زندانیان بی گناه در مقایسه با آزادی طالبان
خلیلزاد پاچه هایش را بالا زده تا هرچه زور تر طالبان را قبل از آنکه ویروس کرونا به زندان ها برسد آزاد کند، پس چه کسی به غم زندانیان عادی بیگناه در زندان های افغانستان باشد؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۸    ۱۳۹۹/۱/۴ کد خبر: 162733 منبع: پرینت

اشرف غنی قبل از آزادی جنایت کاران طالب، بیگناهان هموطن به خصوص زنان را باید از زندان ها آزاد کند.
از کل زندانیان در افغانستان نیمی از آنها هنوز محاکمه نشدند (شاید بیگناه باشند)
حالا که در همه محافل سیاسی گپ از آزادی طالبان است، خلیلزاد پاچه هایش را بالا زده تا هرچه زور تر طالبان را قبل از آنکه ویروس کرونا به زندان ها برسد آزاد کند، پس چه کسی به غم زندانیان عادی بیگناه در زندان های افغانستان باشد؟

از کل ۳۲ هزار زندانی در افغانستان غیر از طالبان و جرایم جنایی نیمی از آنها مظنون یا متهم می باشند، یعنی بدون اینکه محاکمه شوند و جرم شان مشخص شود در زندان های افغانستان به سر میبرند، که بخشی از آنها خانم ها میباشند که با کودکان خود در زندان هستند و یا در زندان فرزندان خود را به دنیا می آورند، آیا این ها انسان نیستند و حامی و پشتیبانی ندارند، فقط طالبان که حامی شان خلیلزاد است باید آزاد شوند.

افزایش شمار زندانیان و محدودیت فضا برای نگهداری آنها، مرگ ده‌ها زندانی سالانه به دلیل بحران بهداشت در زندان‌ها، عدم رسیدگی به موقع به پرونده شماری از زندانیان از مهمترین این مشکلات اند. وضعیت زندانیان افغانستان که نیمی از انها بدون حکم دادگاه سال ها در زندان به سرمی برند، از وکیل مدافع و حقوق زنانیان در افغانستان خبری نیست گاهی متهم و مظنون (به عنوان مجرم شناخته میشوند، که باید بی گناهی خود را ثابت کنند)

در افغانستان اگر کسی به پولیس شکایت کند، که اموال اش به سرقت رفته، نخست پولیس او را بازداشت نموده، تا دزد را معرفی کند. در خیلی از موارد پولیس از چنین سرقت های اطلاع دارد و یا خود احتمالا به گونه ای در آن شریک است، فرد شکایت کننده روز ها یا هفته ها در بازداشت می ماند، اگر وکیلی نداشته باشد و یا قوم سر شناسی به فریاد اش نرسد، شاید مدت طولانی در زندان بماند، تا شکایت خود را پس بگیرد و رشوت هم بدهد تا آزاد شود (اکثر چنین زندانیانی از حقوق خود بی خبر اند اصلا از وکیل چیزی نمیدانند) مقررات افغانستان اگر محل خانه اش مشخص باشد و کسی او را بشناسد باید تا ختم تحقیقات پولیس در منزل خود منتظر می ماند، نه در زندان. به همین علت بسیاری ها اگر حق شان تلف شود شکایت نمیکنند، چون برای پیشرفت کار خود بدون رشوت امیدوار نیستند.

بیشتر قدرت مندان هستند که برای گرفتن زمین و یا حقوق دیگران شکایت می کنند و به محکمه میروند و اکثر به واسطه های کلان مانند وزیر، وکیل و یا رییس را دارند و یا با پول زیاد دعوا را می برند. در افغانستان اغلب از حقوق خود محروم اند، گرچه شعار ها در اطراف محکمه به چشم میخورد که (حقوق زنان و مردان مساوی است).

انسان که زنان و کودکان افغانستانی را پشت میله های زندان می بیند، حتی گاهی فقط به علت شکایت از مردان و یا تجاوز اقوام شوهر خود شکایت می کنند و یا از ترس از خانه فرار می کنند، بیگناه سال ها را در رندان سپری می کنند و هیچکس پرونده آنها را نمی بیند.
بزگسالان را به یاد دوران نادر غدار و تره باز خان قاتل در زندان دهمزنگ میافتد، که چه رفتار وحشتناکی علیه مردم داشتند.

حاکمان گذشته و حال حتی به خانواده غلام نبی خان چرخی و کودکان شان رحم نکردند، این زندان زنان یاد آور دوران نادر غدار است که خانواده غلام بنی خان چرخی را سال ها در زندان نگه داشت، گفته میشود زمانی که یک روز گوسفندی را به داخل زندان آوردند، نواسه چرخی که ۱۲ سال داشت با دیدن گوسفند غش کرد، چون او گوسفند را اصلا ندیده بود.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   اقایی خیرات خور جرمنی شما صرف خیرات گرفته وشراب خود را بنوشید و لاولهب بیجا نگوید کسانیکه بندی است اگر زن است یا مرد انها خطر ناک تر از طالب است طالب زندانی سیاسی است ولی جنایت کاران دیگر خون خوران مردم بیچاره کابل است همه اش لندغر دزد ادم ربا قاتل ‌لچک که هیچ به درد جامعه نمیخورد وبهترین راه انها را به خواب ابدی روان کردن است

>>>   در عوض کلمات تحریک آمیز که تحریک کننده اقوام است و بدبینی و دشمنی را بالا میبرد کوشش کنید برادران چیز فهم ما به همبستگی واتحاد اقوام همدلی وهمرنگی و. ایمانداری چیزی بنویسید اینکه خاندان نادر چه کرد و ظاهر چه کرد و خلقی و پرچمی به ظاهر انقلابیون چه کرد ،حالا بگزارید این دعوای پدر وپدر کلانهایتان را ،مردم از گشنکی و. بی نانی بی عزتی درد میکشند ،چرا کلمات نیک نوشته نمیکنید که کلمات منافقانه وتفرقه انگیز را به مردم بار وبار مینویسید نمیدانم شما اقایان مسلمان هستید ویا از افغانستان هستید و. یا در فامیلی های تان انسانها نیک است که شما نویسنده های مغرض را اصلاع کند هر ان چه از زبان میبراید به رشته تحریر میاورید خداوند شما نویسنده های بی ایمان ا اولأ اصلاع و اگر اصلاع نمیشوید به قهر و. غضب خود. گ فتار کند تا مردم از شر تان نجات یابد
عبدالله ریحان

>>>   نگاه زیبایی بود

>>>   سلام و عرض ادب خدمت آقای منجم زاده
من دائما مطالب را که در نوشتار تان بیان میکنید میخوانم و دقیق و بجا و واضح می نویسید ظالمان ودیگر انسانهای بی منطق ونادان را به راه نیک هدایت ویا در غظب خود گرفتار کند
قلم تان رسا وزنده و سلامت باشید

>>>   امروز جمعه ۲۷ ماج یا ۶ حمل ۱۳۹۹ از کابل کرازش داده شد ، که اشرف غنی بیش از ده هزار زندانی زن و مرد را از ولایت کابل هرات رزنج ازاد می کند این زندانیان سابقه جنایت نداشته باشد از خبر دقیق است نه شایعات
محمود

>>>   در افغانستان شکایت کردن از سرقت در خانه خود موجب بازداشت شکایت کننده می شود . فردی که در هرات خانه اش سرقت شده بود به ماموریت پولیس ناحیه خود رفته و شمایت خودرا تسلیم داده است . ماموز پلیس از او خواسته تا دزد را بهماموریت مغرفی نماید . دزد گقته بابا اگر من دزد را میشناختم که بشما مراجعه نمی کردم ، مامور پلیس از این گپ خشمگین شده و گفته تا دزد خود را پیدا نکی در همین نظرات خانه می مانی . اعضای خانواده تا شام منتظر ماندند دیدن بزرگ فامیل که برای شکایت به پلیس رفته بود ، تا حال برنگشته پسر بزرگ اش به ماموریت رفته تا از احوال پدر خود مطلاع شود برایش گفتنند برو فردا بیا پدرات باید امشب همین جا بماند خلاصه برایش فهماندند ، که فردا دست خالی نیایی که در ات آزاد نخواهد شد ......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است