سال جدید، سال دگرگونی ها و اتفاقات بزرگ خواهد بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۹/۱/۳ کد خبر: 162707 منبع: پرینت

سال گذشته مثل بسیاری از سال های قبل برای مردم افغانستان، سال خوبی نبود. طالبان توانستند به موقعیت بهتری دست یابند و بر اساس توافقنامه ای که امضا کردند، عملا بر مناطق گسترده ای از کشور مخصوصا بر مناطق پشتون نشین، حق حاکمیت یافتند.

انتخابات هم مثل انتخابات های قبلی با تقلب پایان یافت و از دل آن بحران دیگری بیرون آمد. اینک حکومتی که برای تمام حوزه های طرفدار دولت قابل قبول باشد وجود ندارد و افغانستان عملا به سه حوزه تبدیل شده است.

سال جدید، سال دگرگونی ها و اتفاقات بزرگ خواهد بود. گذشته از کرونا، وضعیت فعلی سیاسی افغانستان نمی تواند برای یک مدت طولانی دوام کند. اگر داکتر عبدالله و دوستانش را بتوانند فریب بدهند، بترسانند و یا با استفاده از هر وسیله ایی وادار به عقب نشینی کنند، کل پروسه ای صلح، عملا در اختیار نخبگان یک قوم قرار خواهد گرفت، و در پایان آن، دیگرانی که کم و بیش به حاشیه رانده خواهند شد، بهای سنگینی خواهند پرداخت. طرح غنی و دوستانش برای تک قومی کردن قدرت، بهتر و عملی تر از طرح طالبان است، گرچند قدرت طالبان ( نه موفقیت کامل شان ) برای تطبیق این طرح ضروری است. غنی و طالبان بر سر تک قومی شدن قدرت مشکلی ندارند. مشکل آنها بر سر چگونگی تطبیق آن است، و اینکه کدام یکی آن را رهبری و مدیریت کند.

ببنیم که سال جدید برای حوزه های ضد طالب چه چیزهایی به همراه می آورد و سرنوشت آینده ای مردمان این حوز ها را چگونه رقم می زند. من هم مثل شما از کرونا ترسیده ام، اما شخصا باور دارم که خطر طالبان و تک قومی شدن قدرت اگر بیشتر از خطر کرونا نباشد، کمتر از آن نیست. وقت آن است که این خطر، بیشتر از همیشه در حوزه های ضد طالب و ضد حاکمیت قومی، جدی گرفته شود.

امیدوارم سال جدید برای همه تان، سال خوبی باشد.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سال جدید
نظرات بینندگان:

>>>   سال نو اگر سال صلح نباشد سال نابودی طالبان خواهد بود

>>>   دولت به عویض اینکه کارمندان دولتی را برای ۱۵ ویا یکماه رخصت کند رژیم کاری را از ساعت ۸ الی ۱ بجه تعین نموده چه فایده باید کاملا رخصت می نمود حیات مردم مهم است یا اینکه رژیم کاری از ۸ الی ۱ نمی دانم یکنفر فهمیده در مابین همه شان پیدا نشد که برای شان بگوید ایا از ساعت ۸ الی یک کسی را ورس نمی گرد

>>>   افغانستان جغرافیایی مهمی است که همیشه قدرتهای جهانی بالای آن دخالت میکنند گاهی انگلیس ، گاهی شوروی ، و حالا هم امریکا، و ملت کم سواد و ضعیف شده ما هم خود توانایی مقابله با مشکلات داخلی و ماحول خود را ندارند کاشکی کمی ثبات و رشد اقتصادی بیایه اینکه با اسلام گراها میایه یا با جهادیها فرقی نمیکند.
کمی ثبات که بیایه امریکا و هم‌پیمانانش به نحوی حکومت افغانستان را راضی یا ناچار میکنه که معادن و سایر منابع طبیعی خود را در معرض سرمایه گذاری و فروش جهانی بگذارد تا هزینه ها و قرضداری های شان را بپردازد، آنوقت از فعلاً بهتر میشود و حتی ممکن است به زور و لذت پول و تجارت حکام افغانی تابع سیاستهای سرمایه داری امریکا شوند و کم کم افغانستان یک کشور آباد و پیشرفته شود که بطور اوتومات بازارهای کشورهای همسایه و دورتر وابسته به محصولات زراعتی ، ترانزیت و تجارت افغانستان شوند.

>>>   یارب تو سال نو را
بهتر بکن ز سال پارم

>>>   هیچکس نمی داند که از شر کرونا زنده سر بر می آورد یا خیر، مگر درین شک نیست که بعد از پایان یافتن این شر مهلک سیستم جهانی از نظر سیاسی و اقتصادی (شکل نه ساختار) و طرز مدیریت تغییر خواهد کرد. چین بمثابه کشور اول و بدون تجربه در برابر کرونا بهتر عمل کرد و مطمین ام که عاشقان چشم کور امریکایی و اروپایی به دموکراسی پوشالی باز شده است. معمولأ آن کشورهابا رژیم ها وحکومت هایی محافظه کار (ایتالیا، امریکا و....) با آنکه تجربه چین را داشتند خیلی بد عمل کردند. امید این نقطه عطفی باشد بر رژیم هایی فاشیستی محافظه کار بشمول فاشیسم ارگ و پایان طالبان جنایتکار در نتجه چرخ شکسته اقتصاد بادار جنایتکار اش (امریکا).
آزاده

>>>   ازین اتفاقات یکی کرونا دیگرش شهاب سنگی که طرف زمین روان است دیگرش اینکه بازهم اشرف غنی تیم دزدان غاصبان اختلاس گران وچجوکی فروشان را درحکومت سهیم سازد

>>>   آقای وطندار و سایر وطنداران محترم از رهبر محبوب و ریس عامه افغانها تمرد و سرپیچی نکنید اشرف غنی تنها کسی است که می‌تواند افغانستان را به بالاترین مراتب تمدن آسیا نایل سازد و کشور را به انکشاف و توسعه برساند کشور ما با تبعیت از بابا غنی میتواند به بالاترین حد پیشرفت و رشد اقتصادی و تکنالوجی در کنار جاپان و چین و کره جنوبی برسد اما بشرط آنکه همه مردم رهبریت او را سرپیچی نکند بعضی از مردم فکر میکند سیاست غنی اشکال دارد باید بفهمد با عبور از سختی و تلخی میتوان به آزادی و آبادی رسید فرمان غنی برای جاهلان تاجیک و ازبک همچون دوا هست که بر بیمار تلخ است اما برش مفید است .
سعد

>>>   جناب سعد صاحب گل گفتي... هم نظرم با شما حالا ملت خواب است بيدار خواهدشد اگه ازويروس كرنازنده برامدند.
ب (ملنگيار)

>>>   امیدوارم که مردم افغانستان بیماری کرونا را جدی بگیرد و با آن مبارزه کند واگر نه در غیر ان‌ ملیونها کشته خواهم داد. طوری که مه ازین ملت خرافه پرست معلومات دارم این ملت با این طرز فکر خرافی که دارد بشترین آمار تلفات را در جهان خواهد داشت. ....
انجنیر اسد کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است