(عقل ، علم ، دين)
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۹/۱/۳ کد خبر: 162708 منبع: پرینت

اول چيزي كه خداوند خلق كرد عقل بود اگر ادم را هم خلق ميكرد بدون عقل ادم بي عقل ارزشي نداشت هرچند هم كه او دين هم ميداشتيد. اين روز ها به مناسبت گسترش و همه گير شدن ويروس كرونا، در جهان كفر و اسلام و نيز خانه هاي هندوي گاو پرست و چين كمونيست و تمامي كشورهاي اروپايي زندگي مردم را گرفتار اسيب هاي جاني جدي و اقتصادي و نيز استرس و تشويش مردم جهان ساخته است.

درحاليكه كشورهاي نا مسلمان به فكردست رسي و كشف داروي ضد اين ويروس همانند گذشته ها هستند، بسياري از علماي ديني كشورهاي اسلامي ما توجه به روي اوردن به دعا و مساجد كردند تا ويروس را ريشه كن سازند و حتي راهنماي هاي علمي و رعايت موضوعات بهداشتي متخصصين فن و علم را در خانه نشستن و دوري از سرايت و گسترش مرض و ويروس ابا ميورزند.

سؤال اين است كه باز بودن اجتماعات ديني و مذهبي و روي اوردن به دعا ايا در حاليكه وظيفه ما به خانه نشستن هست، در اراده خداوند (ج) و مشي طبيعي هستي و پيوندها و انفجارات دركرات اسماني و گردش زمين و خورشيد و تغيیرات اب و هوا چه تأثيري دارد؟

اگر بنا هست كه ما براي تغيیر اين وضعيت تاكيد به دعا نماييم در حاليكه معني دعا در متون ديني و قراني هم اين برداشت نيست بلكه دعا كردن و نماز و اطاعت از اموزه هاي ديني براي امادگي خود ما در برابر حوادث و امراض در زندگي ميباشد و هست، تا ما به ياد خداوند بوده و به ارامش روحي برسيم.
در دعا دو چيز بيشتر وجود ندارد؛ اول ياد خداوند است، دوم هم ارامش قلبي خود ما بيشتر از اين چيزي وجود ندارد.

در تمام قران دعا به معناي ياد خداوند است اگر ما دعا كرديم اجابت ميشه و ما ارامش پيدا ميكنيم و به ياد خداوند هم قرار ميگيريم، نه اينكه دعاي ما سيل و زلزله و ويروس را دفع ميكند اينها هركدام از خود سبب و داروي خاص خود را دارد و اگر ما دعا كرديم و هيچ اثري در رفع مشكل به وجود نيامد در ان صورت دعا ما هيچ اثري در نابودي ميكروب و ويروس و سيل ها و زلزل ها بوجود نياورد ان وقت اين همه داد و فرياد علمای ديني ما، ايا اعتقادات مردم را به ارزش هاي ديني، بي پايه و بي اثر و اساس نخواهد ساخت؟

به ويژه كه بي توجهي به دست اوردهاي علمي برخي ها، توسط نهادها و علمای ديني و مذهبي، نيز، دامن دين و اسلام را سخت الوده ساخته است و نيز اهميت و ارزش علم را كه امروز بشر در سايه ان به آوج تمدن و ترقي رسيده را به ذهن مسلمانان ضعيف نخواهد ساخت؟

قضاوت جهان علم گرا و عقل محور مسلمانان و غير مسلمانان را نسبت به مسلمانان و دين اسلام و علمای ديني، ما بد جلوه نميدهد؟
اينكه همه چيز و اثار خلقت و هستي در تحت اراده خداوند هست هيچ شكي وجود ندارد اما چرا هر انچه را كه ما نمي دانيم انرا به دين نسبت ميدهيم.
در حاليكه خداوند بسياري امور هستي را به عقل بشر و اسباب و علل ان سپرده است.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عقل
علم
دین
نظرات بینندگان:

>>>   غلام‌نبى اشراقى
درود و مهر تقدیم شما. یکی از دوستان برایم گفت که؛ در شهر مشهد که وضعیت را دولت قرمز اعلان کرده است و بسیاری از مردم مبتلا شدند و تعدادی هم فوت کردند در جایی ایستاد بودم که کسی میخواست با من دست دهد؛ من از دست دادن خودداری کردم، آن نفر سخت بر آشفته و ناراحت شد و گفت: در کجایی دین آمده که دست ندهید؟ من برایش گفتم که ۱۴۰۰ سال قبل پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند: النظافة من‌الایمان. تندرستی شما را ارزومندم. امیدوارم مردم رعایت اصول بهداشتی را بکنند و الا به دردسرهای بزرگی دچار خواهند شد.

>>>   کرونا خر آفات را به طرز فجیعی شکست داد ولی شک نکنید در مقابل علم به زانو در خواهد آمد

>>>   عقل و علم با هم اگر شد فهم دین آسان شود
زین دو گر یک کم بباشد ، مشکلت چندان شود

>>>   همین باورهای خرافاتی وضد دانش اسلامی بود که پنج سال پیش خرخنده مبارز دختر مسلمان محجبه و قرآن فهم به تحریک ملای ( پای گنجشک نویس و رسام اشکال غریبه و نقاش نقوش گمراه کننده که سوره الفلق آنرا تبیین کرده) و یا شاید جادو گر وعقده بند صرف به اتهام بدون اثبات شرعی به جرم قرآن سوزی زجر کش شد که در قتل استخوان سوز آن حتی ملای بی علم و دانش حقوق جزا ، نادان و مغرور سهیم شد و بدنام سوال عمده در اذهان عالم و عامی بی جواب ماند که اگر فرخنده به ارتکاب نا جایز و بی احترمی آماده میشد چرا به اصطلاح این ملا های دور و بر و حاضر در شاه دو شمشیره دست او را نگرفتند و گذاشتند تا فرخنده چنین کاری فرضآ بکند . و ده ها سوال دیگر . آیا او در خلوت این کار را کرده بود ؟ ازان تاریخ ببعد حکومت و وزارت شوون اسلام چه اقداماتی کرد و نتیجه اقدامات آن در مورد این خرافات به کدام نتیجه و ریفورمی انجامیده است تا کفایت کاری این تشکیل بودجه خور معلوم شود .
فاطمه دانش آموز

>>>   عُلُما درین مورد اختلاف نظر دارند وهمه متفق الرای نیستند

>>>   روزی پیامبر گرامی<ص> از راه میگذشت که زارعین وباغدار ها طبق عادت معمول وروش سنتی درخت های خرما را پیوند میزدند حضرت رسول الله انها را ازین کار منع نمودند انها با پیروی از امر نبی گرامی بازاستادند وپیوند را متوقف ساختند وچون فصل حاصل رسید درختهایشان ثمر نداد وبه پیامبر شکایت نمودند که بنابه هدایت شما ما درخت هارا پیوند نکردیم وبا کمال تاسف نتوانستیم حاصل بگیریم حضرت محمد <ص>برای شان چنین ارشاد می نمایند ای مردم امور دین خود را ازمن بگیرید ودر کار های دنیوی طبق دانش وتجربه ای خود عمل کنیدودر مورد تداوی هم پیامبر امر کرده وگفته<فتداووا>ونیز فرموده لکل داء دواءبرای هر درد دوا است وخود هنگام مریضی به طبیب مراجعه نموده وخودرا تداوی کرده اندوبعض مریض های روحی وروانی را با دعا ورقیه<تعویذ> نیز علاج کرده اند وشخصی امد به پیامبر گفت برادرم اسهال است نگفتند برو فلان دعا ویا سوره را بخوان بلکه فرمودند برو برایش عسل بخوران مرد دویا سه مرتبه مراجعه نمود وگفت برادرم شفانیافت فرمودند شکم برادرت دروغ گفته وعسل دروغ نمیگوید یعنی عسل سبب شفا است اماباشکم برادر ت وفق وتطابق نکرده است گرچه در یک حدیث امده که <لا عدوا ولا طیرةفی الاسلام>یعنی انتقال مرض وسرایت در اسلام نیست اگر این حدیث کاملا صحی باشدباز هم در حالت خاص گفته شده ودر جای دیگر پیامبر میفرماید<فروا من الجزام کفرارکم من الاسد>یعنی از مرض جزام طوری بگریزید چطوری که از شیر فرار مینماید وازین امر معلوم میشود رسول الله اشاره دارند که از امراض ساری دوری بجوید ودر یک حدیث شریف دیگر امده هرگاه شما درجای باشید که انجا طاعون امده از انجا بیرون نشوید وانجابمانیداین موضوع در کتابها حدیث موجود است ۱۴۰۰ سال قبل زمانی که دیگران مکروب وانتقال مرض را نمیدانستند وفرق مکروب وویروس را نمیدانستند پیامبر گرامی بخاطر سرایت طاعون ویا ویروس هوشدار میدهند وشخص را ازبیرون رفتن ازان شهر منع میدارندومعلوم است که قران کریم مارا همیشه با کلمات < افلا یعلمون افلا تفکرون وافلا تعقلون وافلا تدبرون و...> مخاطب قرار میدهد این مسایل را علمای اعلام ومنصف میدانند وبه دیگران باز گومینمایند ولی عده ای دیگر یا جاهل میباشند ویا بخاطر گرم نگهداشتن بازار خود مردم را منحرف میسازند
قاضی محمد یاسین

>>>   عقل و علم و دین اگر با هم شود
طالب بد طینت هم ، آدم شود
زین مثلث گر تو ضلعی کم کنی
آدمی را کم تر از آدم کنی
عقل باید تا بیاموزی تو علم
عقل و علم ، تکمیل دین، در چتر حلم

>>>   گاو و خر از آگهی آدم نخواهد شد ولیک
آدمی گر اندکی غفلت کند خر می شود

>>>   دنیا و بنای موجودیت روی تضاد ایستاده است اساس و پایه ماده اتم است که در عدم موجودیت پروتون یا الکترون، دو ذره متضاد از نظر چارج (شارژ)، که مبدا هستی اتم استند موجودیت خود اتم امکان نداشت.
اگر تلخ نباشد شیرین مفهوم خودش را از دست میدهد بنأ اگر خداوندهمه را عقل میداد پس واژه باعقل و بی عقل دیگر در ادبیات وجود نمی داشت.
آزاده

>>>   ما شاءلله مقلهء علمی و توحیدی بلند بالایی است که به آب زر باید توشت .
م . زمین بوس

>>>   در افغانستان اگر ملا عقل گرا باشد او ملا نیست .
لطیفه سعید

>>>   ز عقل و علم و دین محروم ، غنی باشد غنی باشد
فقیر از دانش و ایمان ، غنی از کفر غنی باشد.

>>>   گذارش نامه چی نوشته:
این روزها بهتر سخن احمد کسروی را درک میکنیم که می گفت .....
زنده یاد احمد کسروی
اگر حوزه های علمیه تعطیل شود چه خواهد شد؟
ولی اگر پزشکان به سر کار نروند چه فاجعه ای رخ میدهد؟
فرض را بر این بگذارید که تمامی کارمندان زحمتکش شهرداری از همین امروز به مدت یک ماه دست از کار بکشند و اعتصاب کنند. چه اتفاقی می افتد؟
تمامی شهرها را زباله و کثافت بر میدارد و هیچ کس حاضر نمیشود حتی برای خرید مایحتاج روزانه خود پایش را از در خانه بیرون بگذارد چه برسد به آنکه ساعتها در آن فضای مسموم و آلوده تنفس کند.

اگر از همین امروز به مدت یک ماه تمامی پزشکان و پرستاران اعتصاب کنند فاجعه ای انسانی به بار خواهد آمد که حتی تصورش پشت آدمی را به لرزه میاورد
یا حتی ارتشیان اگر بمدت یکماه مرزها را رها کرده ..
و به خانه های شان بازگردند
نانوا ها - لوله کش ها - سیم کش ها - مخابرات ، شرکت نفت گاز و ....
حال به این فکر کنید که اگر آخوندها و امام جمعه ها به مدت یکماه که هیچ یک سال هم کم است به صورت مادام العمر دست به اعتصاب بزنند
آیا اتفاقی می افتد ؟!
آیا آبی از آب تکان می خورد ؟!

>>>   قال رسول الله: لِكُلِّ داءٍدواء
هر دردی، درمانی دارد.(در پی درمان باشید.)
-تداوَوْا عباد الله فانّ الله تعالى لَم يَضَع داءً إلاّ وَضَعَ لَهُ دواءً.
بندگان خدا! خود را معالجه نمایید؛ زیرا خداوند هیچ دردی را بی درمان نگذاشته است.
- تَنَظَّفوا بكّل مااسْتَطَعتم فإنّ الله تعالى بَنَى الاسلام على النّظافة.
با تمام نیرو و توان خود در نظافت بكوشيدکه خداوند اسلام را بر نظافت، بنا کرده است.
- رَحِمَ الله المُتَخَلِّلين مِن اُمَّتي في الوضوء وَالطّعام.
خداوند رحمت کند کسانی از امتم را که هنگام وضو گرفتن، لای انگشتان خود را و پس از غذا خوردن، لای دندان های خود را خلال می نمایند.
- تَفَكُّرُ ساعةٍ خيرٌ مِن عبادة سبعين سنة.
یک ساعت تفکر و اندیشه کردن از هفتاد سال عبادت، بهتر است.
-أعجز النّاس مَن عَجَزَ عن الدُّنيا و أبْخَلُ الناس مَن بَخِلَ بالسّلام.
ناتوان ترین مردم کسی است که در کار دنیا عاجز باشد و خسيس ترين مردم کسی است که در سلام کردن بخل ورزد.
-كاد الفقر أن يكون كفراً.
نزدیک بود که فقر، کفر محسوب شود.
-تَحَفَّظوا مِن الأرض فَإنّها أمُّكم.
از زمین مراقبت کنید که آن به منزله ی مادر شماست.
-ما مِن دابّة طائرٍ و لا غيره يُقْتَلُ بغير حق إلاّ سَنخاصمه يوم القيامة.
هر حیوان پرنده و چرنده ای که به ناحق کشته شود، روز قیامت با قاتل خویش مخاصمه می نماید.
أمير المؤمنين علي بن ابي طالب: الحكمة ضالة المؤمن
فاطلبوها ولو عند المشرك.
حکمت گمشده ای مومن است پس بیاموزید آن را حتی اگر در نزد مشرکان باشد.
الإمام الصادق: اطلبوا العلم ولو بخوض اللجج و شق المهج.
به جست و جوی علم و دانش برخیزید هر چند که با فرو رفتن در گردابها و در خطر افتادن جانها، همراه باشد.
بابه گگ روشن ضمیر هزاره در مجلسی می گفت: ما مردم (ملت افغانستان) وقتی ملا شدیم اسلام ره زده گ در گ کردیم.وقتی روشنفکر شدیم به ریش آته و بابه خود شاش کردیم.

>>>   مطالعات ثابت کرده است که در تنزیل عزیز اضافه از سه صدو پنجاه مرتبه از تعقل ، تفکر ، تدبر ، تشعرون ، تبصرون ، یتفکرون ، تتفکرون ، تذکرون،تعقلون . . . و غیره ازین ردیف واژه ها وکلمات موارد و مصادق ذکر و به کاربستن آنها حکم شده است . دین اسلام از روی عقل و بصیرت پذیرفته شده و عالم گیر گردیده است و دران اکراهی نبوده و نیست . فااعتبرو یا اولالبا
م. اکرم قاسمیار

>>>   ز عقل و علم و دین محروم ، غنی باشد غنی باشد
فقیر از دانش و ایمان ، غنی از کفر غنی باشد.

>>>   گزارش نامه اين را نوشته:
كار آخوند ها به حركت در آوردن توده ها است. نمونه اش سياهى لشكر جوانان و نوجوانان در دسته جات عزا دارى در ايام محرم.
كار آخوند ها جهت دهى افكار ملت است. نمونه اش راهپيمايى ميليونى در اربعين.
كار آخوند ها شاخ به شاخ شدن با ابر قدرت ها است.
كار آخوند ها كم نياوردن در برابر مدرنيزم و فيمينيسم و پست مدرنيزم است. اگر آخوند ها يك روز دست از كار بكشند و اعتصاب كنند ، امريكا مى آيد و ملت را قُبُل و دُبُر ميكند.
نامرد باشى اگر نگويى يك روز اگر كسروى ها دست از كار بكشند و اعتصاب كنند چه اتفاقى خواهد افتاد ؟
راستى نگفتى ايرانى هستى يا افغانى ؟ آخه بعضى از روشنفكر نماهاى ما با شعر و شعار ايرانى سر ما پُز مى دهند ؟
ملا نصرالدين

>>>   عقل بر دین مقدم است . اگر عقل نمی بود دین نه بود . بهایم چون عقل ندارند
دین ندارند
م. زمین بوس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است