پمپئو: سندی را که با طالبان امضا کردیم، اجرا میکنیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۹/۱/۵ کد خبر: 162739 منبع: پرینت

بعد از اینکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، بدون بدست آوردن هیچ توافقی، کابل را ترک کرد، در دوحه قطر با ملا عبدالغنی برادر دیدار و بر روی عملی کردن توافقنامه صلح صحبت کرد.
به گزارش شفقنا؛ طالبان با نشر اعلامیه ای گفته است که در این دیدار، طرفین بر تطبیق توافق‌نامه و رهایی زندانیان تاکید کرده است. همچنین هیات امریکایی و نمایندگان طالبان روی موضوعاتی مانند آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، نظام سیاسی آینده، صلح و آتش‌بس بحث و تبادل نظر کردند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است در این دیدار وزیر خارجه امریکا، اطمینان داده که مطابق موافقت‌نامه، نیروهای امریکایی در حال خروج از افغانستان است.

این در حالی است که پمپئو در پایان سفر به کابل به خبرنگاران گفت “بر اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله فشار آوردم…فکر کنم آنان نیز درک کردند که ما نیت داریم تا طرح‌های اعلامیۀ مشترک با حکومت افغانستان و سندی را که با طالبان امضا کردیم، را اجرا کنیم”.

وزارت امریکا همچنین گفته است که عملکرد رهبران حکومت افغانستان، به ویژه در زمینۀ تشکیل هیات همه شمول، برای مذاکرات صلح با طالبان، در تناقض با تعهدات آنان به اعلامیۀ مشترک حکومت‌های امریکا و افغانستان بوده است که همزمان با توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان صادر شد.
وزیر خارجه امریکا از رهایی نشدن زندانیان «دولت و طالبان» و نیز عدم تشکیل هیأت‌ گفتگوکننده دولت افغانستان برای مذاکرات بین‌الافغانی انتقاد کرده است.

براساس موافقت‌نامه‌ی صلح که میان امریکا و طالبان در دهم حوت امضا شد، باید پنج هزار طالب از زندان حکومت و یک هزار نفر دیگر از زندان‌های طالبان آزاد می‌شدند. به رغم صدور فرمانی از سوی محمداشرف غنی، تاکنون هیچ زندانی رها نشده است.
دو روز پیش نخستین گفتگوی مستقیم میان هیأت فنی دولت و طالبان برای بحث روی این موضوع، از طریق ویدیو کنفرانس، آغاز شد.

وزارت خارجه امریکا هم‌چنان از قطع یک میلیارد دالر از کمک‌هایش به افغانستان خبر داد و تأکید کرد، در صورتی که دولت فراگیر تشکیل نشود، سال آینده نیز یک میلیارد دالر از کمک‌هایش را قطع خواهد کرد.
در همین حال شب گذشته، برخی از منابع به رسانه‌ها گفتند که دیدار پمپئو با رهبران حکومت در کابل بی‌نتیجه پایان یافته و او افغانستان را ترک کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پمپئو
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Wahid Marzban
سفر وزیر خارجه امریکا به کابل و آنچه در این سفر اتفاق افتاد، می تواند دو پیامد مهم داشته باشد.
نخست‌؛ جور آمدن دو طرف و توافق روی یک حکومت مشترک، فراگیر و همه شمول.
دوم؛ درصورت ادامه بن‌بست سیاسی موجود، آوردن طالبان به دروازه های کابل و ایجاد یک اداره موقت‌ به رهبری شخص ثالث.
با این حال امیدواری مردم افغانستان این است که هردو بزرگوار شرایط بسیار حساس کشور را درک نموده و با از خودگذری دوجانبه، روی یک راه حل منطقی و عادلانه به توافق برسند. تا این ملت رنج دیده و ستم کشیده شاهد رفتن بسوی آینده بهتر به ویژه پیشرفت در روند مذاکره و توافق صلح با طالبان، باشند.
به امید آزادی و آبادی افغانستان عزیز!

>>>   حکومت تاکام ، درطول چهار سال گذشته تمتام وزیرانش سرپرست بودند تا آخر دوره پنجساله حتی کابینه خودرا تکمیل کرده نتوانست

>>>   طالبان چرا به رهایی زندانیان خود پا فشاری میکنند؟
اگر قرار باشد که آنها با دولت افغانستان صلح کنند و یک دولت مشترک تشکیل کنند.خود بخود جنگ ختم میشود و دولت نیز زندانیان طالبان را رها خواهد کرد.
و اگر قرار باشد که بعد از خروج نیرو های نظامی امریکا از افغانستان،آنها برضد دولت افغانستان قیام کنند و دولت را سرنگون کنند،خودشان دروازه های زندان ها را باز خواهند و تمام زندانیان را رها خواهند ساخت،تا جای برای کسانی که به امر بالمعروف و نهی عن المنکر عمل نمی کنند،خالی شود.
از نگاه پرسونل نظامی،من فکر نمیکنم که طالبان به کمبود مواجه باشند.
در پاکستان هفتاد هزار مدرسه دینی وجود دارد و اگر از هر مدرسه ده نفر جلب و جذب کنند،هفت صد هزار نیروی نظامی میشود که دو چند مجموع نیرو های مسلح دولت افغانستان خواهد شد.
رهبری جنگ را نیز آی،اس،آی پاکستان و جنرال های نظامی پاکستان به عهده میگیرند.
پس چرا آنها به رهایی زندانیان خود پا فشاری میکنند؟
اگر آنها فکر میکنند که در جریان جنگ اگر بالای دولت افغانستان فشار بیاید،شاید زندانیان طالبان را بکشند،این یک امر محال است.
دولت افغانستان در طی هژده سال گذشته.بزرگترین جنایتکاران و قاتلان و قاچاقبران و اعمال انتحاری و آدم ربایان را تا بحال اعدام نکرده است،چه رسد به محبوسان طالبان.
بنأ من دلیل پافشاری آنها را برای رهایی زندانیان شان نمیدانم.
اگر شما میدانید،لطفاً نظر خود را ابراز دارید.

>>>   غنی از خزانه بی بی گل این کمبود را جبران میکند.

>>>   پمپیو دست خالی
رهبران جیب خالی
طالبان خر را زد و برد

>>>   بیش از چهل سال است که امریکا در افغانستان کشتار میکند و افراطیون را پول و سلاح میدهد بعد از طالبان را که بین 40 تا 55 هزار ملیشه مزدور اند بر 36 ملیون مردم بیگناه تحمیل میکند. ملاپمپ بر پوست غنی و عبدالله باد کرد که طالبان را قبول کنند. از این ببرکاغذی امریکا نترسید که بادهایش خالی شده است کرونا جان دولت افراطی ترامپ را میگیرد. خدا بزرگ است.

>>>   خداوند این کمک های کفری را قطع کند زیرا این کمک ها در جیب ۵۰۰ نفر که در طول ۱۸ سال در قدرت است پرداخته می شود غریب هم غریب که است برایش هچ کمک نمی شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است