راه دشوار دفاع از جمهوریت
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۷    ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ کد خبر: 162665 منبع: پرینت

پرسش از «فقها و اسلام‌شناسانی» که قرار است در ترکیب هیآت گفتگو‌کننده‌ی جمهوری اسلامی در برابر طالبان قرار گیرند:

طالبان قرآن و منابع سنت را پیش روی‌تان می‌گذارند و می‌گویند: بفرمایید، اصل جمهوریت، تفکیک قوا، انتخابات و چرخش دموکراتیک قدرت سیاسی، حقوق بشر عرفی، مساوات میان نوع انسان به گونه‌ی عام و برابری میان زن و مرد به گونه‌ی خاص و مبنای شرعی رأی مردم را در نص قرآن و سنت نشان بدهید (استنباط کنید)؟

شما چگونه به پرسش‌ آنها پاسخ خواهید گفت، با توجه به این‌که:
۱. بیعت در عمل به مفهوم شناخت سلطه و تعهد به اطاعت از آن است، نه رأی آزادانه و آگاهانه‌ی مردم در تعیین سرنوشت شان.
۲. جانشینی خلفای راشدین نه بر اساس رأی مردم، بلکه بر اساس شناسایی نقش سلسله‌مراتبی آنها در شکلدهی مشروعیت اولیه صورت گرفته است.
۳. اجتهاد در مقابل نص ممکن نیست.
۴. سایر ادله‌ی تفضیلیه جای قرآن و سنت را نمی‌گیرد.
۵. شکل حکومت، مسأله مهمی است و دشوار است آن‌ را جز‌ٔ اباحات و یامنطقة‌الفراغ شرعی و یا بیرون از دایره ی شعاع شریعت قرار دهیم.
۶. تأریخ سیاسی سرزمین‌های اسلامی، تاریخ مبتنی بر مشروعیت استیلایی و کسب قدرت از طریق تغلب بوده است.
۷. تقسیم‌بندی کلاسیک و مدرن شکل حکومت‌ها فاقد ریشه در فرهنگ سیاسی اسلام و برآمده از افکار فلاسفه‌ی یونان باستان و دانشمندان غرب جدید و معاصر است.
۸. طالبان قرآن را بلا‌واسطه قانون اساسی خود می‌دانند. چگونه می‌توان میان این نوع برداشت از قانون اساسی و قانون اساسی عرفی موجود، آشتی برقرار کرد.
۹. طالبان اهل ظاهر اند و قرآن را بر اساس تفسیر ظاهری و معانی تحت‌الفظی آن می فهمند. هر نوع تأویل، تفسیر باطنی، تفسیر بالرأی و تفاسیر روشن‌فکرانه برای آن‌ها مقبول نخواهد بود.
.....
پس مذاکره‌کنندگان ما باید برای دفاع از جمهوریت نظام و ایجاد رابطه‌ای وثیق و محکم میان جمهوریت و اسلامیت، آماده باشند و با داشتن استدلال‌های شرعی و عرفی متقن، منطقی و مستدل و کاربرد یک روش نرم اما تهاجمی، -نه روش دفاعی، واکنشی و یا انفعالی- برای حفظ و استمرار جمهوریت به میدان آیند.

عزیزالله آریافر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمهوریت
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Haroon Sahibzada
نکات بسیار جالب اشاره کردید
چند وقت میشود که میخواستم در همین مورد چیزی بنویسم، نارسایی قلم مانع میشد.
فراموش نشود که قبل از آغاز این بحث ها اولین سوال نماینده های طالب این خواهد بود؛ شما مسلمان هستید؟ حتمن پاسخ بلی است، در اینصورت بجز موضع دفاعی موضع دیگری داشته نمیتوانند.
دانش دینی-سیاسی هیات خیلی مهم است.

>>>   دست آورد دیگر افغانستان در سطح بین المبللی ک یک کمیته در سازنمان ملل گفت: (افغانستان بد ترین جابرای کودکان است)
که دراصل افغانستان بد ترین جابرای زنده جانهاست

>>>   هر کار که باشد مطابق شریعت اسلامی باشد نه کفری که اکنون کشور ما قرار دارد

>>>   اقای محترم امارت اسلامی خود خوانده و ساخته ای اس ای پاکستان به غلامان شان بنام طالبان بالای ان پافشاری دارند و انرا خواهان هستند در حالیکه در نصوص دینی جایگاه تعریف شده نداردو حتی اصطلاح امیر المومنین نیز بعدا بدست مسلمانان ساخته شده است نه اینکه در قران و حدیث اماده باشدگروه طالبان این قشر محدود که میپندارند که امارت عبارت از نظامی برای حکومتداری است که اسلام اورده و اگر امروزه نظامی بخواهد شکل و شمایل اسلمی بگیردباید به صیغه امارت در بیاید این برداشت پایه استوار در قران و سنت ندارد واز همان رو فقها و متکمان مسلمان در تاریخ اسلام نظام های که خلافت خوانده می شدند شروع می دانستند وهم انچه ملوکیت یا پادشاهی.
بنا به استبتداد که در نظام امارت برای سرکوب مخالفان وجوددارد بخشی از گروه های بنیاد را تمایل دارند در نظام امارت مردم عام در مقام گوسفند و امیر در مقام چوپان پیش بینی شده است پس طالبان کدام استدلال قوی و حتی خیف هم برای امارت اسلامی خود نظر شان ندارد و اما انتخابات در زمان خلفای راشدین پس از رحلت پیغمبر اکرم (ص) کار گرفته شده است .

>>>   آریا فر محترم
از نظر من یک سوال اساسی از طالب و ملا چه از این طرف و چه از آن طرف مطرح است و آن اینکه نقش طالب و ملا و مولوی و شیخ الحدیث و شیخ القران و امثالهم از چه زمانی در جامعه اسلامی
بر جسته شد و بر مبنای کدام آیت و حدیث.
تفکیک وظایف در اسلام و اینکه فقیه یا عالم دین آیا نقش اجرایی باید داشته باشد یا نقش ناظر و سمت دهنده و هشدار دهنده.
آیا در صدر اسلام ما القایی چون ملآ و مولوی و شیخ و حاجی داشتیم؟
و در آخر اینکه
ملآ شدن چه آسان
آدم شدن چه مشکل

>>>   ع و غ سوگند خورده اند که از نظام نمامیت ارضی استقلال دفاع میکنند
اگر به سوگند خود وفادار هستند باید از جمهوریت دفاع مکنند
ر

>>>   کرونا و ادیان ابراهیمی
کرونا حکمت های عجیبی را با خود آورده است. از جمله، این پدیدۀ ترسناک، بی خیالی ها و اعتقادات چشم بسته و دایمی را که ادیان ابراهیمی درمغز آدمی درهم فشرده بودند؛ با چالش سوال و تشکیک رو به رو کرده است. درایران، کرونا از کانون مقدس مذهبی سر بلند کرد؛ حتی خانه کعبه را متروکه ساخته است.
دوام کرونا دست کم از نظر زمانی، عصرابطال بسیاری از توهمات را به وجود می آورد.
اما نگاه علم به این مساله چی است؟ استیفن هاوکینگ مدت ها پیش هشدار داده بود که بشر به شکل بدی به تخریب و بهره وری نا مناسب از زمین مشغول است. فضا و هوا به شدت آلوده شده و کوه های هیولا آسای یخ ها در استقامت قطب جنوب درحال غلتیدن اند. آلاینده های هوا حیات بشریت و تمدن کره زمین را به اضمحلال خواهد کشانید.
هاوکینگ می گوید که مادر طبیعت، به خود تکانی می دهد تا آلوده گی ها و پوکی های حاصل از فعالیت بشری را از خود بتکاند. طبیعت خودش موازنه حیات را نجات می دهد. از زمانی که کرونا درجهان شایع شده، کارخانه های بزرگ تولید آلاینده های تباه کن خاموش شده و درعوض، هوای زمین بهتر شده و انجماد یخچال های عظیم دو باره شروع شده است.
کرونا مانند مرگ، بی تعصب ترین عامل توازن در حیات بشر و نجات طبیعت است. اما انصاف بایدکه کرونا منصف تر از مرگ است. کرونا، نسل جوان و توانمندی های مفید بشری را حفظ، و سالمندان باردوش را بیشتر از زنده گی ساقط می کند!
رزاک مامون

>>>   هیآت همه شمول ملت باید در آغاز چهار چوب حکومت اسلامی که طالبان ادعا دارند را از آنها بخواهد و اینکه جزئیات نظام اسلامی طالبانی چی است و قانون اساسی مورد نظر آنها کدام است.
طالب و ملا و احزاب اسلامی همیشه کلی گویی میکنند و آن اینکه همه احکام را باید از قرآن و حدیث گرفت اما در جزئیات هیچ طرحی تا حال آرائه نکرده اند.
مثل سیستم بانک ها یا بیمه یا مالیات و همزمانی مالیات و زکات و یا به صد ها مسائل دیگر را اگر با جزئیات در پیش پای طالب بمانی طالب جوابی ندارد.
نحوه تعین زعیم هم تا حال هیچ الگو یا نمونه یی به غیر از انتخابات ندارند.
اهل حل و عقد هم چوکات گزینش آن با پرسش مواجه است کی احل است و کی نیست و معیار چی است.
در تمام کشور های اسلامی و از جمله کشور های با پسوند و یا پیشوند اسلامی موجود در جهان کدام یک الگوی طالب و مورد قبول طالب است؟
طالب فقط کلی گویی را بلد است و اصلن با حکومت و حکومت داری بیگانه است.

>>>   ببينيد كه اتفاق اقوام مظلوم چه كار ها ميتواند . هم انتخابات را با راي شفاف با اكثريت مطلق برد و هم روي تقلب كار را در دنيا سياه ساخت و هم جهان را به لرزه اورد. پاي پوتين و پمپو را براي حل ان به كابل كشاند. محكمتر شدن اين اتفاق اشرف غني را به زمين ميزند و دايمي شدن اين اتفاق قدرت را براي هميشه و دايمي در دستان اقوام مظلوم قرار ميدهد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است