وزارت حج: مراسم فاتحه‌خوانی در مساجد را متوقف کنید
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ کد خبر: 162669 منبع: پرینت

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان و نگرانی‌ها از گسترش این ویروس، وزارت حج و اوقاف، محدودیت‌هایی بر فعالیت مساجد وضع کرد.

عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت حج و اوقاف در نشست خبری‌ در کابل گفت که پس از مشوره با شماری از علمای دینی تصمیم گرفته که برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی در مساجد برای مدتی متوقف شود.
او گفت: "ما بالای تمام خطبا صدا می‌کنیم که مراسم فاتحه‌خوانی در مساجد را به حالت تعلیق در آورند و پس از این فاتحه‌خوانی در مسجدها صورت نمی‌گیرد."
او از مردم خواست که با توجه به خطر شیوع ویروس کرونا، رعایت توصیه‌های وزارت صحت عامه و حکومت در این مورد واجب است.

به گفتۀ آقای منیب، تمام شهروندان نیز باید برای حفاظت از جان خود و جامعه، از دست دادن خودداری کنند و افرادی که مبتلا به بیماری ریزش هستند و یا نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا دارند، از حضور در نمازهای جماعت خودداری کنند.
سرپرست وزارت حج و اوقاف از امامان مساجد و علمای دینی خواست که در خطبه‌های نماز جمعه در بارۀ ویروس کرونا به مردم آگاهی‌دهی کنند و همچنین در نمازهای جماعت قرائت‌ را مختصر کنند.
وی از سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامۀ افغانستان خواست که مساجد را ضدعفونی کنند تا جلو شیوع ویروس کرونا از طریق مساجد گرفته شود.
آقای منیب در بارۀ نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا در جریان نمازهای جمعه گفت که وی با تمام عالمان دینی در سراسر کشور گفت‌وگو کرده و آنان در این باره در آینده تصمیم خواهند گرفت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزارت حج
مساجد
نظرات بینندگان:

>>>   کودکستانها و دبستانها و دانشگاه ها و کعبه يا خانه خدا و مدينه منوره گهواره هاى دين اسلام و بيش از دوصد مذاهب و طريقت هاى اسلامى هاى از سلفيت و وهابيت گرفته تا تصوفى خيشته شريفه بسته شدند ولى مساجد اوغان واز!
قرار گفته ملاهاى مساجد نماز گزاران بايست "نزديک و شانه به شانه بشيند تا شيطان از بين شان رفته نتواند"
شيطان يا زاتان و خانم اش سبيلى ( ابليس ) داراى قدرت دگردیسی یا “استحاله” (ميتامورفوز Metamorphosis ) است
شيطان عصر = کرونا٬ ایالات متحده آمریکا٬ طالبان او غنى

>>>   مشکل اصلی در این است که ما یک مرجع واحد برای تصمیمات این چنینی نداریم.
شورای علما داریم و جمعیت علما داریم و چه داریم و چه داریم مگر کسی جرئت فتوای دادن را ندارد یا شاید هم فهم فتوای دادن را ندارند.
من فتوای میدهم که زندگی مسلمان با اهمیت تر از هر عبادت است چونکه انسان مسلمان اول باید زنده باشد تا بعد عبادت کند.
نماز ستون دین است و هیچگاه تعطیل نمیشود
اما
جماعت سنت موکد است و در حالات مشخص جواز دارد که تعطیل شود و این شیوع مرض ساری خطرناک یکی از این حالات است.
حال اگر چوچه ملا یا ملاچه انصاری در هرات مانع تعطیل مسجد میشود از حماقت خودش است ورنه هیچ دلیل و برهان شرعی ندارد.

>>>   بحکم خدا و پیامبر حفط جان فرض است. در نمازهای جماعت برای جلوگیری از کرونا باید مدتی شرکت نشود. در غیر آن ملاها و مولوی ها باید جواب خون مردم را در روز قیامت بدهند.

>>>   در دفتر رفت وآمد باشد اما فاتحه خوانی نباشد همه از دین بی زار شده اند افسوس به مسلمانی مردم ما

>>>   از مردم تبعه افغانـنیستان مهاجران ایران تقاضا کندیم خواهشمندانه فعلا در شرایط اضطراری فعلی به افغانستان عودت نکنید اینجا اقلام سلامت و بهداشت و قرنطینه فعلا بحد کافی موجود نیست و وضعیت صحی مخصوصا مردم هرات و فراه و هزاره جات ممکن است به زنجیره ویروس کرونا متصل شود وطنداران عزیز مهاجر بفکر ما باشید و در همان شهرهایی که مستقر بودید ماندگار شوید اینجا شرایط بهتر نیست و ممکن است ناخواسته ناقل ویروس شوید.
جواد احمدی هرات

>>>   این وهابی ها سالها است که بر ضد فاتحه گیری تبلیغات می کردند و حالا چاقوی شان دسته یافت که آنرا رسمأ ممانعت کنند. " از امامان مساجد و علمای دینی خواست که در خطبه‌های نماز جمعه در بارۀ ویروس کرونا به مردم آگاهی‌دهی کنند" یعنی تو بی عقل همینقدر هم کله نداری که خطبه‌های نماز جمعه و نماز هایی پنجگانه زیادتر بیروبار است؟؟!!
"افرادی که نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا دارند، از حضور در نمازهای جماعت خودداری کنند" آیا عین درخواست از اشتراک کننده گان فاتحه خوانی نمی توانست شود (فاتحه خوانی شاید در ماه یکبار باشدمگر نماز خوانی روزی ۵ بار است).
خاک بر سر هر چه بی عقل است!
آزاده

>>>   چرا نيم زيادتر از عبادت کنندگان بانوان و دوشيزه ها مى باشد. آيا نماز زنان در خانه ها قبول نمى شود? زنان بايد به خانه هاى خدا روند تا نماز شان قبول شود. نماز پدران شوهران و برادران درخانه قبول نمى شود?
علمای دینی حاکمان پشتون عبادت و پيوند انسان به پروردگار چيزى باطنى است و نه ظاهرى از نبيره پيامبر اسلام پسر شهربانوو نواسه يذگرد شاهنشاه ايران که سجاد لقب داشت از سبب بيمارى نه به جهاد رفت و نه به جماعت مسجد.
علمای دینی !
زین‌العابدین علی بن حسین مقلب و مشهور به سجاد و خود را "قرنطين" كرده بود تا مومنين مريض نشود. وى سرمشق من است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است