سال نو بر شما مبارک باد
یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبرالیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۴    ۱۳۹۹/۱/۱ کد خبر: 162693 منبع: پرینت

ای نو بهار خنـــدان، از لامکان رسیـــــدی / چیزی به یار مانی، از یـــار ما چه دیـــدی
خندان و تازه رویی، سر سبز و مشک بویی / همرنگ یار مایی، یا رنگ از او خریــدی

اگر چه گاهی از یاد می بریم که عشق تنها دلیل زندگی است اما خدا را شکر که نوروز هر سال این فکر را به یاد ما می آورد. لذا در همین لحظه سال تحویل، این عید را جداگانه به شما عزیزان تبریک و تهنیت می گوییم.

در ابتدا تبریک به هر دو رییس جمهور و مقامات هر دو دولت:
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را به تمامی شما دولتمردان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شما بزرگوران مسالت می نماییم. به امید توفیق گذشت و شکیبایی و خدمت به ملت مظلوم ما.

هموطنان عزیز در سراسر کشور:
با رعایت اصول و موازین بهداشتی از کرونا نیز عبور خواهیم کرد. همچنان که نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست اگر چه کوتاهترین شبش یلدا باشد... از خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها، تدبیر کننده روز و شب، دگرگون کننده حالی به حالی دیگر، خواهان بهترین حال برای شما عزیزان هستیم. لحظه هایتان پر از شکوفـه باد.

مهاجرین گرامی که از وطن دور هستید:
بر شما سلام و درود می فرستیم. سال نومی شود. زمین نفسی دوباره می کشد. برگ ها به رنگ در می آیند و گل ها لبخند می زند و پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره...من...تو...ما... کجا ایستاده ایم. سهم ما چیست؟.. نقش ما چیست؟...پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟... مثل همیشه آرزومند غروب غمها و طلوع شادی های شما هستیم.

تقدیم به پدر و مادر عزیزم:
چه افسانه ی زیبایی... زیباتر از واقعیت... راستی مگر هر شخصی احساس نمی کند که نخستین روز بهار گویی نخستین روز آفرینش است؟ عید نوروز را به گلهای یاس بهشت آرزوهایم، پدر و مادر عزیزم که عطرشان پایدار ومهرشان ستودنی است تبریک می گویم.

دوستان عزیز و بزرگوار ما:
زندگی وزن نگاهی است که در خاطر ما می ماند، نوروز جشن نکوداشت نگاه توست. پس نوروز بر تو فرخنده باد... لحظات از آن توست؛ آبی، سبز، سرخ، سیاه، سفید. رنگهایی را که بایسته است بر آنها بزن. روزهایتان رنگارنگ و سال نو شما سراسر شادی و نشاط...

همکار گرامی:
با خوبی ها و بدی ها، هرآنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد. برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایت بهاری و بهارت جاودانه باد. در شکفتن جشن نوروز برایت در همه ی سال سر سبزی جاودان و شادی اندیشه ای پویا و آزادی و برخورداری از همه نعمتهای خدادادی آرزومندم...

همدم مهربانم:
جشن است که نوروز به پا خاسته است. شادی و سعادت جهان آن تو باد. از هر دو جهان فقط تو را می خواهم... بدان نوروز پاسداشت عشق های کوچکی است که زنده مانده اند و روز تعظیم در برابر عشق های بزرگی که عظمت را کوچک می دانند. پس به تو در نوروز سلام می کنم که بزرگترین عشق این کوچکی...

پیامی نیز به خودم:
یادم باشد که زیبایی های کوچک را دوست بدارم حتی اگر در میان زشتی های بزرگ باشند. یادم باشد که دیگران را دوست بدارم آن گونه که هستند، نه آن گونه که می خواهم باشند. یادم باشد که هرگز خود را از دریچه نگاه دیگران ننگرم، که من اگر خود با خویشتن آشتی نکنم هیچ شخصی نمی تواند مرا با خود آشتی دهد. یادم باشد که خودم با خودم مهربان باشم، چرا که شخصی که با خود مهربان نیست نمی تواند با دیگران مهربان باشد.

در پایان نیز دعایتان می کنیم:
یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سال نو
شبکه
نظرات بینندگان:

>>>   فــــــرخی :
زباغ ای باغبان ما را همی بوی بهار آید
کلیدباغ ما را ده که فردامان به کار آید
کلید باغ را فردا هزاران خواستار آید
تو لختی صبر کن چندانکه قمری بر چنار آید
چواندر باغ تو بلبل به دیدار بهار آید
ترا مهمان ناخوانده بروزی صد هزار آید
کنون گر گلبنی را پنج شش گل در شمار آید
چنان دانی که هر کس را همی رو بوی بارآید
بهار امسال پنداری همی خوشتر ز پار آید
ازین خوشتر شود فردا که خسرو از شکار آید
بدین شایستگی جشنی بدین بایستگی روزی
ملک را در جهان هر روز جشنی باد و نوروزی
ر

>>>   از مولانای بلخی ایرانی تاجکی ترکی :
اندر دل من مها دل‌افروز تویی
یاران هستند و لیک دلسوز تویی
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عید من و نوروز من امروز تویی
مولانامی فرمایند: شادندجهانیان به نوروز وبه عید
اما متحجرین غم پرست میخواهند مسلمانان باید همیشه عبوس ماتم زده گریان وغمبار باشند وهمه چیز را حرام می پندارند

>>>   وان کان شفتالو٫وان کان زردالو.
ناصر

>>>   در گذشته ها میگفتند:سالی که نکوست،از بهارش پیداست.
امسال میگویند:سالی که نکوست،از کرونایش پیداست.

>>>   من تا اندازه ای با سختی های کار شما آشنا هستم زیرا یکی از دوستانم از همکاران شماست.
شما با وجودی که با هیچ جناح و حزبی نیستید و از همه انتقاد می کنید و اخبار و تحیلیل های شما جانبدارانه نیست ولی بگونه ای عمل می کنید گمان می رود که مخالف پشتون ها هستید در حالیکه با پشتونگرایی قومی مخالفید نه با پشتون ها.
این شبهه ایجاد کرده است.
توجه بیشتر به این موضوع بفرمایید.
شیما کابل

>>>   خجسته نوروزسال ١٣٩٩ هجری شمسی رابه تمامی هموطنان گرامی وملت مومن افغانستان عم ازذکور واناث درتمامی نقاط افغانستان و خارج از افغانستان تهنیت وتبریک میگویم ازخدای جل وجلاله سال صحت ،عافیت ،صلح وامنیت پایداروموفقیت همیشگی برای تمامی هموطنان گرامی وملت مومن افغانستان خواهانم. متاسفانه ملت مومن وسرافراز افغانستان درمدت چهل سال آخر شروع سال را با نوروز های خوش وخونین درنقاط مختلف افغانستان سپری نموده اند.نوروزهای بودند که ملت مومن وسرافراز درنقاط مختلف افغانستان عم ازذکور واناث باجشن های نوروزی وانواع میله های وطنی شروع سال نو شان یعنی نوروز را گرامی میداشتند.اما متاسفانه نوروزهای بودند که متعصبین وتنگ نظران فاسد وجاهل این روز باستانی را به اتهام کاذبانه وجعل ازتجلیل این نوروز جلوگیری میکردند وروزی خوشحالی وشادمانی ملت را به روزمایوسی وپریشانی تبدیل نموده اندوحتی بدترازین هم تروریستان وآدم کشان خاین درنقاط مختلف افغانستان دست به انفجار وانتحار وجنایات فراموش ناشدنی وکشتار وحشیانه میزدند وعم ازذکورواناث واطفال وکهن سال هارا زخمی معلول ویا به کام مرگ فرستادند وهزاران خانواده وفاملین رادرین نوروزبه سوگ ازدست دادن عزیزان شان شاندند.اما همه این نوروزهای شاد وتوام با خوشحالی وغم انگیزی گذشتند وخواطره های تلخ وشرین رابرای ملت مومن وجنگزده افغانستان بجا گذاشته اند.درود به روح شهدای ملت مومن وآزادیخواه سرافراز افغانستان ،درود به روح شهدای نوروز باستانی درنقاط مختلف افغانستان، به پیش به سوی صلح عادلانه پایدار وآشتی ملی، تحقق دیموکراسی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر افغانستان ،محو ونابود باددشمنان نوروز باستانی،
ومن الله التوفیق
عبدالرشیدناصری ازآسترالیا

>>>   سال نو مبارک
در اولین روز سال ۱۳۹۹ نوکران پاکستان خود فروخته هایی که نه از خدا می ترسند و نه از مردم میشرمند و نه فرمان خدا را پیروی میکنند و نه حدیث پیامبر را ارج میگذارند، طالبان کثیف بی پدر و بی مادر و از خدا بیخبر باز هم ور زتبا جنایت بشری انجام دادند و بیشتر از ۲۰ انسان وطنم را به خاک و خون کشاندند تا
تحفه نوروزی اهدا کنند به باداران پاکستانی شان.

من نفرین میفرستم به همه آنان که با طالبان همسویی نشان میدهند و می پندارند که این گروه به حد اقل انسانیت باور دارد.
طالب آدم شدنی نیست و این عمل شان در روز نوروز روز اول سال نشاندهنده طینت شریر و حیوانی این خبیث ها است.

>>>   پرسش: مولوى صاحب چرا نوروز حرام است ؟
پاسخ مولوى ؛ نوروز بخاطر حرام است كه نه حلوا دارد نه پيسه ...
پرسش مولوى صاحب انتحارى خى چرا حلال است ؟
پاسخ مولوى : انتحارى بخاطر حلال است كه هم شهيد و هم غازى و قاتل منافقين مى شود و هم حلوا دارد و هم روپيه و دستار از رييس جمهوران مى گيرند

>>>   وای بجال اولاد غریب ، از روی مجبوریت وکاریافت نشدن سرباز میشوند اما قوماندان بی وجدانش اورا برای اشرار تربیه شده پاکستانی می فروشد ، اگر اینطور نیست چطور سی جوان پولیس در یک روز درزابل شهید شدند ؟ حکومت ناکام چر ا پرسان نمیکند؟ کی مسئول است ؟ آیا اینان انسان نبودند پدر مادر برادر فامیل ندارند؟ جکومت درینمورد مسئولیت ندارد ؟
درمرکز وزارت داخله دزدان سرگردنه پول نان وگوشست سرباز را میدزدند درولایاتت قوماندانان قاچاقبر ودزد یا سرباز را می فروشند ویا آنرا برای دزدی وراهزنی می فرستند مانند فرستاده شدن سربازان به محل ریگ هلمند
شهر بی پرسان است ، هرکس هرجنایتی خئواسته باشد میکندو میتواند
ر

>>>   در کدام دین و مذهب جواز کشتن انسان آنهم در روز نوروز روز آغاز سال داده شده چز در مذهب خوارج که طالبان کثیف پیروان آن اند.
کفر کافر بهتر از ایمان طالب های بود

>>>   ثبوت تاریخ پنجــــــــــهـــزار ســـــالــــه :
براساس گزارش سازمان ملل متحد افغانستان بدبخت‌ترین کشور دنیا برای زندگی است.
به گزارش اسپوتنیک، به اساس گزارش World Happiness Report، فنلند برای سومین بار پیاپی در رده بندی شادترین کشورهای جهان قرار گرفت.

ده کشور شاد جهان شامل، دانمارک، سوئیس، آیسلند، ناوری، هالند، سویدن، نیوزلند، اترش، لوکزامبورگ معرفی شد و ایالات متحده امریکا در رده هجدهم، آلمان در هفدهم، انگلستان و فرانسه در رده سیزدهم و بیست و سوم قرار گرفته اند.

در این میان فدراسیون روسیه در رده بندی جدید با از دست دادن پنج امتیاز از جایگاه از 68‌ام، جایگاه 73 را بدست آورد.

بدترین کشورهای جهان برای زندگی طبق گزارش سازمان ملل متحد، سودان جنوبی، زیمبابوه ، رواندا ، جمهوری آفریقای مرکزی ، تانزانیا، بوتسوانا، یمن، مالاوی، هند و آخرین کشور افغانستان اعلام شد.

گزارش "World Happiness Report" به اساس برنامه سازمان ملل متحد تدوین می شود، در این 156 کشور، شاخص های مانند، امید به زندگی، حمایت اجتماعی، فساد و دیگر موارد بررسی می شود. سازمان ملل متحده برای اولین این گزارش را در سال 2012 منتشر کرد

>>>   گفته مى شود که درگذشته هاى تاريخ باستانى چارهفته پيش از نوروز جشنهاى بخاطر پيشوازى براى چهار عنصر عمده زنده گي زيستى برگذار مى شد: هفته اول: آب ستايش مى شد. هفته دوم: خاک زمين ستايش مى شد. هفته سوم: باد ستايش مى شد و در هفته چهارم آتش ستايش مى شد. اين چهار ماده اصلى زنده گانى براى کشت و کشاورزى برازنده بود. آب خاک و زمين را براى کشتن غله تر ونمناک مى کرد. باد هاگ افشانی(پارسى ميانه براى "دانه" يا تخم پاشى ) مى کرد. هاگ تخم / اسپور (spore)گرده‌افشانی. با توجه به اینکه هاگ یا همان دانه‌های گرده، قدرت حرکت ندارند، انتقال یا گرده افشانی بوسیله حشرات یا باد و یا روشهای فنآورى نوين انجام می شود. و آذر يا آتش نماد خورشىد نماد گرمى جوانه دانه را رشد مى دهد. در چهارشنبه سورى مردمان نوروز بروى آتش مى پريدند.اين چهار مراسم نزد تاجيکان چين هنوز برگذارمى شوند.
هفت رنگ غله مانند گندم ٬ جو ٬جودل ٬ ارزن ٬چاودار٬ جوارى (ذرت) جُلبان یا اسپلت در متونِ قدیمی‌ فارسی به اسمِ «حنطه» و «جلبان» یاد شده‌است .در هفت سبد دوهفته پيش ازنوروز با آب نم مى شد وغله ها جوانه مى کشيدند و آنرا سمن نو يا سمنک را دوشيزه ها ى سمنک را هفت بار در آونگ مى کوبيدند و شيره اش را چهل بار مى جوشاندند با موسيقى وپايکوبى وسرود سمنک مى نواختند.

>>>   Palwasha Aabed
تمام کار های ما مردم جالب است ،
گفته می شود کسانی که از ساعت هشت صبح تا یک بعد از ظهر در دوایر دولتی کار کنند مصاب به ویروس کووید ۱۹ نمی شوند..
دولت جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ساعات کاری را از ساعت هشت تا یک بعد از ظهر اعلام کرده است. من که چیزی ندانستم ،

این کار اصلن از شیوع بیماری نمی کاهد ، زیرا جمعیت همان جمعیت است و ازدحام ترافیکی همان ازدحام.

اگر من میبودم اینگونه پیشنهاد می کردم :
پرسونل در دو شفت کار کنند ، یک تعداد از طرف صبح و یک تعداد بعد از چاشت ، و یا هم یک تعداد روز های طاق و تعداد دیگر روز های جفت..

دوستان عزیز، .
یک پیشنهاد دارم ، تشویش مادر درد هاست ، کوشش کنید خودتان را روحآ تقویه کنید و قوی باشید ، زیرا تشویش و ترس معافیت بدن تان را پائین آورده و ممکن شما را در معرض خطر این ویروس خدا ناترس قرار دهد.
#نوت: وقایه را فراموش نکنید

>>>   اورانوس آریا
امان از جهالت و بی دانشی مردم اوغانستان !!!
نبشته و تصاویر ذیل از صفحه جناب قاسانی
شمارى در قلعه نو برچى در كابل درخت هاى تازه غرس شده را كنده و گفته اند كه با كلان شدن درخت ها اينجا به محل فحشا و بى بند و بارى تبديل خواهد شد.

محمد شاه امينى رفته كه به پوسته پوليس در نزديكى اين محل شكايت كند، متوجه شده كه شمار ديگر از غرس شدن نهال در نزد پوليس شكايت داشته و بر پوليس زور مى گفتند كه چرا اجازه غرس نهال ها را داده است.
به باور كامل مى توانم بگويم كه اين كار غاصبان زمين است و با اين ترفند مى خواهند اين محل به ساحه سبز و پارك مبدل نشود، تا به راحتى آن را در روزهاى آينده غصب كنند.

>>>   درافغانستان سالانه بیش از ده هزار عالم دین از داخل و خارج کشور فارغ می گردند و دستار فضیلت برسر می‌نهند؛ فتوای انتحار، انفجار، از همین سرزمین صادر می‌شود، جالب است باموجودیت هزاران مفتی فتوا دهنده جنگ در افغانستان، سفارت افغانستان از علمای مصر در قسمت ادای نماز جماعت در مساجد، در شرائط فعلی خواستار استفتاء شده اند. یا ما مفتی نداریم یا استفتاء هم سیاسی شده.

>>>   نیلوفر بدخش خراسانی
آرزو خانم فرامرز تنما دختر نورستانی گفته بود:
" ارگ گذرگاه جنسی است" اما حالا خودش در این گذرگاه توقف کرده ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است