پمپئو و دیپلوماسی قومی خلیلزاد
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۷    ۱۳۹۹/۱/۴ کد خبر: 162734 منبع: پرینت

خلیلزاد اختصاصی از آمریکا برای مساله صلح صلاحیت داشت. اما این صلاحیت به جای آنکه در امر یک مساله مهم اعمال شود، متاسفانه دستخوش مسایل قومی شد.

خلیلزاد می خواست با یک تیر دو نشان بزند. اولین نشان خلیلزاد رسمیت بخشیدن به طالب بود. او این کار را موفقانه انجام داد. به حیث یک آمریکایی بلندپایه بسیار تلاش کرد که طالبان را مثل یک موش لابراتواری برای آمریکایی ها در جایی نگهداری کند که زیاد هزینه نداشته باشند. بهترین جای برای این موش لابراتواری آمریکا که تمام سلاح ها و تکنولوژی خود را در نشان دادن هژمون بالای آنان آزمایش کرد، دسترخوانی است که چندین سال می شود آمریکا در افغانستان هموار کرده است.
اما نگاه قومی خلیلزاد تا آنجا پست است که می خواست نشان دوم خود را با ایجاد بستر پشتونیسم در ارگ بزند.

خلیلزاد می خواهد طالب را به حیث یک تسلیم شده نه بلکه به حیث پیروز میدان در قدرت کابل شریک کند اما اینجا با مشکل برخورد. دکتر عبدالله با توجه به حساسیت مساله تا پای بحران ایستاد.
آمدن وزیر خارجه آمریکا نشان می دهد که دیپلوماسی قومی خلیلزاد به شکست مواجه شده است. خلیلزاد به حیث یک عضو ارشد مسایل سیاسی در دیدار پمپئو با عبدالله و دیکتاتور غنی حضور ندارد.

اگرچه مرده را چوب زدن به گفته براهنی قباحت دارد، اما مرده سیاسی خلیلزاد را باید آن قدر چوب بزنیم که دیدگاه قومی از سیاست حذف شود. نخستین شکست خلیلزاد در برابر اراده جمعی آمدن پمپئو است. ما یک سانتی هم از رای و اراده مردم به عقب نمی گردیم.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیپلوماسی قومی
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   گفته اند اکثرا استقامت پایداری های نیک را الله توفیق نصیب میکند به این باور هستیم انشاالله .

>>>   برنگردید مردم تا پای جان همراه تان ایستاده است ، حکومت فاشیستی غنی این مغزمتعفن قرن باید سرنگون شود ، او هیچ چیزی ندارد بجزء چند فاشیست مانند خودش و چند خسربوره ویازنه دور وبرش نیروهای امنیتی کشور طرفدار غنی مستبد نیستند.
کوه کن

>>>   خلیلزاد که سال ها است در امریکا زندگی میکند و تحصیل اش رادر امریکا انجام بسر رسانده با وصف ان از قوم پرستی و زبان اندیش اش کاسته نشده مثلی عامیانه مردم است خویی که در شیر داده شود تا مرگ در وجودش باقی بماند قومی پرستی و زبان اندیش خلیلزاد سبب گردیده است که امریکا را فریب دهد از جلسه بن تا امروز باعث خسارات هنگفتی مالی و از بین بردن حیثیت سیاسی امریکا و باعث ناکامی امریکا در هدف شان گردد حال تازه امریکا فهمیده که خلیلزاد قومرا شخص معتصب قوم و زبان شخص بیکاره است و بدرد بخور امریکا نیست وزیر خارجه امریکا اقای پمپو خود مستقیم دست بکار شده بدون اینکه خلیلزاد را با خود داشته باشد خلیلزاد و غنی احمدزی و کرزی و جلالی و امثال اینها که از یک قوم و زبان باساس قوم اندیشی زنان حکومت شاهی ظاهر خان به امریکا برای تحصیل فرستاده شده بودند با وصف تحصیلات شان در امریکا و زندگی شان در طول بیشتر از چهل سال گذشته هنوز از قومگرای و تعصب قومی و زبانی دور نشده اند به رسم نیاکان شان درین راه روان هستند افسوس افسوس به چنین اشخاص معتصب قومگرا فریبکار خدا نا ترس که هنوز اصلاح نشده اند و از قومگرای دستبردار نیستند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است