جای خالی بیچاره سرور دانش (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۵    ۱۳۹۹/۱/۴ کد خبر: 162735 منبع: پرینت

به سرور دانش نگاه کنید. او سال ها است که مخلصانه و جانانه و حتی برخلاف منافع مردمش در کنار غنی که امریکا تربیتش کرده است و برای منافعش بر مردم افغانستان تحمیل کرده است ایستاده است. او بیشتر از همه ای ما به پروژه ای امریکایی ها در افغانستان باور دارد و دل بسته است، اما آیا شما او را در یک جلسه ای خلیلزاد و یا دیگر مقامات بلند پایه امریکایی با غنی می بینید ؟ او دارد بهای تعلق قومی و میراث مذهبی-فرهنگی اش را پرداخت می کند. او انتخابی جز غیبت از این جلسات ندارد. او بیچاره است، یعنی چاره ای جز در گلخو نشستن ندارد.

آیا امریکایی ها از روابط قومی در افغانستان غافل هستند؟ آیا امریکایی ها نمی دانند که افغانستان بر بنیاد قومی بنا شده است، و بازسازی یک حاکمیت قومی می تواند برای غیر پشتون ها بسیار سنگین و فاجعه بار باشد؟ آیا آنها نمی دانند که خلیلزاد و اشرف غنی و طالبان و ... همه متعلق به یک قوم هستند؟ می دانند، اما ما و منافع ما برای امریکایی ها ارزشی نداریم.

جلسات خلیلزاد و پمپیو با غنی، پیش از پیش برنامه ریزی می شود. بر سر شرکت کنندگان توافق می شود. واضح است که امریکایی ها نمی خواهند که آقای دانش در این جلسات حضور داشته باشد. پس چرا آنها قبلا به غنی که نوکر دست پرورده شان است نگفته اند که کس دیگری را از میان هزاره ها پیدا کند تا آنها بتوانند همراهش کار کنند؟ دانش در این میان کاری نمی تواند، و حمله ای ما بر دانش هم بیانگر ناتوانی و درماندگی ما است تا چیز دیگر. سیاست های امریکا، غیر پشتون ها را هر روز بیشتر از روز قبل، درمانده تر می کند و دست بسته تر. آن طرف را به طالبان لنگی سر داده اند، و این طرف را به طالبان نیکتایی پوش. ما مانده ایم و تماشای سرنوشت تلخی که خارج از کنترول ما و در پیش چشمان ما دارد رقم می خورد.

عبدالله وطندار


جای خالی بیچاره سرور دانش

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرور دانش
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   Fahim Ahmad
دانش خودش دانسته و قصدن خود را از این نشست بیرون کشیده است تا جایگاه صالح را برجسته بسازد نزد امریکایی ها و تاجیکان. دانش مخالف سرسخت ایجاد مقام نخست وزیری اجرایی است. اگر دانش به گونه ای دوستم بسیار با صلاحیت ظاهر شود داکتر عبدالله در مطالبات مشروع خود سختتر ‌خواهد شد. دانش و ...و غنی یکجایی علیه عبدالله کار میکنند.

>>>   Abdula Watandar
برای بی صلاحیت جلوه دادن شما نیاز به صلاحیت دارید. دانش از صلاحیت به اندازه فاصله کابل تا دایکندی فاصله دارد.

>>>   Abdullah Atiq
زیاد موضوع مهم نیست، حضور یک معاون کافیست. اگر قرار باشد که از هر قوم نماینده در صف اول باشد این منطقی نیس. به منافع ملی فکر کنید.

>>>   Sharif Mohammadi
خلیلی زرنگی کرد. او را به عنوان یک طلبه سر به زیر برای معاونت دوم پیشنهاد کرد تا خودش همیشه معاون در سایه باشد. آخرش هم همین شد که می بینیم. البته این را هم نباید نادیده گرفت که قبلاً نسل نو برای دست یافتن به یک مقام پایین دولتی اول باید از هفت خوان خلیلی و محقق می گذشت بعدش می رسید به آن هفت خان دیگر. حالا هفت خان احزاب وحدت عملاً وجود ندارد. شاید بتوان این را فرصتی برای نسل جوان هم تعبیر کرد.

>>>   دانش را اگر دانش بودی این همه ذلیل نگشتی

>>>   باسلام درود بر همه بننده گان عزیز باعرض تبریک سال نو ۰امیدوارم سال جدید سرآغاز یک عدالت انسانی بر همه ی هم وطنانم بوده باشد ۰بله حکومت امروزه درافغانستان دست عبدالرحمان را از پشت میبندن ودشمن است که در ظاهر بالباس عروس زیبا جلو چشمان همه ی مردم افغانستان ۰اما درباطن قضیه خنجر زهر آلودش را که زیر همین لباس زیباست بنوبت به قلب همه اقوام غیر پشتون فرو میکند ۰۰

>>>   از او صرف از چهره اش استفاده میگردد نه در تصمیم گیری های مهم.

>>>   جناب استاد سرور دانش درعکاسی مهارت زیاد دارد بنااشان مصروف عکاسی بوده درتصویر دیده نمیشود.
"نیازی"

>>>   اگر این بار هوشیار نشود نمیدانم چه نامی باید بالای او گذاشت؟
آزاده

>>>   تشویش نکنید اینجا است به دنبال چای جور کردن رفته است

>>>   ننگ باد براین وطن فروشان ناریخ همیشه مانند لنگ حمام گاهی به یک تن و گاهی به دیگر تن پیچانده میشوند و این نکبت های تاریخ زده هیچ نمیشارند برای کیسه مالی ساخته شده اند

>>>   دانش آدم بی خاصیت ومنفعل است وتحرک لازم را ندارد وبودن اودردولت غنی هیچ نفعی برای قوم هزاره ندارد وخودش هم بنای خدمت به مردم هزاره راندارد غنی هم می خواهد همچوفردی بی تحرک فقط نامش دردولت باشد به همین دلیل در بسیاری ازجلسات مهم اشتراک ندارد

>>>   این بت بامیان همینکه که خودش و آقای رحمتی باشد، کافی است، دیگر برایش مهم نیست کجا باشد یا نباشد. نه جسارت لازم را دارد، نه زبان خلیل زاد را میداند، برای همین در پستو میخزد.

>>>   با سلام
متاسفانه هزاره نه درس سیاست خوانده و نه مشق سیاست می تواند بنویسد .
ما خودمان بدون تفکر فقط مشغول اثبات خود شدیم به دور از ایجاد سیاست خارجی ، اقتصاد قوی و غیره ایران حامی طالبان و هموطنان تاجیک ام هست . امریکا حامی پشتون ها اروپا حامی تاجیک ها و نیمی از پشتون ها .
ما کجایی ام در جهالت دین و مذهب و نادانی رهبران هزاره و نادانی مردم هزاره

>>>   اقای وطندار!
به عکس دقت کنید٫توازن برقرارنیست.دو درمقابل سه.وقتی یک ماه بعد ناصالح خانه نشین شد٫بعدمیشود دودرمقابل دو.یک عکس متوازن.
عاقل

>>>   ما هم نباید تماشاگر باشیم ، باید فعالانه در میدان داخل شویم واز هیچ چیزی نترسیم ، از جنگ داخلی نترسیم و با زور قدرت را تصاحب کنیم از امریکا ببر کاغذی نترسیم ، عبدالله حکومت خود را درشمال کشور ایجاد کند و عملآ کشور را تجزیه کند.

>>>   ببينيد كه اتفاق اقوام مظلوم چه كار ها ميتواند . هم انتخابات را با راي شفاف با اكثريت مطلق برد و هم روي تقلب كار را در دنيا سياه ساخت و هم جهان را به لرزه اورد. پاي پوتين و پمپو را براي حل ان به كابل كشاند. محكمتر شدن اين اتفاق اشرف غني را به زمين ميزند و دايمي شدن اين اتفاق قدرت را براي هميشه و دايمي در دستان اقوام مظلوم قرار ميدهد .

>>>   بیچاره سرور دانش با جلو گیری اسپ غنی هم قوم اش را از دست داد و هم شان و دب دبه چوکی را حتی بمثابه یک سخنگویی هم غنی به ان ارزش قایل نیست چه رسد بحیث معاون دوم اش .

>>>   جناب اقای عبدالله وطندارباید به نظریه شما...ش....مشکل از خود هزارههاست تا کی باید منتظر بمانیم ...ایران ویا امریکا کی میرینند تاما بخوریم ،واقعا مامردمی بیغیرت هستیم

>>>   تو چه فکر میکنی؟
امریکا و ایران که از چهل سال بدینسو دشمن یکدیگر اند و همین چند زور پیش باز گروپ های طرفدار ایران در عراق بالای پایگاه نظامی امریکا انداخت کردند و چند نفر کشته و زخمی شد.آیا سرور دانش نماینده ایران در دولت افغانستان را ،اشرف غنی در پهلوی مایک پومپیو بنشاند؟
خوش باش که تا حال او را از چوکی معاونیت برطرف نکردند.
خصوصاً درین روز ها روابط ایران و افغانستان،بخاطر عدم برسمیت شناختن دولت غنی از طرف ایران،رو به سردی گراییده است.

>>>   جناب دانش در دهلیز تشریف داشتن با آغای مرتضوی بوت های مهمان ها را جوره میکردن و واکس میکردن بدین لحاظ وقت نکردن حاظر در جلسه باشند.

>>>   دانش برفته تا کمکی کسب علم کند.

>>>   دوستان عزیز سلام نوت جناب اغای سرور دانش کجاهست معلوم نیست کجا رفته به خوب رفته

>>>   استاد دانش چون عضو سی آی هه نیست در مجالس خصوصی که اسرار دارند اجازه ورود ندارد . او فقط یک نماد مجازی برای قوم هزاره است و این را خودش میداند

>>>   به نظرم آقای پومپو کار خوبی کرده است. هزاره ها مستحق این نوع برخورد هستند. چون وقتی امریکا وارد افغانستان شد اینها ذوق زده شده بودند و از اولین کسانی بودند که یراق و کارتوس خودرا تحویل دادند. از اولین کسانی بودند که که هر دهلی که امریکا زد اینها با اشتیاق تمام رقصیدند و تا امروز میرقصند. اگر اندیوالای امریکا اینها را در هر جا منفجر ساختند و سر بریدند اینها خود را آرام گرفتند که دموکراسی خراب نشود. بازهم خانه پومپو آباد که قضاوت پوه صایبه نگفته بیا چون مه ده طیاره دیر شیستیم پایای مه چاپی کو. شایدم گفته باشه اول پایایشه چاپی کده باشه بعد پومپو گفته باشه بچیم تو برو که ما گپ خصوصی داریم. اینکار پومپو صایب باید درس خوبی باشه برای تمام هزاره ها و باید بدانند که هر قدر هم داد از مدنیت و دموکراسی بزنند بازهم خودی و اهل راز و قابل اعتماد بحساب نمیاین. اگر تاحالا امریکا را نشناخته بودند حالا باید بشناسند.

>>>   دانش صا حب را کرونا گرفته و در قرنطنیه است.

>>>   با عرض معذرت ، وطندار صاحب! نفهمیدم که غافل هستید یا خود را به غفلت زده اید که علت اصلی عدم حضور آقای دانش در چنین جلسات سرنوشت ساز را مطرح نکرده اید.اما باید یاد آور شد که:
1. افغانها اعم از طالب و غیر طالب، با سواد و بیسواد خلاصه هر دسته و گروه شان که در راس امور قرار گرفته اند چه در گذشته ها، حلقه نوکری انگلیس و چه در حال حاضر از آمریکا را به گوش آویزان کرده و میکنند و در داخل مملکت و خارج از مملکت به هر کس و هر آن چیزی که نشانی از قوم، تاریخ و فرهنگ خراسان قدیم را داشته باشد عناد و دشمنی دارند لذا مورد حمایت غربی ها مخصوصا آمریکایی ها قرار گرفته اند.
2.تاجیک ها به دلیل هم نژادی ، فرهنگ و زبان مشترک شان با ایران و ایرانی ها مورد سوء ظن غربی ها مخصوصا آمریکایی ها قرار دارند اما تفاوت مذهبی تاجیکها با ایرانی های اکثرا شیعه تا یک حدی مایه دلگرمی امریکا است و اتکال شان به فعالیتهای وهابی های سعودی است تا هرچه بیشتر بین شیعه و سنی دوری ایجاد کنند اما در عین حال وجود یکتعداد معامله گر و تعدادی دست پرورده شان در بین تاجیک ها را نمیتوان نادیده گرفت و حضور اغای صالح موقتا در بعضی جلسات نیز به همین دلیل است.
3. ارتباط جنرال دوستم با ترکیه اردوغانی که شخص اردوغان گهی به نعل میزند و گهی به میخ ، هم نژادی ازبیک ها با ازبیکستان و نزدیکی آغای دوستم با روسیه از چشم آمریکایی ها پنهان نیست لذا در چنین جلسات سرنوشت ساز از جناب غضنفر هم خبری نیست.
3. و اما چالش های فرا روی هزاره ها که باعث عدم نقش موثر شان در دولت و ممانعت نماینده سمبولیک شان از حضور در چنین جلسات میگردد:
- زبان و فرهنگ مشترک شان با ایرانی ها و مهمتر از این دو ، مذهب مشترک شان است که مورد بی اعتمادی غربی ها در راس آن امریکا قرار گرفته اند. علاوتا دید حقیرانه اقوام دیگر به آنان که نتایج ستمگری ها و جنایات عبدالرحمان خان بر علیه این قوم و تبعیضات ظالمانه ای قومی که نادر خان و بقیه آل یحیی بر آنان تحمیل کردند شرایط سهم گیری در اشکال مختلف قدرت را برای آنان مشکل ساخته است و هر موقع که خواسته اند به شکل مدنی و مسالمت آمیز خود را بروز بدهند از طرف خودی و غیر خودی بصورت ظالمانه سر کوب شده اند و همین مقداری هم که از خود جرئت نشان داده اند نتایج مقاومت های عدالتخواهانه شهید عبدالعلی مزاری است. اکنون با آنچه گفته شد، انتظار داری که آغای سرور دانش ای که هزاره است ، هم مذهب ایرانی های دشمن درجه یک امریکا است ، سالها در ایران زندگی کرده ، دروس حوزه ای خوانده باز در جلسات خاص که سرنوشت کشور را رقم میزنند ، اجازه شرکت داشته باشد؟
این بنده مفلوک خدا صرفا برای سوء استفاده از فهم و دانش اش برای محکم کاری پایه های حکومت تک قومی به عنوان معاون دوم انتخاب شده است ورنه علاوه بر اینکه با دیده حقارت با وی برخورد میشود به مانند سایر فارسی زبانان به چشم جاسوس ایران به وی دیده میشود. لذا هزاره و تاجیک باید بداند که برای برقراری عدالت اجتماعی در این کشور به اشخاصی مانند مزاری و مسعود نیاز است.

>>>   امروز روز محب است. ديگران سمبوليك استند. اگر كلمرغ و حكومت يازنه ها براي پنج سال دوام كند، بعد ازآن نوبت محب است. باينخاطر است كه او نمك هر ديگ است. دور بعدي دختر امريكايى خانم اول است. ناصالح بسيار زود تيغ ميشود.

>>>   ضرور نیست عکس های دیپلوماتیک را با هر بینی خورد و ریز بدرنگ سازیم.
پشتون

>>>   هرکه به دنبال چیزی است که ندارد.
عاقل را اگر عقل بودی نامش عاقل نبودی در غیر آن مگر این ۶ میلیارد انسان زمین همه بی عقل اند و این یکی عاقل پس بر عکس آن درست تر است.

>>>   سرور دانش فقط یک نوکر است
(در حقیقت کهنه کور است آنکه گویی نوکر است. )

>>>   بیچاره انگلیسی را یاد ندارد وقت را ضایع میکند که تمام موارد برایش ترجمه کند

>>>   السلام عليكم
با عرض احترام
كمكي از عقل كار بگیرید.
زبان که شما استعمال میکنید نه به نفع شما است ونه به خیر ملت.
اب در اسیاب دشمن میریزید
ممنون
برکت الله

>>>   پرزه جات اضافی همیشه در تهکو میباشه

>>>   حدود ده سال است که عاقل راعاقلان عاقل وبیعقلان بیعقلش خوانند.

>>>   نوشته هرکسی معرف سطح دانش اوست.
مگراگرکسی مسلم٫ایمان٫احساس یا...تخلص دارند٫مفهومش اینست که این شش میلیاردمتباقی همه کافر٫بی ایمان٫بی احساس و... خواهندبود؟
شاید حالا کمی عاقل وبیعقل تفکیک شده باشد.
عاقل

>>>   شایدهم وقتی عاقل خودش راباتووامثال توبه مقایسه گرفته٫اسمش راعاقل گذاشته.
پیکان

>>>   حکومت در شعار فعال اما در عمل تنبل
غنی اقتصادان بی عمل وعده های اقتصادی که داده بود و تعهد سپرده بودن که در فاه وآسایش زندگی مردم عمل می کنند و در زنده گی و رفاه مردم بهبود را به میان می آورند و حکومت نابکار تنبل سست آن در طی بیشتر ازپنچ سال تلاش برای رفع فقر نادری و دفاع از مردم بیگانا نتوانسته است و کدام برنامه های روشنی را عملی سازند.
در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر افغانستان گرسنه ، بی مسکن بیچاره تصمیم به فرار از کشور ما با قی اتباع کشور ما تفریباُ آنها در فقیر مطلق مصاب هستند و هم به گونه فوری به غذا قوت لا یموت نیاز دارند.
در واقع دولت رفاه نوعی نظام سیاسی کشور است که خود را مسئول بهبود وضع عمومی اتباع کشور می داند باید بداند و مزایای مادی را برای بیکاران ، بیماران از کار افتادگان معلولین و پیران فراهم کند.
شکایت از جانب اکثریت مردم و جود دارد که هر دو رهبر حکومت به تهدات شان در حکومت داری خوب برای بهبود زندگی شهروندان عمل نکرده اند و بیشتر از ۶۰ فیصد نفوس کشور زیر فقر بی سرپنایی زندگی می کند. دولت مکلف است که راهکاری بنیادی را برای محو فقر به ویژه در روستا ها باید روی دست گیرد.
اما با تاسف که وزارتخانه ها بر اساس سمتی قومی زبان و گروهی بچه فلان رهبر یا قوماندان به افراد کم تجربه تنبل بیکار تقسیم شد و نه به اساس شایسته سالاری تجربه مسلکی و هنوزهم پست های مهم وزارت خانه براساس مصلحت گرایی ها جا بجای آنها ادامه دارد.
تجربه کار در طول زمان در بسیاری از کشور جهان رشد اقتصادی کردن نشانداده است که سپردن کار به اهل آن تحول ایجا می کند و اکثر کشور جهان با مودیریت خوب کدر های مسلکی اگرانومی و مهندس آبیاری تغییر و تحول در رشد زراعت ایجاد نموده اند و دستر خوان مردم مظلوم کشور خود را به این شیوه تضمین کرده اند.
یکی از عوامل عمده بروز و ضعیت فقر و تنگد ستی در کشور ما نبود برنامه های اقتصادی روشن از طرف مسولین دولت است و بیکاری و محرو میت مردم از رفاه آسایش و امکانات مادی شرایط زندگی در افغانستان به حدی دشوار و غیر قابل تحمل گرده است که صبر وتوان بیشتر برای شان با قی نمانده است و با و صف میلیارد دالر کمک جامعه جهانی در طی این سالها بودن قدرت واقعی اداره حکومت به خا طر قحط الرجال به دست تیکه داران قومی و تنظیمی های حزبی که شکل و شمال ظاهری خیلی به بزر گان قومی شباهت داشت اما کار وظیفه شان بکلی از آنها متفاوت بوده و در حقیقت آنها دلالان سیاسی با شعار های توخالی تنبل بیش نه بوده اند و برنامه های اقتصادی را بصورت روشن عملی نه ساخته اند . رفاه و ثروت به صورت استثنایی برای خود و اعضای فامیل خود در طی این سالها بدست اورند.
فقر افغانستان به دلیل افزایش جمعیت ادامه کابرد شیوه های کشت سنتی زراعت و عدم اجرای سیستم های آبیاری و اگرو تخنیک در کشت زراعت موجیب کمبود مواد غذایی و در حال حاضر میزان فقر در حال بیشتر شدن است و همچنان از عدم توجه دولت به زیر ساختهای اقتصادی بخصوص پروژه های تنظیم آب اثرات بیکاری و محرومیت از رفاه و آسایش و امکانات مادی زندگی مردم را در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنان را با مشکلات فراوانی روبر و کرده است.
دلیل فقر در جامعه افغانستان از اثرات بیکاری و محرومیت مردم از رفاه آسایش و امکانات مادی است وسبب می شود که شخص بیکار نتواند از سهولت های زندگی عادی به نحو احس استفاده نه کند و خود و فامیل اش را در محیط در یک محرومیت قرا می دهد.
این مسله می تواند طی زمان متمادی آرامش روحی و روانی شخص و خانواده او را مختل بسازد و حتی فرزندان اینگونه فامیل ها نیز نمی توانند از سهولت های ساده و ابتدایی زندگی مشل تحصیل استفاده کنند.
هدف اصلی ما فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی قبیله هستم من متعصب نیستم و طرف دار عدالت خوا هی هستم و ادامه دولت غنی متقلب قبیله طرفدار پشتون خواه نیستم بخاطریکه نه تنها جعلی و تحمیلی است بلکه بزرگترین تهدید به امنیت ملی و منافع ملی افغانستان نیز می باشد که به همین سبب هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا و سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات بخاطر پشتنون خواه پاکستان باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .

>>>   این بیچاره را اگر دانش میلود و سروری کارش به ذلت چیز مالی غنی نمی انجامید.
مرتضوی در خدمت بی بی گل آن کند که سرور بی دانش در خدمت غنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است