده است: دانشمندان مرکز علمی و پژوهشی اسکولکووا در مسکو به این نتیجه رسیده اند که آب فرآوری شده با پلاسمای سرد، داروی خوبی برای نابودی ویروس کرونا است.

پلاسما گازی از ذرات باردار و خنثی است که رفتار جمعی از خود ارائه می‌دهد.
واژه پلاسما به گاز یونیزه‌شده‌ای گفته می‌شود که همه یا بخش قابل توجهی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یونهای مثبت تبدیل شده باشند.
ماده‌ای که از آب فرآوری شده با پلاسما به دست آمده مگناریل نامیده شده است.
روزنامه روسی نوشت: در هنگام فرآوری آب با پلاسما، اشکال فعال اکسیژن و هیدروژن و نیز هیپوکلرو اسید تولید می‌شود.
این ماده می‌تواند ویروس‌ها را نابود کند و ترکیب آن برای انسان زیانی ندارند.

در مقاله ایزوستیا خاطرنشان شد، بهای این ماده حدود ۱۰۰ روبل (یک دلار و ۳۰ سنت) برای هر هزار لیتر است.
دانشمندان روس می‌خواهند این ماده را پس از گرفتن مجوز به تولید انبوه برسانند.
پیش از این، ولادیمیر چخونین رئیس بخش پزشکی و بیولوژیکی آکادمی علوم روسیه از ساخت سه دارو جدید در این کشور برای درمان بیماران کرونایی خبر داده بود.
وی گفته بود: با مشارکت کارشناسان آکادمی علوم روسیه در این کشور سه دارو ساخته شده است که می‌توان برای درمان بیماران کرونایی بکار گرفت.
چخونین خاطرنشان کرد که چند سال پیش در انستیتو شیمی آلی در منطقه اورال روسیه، دارویی به نام تریازاویرین ساخته شد که همینک کارشناسان چینی به آن برای بکارگیری در مداوای بیماری کرونا علاقه‌مند شده‌اند.

دانشمند روس گفت که بر اساس این دارو، دارویی جدید برای بکارگیری در اندام تنفسی ساخته شده است که می‌توان در مداوای کرونا بکار گرفت. این دارو برای آزمایش آماده شده است.
علاوه بر این، انستیتو شیمی آلی منطقه اورال با همکاری انستیتو شیمی آلی مسکو داروی ضدویروس به نام فاویپیراویر ساخته است که می‌تواند برای درمان کرونا بکار گرفته شود.
به گفته چخونین، این دارو با شرایط صنایع داروسازی روسیه مطابقت دارد و آماده برای آزمایش است.
وی گفت: داروی دیگر فورتپرن است که در مرکز ملی اپیدمیولوژی و میکروبلوژی گامالی روسیه با همکاری انستیتو شیمی آلی بر اساس دارویی به نام فوسپرنیل ساخته شده است که برای مداوای کرونا در حیوانات بکار گرفته می‌شود.
به گفته این دانشمند روس، این دارو در مرحله آزمایش بالینی قرار دارد و حتی در مورد انسانها نیز آزمایش شده است.

>>>   محمد نسيم جعفری
نه از کیل خوشیم و نه از راست؟
عباس ابراهیم‌زاده، احمدشاه رمضان، مریم سما و دو سه نفر دیگر از تاجران ملی به فقرا کمک کرده‌اند، حالا یک عده ناراحت شده‌اند که چرا آن‌ها کمک‌های شان را علنی کرده‌اند و این، ریا است.

اگر کمک نکنند، اعتراض می‌کنیم که چرا کمک نمی‌کنند، اگر کمک کردند باز می‌گوییم که چرا اعلام کردید که کمک کرده‌اید، خوب مرد حسابی اگر اعلام نکنند که ما خبر نمی‌شویم و باز اعتراض می‌کنیم که چرا کمک نمی‌کنید.

از یک طرف تاجران، سرمایه‌داران و نمایندگان پارلمان را به کمک‌کردن تشویق می‌کنیم و از سوی دیگر، وقتی کمک کردند، باز اعتراض می‌کنیم که چرا علنی کمک کردید، اگر علنی کمک نمی‌کردند باز من و شما خبر نمی‌شدیم و اعتراض می‌کردیم که چرا کمک نمی‌کنید. 😊

بیایید حداقل تکلیف خود را با خودمان روشن کنیم.

>>>   دیروز سازمان ملل متحد و سازمان تجارت جهانی طی یک اعلامیه مشترک هشدار دادند که کره خاکی ما در خطر قحطی و گرسنه‌گی قراردارد.
سازمان‌های جهانی در دنیا تصمیم دارند طی اطلاعیه‌ای مشترک از ۷ میلیارد انسان روی زمین تقاضا کنند که طی شش ماه تا یک‌سال آینده کمتر غذا بخورند تا در مقابل قحطی و گرسنه‌گی احتمالی مقابله کنند.

حالا این قصه را گوش کنید !

در شفاخانه کوئید ۱۹ در هرات منوی غذایی بیماران، "برنج، گوشت و میوه" است. چون این منوی غذایی توسط بنیاد خیریه فقیری تهیه می‌شود. بیماران انترنت پر سرعت رایگان دارند و تخت‌های نو نیز برای‌شان داده شده است. به نظر می‌رسد که آن‌ها در شفاخانه تنها سونا و حمام بخار کم دارند.
در سوی دیگر قضیه اما منوی غذایی داکتران برنج و کچالو است. چون پول آن از بودجه دولت پرداخت می‌شود و دولت در بودجه خود گوشت و میوه به کسی نمی‌دهد.
داکتران در هرات هرگز از منوی غذایی موجود تا اکنون شکایت نکرده‌اند اما بیماران از این منو شاکی هستند و داد بیدادشان کل افغانستان را پر کرده است.
ما در شرایط اضطرار هستیم، اجازه ندهید که گمان کنند هراتی جماعت به جز شکمش به چیز دیگری فکر کرده نمی‌تواند.
ما باید انرژی مان را صرف مسائل کلان‌تری کنیم. نشر چنین ویدیوهایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و به نام مردم هرات قابل قبول نیست.

وحید پیمان

>>>   Mortaza Bayat
نکات مثبت ویروس کرونا!
1. توجه بی سابقه در رعایت بهداشت.
2. حادثات ترافیکی و طبیعی کل جهان کاهش چشم گیری داشته است.
3. مهر و محبت فامیلی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است.
4. خشوع و فروتنی در نزد افراد افزایش یافته است.
5. غرور خیلی ها را شکسته است.
و دها نکنه مثبت دیگر.......
بیایم از این ویروس هیولا نسازیم، ولی تمام نکات بهداشتی را نیز باید مرعات کرد.
از طرف شب رقابت شدیدی میان کاربران در اعلام کردن میزان موارد مثبت تست شده جریان دارد. مردم ما چهال سال است خبر منفی زیاد شنیده اند.

>>>   درس های که در ایام قرنطین آموختیم:
۱ - یک مملکت منبعد ابر قدرت و تنها کشور رهبری کننده دنیا نیست.
۲- یک مملکت می‌تواند بدون هیچ اسلحه‌ی فاجعه کرونا را در کشور شان حل کند.
۳- دانش و علم تنها در اروپا پیشرفته نیست. قدرتی بالا تر از دانش انسانها وجود دارد که تمام جهانیان را به همه علم شان عاجز کرده. یعنی دستی فوق دست‌هاست.
۴- ما می‌توانم در کشور خودمان زندگی کنیم و ‌خوش باشیم بدون اینکه به اروپا و امریکا برای یافتن زندگی خوب و‌مرفع مهاجرت کنیم.
۵- اشخاص ثروتمند در حقیقت و بطن جامعه کمتر مصؤن هستند .
۶- تا کنون هیچ دینی در دنیا علاج این مرض (کرونا ویروس )را پیدا نکرده و این ویروس هم با معتقدین هیچ کدام دینی گذشت و مدارا نکرده است .
۷- داکتران و متخصصین ناجیان اصلی بشریت هستند .
۸- نفت بدون مصرف ارزش ندارد .
۹- حالا میدانیم حیوانات در باغ وحش داخل قفس چی احساس دارند .
۱۰- سیاره ما می‌تواند بدون دخالت ما خود را مجددا بازسازی کند .
۱۱- تعداد زیادی از کار ها را می‌شود از خانه انجام داد .
۱۲- حالا میدانیم که رعایت کردن دستورات صحی کار مشکل نیست .
۱۳- تنها خانم ها نیستند که باید آشپزی بلد باشند.

>>>   Aziz Hakimi
فرض کنید ملاانصاری یا یک لوی ملای دیگر، قدرت آن را پیدا می‌کند که مثلا یک تعویذ بنویسد که همه انسان‌های مبتلا به کرونا را واقعا درمان کند. آیا آن تعویذ را به کافران هم خواهد داد؟‌

در خوشبینانه‌ترین حالت، چند سناریو قابل تصور است: اول، ملاانصاری مطلقا به کافران که هیچ حتی به هراتی‌هایی که طرفدارش نباشند هم نخواهد داد. دوم، ملایان و علمای اسلام جمع می‌شوند و طی جلسات متعدد و فتواهای طولانی ملا را متقاعد می‌کنند که به هراتی‌ها و بعد به همه همشهریان افغانستان از آن تعویذ بدهد، ولی به «رافضی‌ها» ندهند.

در مرحله سوم، باز علما جلسه می‌گیرند و فتوا می‌دهند که خیر است به «رافضی‌ها» هم داده شود، دو سه سال بعد به «رافضی‌ها» هم داده می‌شود ولی به غیرمسلمانان نه. شاید ده‌ها سال بعد جمعی از مسلمانان خوش‌نیت با فعالیت مدنی و تلاش شورای علما را متقاعد می‌کنند که از آن تعویذ به کودکان نصرانی داده شود که بلکه مسلمان بار بیایند، ولی به یهودی‌ها داده نشود... یک قرن بعد...

این‌طرف، دانشمندان کافر اگر واکسن را کشف کنند تمام نیروی انسانی و مالی خود را بسیج می‌کنند که واکنس را به تمام انسان‌های روی زمین هرچه سریعتر برسانند.

فرق دین و علم همین است! علم تبعیض نمی‌شناسد.

>>>   داوود عرفان
یک شهر؛ یک صدا!
وضعیت معیشتی مردم خراب است، بسیار خراب. روزانه دهها تماس دریافت می‌کنم که خواستار کمک هستند. بسیاری فکر می‌کنند که من و سایر رضاکاران به منابع کمکی دسترسی داریم، درحالی‌که چنین نیست. امروز خانمی با چشمان اشک‌بار به خانه آمده بود و می‌گفت شوهرش چرخ دست‌فروشی دارد و با قرنطین بیکار شده است و او هر شب یک نان می‌خرد و آن نان را چهار قسمت می‌کند و دیگر توان خرید همان نان را هم ندارد. این فقط یک نمونه است.
در این میان برخی طعنه می‌زنند که معرفی خوبان شهر تبلیغ سیاسی است. گور بابای سیاست که تهوع‌آورین‌ترین واقعیت این جغرافیای درد است.
بیاییم خودمان دست همدیگر را بگیریم.
هرات باید زنده بماند!

>>>   درسهایی که روزهای گذشته به ما آموخت:
۱ - آمریکا دیگر کشور برجسته و پیشتاز دنیا نیست.
۲ - چین جنگ جهانی سوم را بدون شلیک حتی یک موشک پیروز شد و هیچکس هم از پسش بر نیامد.💉💊
۳ - اروپایی ها آنقدر هم که بنظر میرسد باسواد نیستند.
۴ - میشود تعطیلات را بدون سفر به اروپا و آمریکا هم گذراند.
۵ - در واقع ثروتمندان سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به فقرا دارند.
۶ - با بالا رفتن قیمتها، انسانها، صرف نظر از موقعیت اجتماعی شان، موجودات بسیار فرصت طلب و نفرت انگیزی میشوند.
۷ - هیچ کشیش، راهبه، روحانی یا آخوندی بیماران را نجات نداد.👳🏻‍♂
۸ - انسانها، ویروس واقعی بر روی کره زمین هستند.
۹ - بدون طی کردن مراحل پیچیده و طولانی بروکراسی های دولتی هم میتوان میلیاردها دلار به نیازمندان کمک کرد.
۱۰ - ارزش متخصصین حوزه پزشکی و سلامت بیشتر از فوتبالیستها است.👨🏻‍⚕👩🏻‍⚕
۱۱ - نفت در جامعه ی غیر مصرف گرا هیچ ارزشی ندارد.
۱۲ - توانستیم درک کنیم حیوانات داخل باغ وحش چه احساسی دارند😔
۱۳ - کره زمین، بدون دخالت انسان، به سرعت خودش را بازسازی میکند‌.
۱۴ - اکثر مردم میتوانند از داخل منزلشان کار کنند.
۱۵ - ما و فرزندانمان، بدون مصرف تنقلات هم زنده میمانیم.🍗🍟
۱۶ - زندانیانی که جرایم خرد داشتند میتوانستند آزاد باشند.
۱۷ - رعایت بهداشت در زندگی سخت نیست.
۱۸ - فقط خانمها قرار نیست که آشپزی بلد باشند.
۱۹ - مردمان نیک بسیاری در دنیا وجود دارند.😇
۲۰ - اگر مدارس بیشتری بسازیم، به بیمارستان های کمتری نیاز خواهیم داشت.
۲۱ - رسانه ها کارآمد نیستند!👎🏼

>>>   رويا آزاده
اطلاع رساني كاذب و روحيه ي كاذب باعث مرگ و مير بيشتري ميشود.
كرونا ترس ندارد و آمار بهبود يافته گان بيشتر از آمار قربانيان است و تا فعلا كمتر از پندمي هاي قبل قربانيً داده است ليكن راه درازي در پيش رو هست و فعلا هيچ درمان ي وجود ندارد.
اولا هيچ يك از ما و داكتران نميدانند قدرت دستگاه ايمني بدن هر يك ما تا چي اندازه است و ويروس در بدن هر يك ما به چه شكلي عمل ميكند؟
اين به معني اين است كه هيچ كسي در امان نيست .
مشكل دوم اين پندمي واگير دار بودن ان بسرعت هست در مدت چند ماه تقريبا كل جهان را فرا گرفته بالاي گفته ميشود ده ميليون جمعيت دنيا را الوده كرده و طبق آمار ديشب كه من خواندم ٥٥ هزار نَفَر را كشته است.
مملكت ها در برخورد با اين ويروس صادق نبودند و در باره اطلاع رساني و خطر ان نيز صادق نبودند.
از يك طرف جان ادم ها و از طرف ديگر افت اقتصاد جهان !
اقتصاد را بر جان ادم ها تا مرحله ي قمار زدن كه غير قابل كنترل شد.
از تجربه ي جدي نگرفتن غرب و همسايه هاي تان مانند ايران درس بياموزيد.
اقتصاد پايين يعني تغذيه ناسالم و نا كافي ، يعني داشتن سيستم ايمني ضعيف بدن.
جنگ و مريض ها و سترس ها ي رواني فشار ديگر در سيستم ايمني بدن است .
رعايت بكنيد و نزديك هيچ انساني نشويد و رفت و امد هاي بيهوده و غير ضروري را قطع كنيد.
كرونا خطر بسيار جدي و كشنده تر از ان است كه بِه ما گفته شده است.
كودك، طفل، نوجوان و جوان و پير همه را در هر سني در دنيا قربانيً كرده و دقيقه وار و ساعت وار ميكشد.
لطفا كرونا را جدي بگيريد.

>>>   ✅بر لب بحر فنا
🔹کارها و رفت و آمدهایمان محدود شد؛ آذوقه تهیه کردیم، هر روز بیست بار و به مدت بیست ثانیه دست-هایمان را شستیم، بیرون از خانه ماسک زدیم و دستکش به دست کردیم. فقط مانده بود که منتظر بنشینیم و ببینیم چه پیش می¬آید.
و بالاخره آمد و مبتلا شدیم...
🔹زندگانی انسان آمیخته است با حسرت برای از دست رفته ها، ترس برای از دست دادن دارایی ها و امید برای به دست آوردن ناداشته ها. حسرت، ترس و آرزو سرچشمه برنامه ریزی ها، کارها، خوشی و ناخوشی های ما آدمیان هستند. وقتی به از دست رفته هایمان می اندیشیم، اسیر رنج می گردیم. به دارایی¬هایمان دل خوش می¬کنیم و از سویی پریشان و نگران از دست دادنشان هستیم و نهایتاً سودای رسیدن به چیزهایی را داریم که فاقد آن¬ها هستیم. این آرزوها از سویی نیروی محرک انسان برای حرکت به آینده هستند و از سویی ترس نرسیدن به آن¬ها موجب تشویش و نگرانی.
🔹 حسرت، ترس و آرزو آن¬چنان با جان آدمی پیوند خورده است که اگر انسانی وجود آن¬ها را در نهادش تکذیب کند، به صورتی جدی در صداقتش تردید می¬کنیم. عقل نیز بر این وجدان و شهود فراگیر ما آدمیان، صحه می¬گذارد و معنای این یافته درونی را تشریح می¬کند: هستی ما ضروری نیست. هستی ما سرچشمه¬گرفته از خود ما نیست؛ به همین دلیل وجود ما دائماً در آستانه فنا و نابودی قرار دارد. به فرموده حافظ:
بر لب بحر فنا منتظریم ای ساقی
فرصتی دان که ز لب تا به دهان این همه نیست
🔹قرآن کریم به زیبایی هرچه تمام، این شهود و وجدان فراگیر را با زینت بیان عقلی به هم آمیخته و می¬فرماید:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ﴿۱۵﴾ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ ﴿۱۶﴾ ای مردم، شما نیازمندان «الله» هستید و الله همان بی¬نیاز ستوده شده است. {برای درک نیازمندیتان بنگرید} که اگر بخواهد شما را نابود می کند و آفرینش جدیدی را جایگزینتان می¬گرداند (15 و 16 فاطر).
🔹راز آمیخته بودن حیات انسان به حسرت، ترس و آرزو در همین است که هستی انسان از آن خویش نیست و وقتی هستی او ضروری نیست، کل دارایی¬هایش بر لب بحر فناست و منتظر نابودی. به راستی اگر دارایی-هایمان از آن خودمان بود، ترس از دست دادنشان را داشتیم یا بر از دست رفتنشان حسرت می¬خوردیم و یا در آرزویشان می¬سوختیم؟ آیا هیچ چهاری بر از دست دادن زوج بودنش و تبدیل شدن به یک عدد فرد نگران یا امیدوار می¬شود؟ آیا نمک بیم و یا امیدی به شور نبودن می¬تواند داشته باشد؟( آری! چهار و نمک، بیم و امید هستی ¬می¬توانند داشته باشند که در صورت عدم نه زوجی باقی می¬ماند و نه شوری).
🔹«هستیِ ضروری» تنها اوست؛ از این رو او نه خوفی دارد نه آرزویی و نه حسرتی. از او که بگذریم، همه چیز بر لب بحر فنا و بر آستانه عدم ایستاده اند. غیر از او، هستیِ همه¬چیز و کس و نتیجتاً تمام دارایی¬های گذشته و حال و آینده¬شان پیچیده در کفن عدم ضرورت است. این¬جاست که توکل به معنای فهم این نکته و پناه بردن به سرچشمه ضرورت ازلی، معنادار می¬شود. این¬جاست که انسان می¬یابد حال که هستی او و همه دارایی¬اش و همه هستی¬های دیگری که معمولا به آن¬ها بیم و امید داریم، پیچیده در کتم عدم است ، باید ضرورت و دوام و بیم و امید را به سرچشمه بسپارد و او را وکیل بر همه چیز بداند. آن هم نه وکیل دانستن او تنها در راههای غیر معمولی. بلکه دیدن این نکته که هر چه سبب و مسبب و برنامه هست نقشه و برنامه اوست.
🔹این¬ها مطالبی است که بارها و بارها به بیان¬های مختلف، خوانده¬ام و نوشته¬ام و تدریس کرده¬ام و اگر عمری باقی باشد، به خواست خداوند متعال بازهم چنین خواهم کرد؛ اما گاه یک اتفاق در زندگی جان انسان را مستعد می¬سازد تا آن¬چه که بدان باور دارد را با نگاهی جدی¬تر و عمیق¬تر بنگرد و تازه بفهمد که تا چه حد جا دارد که نکته¬ای را عمیق و عمیق¬تر بفهمد.
🔹ابتلا به بیماری کرونا در تمامی مراحلش برای حقیر، چنین فرصتی بود؛ که لرزان بودن هستی همه چیز و همه کس را بهتر درک کنم: از ابتدا که خبر پیدایش ویروس آمد و جامعه بشری را در ترس فرو برد تا اینجا که در میانه ابتلا هستم. پیش از این ترسهای فردی را تجربه کرده بودیم، هم¬چنین ترسهای جمعی کوچک را؛ اما این ترس فراگیر بشری که همه زمین¬ها و کشورها را درنوردید، ابهتی دیگر داشت:
آیا کرونا به محل زندگی ما خواهد آمد؟ آیا دوستان، خانواده و خودمان مبتلا خواهیم شد؟ آیا دارویی اثربخش یافت خواهد شد؟ آیا می توان به جریان عادی زندگی بازگشت؟ آیا اگر نکات بهداشتی گفته شده را رعایت کنیم، مبتلا نمی¬شویم؟ و ...
🍀و پاسخ همه این آیاها این بود: معلوم نیست. ضرورتی در کار نیست. باید رعایت کرد و منتظر بود تا چه اتفاق بیفند..

>>>   Abdulraof Bahrami
🔹وایتکس را از خانه هایتان دور کنید*
🔹سخنگوی بهداشت جهانی با نقشه از پیش تعین شده توسط وایتکس به کشتار جهانیان شتافته.
🔹وایتکس شوینده ای که برای ضدعفونی طراحی کرده اند سلاح سرد کشتار دسته جمعی مردم جهان است.
🔹استشمام ضدعفونی کننده وایتکس به ریه ها آسیب جدی می رساند شش ها را سفید می کند تنفس را سخت می کند تب ولرز به همراه دارد.
🔹شخص دچار سرفه های شدید می شود .
🔹در منزل محل کار به هیچ عنوان از محلول ضدعفونی وایتکس و اب استفاده نکنید.
🔹گاز موجود در وایتکس بسیار قوی و کشنده است.
🔹وایتکس مرگ خاموش می آورد.
🔹این پیام را بسیار جدی بگیرید و به دیگر منتقل کنید وایتکس پوست دست را می سوزاند وایتکس ریه ها و شش ها را در زمان بسیار کوتاه از بین میبرد و شخص را به کام مرگ می کشاند.
🔹ضدعفونی کردن با وایتکس حتی به مقدار یه قطره در یک لیتر آب استشمامش باعث مرگ زودرس می شود که امروز بنام مرگ کرونایی نسبت داده شده است.
🔹این هشدار را جدی بگیرید و دیگران را هم از این آسیب نجات دهید.
🔹وایتکس ها را از محیط زندگیتان دور کنید کرونا همان وایتکس است.

توجه توجه توجه توجه خیلی مهم سلام ارسال شده ازطرف آقای دکترطباطبایی متخصص مغزواعصاب:
باسلام و احترام و آرزوی سلامتی برای شما و عزیزانتان
لطفا به این توصیه تا اطلاع ثانوی بدقت عمل کنید.
ویروس کوید-۱۹ بطور خفته و ضعیف به وجود اکثر ما وارد شده و چون خفیف است بی اطلاع هستیم و بظاهر سلامتیم. اما استفاده از وایتکس و محلولهایی چون جوهر نمک که دارای گاز متصاعد شونده بسیارقوی و خطرناک هستند و با اولین تنفس جذب ریه میشوند بلافاصله با ویروس کوید ۱۹ ترکیب شده و ویروس جدیدی را بوجود می آورند که بسیار قویتر و خطرناکتر با قابلیت نفوذ بالاتر است. این ویروس ناشناخته جدید فرصت زنده بودن را تا ۲۴ ساعت هم نمیدهد. هیچ علامت بیرونی خاصی مثل سرفه یا تنگی نفس ندارد و مرگ بیصدا بدنبال دارد. لذا از استفاده از هرگونه محلول شیمیایی با بوی تند نظیر وایتکس و جوهرنمک و امثال اینها بپرهیزید و از خانه و کاشانه تان دور کنید. ویروس کوید ۱۹ در مقابل C2H5 یعنی الکل اتانول بشدت آسیب پذیر است. پس برای ضدعفونی کردن دست و رویتان از آب و صابون،برای ضدعفونی سطوح از الکل اتانول و آب و برای ضد عفونی کردن موادغذایی از محلول نمک و سرکه رقیق شده استفاده کنید. سلامت و پیروز باشید.

>>>   نجیب بارور
ارگ به وسیله یک دلقک سیاسی اش به اسم وحیدعمر با زندگی تمام شهروندان افغانستان بازی کرد. با ثبت نخستین مورد کرونا در هرات، وزیر صحت عامه پیشنهاد قرنطینه کردن شهر هرات را مطرح کرد. وحیدعمر به خاطر این که حتا از زندگی مردم برای خودش پروژه بسازد، ۳۵۰هزار دالر را مصرف بیجای کرد. امروز که نزدیک به ۵۰۰تن مصاب به این وایرس شده اند، ارگ به هوش آمده و مسئولیت مدیریت را به نهاد اصلی یعنی وزارت صحت واگذار کرده است. ارگ در تمام نهادهایی که به نام سهم سیاسی به دیگران داده است، یک نهاد موازی ایجاد کرده است. صرف برای این که وزیر صحت افغانستان تاجیک و از سهم دکتر عبدالله بود، یک توجیه گر بی سواد به امور صحت را به نام وحیدعمر بالای داکتر فیروز مقرر کردند تا ۳۵۰هزار دالر را با سرنوشت کل شهروندان قمار بزند. حالا که وضعیت خارج از کنترل شده و نیاز به مدیریت تخصصی دارد، ارگ با دست و پاچگی مسئولیت را به وزارت صحت داده است. در حالی که خط مقدم نبرد ما هرات بود، از کثافت ذهنی و تبعیض جغرافیایی شفاخانه را در مشرقی ساختند. اگر واقعا قانون و وجدانی وجود داشته باشد، غنی و وحیدعمر باید در قضیه کرونا محاکمه شوند. امید دارم آقای Feroz Feroz تمام حقایق را در مورد گروگانگیری مدیریت کرونا توسط ارگ و عناصرش افشا کند.

>>>   Wase Soroush
غنی‌احمدزی فاشیست برای شهر چند میلیونی هرات با درآمد بسیار بالا و دو مرز تجاری و گمرک و... فقط نیم میلیون دالر برای مبارزه با کرونا اختصاص داده ولی برای فریب افکار عمومی و بلند نشان دادن مقدارش، این مبلغ را به افغانی اعلام می‌کند!
چهارصد میلیون افغانی!!!

این مبلغِ اندک حتی بخش کوچکی از عایدات یک هفته‌ای شهر هرات هم نیست. عایداتی که طی ۱۹ سال گذشته توسط وزارت مالیه تحت کنترل غنی‌احمدزی و کرزی چور و چپاول شده و می‌شود.

برای روشن‌ شدن بیشتر این جنایت کافی است مقدار پول دزدی شده توسط زن لبنانی غنی احمدزی تحت عنوان پروژه پروموت را ارزیابی کنید. او تنها در همین قلم ۲۸۰ میلیون دالر اختلاس و دزدی کرده!
بیست و یک میلیارد افغانی یا به قول دزد بزرگ (کرزی) بیست و یک هزار میلیون افغانی!!!

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

>>>   وحید عمر مشاور رئیس‌جمهور غنی گفته ۱۵ میلیون دالر در مبارزه با کرونا مصرف شده و ۱۰ میلیون دیگر نیز در مبارزه با ویروس کوید ۱۹ از وزارت مالیه به وزارت صحت پرداخت می شود.

من چلینج میدهم که ۱۵ میلیون دالر در مبارزه با کرونا مصرف نشده، دستان کثیف حکومت داران در دزی این مبلغ که از پول مالیه مردم فقیر است دخیل است، این باید کاوش و رسوایی دزان حکومتی افشا گردد.

مرکز مبارزه با ویروس COVID-19 در کابل در شفاخانه افغان-جاپان قرار دارد که لوازم طبی جدیدی که ادعای مصرف پول هنگفت را جوابگو باشد خریداری نشده، همینگونه اگر بر شفاخانه نوتاسیس هرات و ننگرهار سری بزنید دیده خواهد شد که لوازم طبی در خصوص تشخیص و مبارزه با این ویروس به اندازه مصرف این پول خریداری نشده، امیدواریم خبرنگاران عزیز که وقت شان را صرف گزارش تحقیقی می کنند این مصرف هنگفت پول مالیه ملت فقیر افغانستان را بگونه دقیق بررسی و به سمع عامه برسانند.
رحمت نیکان

>>>   حفیظ حازم
وحید عمر باز کار صدیق افغان را مشکل ساخت.
وحید عمر گزارش داده که 27 میلیون افغانی را فقط در جهت اطلاع دهی از کرونا درین چند روز به مصرف رسانیده است.
اینها برای مردم نه کاری انجام داده اند و نه هم اطلاع رسانی، اگر اطلاع رسانی جناب عمر برای رییس جمهور غنی باشد، فقط این صدیق افغان است که باز باید رمل بیآندازد و عدد 27 را چند بار تا و بالا کند، تا حساب 27 میلیون افغانی را پیدا کند که آقای عمر هر بار رفتنش نزد اشرف غنی را چند افغانیگی حساب کرده ؟؟؟؟
وای بحال مردمی که دولتمدارانش از پول کفن هم میزنند‌.

>>>   مصرف 27 میلیون در 27 روز، یعنی روز یک میلیون افغانی تنها مصرف پست های فیس‌بوکی وحید عمر شد.

>>>   Nazila Azizi
کرونا یا پروژه عایداتی
اینجا مسئله مرگ ‌و زندگی است که همه جهانیان دست و پنجه نرم می کنند اما در افغانستان منبع عایداتی ( حرام‌خوری و‌ مردم را به دام‌مرگ انداختن ).

>>>   محمد نسيم جعفری
صفر، حاصل را خورد. (دزدی ممنوع)
______
از مسئولین و دولتمردان کشور انتظار می‌رود که حداقل یک‌ذره وجدان داشته باشند و از پول اختصاص داده شده برای مقابله با ویروس کرونا دزدی نکنند، چون دزدی آن‌ها از این منبع، بازی با جان شهروندان کشور است.
جناب وحید عمر، گفته است که مبلغ ۲۷ میلیون افغانی، فقط برای آگاهی‌دهی در باره‌ی کرونا مصرف شده است، مگر تا کنون در این زمینه، آگاهی داده شده است که ایشان ۲۷ میلیون افغانی را مصرف کرده است؟.
«لطفاً از پول مقابله با کرونا دزدی نکنید».

>>>   Wahid Payman
طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۰ نمونه مشکوک به کروناویروس در هرات بررسی شده که از این میان ۲۷ واقعه مثبت جدید در این ولایت ثبت گردیده است. ۲۱ مرد و ۶ زن در فهرست واقعات جدید در هرات‌اند.
با این وصف شمار کل واقعات تثبیت شده در هرات به ۲۵۷ مورد رسید.
همچنان ۱۲ واقعه‌ی جدید در کابل، ۱۰ واقعه جدید در کندهار، ۵ واقعه در بلخ و ۲ واقعه نیز در ننگرهار به ثبت رسیده که تعداد مجموعی واقعات مثبت در کشور را به ۴۲۳ رویداد افزایش داده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است